2023-11-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Speciellt då de knappt finns kvar i det DNA vi har idag.
Precis.
Citera
2023-11-12, 16:13
Medlem
olasvenssons avatar
Program som SVT gör är alltid vänstervriden. Räkna med det. Absolut inget program som jag kommer titta på.
Citera
2023-11-12, 16:13
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Såg 5 minuter. Sedan påstods det att de första nordborna var negrer.
Det räcker så. Ett ovetenskapligt och ett politiskt vinklat program, är dock inte förvånad. Förväntade mig inget annat av "objektiva" Svt.

Stön. Om vi ändå kunde välja att inte betala för skiten.

Nej, de var inte negroida med DNS från subsahara.

De hade mörkare pigment än den folkgrupp som invandrade med jordbrukskulturen senare.

Eftersom mörka anlag är dominanta över ljusa, så visar det på hur få jägarna var och hur de ersattes snabbt av andra folkgrupper. Övergången till jordbruksdiet gjorde att det gick mycket snabbt för folkgrupper i Europa att få ljusare anlag.
Citera
2023-11-12, 16:14
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Program som SVT gör är alltid vänstervriden. Räkna med det. Absolut inget program som jag kommer titta på.

Nej, den här serien bygger faktiskt på vetenskap och nya forskningsrön.

I större utsträckning än vad jag trodde.

Forskning bryr sig inte om känslor.
Citera
2023-11-12, 16:15
Medlem
Citat:
Jasså?
Du menar således att DNA från 14500 år tillbaka är tillförlitlig?
Ja med dagens metoder kan man avläsa så passa gammalt och äldre DNA.

Svante Pääbo har ju fastställt Neanderthalarnas genom: https://nyheter.ki.se/svante-paabo-lyfte-fram-neandertalarna-i-oss
Citera
2023-11-12, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det finns inget vänstervridet med informationen i avsnittet.

Däremot borde man använt andra personer för att gestalta de tidigare människorna.
Citera
2023-11-12, 16:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jasså?
Du menar således att DNA från 14500 år tillbaka är tillförlitlig?
Ja, för antingen är det trasigt eller så intem och inte betyder en tillförlitlighet som berättar så var det.
Citera
2023-11-12, 17:03
Medlem
LeeVans avatar
Omvärderingen att jägare-samlare hade mörkare hy gjordes 2013 då två jägare-samlare-skelett upptäcktes i en grotta i bergen i nordvästra Spanien 2006. Dessa var så välbevarade att DNA från en tand kunde genomsekvenseras.

"Den mörka huden är ett mycket intressant fynd, eftersom ljus hud är nästan universell i Europa idag. Dessa resultat tyder på att den ljusa huden som ses över hela Europa idag är en utveckling av de senaste minst 7 000 åren." Publikationen är läsvärd i fler avseenden.

https://www.bbc.com/news/science-environment-25885519
Citera
2023-11-12, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Riktigt tråkigt avsnitt. Det känns inte som att det kommer bli intressantare än så här. Har SVT verkligen lagt ner mycket resurser på det här?

Det börjar lukta flopp på allvar redan efter andra avsnittet.

Vad för form av historierevisionism kör man den här gången? Statister i prideflaggor? Zulukrigare mitt i den svenska järnåldern?

Transor?
Citera
2023-11-12, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brawndo
Vad för form av historierevisionism kör man den här gången? Statister i prideflaggor? Zulukrigare mitt i den svenska järnåldern?

Transor?
Vad är det som innebär "historierevisionism", menar du?
Citera
2023-11-12, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Vad är det som innebär "historierevisionism", menar du?

Ja dem där gambianerna de i förra avsnittet påstådde befann sig i Sverige för 14.000 år sedan....
Citera
2023-11-12, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brawndo
Ja dem där gambianerna de i förra avsnittet påstådde befann sig i Sverige för 14.000 år sedan....
Nej de "påstådde" inte att de var gambianer. De sade helt korrekt att de första människorna var mörkhyade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in