Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-12, 18:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vad är det du vill se ?

Skulle vara intressant att se dörrarna från insidan, eller ja egentligen, hela entrén.
Citera
2023-11-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Du ska ha tack för alla de här frågorna. Det blir lite mycket på en gång, så jag ska försöka svara på några så gott det går. Sedan får du följa upp om du vill ha mer kött på benen.

Min utredning av mordtiden som alltså resulterade i att den officiella mordtiden hamnat fel och att den verkliga mordtiden ska ligga vid 23.19.00 (plus/minus cirka 15 sekunder) byggde på en totalgenomgång av alla för ändamålet användbara tidsuppgifter i materialet.

Tagna var för sig är de tidsuppgifterna ofta lite skakiga, i meningen att felintervallen blir ganska breda. Men så länge de pekar mot ungefär samma tid så går de att lägga samman – eller "poola" som man säger på statistikspråk – till ett sammanvägt genomsnitt som återspeglar dem alla. Det genomsnittet får då betydligt snävare felmarginaler tack vare "de stora talens lag".

Det här är egentligen bara en specialtillämpning av den sedvanliga principen att två samstämmiga vittnen är bättre än ett, och ju fler oberoende vittnen som säger samma sak desto bättre ur bevissynpunkt. Varje separat tidskälla kan alltså betraktas som ett "vittne" rörande mordtiden, och så länge källorna säger ungefär samma sak så förstärker de alltså varandra på samma sätt som samstämmiga vittnen gör det i en domstolsförhandling.

Jag har skrivit många och långa inlägg om olika aspekter på min ansats till mordtiden och får kanske hänvisa till arkivet på min "kanal" här på forumet istället för att försöka upprepa allt här. Bakgrunden till det hela var i alla fall att jag vid julen 2019 köpte och läste Bröderna Poutiainens bok "Inuti labyrinten" och då insåg jag att både polisens och Bröderna P:s tidsutredningar var bristfälliga och därför började jag arbeta på det problemet. När Palmeutredningen sedan lades ner så kom det ut en del arbetsmaterial som visade sig tillämpligt på mordtidsfrågan och som jag alltså kunde använda för min undersökning.

Inget av detta har för min del handlat om Stig Engström. Honom har jag aldrig intresserat mig för som gärningsman, men däremot som möjlig medhjälpare eller "funktionär" vid attentatet. Att det sedan föll sig så att den mordtid jag kom fram till även innebar att Stig Engström har alibi, det är en ren händelse som jag till en början inte ens lade märke till. Men sedan upptäckte jag det och då har jag nämnt det lite då och då, men utan att någon fäst avseende vid det. Annars tycker man ju att det borde vara rena dynamiten i händerna på dem som ställer sig negativa till Engström som gärningsman. För egen del är jag inte så engagerad i den frågan, utan det är en sidogrej för mig.

I övrigt har korrigeringen av mordtiden ingen direkt betydelse för frågan om vem som sköt Palme. Däremot har det betydelse för en massa olika förlopp kring mordplatsen och runtom stan. Vi talar då om förloppstider vid biobesökets och för promenaden från Grand, för polisen och ambulanserna, för vissa vittnen Ljungqvist & Andersson, Samson & Robrandt, Hongelin & Dahlström, osv. När man tar de sakerna i beaktning så kan korrigeringen av mordtiden visa sig ha indirekt betydelse för frågan om vem som sköt Palme – eftersom det i viss mån ändrar på informationsunderlaget.

Det viktigaste med korrigeringen av mordtiden är i alla fall att det gör att förloppen går ihop över hela brädet. Det stora problemet med den officiella mordtiden är att förloppen inte går att få ihop med mindre än att snart sagt alla klockor går fel utom Fröken Ur-inspelningen på LAC-bandet.

Det här förhållandet talar naturligtvis i sig för att den officiella mordtiden blivit fel, och ger rentav en fingervisning om varför den förfalskats – om man tänker sig en sådan orsak till det. Jag menar att det blir man tvungen att överväga eftersom det inte finns något annat sätt att få fel tid på LAC-bandet än medveten förfalskning. Och då ser vi även, att när inga förlopp går att få ihop så går heller ingenting att bevisa. Att flytta mordtiden med två och en halv minuter utgör alltså ett slags omvänt alexanderhugg som gör att utredningen permanent kapas jäms med fotknölarna – eller slår knut på sig själv så att det inte går att komma någon vart.

Hoppas det här ger en slags översikt av vad det hela grundar sig i, och vad det rör sig om. Jag välkomnar naturligtvis frågor och diskussion om alla de här delämnena som faller under det här ganska rejäla paraplyet om mordtidskorrigeringen. Men då får vi försöka ta en sak i taget för annars blir det för mycket på en gång.

