Citat:
Ursprungligen postat av
Leif-o-billy
Du argumenterar mot dig själv. Syftet med häktning är att inte kunna försvåra utredningen. För att det ska fungera måste möjligheten att kommunicera med andra försvåras så mycket som möjligt. Då är isolering det enda alternativet som finns. Dom har alltid möjlighet att få besök av sin advokat så helt ensamma är dom inte.
Ser inget behov av speciella häkten för unga kriminella eftersom dessa är isolerade och kan inte lära känna andra kriminella i häktet.
LVU/SIS är inte ett alternativ eftersom det inte finns dom möjligheterna till isolering. Som sagt dessa ungdomar är oftast inte förstagångs förbrytare dom vet vad häktet innebär. Kan köpa dina argument om det handlar om ungar under 15 år men inte över 15 år.
Nej, det gör jag absolut inte! Man kan minska isoleringen på många olika/andra sätt: Mer personal/tillgång till personal, anpassade bostadsrum/celler, och övriga utrymmen, fler möjligheter till aktiviteter och isoleringsbrytande åtgärder. Man kan också låta den minderårige träffa andra intagna, men under kontrollerade former eller träffa andra intagna som man inte har någon som helst koppling till och som därför generellt inte kan påverka ens utredning. Just detta är också argument för "särskilda ungdomshäkten". Men det är också den specialutbildade personalen jag vill åt, som har kompetensen/kunskapen att bedriva kriminalvård för barn och ungdomar!
"
Dom har alltid möjlighet att få besök av sin advokat så helt ensamma är dom inte" - Jamen tjena!? Du menar advokaten som är ständigt upptagen med andra förhandlingar, förhör, inläsning etc. Lägg också till att du har en inlåsning mellan 18:00-07:00, så förstår du nog själv att det varken finns tid eller möjlighet "att alltid ha möjlighet att få besök av advokaten".
Jo, faktum är ju att LVU/SIS är ett alternativ. För även om det blivit vanligare att man häktar barn, så finns det fortfarande fall av allvarlig brottslighet där vederbörande skickas till SIS (antingen direkt eller efter att ha suttit häktad en tid). Det finns ju också SIS-boenden som är mer och mindre säkerhetsklassade....Och för att återgå till det jag sa förut: I de fallen LVU/SIS inte är ett alternativ, då kan man häkta dom - Men då på ett specialanpassat häkte. Detta är ju isåfall en win-win för alla, så jag förstår inte riktigt varför vi skulle vara oeniga här?