Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det finns en dedikerad tråd att diskutera skälen till att man anser att det går att deducera fram Engströms skuld från olika omständigheter. Jag har någorlunda koll på dessa och jag förstår givetvis att förespråkarna för Engströms skuld inte enbart baserar den på att han befann sig platsen.
Men den diskussionen spiller ibland över hit, och det påstående du faktiskt framförde var att SE hade försteg sannolikhetsmässigt framför CA därför att han bevisligen fanns på brottsplatsen medan inget säger annat än att CA låg hemma i sin säng.
Tråden och jag förstår att du har fler skäl att vilja misstänka SE, men det gör ju inte att resonemanget blir rätt vad gäller SE och jag valde att anmärka på det. Att inget säger annat än att CA låg och sov är ju i sig korrekt.
Jag kan iofs ge dig rätt i det vore bättre av mig att inte anmärka på ditt påstående utan att vara beredd att diskutera det i en bredare kontext, men å andra sidan är det bättre att diskutera skäl för och emot SE som mördare i den dedikerade tråden, om man skall gå djupare in på frågan. Här har det mest intresse för frågan om det förelåg en konspiration med två eller flera inblandade eller inte.
Mycket talar för en ensam gärningsman som agerade slumpmässigt men säker kan man inte alls vara. Hur som helst vinner nog inte den diskussionen på att man blandar in att det bör ha varit en ensam GM för att man menar att det finns skäl att misstänka SE.
Det brukar påstås att mordet på Palme är likt mordförsöket på Bernardo Leighton, jag hävdar dock att de är mycket olika.
Attentatet mot Leighton är ett tydligt exempel på ett dåd till följd av spaning mot det tilltänkta offret. Det sker på en plats där man med stor sannolikhet kan tänka sig att Leighton förr eller senare kommer att befinna sig, nämligen i anslutning till hans bostad.
Till skillnad från det så sker mordet på Palme utan koppling till honom vare sig i tid eller plats. Dvs man kunde inte i förväg anta att Palme skulle passera mordplatsen just där och då. Av allt att döma visste inte Palme själv det, och visar det för andra ca 90 sekunder före mordet. Det är med andra ord orimligt med en inväntade GM som stått där längre än så. Vi vet att Fauzzi faktiskt tittade sig omkring där när han passerade och det fanns ingen där.
Hade mordet på Palme skett till följd av spaning osv hade det sett annorlunda ut. Hans adress var allmänt känd, likaså arbetsplats och officiella program. Genom spaning hade man relativt snabbt konstaterat vilka tider han går hemifrån och kommer hem, och då också sett att han var utan livvakter lika ofta som med dem. Hade det varit en grupp eller en GM med en plan att mörda Palme hade det här synts i utförandet. Nu saknas det helt och hållet i palmemordet vilket i min värld klart och tydligt indikerar att mordet mer baseras på slump och tillfälligheter. Istället för bostad eller jobb är det Grand som är området/anledning för att GM ser och känner igen Palme.
Det innebär att GM sannolikt inte är i kvarteret kring Grand pga Palme utan råkar få syn på honom när där i annat ärende. Det i sig ger 2 alternativ. 1 är att GM ser Palme först efter filmen vilket ger att han redan var beväpnad pga anna anledning än Palme.
2 ser Palme i anslutning till att LOP är i området vid Grand före filmen. Han har då inte längre bort till att hämta ett vapen och vara tillbaka innan filmen slutar.
Det är sen kväll, ingen turistsäsong.
Som jag ser det är det en person som normalt rör sig i city vid den tiden på dygnet. GMs klädsel är neutral och är sannolikt vad han brukar ha på sig.
Palme hade makt i Sverige, utanför Sverige hade han inte stora möjligheter att påverka vilket han själv säger i olika tal genom åren.
Grunden då ger att GM hör hemma i Stockholmsområdet, rör sig i city sena kvällar.
Motivet är sannolikt inte ett särskilt utan Palmes samlade politiska gärning. Sannolikt representerar Palme de saker GM anser vara politiska negativa för honom.