Tack för översikten.

Jag har inte Stig Engström som varken gärningsman, medgärningsman eller medhjälpare före mordet utan som desinformatör efter mordet.

Jag instämmer i att differensen på två och en halv minuter har betydelse för tidsförloppen både före och efter mordet avseende både aktörer (ingripande poliser) som observatörer (vittnen).

Det är inte bara själva handlingarnas utsträckning i tiden utan också övervägande och beslut som påverkas av en sådan lång tidsperiod som två och en halv minut. Tid är ett rekvisit för mänsklig handling. I planering och övervägande är tid resurs medan i handlingen blir den en restriktion.

Ett uppslag som inte går ihop tidsmässigt med gängse tidsangivelser, givet den officiella mordtidpunkten 23:21:30 är rb 1120 och ingripandet på Adolf Fredriks kyrkogata 7 vilket enligt IM avslutades klockan 23:15

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-27_A14202-01_Per-Englund-rb-1120.pdf/3

och redogörelser

https://wpu.nu/wiki/Torsten_Lantz

Citat:
Danica Najics arbetskamrat i korvkiosken i vid korsningen Sveavägen & Adolf Fredriks kyrkogata Ljubisa Najic har vid förhör uppgivit, att makarna Palme passerade på Sveavägen, under tiden som Danica Najic var tillsammans med polismännen.

Det skulle betyda att makarna Palme passerade korvkiosken och korsade Sveavägen cirka 23:14 med ytterligare cirka två minuters promenad till Dekorima/mordplatsen.

Något stämmer inte.
Citera
2023-11-12, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nu hävdar jag att listorna är de registrerade okorrigerade tiderna. Så de två tiderna betyder inte att sammanställningen kommer från RB. För tiderna är de samma för alla som kollar i systemet, länkade system eller lönespecar.

Du återkommer konstant till att PH inte visste tiden gått fel. Men varför återkommer du inte till att PH inte vet detta för att PH aldrig pratat med RB om RB:s samtal med SE och kontrollen av tiden?

Detta antyder att PH på sin höjd hört 23:19 nämnas av RB, eller att någon annan hört det. De har alltså aldrig diskuterat saken. Sen har PH mycket möjligt sett en lista på egen hand.

Men där sätter jag punkt för diskussionen. Fel tråd. Svara i den andra tråden, annars sätter vi punkt med att det finns en hel del som antyder att SE enligt Fröken Ur stämplade ut 23:20.

Polisen har aldrig kontrollerat eller slagit fast tiden.

Gunnar Wall skriver i sin nya bok, sidan 106:

Krister Petersson säger på presskonferensen: "Enligt den teknik som Skandia hade så hade han ett inpasseringskort. Och vi har kunnat notera att det inpasseringskortet användes klockan 23.20 men eftersom stämpeluret gick fel så var den verkliga tiden 23.19 när han gick ut."
Jag har noga eftersökt information som skulle visa att den verkliga utstämplingstiden var 23.19. Men jag har inte hittat någon sådan information. Det enda som finns är ett uttalande från den nämnde Roland B. Och det finns av olika skäl anledning till att vara ytterst tveksam till riktigheten i det uttalandet.

På sidan 108 fortsätter Wall:

Ett tekniskt underlag för Stig Engströms uppgifter om sin utstämplingstid borde rimligtvis ha säkrats direkt av utredarna. Inte för att det fanns några misstankar mot Stig Engström, det fanns det definitivt inte i detta tidiga skede. Men för att de skulle bidra till kronologin kring mordet, en nog så viktig sak när det gällde att tolka olika vittnesmål. Men här slarvades det och inte bara när det gällde Stig Engströms utstämpling.

Av det här framgår att Gunnar Wall inte lyckats säkra något tekniskt underlag i form av datalistor på in- och utpasseringar eller liknande. Vidare framgår av Walls diskussion att Krister Petersson lömskt nog blandat samman utstämplingstiden med tiden för när Engström gick ut på gatan och alltså lämnade Skandiahuset.

När jag själv hörde KP tala om det här på presskonferensen så tänkte jag genast att det lät konstigt, men samtidigt tänkte jag att "det kan han väl för höge farao inte ha misstagit sig om var stämpelklockan satt" – och tänkte alltså att det fanns nog en till passerkortsmanick vid ytterdörren som han använt istället för stämpeluret innanför receptionen. Men icke, utan det där hade KP antingen fått om bakfoten eller helt enkelt förfalskat.

Man tycker kanske att någon Engström-fanatiker kunde ta och höra efter med Gunnar Wall om hur pass noggrann han varit med att försäkra sig om att inga datalistor finns hos polisen. Och dessutom dubbelkolla med polisen om de hämtat in några listor. För egen del är jag ganska övertygad om att det inte finns några listor, men samtidigt är jag kanske heller inte tillräckligt intresserad av frågan för att lägga ner en massa jobb på att reda ut den.

