2023-11-12, 14:11
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
4 mille i lån ger 12k/mån i ränta och 10k/mån amortering plus 5k/mån i drift. Hanterbart på en lön om 50k/brutto om än inte särskilt roligt. Blir 10 års KALP-liv efter 10 år som student
.

Jag får då inte låna det beloppet med den lönen. Trots att ingen bil och 0 övriga skulder har angetts.
Citera
2023-11-12, 15:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Jag förstår inte värdet av innehåll i din text. Är det att du spekulerar om att personer idag inte har ”ekonomiska muskler”?

Det finns säkert dom som vill in på bostadsmarknaden trots knapert kapital, många i denna tråd tillhör sannolikt den kategorin.

Men jag tror snarare det handlar om att marknaden har svårt att värde objekten. Ingen vill betala för mycket och ingen vill sälja för vad man anser är ett lågt slutpris. Om jag utgår från mig själv så är jag såväl relativt kapitalstark som kreditvärdig. Jag skulle ändå inte vilja betala ett överpris.
Du länkar till en artikel där en babianfamilj intervjuas, de saknar muskler att köpa sig ett boende. Tror du att människor som inte kan köpa något kommer att driva prisutvecklingen?
Citera
2023-11-12, 15:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Igen så har betydligt mer än ekonomisk reglering skett de senaste 100åren. Vi var ett av världens fattigaste länder på den tiden som exempel.

Visst är det något fel på marknaden. Det borde byggts betydligt fler bostäder över tid vilken inte varit fallet. Sen har människor i vårt land höga krav på standard. Det i kombination med knepiga byggregler gör att priserna på nyproducerat blir högt.

Oavsett så råder det en rejäl brist på bostäder och det kommer bara bli värre. Efterfrågan är således väldigt hög (och det på något som människor bedömer att de måste ha, dvs tak över huvudet).

Sen får vi se hur välskött föreningsekonomin är i alla Sveriges BRFer. En 5-10% högre avgift än vad som krävts borde varit en standard under tider av låga räntor. Har vi många oseriösa styrelser som inte planerat för detta så kan det svida för många enskilda som får se sin avgift höjas.

Men man får det man röstar fram på årsmötet och det är således inte synd om någon.
Nej det var vi inte, 1923 så var Sverige snarare ett av världens rikaste länder.
Citera
2023-11-12, 15:30
Avslutad
Det är ett spännande ämnesområde. Hushållen är starka. De har klarat av många konjunkturcykler. Det rullar fina bilar på gatorna och människor äter fortfarande på restaurang.
Citera
2023-11-12, 16:25
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Dagens Nyheter skriver om par som inte har råd att separera:
https://www.dn.se/ekonomi/mikael-och-emma-ska-separera-men-har-inte-rad-att-salja-huset/

Vet inte om detta ska anses extremt eller normalt:

-Radhus 170 kvm utanför Karlskrona.
-Månadskostnad nu 25 000 kr
-Oklar köpesumma:

Vad fan håller DN på med? Kollar inte tidningar upp personerna de skriver om??

Vad fan gråter Mikael Barbu om egentligen?

Han har en Volvo XC90 från 2017 som gått 9000 mil. Ej kreditköpt. Sälj den?

Han äger en jävla Indian Scout Rogue MC från 2022. Ej kreditköpt. Sälj den?

Utan att veta något om fordonen så bör dessa gå på minst 700 lax tillsammans, rätta mig om jag har fel.

Och utan att ha läst artikeln så verkar han också vara läkare/Tandläkare..

Måste fan finnas personer som man kan skriva om som har det värre än jävla Mikael Barbu. Fy fan, blir på riktigt förbannad att detta ens får bli en artikel..
Senast redigerad av Biggedy 2023-11-12 kl. 16:30.
Citera
2023-11-12, 16:57
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du länkar till en artikel där en babianfamilj intervjuas, de saknar muskler att köpa sig ett boende. Tror du att människor som inte kan köpa något kommer att driva prisutvecklingen?
Klart att det påverkar i längden om vi i årtionden tar in horder med folk som aldrig kommer att köpa egen bostad utan istället tar upp hyresrätter och ghettofierar hela bostadsområden.
Citera
2023-11-12, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Det är ett spännande ämnesområde. Hushållen är starka. De har klarat av många konjunkturcykler. Det rullar fina bilar på gatorna och människor äter fortfarande på restaurang.

