2023-11-12, 21:56
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Fan vad tråkigt avsnitt 2 är, se en massa vidskepliga idioter i ett omodernt klansamhälle, låter för likt järnåldern för att det ska va några nyheter

Så då var det inte bara jag! Avsnittet var svintråkigt. Trodde bronsåldern skulle vara mer intressant. Kanske är den det också om man får något annat än SVT:s version av den?
Citera
2023-11-12, 22:00
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Människorna gick från svarta till vita på en grisblink. Hoppade vi över några tusen år nu?
Citera
2023-11-12, 22:05
Medlem
Reimers avatar
Men fy satan, hur fan kan man få förstöra Sveriges historia på detta sätt, har nu plågat mig igenom avsnitt två, marinerat med feminism givetvis, SVT förnekar sig inte.

Det enda som var intressant var när Kent Andersson och Johan Ling fick lägga ut texten.
Citera
2023-11-12, 22:08
Medlem
Crapmagics avatar
Hur många arkeologkvinner krävs det för SVT för att skruva in ett historieberättande (glödlampa)

Nog för att jag vet att kvinner är överrepresenterade inom värvet, men SVT är också noggranna
med överrepresentationer i alla former

Vi fick 2 olika manliga danskar! som plåster på såren i detta avsnitt

En av kvinnforskarna berättar hur jobbigt känslomässigt det är att forska fram sanningar
om hur elaka män har varit mot varandra historiskt samtidigt som hon kramar om en döskalle

"Histrioniskt eftersnack med 3 kvinner och 1 man" borde det stå i tablån
Senast redigerad av Crapmagic 2023-11-12 kl. 22:14.
Citera
2023-11-12, 22:22
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Hur många arkeologkvinner krävs det för SVT för att skruva in ett historieberättande (glödlampa)

Nog för att jag vet att kvinner är överrepresenterade inom värvet, men SVT är också noggranna

En av kvinnforskarna berättar hur jobbigt känslomässigt det är att forska fram sanningar
om hur elaka män har varit mot varandra historiskt samtidigt som hon kramar om en döskalle

Vad bidrar blondinen med i eftersnacket? Helt obegriplig närvao.
Citera
2023-11-12, 23:11
Moderator
TheLuckys avatar
De viktigaste vetenskapliga resultaten tas med i programmen och forskarna tillåts ge sin syn på detta. SVT återger således vad forskarna säger. Har svårt att se vad som förstörs. De experter som uttalar sig är också de mest kunniga inom varsitt område. Men nej, ett jävla gnäll är det. Ungefär som om man själv kan bättre än den samlade vetskapskåren tillsammans.
Citera
2023-11-12, 23:14
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Vad bidrar blondinen med i eftersnacket? Helt obegriplig närvao.

Nej, det är inte obegripligt. Hon ger sin syn på hur många tänker - vilket är hennes roll - och får till svar att det är mer komplicerat än så, vilket bland annat Helena Victor gör.
Citera
2023-11-12, 23:18
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Du har två arkeologer: en man och en kvinna, personer som tidigare medverkat i vetenskapens värld i ämnet. Språkvetaren är en kvinna. Hon har också medverkat i vetenskapens värld. Erkänt skickliga allihop. Så också programledaren. Vad är problemet?
Citera
2023-11-12, 23:19
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men fy satan, hur fan kan man få förstöra Sveriges historia på detta sätt, har nu plågat mig igenom avsnitt två, marinerat med feminism givetvis, SVT förnekar sig inte.

Det enda som var intressant var när Kent Andersson och Johan Ling fick lägga ut texten.

Vad är det feministiska i programmet?
Citera
2023-11-12, 23:25
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Nej, det är inte obegripligt. Hon ger sin syn på hur många tänker - vilket är hennes roll - och får till svar att det är mer komplicerat än så, vilket bland annat Helena Victor gör.

Ja jag förstår hennes roll bättre nu. Jag hade missat att hon var journalist. Hoppas ändå att hennes svamliga spaning på slutet inte är representativt för hur många tänker.
Citera
2023-11-12, 23:29
Medlem
Började precis titta. 06.30 in: "man hade handtecken för att signalera till varandra"... 6500 år senare. Har han en tidsmaskin måntro?
Citera
2023-11-12, 23:39
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Hoppas ändå att hennes svamliga spaning på slutet inte är representativt för hur många tänker.

Ja alltså, i hennes svammel märks en del politisk vinkling. Något som Helena plockar av henne.

I programmet fick en arkeolog från Norrland kommentera att han saknar bilden av Norrländska perspektiv. Det har han rätt i. Jag kan hålla med honom. Men då serien kokats ned till att framföra de senaste forskningsresultaten så blir det detta som tas med i avsnitten. Inget sades om Tacitus som brukligt är. Inte heller om Goternas koppling till Skandinavien med mera. Sånt är gammal skåpmat. Nästa avsnitt börjar med en liten istid under 500-talet och som troligtvis formar berättelsen om Fimbulavintern. Sannolikt får vi se Rökstenen som tros berätta om detta. Tippar att Bo Gräslund är med denna gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in