Jag ville i alla fall förmedla det här från Gunnar Walls bok, så att intresserade lätt kan slå upp det där. Det finns tyvärr inget register i boken och då kan direkta sidhänvisningar vara till nytta.
Citera
2023-11-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Skulle vara intressant att se dörrarna från insidan, eller ja egentligen, hela entrén.

Ritning entren Skandia:

Sammanställd av mig.

Ej original.

https://imgur.com/a/Mttk7Gk

Vi har denna klassiska från entrén.

https://wpu.nu/wiki/Thulehuset#/media/Fil:Sveavägen_44_Entrehall.jpeg

Finns några vinklar från rivningen 2010.

Men dom ger inte mycket.
Citera
2023-11-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack för översikten.

Jag har inte Stig Engström som varken gärningsman, medgärningsman eller medhjälpare före mordet utan som desinformatör efter mordet.

Jag instämmer i att differensen på två och en halv minuter har betydelse för tidsförloppen både före och efter mordet avseende både aktörer (ingripande poliser) som observatörer (vittnen).

Det är inte bara själva handlingarnas utsträckning i tiden utan också övervägande och beslut som påverkas av en sådan lång tidsperiod som två och en halv minut. Tid är ett rekvisit för mänsklig handling. I planering och övervägande är tid resurs medan i handlingen blir den en restriktion.

Ett uppslag som inte går ihop tidsmässigt med gängse tidsangivelser, givet den officiella mordtidpunkten 23:21:30 är rb 1120 och ingripandet på Adolf Fredriks kyrkogata 7 vilket enligt IM avslutades klockan 23:15

och redogörelser

Det skulle betyda att makarna Palme passerade korvkiosken och korsade Sveavägen cirka 23:14 med ytterligare cirka två minuters promenad till Dekorima/mordplatsen.

Något stämmer inte.

Du ska ha tack, sådant här uppskattas. Danica Najic hade jag faktiskt inte tänkt på eller kollat tiderna för. Så jag fick lov att i alla fall snabbkolla materialet för att kunna svara nu. Det jag säger här är "preliminärt" och jag ska dubbelkolla i morgon när huvudet är lite piggare.

Enligt IM:et ska de alltså ha varit klara med anmälan kl 23.14, men samtidigt tycker jag det verkar lite osäkert om den tiden eftersom ärendet också öppnats vid just 23.14. Det verkar som om de redan tagit reda på ärendets natur innan de ropar in det för att få ett IM på det, och då kan de stänga samtidigt eftersom det hela är en rutinsak.

Därför kollade jag förhöret med Per Englund och där säger han mycket riktigt att han ropade in ärendet på radion ungefär halvvägs igenom förloppet, vilket betyder att de fortsatte ytterligare 3-4 minuter efter att det blivit registrerat. Då blir sluttiden för ärendet räknat i IM-tid (eller SBC-tid) ungefär 23.17-23.18.

https://wpu.nu/images/0/07/Pol-1986-03-27_A14202-01_Per-Englund-rb-1120.pdf

Sedan har vi tiden när Englund & Lantz hör larmet inne på VD1. Där sägs det att det tar drygt en och en halv minut att köra in och sedan tog det ytterligare 2-3 minuter innan de hörde larmet. Om de åker från Adolf Fredriks Kyrkogata först vid 23.18 så stämmer det med att larmet går 23.23. Det här kan dock vara lite tillrättalagt för att stämma in med larmtiden enligt IM-listan.

Dessutom måste man komma ihåg att allt detta rör sig i SBC-tid, eftersom IM-tiderna är beroende av SBC:s systemklocka. Men är IM-tiderna verkligen korrekta? Den delen av min undersökning är av nyare datum än LAC-bandsänden, och då kunde jag konstatera – så gott det nu går i och med att polisens tider saknar sekundvisare – att även SBC:s systemklocka gått ungefär två och en halv minuter före svensk normaltid. Det råder alltså ungefärlig samstämmighet mellan polisens och LAC-bandets tider, men däremot stämmer varken polisens eller LAC-bandets tider med svensk normaltid.

Inledningsvis tänkte jag då, att man flyttat på LAC-bandets Fröken Ur-slinga i efterhand för att få de tiderna att stämma med SBC:s felvisande systemklocka. Det är fortfarande en hypotes som jag överväger men samtidigt finns möjligheten att man ordnat med bådadera – alltså både SBC:s systemklocka och LAC-bandets Fröken Ur-kanal – på förhand.