Restaurangerna kommer bara att få mer och mer att göra, ingen under 25år kan ju inte ens koka ett ägg nuförtiden.
Citera
2023-11-12, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Detta har redan diskuterats extremt många gånger här på Flashback och dynamiken verkar ha fungerat ungefär så här under nollräntan och segregationens årtionde:

Kapitalsvag Mena-familj flyttar in i hyresrätt som annars en svensk arbetarklassfamilj hade bott i --> svensk arbetarklassfamilj belånar sig för att köpa bostadsrätt som annars svensk medeklassfamilj hade bott i --> svensk medeklassfamilj budarkrigar till sig en större bostadsrätt, villa eller bygger eget.

Det är alltså medeklassen och inte invandrarna som drivit prisökningen på bostäder. Men ingen betalar givetvis mer än marknadspris för sitt boende så prisökningarna förutsatte fortsatt tryck underifrån vilket möjliggjordes genom en snabb befolkingsexpansion och låga räntor.
Senast redigerad av Hasbullah. 2023-11-12 kl. 17:15.
Citera
2023-11-12, 17:21
Medlem
Det hade för övrigt varit intressant med en demografisk studie över vilka som bor i hyresrätt. Min erfarenhet är att det är väldigt ovanligt bland svenskar som har barn, åtminstone utanför Stockholm. Svenskar skjuter hellre upp barnafödandet och sparar ihop till kontantinsatsen än att skaffa barn i hyresrätt.
Citera
2023-11-12, 17:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasbullah.
Detta har redan diskuterats extremt många gånger här på Flashback och dynamiken verkar ha fungerat ungefär så här under nollräntan och segregationens årtionde:

Kapitalsvag Mena-familj flyttar in i hyresrätt som annars en svensk arbetarklassfamilj hade bott i --> svensk arbetarklassfamilj belånar sig för att köpa bostadsrätt som annars svensk medeklassfamilj hade bott i --> svensk medeklassfamilj budarkrigar till sig en större bostadsrätt, villa eller bygger eget.

Det är alltså medeklassen och inte invandrarna som drivit prisökningen på bostäder. Men ingen betalar givetvis mer än marknadspris för sitt boende så prisökningarna förutsatte fortsatt tryck underifrån vilket möjliggjordes genom en snabb befolkingsexpansion och låga räntor.
Indirekt kan invandringen ha en påverkan, dock har problemområdena börjat att tömmas på svenskar redan på 80/90 tal.
Det är inte invandringen som drivit priserna utan gratispengar och sänkt skatt på boende ( i de attraktivaste områdena).
Citera
2023-11-12, 17:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Klart att det påverkar i längden om vi i årtionden tar in horder med folk som aldrig kommer att köpa egen bostad utan istället tar upp hyresrätter och ghettofierar hela bostadsområden.
Högst marginellt, snarare äter invandringen resurser från även den produktive och självförsörjande svensken, så på sikt gör invandringen den allmänna välfärden meningslös och tvingar folk att betala en gång till för sjukvård, pension, trygghet etc.
Citera
2023-11-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasbullah.
Men ingen betalar givetvis mer än marknadspris
Det länkades just den där artikeln i DN där herr och fru doktor tokbudade upp ett sketet radhus till ca 2 miljoner över marknadsvärdet och nu inte har råd att skilja sig. All fördömelse till trots, så förstår jag precis hur de tänkte. Priserna är ju så absurda ändå, att de inte spelar någon roll. Det är bara att blunda och köra liksom.

De hade säkert förlorat en fyra fem budgivningar i rad mot psykotiska nyliberaler -- och så blev de psykotiska själva till slut. Man måste visa lite förståelse och medmänsklighet.

Jag tror inte folk förstår exakt hur överprisade halvsketna 60- och 70-talsbyggen är. Det är dags för helrenoveringar och isoleringen är kass i och med fundamental byggfel som platta på mark utan isolering under m.m. Materialpriserna har skjutit i höjden och Älvsbyhus bajsar ur sig modulhus på fabriksgolvet.

Så sitter fd herr och fru doktor där med radon, tunna väggar och kallt om fötter på en bottenplatta som vilar direkt på gammal sjöbotten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in