Angående Stig som GM kan man konstatera att om GM är Grandman utesluter det Stig. Vi vet att Stig befinner sig vid Skandia-huset 23.19, det går inte att ta sig mellan de platserna på så kort tid utan att väcka uppmärksamhet dvs man måste springa rejält för att hinna om ens det.
Min egen mätning gav att det tog mig 3 minuter och 30 sekunder att gå från ABF-huset till mordplatsen. Normal promenadtakt som uträknat ger en snitthastighet på 5,48 km/h.
Vi vet att polis Per G klockade en promenad från mordplatsen till Rehnsgatan, ca 850 meter, till 7 minuter och 25 sekunder. Det ger honom en snitthastighet på drygt 6,8 km/h.
Omsatt då med hans hastighet mellan ABF-huset till mordplatsen ger en promenadtid på 2 minuter och 50 sekunder jämfört med mina 3 minuter och 30 sekunder.
Även C Brewitz klockade på sin rekonstruktion, vilket omräknat ger 6 km/h för hans promenad.
Det här är bra att veta när man ska försöka bedöma när LOP faktiskt lämnar Grand. Läser man Lisbets redogörelse för hur de går uppfattar jag det som att de sneddar över Sveavägen då det finns tillfälle att passera, dvs att de inte stannar där utan först vid Sari. Ca 10 sekunder och sedan går den enligt Lisbet i TR "raskt" utan fler direkta stopp.
Enligt min mening kan inte en frisk människa gå den här sträckan på 5 minuter eller mer och på allvar anse att man går raskt. Tar det här längre än 5 minuter gå man så långsamt att det vore onaturligt för en frisk person att röra sig så. Alternativt är det fler stopp vilket enligt förhör förnekas av Lisbet.
En bedömning är då att 6,8 km/h är en rejält snabb promenad och kanske inte den LOP hade.
Troligen ligger det närmare min hastighet vilket ger mig att det rimligt, med stopp osv, tog dem ca 4 minuter att gå från Grand till mordplatsen. Dvs att de går ca 23.17.30.
Det gick inte att förutse vilken väg eller på vilket sätt LOP tänkte ta sig hem, enligt alla inblandade bestämdes det där och då. Man måste ha varit vid Grand för att se var han tar vägen.
Det finns inte heller något som under alla år faktiskt tyder på att det var fler än en konspiratör på platsen. GM har inte under den tid han visar sig yttrat något, haft kontakt med någon annan. Det är högst sannolikt en ensam GM.
Är Stig GM kan han orimligt ha varit vid Grand 23.17.30 för att komma ner till receptionen på Skandia vid 23.19.
Om man jämför Lisbets uppgifter med Fauzzis så går de inte ihop. Dock, hans iakttagelse av LOP är sannolikt korrekt. I samband med att han ser dem ser han även en person i ett fönster vilket bekräftas av personen som var i fönstret. Därför bör platsen för mötet vara korrekt. Strax bakom går en annan person.
Enligt Lisbet var det inga mer stopp efter Sari, och enligt min egen klockning tar det 75 sekunder att gå Skandia-kvarteret. Fauzzi och LOP möts lite norr om mitten på huset, i min promenadtakt ger det ca 40 sekunders promenad från mordplatsen.
Rimligt att anta så möts de vid ca 23.20.50 om mordet är 23.21.30 och ger att Fauzzi passerar mordplatsen utan att se någon där strax efter 23.20.00 beroende på hans hastighet.
Dvs att 40 sekunder före mordet har vi en än idag oidentifierad person några meter bakom Palme på väg mot mordplatsen. I mina ögon är detta sannolikt GM.
Vi vet att Stig uppger att han befinner sig i höjd med reklampelaren när han hör skottet. Han menar att det tar 5-6 sekunder innan han "snubblar" på någon som ligger på gatan. Hage och Glantz är redan där, vi vet genom andra vittnen att de är först framme.
Det första Stig gör på platsen är att titta sig omkring, 15-16 sekunder efter skotten ser han Lars mot väggen till vänster om barackerna sett från mordplatsen.