I alla fall måste IM-tiderna backas med två och en halv minuter för att vi ska komma till realtid, och när det gäller IM:et för Palmemordet specifikt så får man kanske pruta lite till eftersom Ulf Helin ropar ut det innan han knappar in det. De här poliserna hör det ju på radion, så det är den tiden som räknas i första hand. Gösta Söderström hör Helin ropa ut skottlossningen på vägen mellan Kungstornen och mordplatsen, och då är vi alltså en knapp minut efter mordet.

Var hamnar vi då vad Danica beträffar? Om hennes polisärende avslutades 23.17-23.18 räknat i IM-tid så heter det 23.15 i realtid. Hur länge hon dröjt vid bilen vet vi kanske inte, men sedan har hon alltså gått från bilen till kiosken och det tar högst en minut.

När passerar paret Palme korvkiosken? För att få ihop förloppet måste de avgå från Bokcirkeln ungefär vid 23.14.30 och då passerar de korvkiosken en dryg minut senare, senast vid 23.16.00. Då lär hon ha kommit till kiosken ganska snart efter att paret Palme passerat förbi. Det är naturligtvis svårt att säga exakt när hon kom dit, för troligtvis lär hon ha joxat med bilen efter att poliserna åkt, och då har vi även lite osäkerhet kring när de egentligen åker.

Jag har dock inga svårigheter med att få ihop det så att Danica kommer till kiosken efter att makarna Palme passerat, utan så verkar det vara oavsett om man räknar i korrigerad tid eller direkt i IM-tid. Men om man räknar direkt i IM-tid så får man alltså flytta paret Palmes avgångstid från Bokcirkeln till cirka 23.17.00 och då passerar de korvkiosken före 23.18.30.

Om du ser något problem i det här så är jag idel öra. Än en gång tack för att du pekade mig i den här riktningen. Jag ska dubbelkolla i morgon, och återkommer om jag ser något mer som behöver tilläggas.
Citera
2023-11-12, 20:44
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
JA såg och hörde JÅS- inte SE. Borde du veta vid det här laget. Anna H såg BP- inte SE. SE var inte där tydligen. Han var mer sannolikt gm.
Hur vet du att det var BP och inte SE? Jag har ingen info som utesluter någon av dom som mannen bredvid AH. Har du det?
Citera
2023-11-12, 22:22
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Hur vet du att det var BP och inte SE? Jag har ingen info som utesluter någon av dom som mannen bredvid AH. Har du det?

Hur vet du om det var SE och inte BP? SE såg sannolikt Lars från trappan dvs var gm.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2023-11-12 kl. 22:24.
Citera
2023-11-12, 22:24
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja såg och hörde JÅS, det stämmer. Sannolikt såg han också SE för han reagerar på hans bild.

Vem AH "såg" vet vi inte, att det är BP är en ren gissning.

JA reagerar kanske pga att SE varit med i media- både tidningar och tvinslag. På mordplatsen verkar han inte ha varit i.a.f. i ca 20 minuter strax efter skotten.
Citera
2023-11-12, 22:28
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Dokumentet är ju daterat långt innan CP kom in i bilden så grenen har inte syftet sätta dit honom.
Förmodligen har man väl letat efter blyrester i brottet.
Hur som, den är enligt dokumentet undersökt och inget tyder på att sköts av. Jag ser ingen anledning till att tvivla på det.

Palmekulan slog sannolikt i väggen bredvid trappan ner till tunnelbanan. Lisbet var ganska kort och skottet gick i höjd med skulderbladen. På foton ser man att brottet är i huvudhöjd på Windén. Alldeles för högt upp för att ha träffats av den kulan.

Mordet skedde kl 23:21-20-30 sekunder 28 februari 1986. De som påstår någon annat har fel.
Citera
2023-11-13, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack för översikten.

och redogörelser

Något stämmer inte.

Jag ville följa upp på den här Danica Najic-grejen nu direkt på morgonkulan och efter att ha tröskat förhören med Torsten Lantz och Per Englund. Det jag sade igår kväll gäller fortfarande, särskilt om att Danica helt klart kommer till korvkiosken efter att paret Palme passerat. Men jag har ändå lite bättre kläm på det hela nu och kan därför göra ett par småjusteringar och dessutom beskriva hela förloppet.

Om vi tar det hela i SBC-tid (eller IM-tid) så ser förloppet ut så här: Danica vinkar in Englund & Lantz på Sveavägen vid korvkiosken kl 23.11. På grund av enkelriktning blir de tvungna att köra runt via Tunnelgatan och Norra Bantorget och kommer då tillbaka till Danicas parkerade bil efter drygt två minuter. Bilen står parkerad på södra sidan Adolf Fredriks Kyrkogata strax öster om Olofsgatan.

När de kommit fram och parkerat ett par bilar framför Danicas så ropar de in ärendet till SBC för att få ett IM på det. Då är klockan 23.14 i SBC-tid. På vägen runt har de fått höra vad det handlar om och därför kan de stänga ärendet på momangen, alltså kl 23.14.

Först nu kliver de ur polisbilen och går ut för att inspektera inbrottsskadorna på Danicas bil. Englund har vinterjackan på sig men Lantz har bara skinnpajen och tycker det är kallt. Därför går de tillbaka och sätter sig i bilen igen för att avsluta saken. Då är alltså Danica med i bilen. När de är klara stiger hon ur och Englund & Lantz kör in till VD1.

Vad Danica då gör framgår visserligen inte av materialet, men det är ändå ganska klart att hon först går till sin bil igen och sedan till korvkiosken. Exakt vilken tid ärendet avslutas framgår heller inte direkt av materialet utan det får man räkna fram genom att ta sin utgångspunkt i vad som händer inne på VD1 när de kommit dit och sedan räkna baklänges.

Larmet om skjutningen får de inte direkt via radion utan indirekt från kollegan Mattsson som omnämner det när de kommer upp i fikarummet. Att Englund inte själv hör det på sin radio beror på han stannat för att prata med en annan kollega nere vid receptionen innan han går till fikarummet. Lantz verkar inte ha någon egen radio.

Tittar vi på tiderna för det här så ropar Ulf Helin ut larmet kl 23.23 och sedan får vi räkna med ytterligare en minut innan Englund & Lantz får höra om det. Samtalet nere i receptionen verkar ha pågått i 2-3 minuter, vilket betyder att de kommit in till VD1 vid 23.21. Det tar två minuter att köra från Danicas bil till VD1 och parkera där. Då lämnar de Danicas bil vid 23.19. Hela ärendet tar alltså cirka 8 minuter, och de ropar in det efter 3 minuter.

Räknar man i SBC-tid så inleder paret Palme promenaden från Bokcirkeln mot mordplatsen kring 23.17.00 och passerar kiosken senast 23.18.30. Då sitter Danica fortfarande i polisbilen och sedan lär hon ha kollat den egna bilen igen innan hon gick till kiosken. Vill man räkna om alltihop i realtid så får man dra ifrån två och en halv minuter på alla de sagda tiderna.

En dråplig knorr på den här lilla historien är att Englund i uppföljningsförhöret i november 1988 berättar om vad som hände när de fått höra via radion att det var Olof Palme som blivit skjuten:

Polisman Mattsson tar då telefon och ringer ODL och förklarar att hela E-turen finns inne på polisstationen och att man är beredda att genast åka ut till platsen. Han fick då ett något konstigt svar och personalen uppe på ODL menade att man kunde sitta kvar inne på polisstationen och dricka upp sitt kaffe.
https://drive.google.com/file/d/1QGtQxpP5oy06RKdGfOAMK5SSuxTM_rle/view

Säga vad man vill om Ulf Helin, men sinne för humor hade han i alla fall!

Men det om det. Vad gäller dina övriga synpunkter så verkar vi vara på ungefär samma våglängd rörande Stig Engström. Jag håller med om att han fungerat som "desinformatör" efteråt men vill då tillägga att om han fungerat i den rollen så måste han rimligtvis ha varit inblandad på något sätt som "funktionär" i upplägget – utan att själv nödvändigtvis ha vetat om vad som var i görningen. Min poäng är helt enkelt att det är svårt att särskilja rollen som desinformatör från rollen som funktionär.

Jag instämmer även i dina tankar rörande betydelsen av de två och en halv minuterna. Vi kan gärna gå in på detaljer om det, om du har ytterligare frågor eller kommentarer rörande de justeringarna. Vad jag kunnat klarlägga är att de officiella tiderna genomgående ligger två och en halv minuter före de verkliga tiderna, och då finns det två olika hypoteser som förklaring till det.

Den ena hypotesen är att systemklockan på SBC på grund av slarv gått före med två och en halv minuter på mordkvällen. Sedan har man upptäckt det i efterhand och funnit att tiderna från LAC inte stämmer med poilsens tider. För att fixa det problemet har man då synkat om LAC-bandet till SBC:s systemklocka genom att skapa en ny kopia där Fröken Ur-slingan går två och en halv minuter före realtid, dvs lika som SBC:s systemklocka. På så vis får man överensstämmelse mellan IM-tiderna och LAC-bandstiderna.

Att SBC:s systemklocka kan tänkas ha gått före av misstag är ingen långsökt hypotes, för när Bröderna Poutiainen var på besök på SBC så tog de sig för att kolla upp hur pass rätt systemklockan gick, och då fann de att den gick nästan en minut före. Det är då ett par år efter mordet, men det visar i alla fall att det egentligen inte är något konstigt om systemklockan gått fel.

Den andra hypotesen rörande felvisningen av tiderna är då av lömskare art, och enligt den har man avsiktligen flyttat på både LAC-bandets Fröken Ur och på SBC:s systemtid i förväg. Enligt den här varianten skulle man ha satt igång den vilande Fröken Ur-maskinen inne på Televerket enkomt för att koppla in den med fel tid på den linje som går in till LAC:s bandspelarbord. På så vis får man fel tider på LAC-bandet utan att behöva manipulera bandet i efterhand.

Överensstämmelsen mellan LAC-bandets tider och SBC:s systemtid hänger då på att man enkomt och avsiktligen gått in på SBC och ställt om systemklockan för det här syftet. Den här hårda konspirationshypotesen förutsätter alltså två ingrepp: det ena inne på Televerket och det andra inne på SBC:s datorrum.

Vilken av de två hypoteserna är riktig? Jag har svårt att bestämma mig. Å ena sidan är det enklare att tänka sig ett slarvfel på SBC som man sedan vill skyla över genom att förfalska LAC-bandet i efterhand. Å andra sidan finns inga forensiska tecken på att LAC-bandet manipulerats i efterhand. Däremot finns tydliga tecken på att det är fel Fröken Ur-maskin som finns inspelad på bandet. Den forensiska sidan talar alltså för att förfalskningen gjorts i förväg, och då blir det hela naturligtvis väldigt besvärande.
Citera
2023-11-13, 10:11
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det finns en dedikerad tråd att diskutera skälen till att man anser att det går att deducera fram Engströms skuld från olika omständigheter. Jag har någorlunda koll på dessa och jag förstår givetvis att förespråkarna för Engströms skuld inte enbart baserar den på att han befann sig platsen.

Men den diskussionen spiller ibland över hit, och det påstående du faktiskt framförde var att SE hade försteg sannolikhetsmässigt framför CA därför att han bevisligen fanns på brottsplatsen medan inget säger annat än att CA låg hemma i sin säng.

Tråden och jag förstår att du har fler skäl att vilja misstänka SE, men det gör ju inte att resonemanget blir rätt vad gäller SE och jag valde att anmärka på det. Att inget säger annat än att CA låg och sov är ju i sig korrekt.

Jag kan iofs ge dig rätt i det vore bättre av mig att inte anmärka på ditt påstående utan att vara beredd att diskutera det i en bredare kontext, men å andra sidan är det bättre att diskutera skäl för och emot SE som mördare i den dedikerade tråden, om man skall gå djupare in på frågan. Här har det mest intresse för frågan om det förelåg en konspiration med två eller flera inblandade eller inte.

Mycket talar för en ensam gärningsman som agerade slumpmässigt men säker kan man inte alls vara. Hur som helst vinner nog inte den diskussionen på att man blandar in att det bör ha varit en ensam GM för att man menar att det finns skäl att misstänka SE.

Det brukar påstås att mordet på Palme är likt mordförsöket på Bernardo Leighton, jag hävdar dock att de är mycket olika.
Attentatet mot Leighton är ett tydligt exempel på ett dåd till följd av spaning mot det tilltänkta offret. Det sker på en plats där man med stor sannolikhet kan tänka sig att Leighton förr eller senare kommer att befinna sig, nämligen i anslutning till hans bostad.

Till skillnad från det så sker mordet på Palme utan koppling till honom vare sig i tid eller plats. Dvs man kunde inte i förväg anta att Palme skulle passera mordplatsen just där och då. Av allt att döma visste inte Palme själv det, och visar det för andra ca 90 sekunder före mordet. Det är med andra ord orimligt med en inväntade GM som stått där längre än så. Vi vet att Fauzzi faktiskt tittade sig omkring där när han passerade och det fanns ingen där.

Hade mordet på Palme skett till följd av spaning osv hade det sett annorlunda ut. Hans adress var allmänt känd, likaså arbetsplats och officiella program. Genom spaning hade man relativt snabbt konstaterat vilka tider han går hemifrån och kommer hem, och då också sett att han var utan livvakter lika ofta som med dem. Hade det varit en grupp eller en GM med en plan att mörda Palme hade det här synts i utförandet. Nu saknas det helt och hållet i palmemordet vilket i min värld klart och tydligt indikerar att mordet mer baseras på slump och tillfälligheter. Istället för bostad eller jobb är det Grand som är området/anledning för att GM ser och känner igen Palme.

Det innebär att GM sannolikt inte är i kvarteret kring Grand pga Palme utan råkar få syn på honom när där i annat ärende. Det i sig ger 2 alternativ. 1 är att GM ser Palme först efter filmen vilket ger att han redan var beväpnad pga anna anledning än Palme.

2 ser Palme i anslutning till att LOP är i området vid Grand före filmen. Han har då inte längre bort till att hämta ett vapen och vara tillbaka innan filmen slutar.

Det är sen kväll, ingen turistsäsong.

Som jag ser det är det en person som normalt rör sig i city vid den tiden på dygnet. GMs klädsel är neutral och är sannolikt vad han brukar ha på sig.

Palme hade makt i Sverige, utanför Sverige hade han inte stora möjligheter att påverka vilket han själv säger i olika tal genom åren.

Grunden då ger att GM hör hemma i Stockholmsområdet, rör sig i city sena kvällar.
Motivet är sannolikt inte ett särskilt utan Palmes samlade politiska gärning. Sannolikt representerar Palme de saker GM anser vara politiska negativa för honom.

Angående Stig som GM kan man konstatera att om GM är Grandman utesluter det Stig. Vi vet att Stig befinner sig vid Skandia-huset 23.19, det går inte att ta sig mellan de platserna på så kort tid utan att väcka uppmärksamhet dvs man måste springa rejält för att hinna om ens det.

Min egen mätning gav att det tog mig 3 minuter och 30 sekunder att gå från ABF-huset till mordplatsen. Normal promenadtakt som uträknat ger en snitthastighet på 5,48 km/h.
Vi vet att polis Per G klockade en promenad från mordplatsen till Rehnsgatan, ca 850 meter, till 7 minuter och 25 sekunder. Det ger honom en snitthastighet på drygt 6,8 km/h.
Omsatt då med hans hastighet mellan ABF-huset till mordplatsen ger en promenadtid på 2 minuter och 50 sekunder jämfört med mina 3 minuter och 30 sekunder.
Även C Brewitz klockade på sin rekonstruktion, vilket omräknat ger 6 km/h för hans promenad.
Det här är bra att veta när man ska försöka bedöma när LOP faktiskt lämnar Grand. Läser man Lisbets redogörelse för hur de går uppfattar jag det som att de sneddar över Sveavägen då det finns tillfälle att passera, dvs att de inte stannar där utan först vid Sari. Ca 10 sekunder och sedan går den enligt Lisbet i TR "raskt" utan fler direkta stopp.

Enligt min mening kan inte en frisk människa gå den här sträckan på 5 minuter eller mer och på allvar anse att man går raskt. Tar det här längre än 5 minuter gå man så långsamt att det vore onaturligt för en frisk person att röra sig så. Alternativt är det fler stopp vilket enligt förhör förnekas av Lisbet.
En bedömning är då att 6,8 km/h är en rejält snabb promenad och kanske inte den LOP hade.
Troligen ligger det närmare min hastighet vilket ger mig att det rimligt, med stopp osv, tog dem ca 4 minuter att gå från Grand till mordplatsen. Dvs att de går ca 23.17.30.

Det gick inte att förutse vilken väg eller på vilket sätt LOP tänkte ta sig hem, enligt alla inblandade bestämdes det där och då. Man måste ha varit vid Grand för att se var han tar vägen.
Det finns inte heller något som under alla år faktiskt tyder på att det var fler än en konspiratör på platsen. GM har inte under den tid han visar sig yttrat något, haft kontakt med någon annan. Det är högst sannolikt en ensam GM.
Är Stig GM kan han orimligt ha varit vid Grand 23.17.30 för att komma ner till receptionen på Skandia vid 23.19.

Om man jämför Lisbets uppgifter med Fauzzis så går de inte ihop. Dock, hans iakttagelse av LOP är sannolikt korrekt. I samband med att han ser dem ser han även en person i ett fönster vilket bekräftas av personen som var i fönstret. Därför bör platsen för mötet vara korrekt. Strax bakom går en annan person.
Enligt Lisbet var det inga mer stopp efter Sari, och enligt min egen klockning tar det 75 sekunder att gå Skandia-kvarteret. Fauzzi och LOP möts lite norr om mitten på huset, i min promenadtakt ger det ca 40 sekunders promenad från mordplatsen.
Rimligt att anta så möts de vid ca 23.20.50 om mordet är 23.21.30 och ger att Fauzzi passerar mordplatsen utan att se någon där strax efter 23.20.00 beroende på hans hastighet.
Dvs att 40 sekunder före mordet har vi en än idag oidentifierad person några meter bakom Palme på väg mot mordplatsen. I mina ögon är detta sannolikt GM.

Vi vet att Stig uppger att han befinner sig i höjd med reklampelaren när han hör skottet. Han menar att det tar 5-6 sekunder innan han "snubblar" på någon som ligger på gatan. Hage och Glantz är redan där, vi vet genom andra vittnen att de är först framme.
Det första Stig gör på platsen är att titta sig omkring, 15-16 sekunder efter skotten ser han Lars mot väggen till vänster om barackerna sett från mordplatsen.
Senast redigerad av PeoFallmo 2023-11-13 kl. 10:21.
Citera
2023-11-13, 10:12
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det finns en dedikerad tråd att diskutera skälen till att man anser att det går att deducera fram Engströms skuld från olika omständigheter. Jag har någorlunda koll på dessa och jag förstår givetvis att förespråkarna för Engströms skuld inte enbart baserar den på att han befann sig platsen.

Men den diskussionen spiller ibland över hit, och det påstående du faktiskt framförde var att SE hade försteg sannolikhetsmässigt framför CA därför att han bevisligen fanns på brottsplatsen medan inget säger annat än att CA låg hemma i sin säng.

Tråden och jag förstår att du har fler skäl att vilja misstänka SE, men det gör ju inte att resonemanget blir rätt vad gäller SE och jag valde att anmärka på det. Att inget säger annat än att CA låg och sov är ju i sig korrekt.

Jag kan iofs ge dig rätt i det vore bättre av mig att inte anmärka på ditt påstående utan att vara beredd att diskutera det i en bredare kontext, men å andra sidan är det bättre att diskutera skäl för och emot SE som mördare i den dedikerade tråden, om man skall gå djupare in på frågan. Här har det mest intresse för frågan om det förelåg en konspiration med två eller flera inblandade eller inte.

Mycket talar för en ensam gärningsman som agerade slumpmässigt men säker kan man inte alls vara. Hur som helst vinner nog inte den diskussionen på att man blandar in att det bör ha varit en ensam GM för att man menar att det finns skäl att misstänka SE.

Forts...

Fakta här är att Vallin på andra sidan gatan direkt observerar Björkman i dörren, hon ser ingen som halvspringande passerar BjörkmanI dörren och "snubblar" in i den som ligger på gatan.

Björkman ser inte någon sekunder efter skotten springa förbi honom på trottoaren.

Jan A ser också Björkman och håller koll på honom för att han i Jans tanke möjligen är inblandad eller måste ha sett något. Ingen springer förbi så som enligt Stigs beskrivning.

Det tar cirka 40 sekunder för en normal person att springa från mordplatsen upp till Malmskillnadsgatan, finns flera klipp på YouTube som visar det. 20 sekunder till Luntmakargatan och 20 upp i trappan.

Vi vet att GM dröjde något och hade inte särskilt bråttom utan mer lunkade iväg när han försvann. Trappan var snö och isfri. Sannolikt tar det då ca 50 sekunder för GM att komma upp, han passerar Lars som vid skotten stod intill det lilla runda fönstret strax väster om korsningen. När GM är en bit upp i trappan smyger Lars försiktigt ut och tittar upp efter GM.
Dvs att 15-16 sekunder efter mordet har inte GM passerat Luntmakargatan och Lars kliver inte ut förrän en lite stund senare och står då inte direkt vid den motsatta väggen. Det sker först något senare. Stigs teckning av Lars är och mer eller mindre en kopia av bilden på Lars i pressen några dagar efter mordet. Stigs bild av Lars är enligt mig en minnesbild av ett foto snarare än ett verkligt minne från mordplatsen.
Vi vet att flera vittnen ser de vittnen som jobbar för att rädda livet på Palme, Hage och Glantz, även Johansson känns igen.
Men ingen ser att någon som ser ut som Stig gör något av det han påstår sig göra. Stig är enligt sig själv central på platsen och försöker rädda livet på Palme, talar med Lisbet, pekar ut flyktvägen för polisen o h springer efter dem. Av detta har inget sett något utföras av en person som stämmer med Stigs beskrivning av sig själv.

Andemeningen i Stigs version är att han var så likt klädd GM att han förväxlades med honom.
Men ingen av de vittnen som finns där reagerar på att en av de som jobbar för att rädda livet på Palme var närmast identiskt klädd med GM som bara minuten innan sprang från platsen.
Inget vittne har till polis på platsen uppgett att GM såg mycket lik ut det här vittnet.
Vi vet vilka poliserna var som tog vittnesuppgifter på platsen. Ingen av dem stämmer med den polis som Stig uppger ha avfärdat honom.
Söderström som talade med den som visade GMs flyktväg minns inte Stig och vi vet att det var Hasse J och Jan-Åke S som gjorde det.

Det finns ingenting av det Stig uppger sig själv göra som får stöd av andra. Han ljuger således om sin egen insats, som han dessutom över tid ändrar på, som får stöd av någon annan.
Varför han gör det gör honom per automatik inte till GM, men borde ha utretts noga redan 1986.
Senast redigerad av PeoFallmo 2023-11-13 kl. 10:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in