2023-11-12, 12:33
Medlem
Skulle väl nötterna tänkt på innan dom begick sina brott, blev kriminella. Hårt ska det va. Gärna hårdare. Billigast möjliga mat. Inga förmåner.
Citera
2023-11-12, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Vad tycker ni, är det synd om dessa unga kriminella? Har svårt att tänka mig att dessa ungdomar är helt oskyldiga och aldrig begått något brott.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kEgj6X/barnens-egna-ord-inifran-overfulla-haktena
Hela artikeln dryper av medömkan mot dessa parasiter som sitter i häktet. Ofta misstänkta för väldigt grova brott som mord och narkotikabrott. Visst dom är inte dömda men sitter man så länge i häktet och med hårda restriktioner skulle jag vilja påstå att dom väldigt sällan är oskyldiga. Det är inte elitstudenter som sitter i häktet utan missanpassade individer som ofta skryter om sina gärningar på sociala medier.
"En 17-årig pojke säger till Aftonbladet att det är mycket som är jobbigt med att sitta häktad.

Men en sak saknar han mest.

– Att krama min mamma och pappa."
står inte vad han är misstänkt för men det är väl inte omöjligt att det är mord, då finns det några föräldrar som på grund av honom aldrig mer får krama sitt barn.
" Även advokat Seher Nuredini som har flera unga klienter i häkte har sett hur isoleringen påverkar dem.

– Man märker av det rätt snabbt hos dem. Hur humöret blir sämre, de sover sämre, äter sämre, går ner i vikt, har inte samma livsglädje. Även vi vuxna skulle påverkas enormt av att vara isolerade i ett rum så många timmar.". Konstigt att denna advokat har många unga som sitter i häktet, lever han på att ta sig an dessa kriminella ungar? Bättre än att försvara äldre kriminella?
If you can't do the time then don't do the crime.

Det är ju just detta tankesättet och dessa argument som gör att diskussionen blir HELT FEL! För en häktning är inget straff eller skall heller inte fungera som något slags "förberedande straff", utan en häktnings främsta syfte är att se till att den misstänkte inte avviker eller på annat sätt påverkar utredningen. Jag tror att vi alla kan skriva under på att det absolut kan finnas behov av att frihetsberöva en ung person som misstänks för ett allvarligt brott. MEN för den sakens skull behöver ju inte det betyda att det skall ske i ett häkte, i total isolering och under ungefär samma premisser som när en vuxen person frihetsberövas. För mig är det ganska självklart att man skall använda en trestegs-modell, likt denna, i frågan om att frihetsberöva ett barn:

1. Fråga: Är det nödvändigt? Är det proportionerligt?

(om svaret är ja)
2. Fråga: Finns det bättre/lämpligare alternativ än häktning/Kriminalvården, t ex LVU/SIS

(om svaret är nej)
3. Den minderårige skall då häktas. MEN! Då ska personen vara på ett specialanpassat ungdomshäkte där det finns särskilt utbildad personal samt goda förutsättningar/resurser för ändamålet.
Citera
2023-11-12, 13:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vad tycker ni, är det synd om dessa unga kriminella? Har svårt att tänka mig att dessa ungdomar är helt oskyldiga och aldrig begått något brott.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kEgj6X/barnens-egna-ord-inifran-overfulla-haktena
Hela artikeln dryper av medömkan mot dessa parasiter som sitter i häktet. Ofta misstänkta för väldigt grova brott som mord och narkotikabrott. Visst dom är inte dömda men sitter man så länge i häktet och med hårda restriktioner skulle jag vilja påstå att dom väldigt sällan är oskyldiga. Det är inte elitstudenter som sitter i häktet utan missanpassade individer som ofta skryter om sina gärningar på sociala medier.
"En 17-årig pojke säger till Aftonbladet att det är mycket som är jobbigt med att sitta häktad.

Men en sak saknar han mest.

– Att krama min mamma och pappa."
står inte vad han är misstänkt för men det är väl inte omöjligt att det är mord, då finns det några föräldrar som på grund av honom aldrig mer får krama sitt barn.
" Även advokat Seher Nuredini som har flera unga klienter i häkte har sett hur isoleringen påverkar dem.

– Man märker av det rätt snabbt hos dem. Hur humöret blir sämre, de sover sämre, äter sämre, går ner i vikt, har inte samma livsglädje. Även vi vuxna skulle påverkas enormt av att vara isolerade i ett rum så många timmar.". Konstigt att denna advokat har många unga som sitter i häktet, lever han på att ta sig an dessa kriminella ungar? Bättre än att försvara äldre kriminella?
If you can't do the time then don't do the crime.
Nej, det är inte alls konstigt. Han har på grund av tidigare erfarenheter med unga förövare en god kunskap om vad som gäller för dessa och hur lagstiftningen ser ut på området.
Han är därför bättre skickad att ta tillvara deras rättigheter än advokater som enbart arbetat med vuxna.
Andra rekommenderar honom och häktade/misstänkta väljer honom.
Inte konstigt alls.
Precis som det inte är konstigt att vuxna vill ha advokater med bred kunskap och erfarenhet om just deras typ av brott.
Citera
2023-11-12, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det är ju just detta tankesättet och dessa argument som gör att diskussionen blir HELT FEL! För en häktning är inget straff eller skall heller inte fungera som något slags "förberedande straff", utan en häktnings främsta syfte är att se till att den misstänkte inte avviker eller på annat sätt påverkar utredningen. Jag tror att vi alla kan skriva under på att det absolut kan finnas behov av att frihetsberöva en ung person som misstänks för ett allvarligt brott. MEN för den sakens skull behöver ju inte det betyda att det skall ske i ett häkte, i total isolering och under ungefär samma premisser som när en vuxen person frihetsberövas. För mig är det ganska självklart att man skall använda en trestegs-modell, likt denna, i frågan om att frihetsberöva ett barn:

1. Fråga: Är det nödvändigt? Är det proportionerligt?

(om svaret är ja)
2. Fråga: Finns det bättre/lämpligare alternativ än häktning/Kriminalvården, t ex LVU/SIS

(om svaret är nej)
3. Den minderårige skall då häktas. MEN! Då ska personen vara på ett specialanpassat ungdomshäkte där det finns särskilt utbildad personal samt goda förutsättningar/resurser för ändamålet.
Du argumenterar mot dig själv. Syftet med häktning är att inte kunna försvåra utredningen. För att det ska fungera måste möjligheten att kommunicera med andra försvåras så mycket som möjligt. Då är isolering det enda alternativet som finns. Dom har alltid möjlighet att få besök av sin advokat så helt ensamma är dom inte.
Ser inget behov av speciella häkten för unga kriminella eftersom dessa är isolerade och kan inte lära känna andra kriminella i häktet.
LVU/SIS är inte ett alternativ eftersom det inte finns dom möjligheterna till isolering. Som sagt dessa ungdomar är oftast inte förstagångs förbrytare dom vet vad häktet innebär. Kan köpa dina argument om det handlar om ungar under 15 år men inte över 15 år.
Citera
2023-11-12, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Jag har också reagerat över dessa artiklar. I en liknande artikel läste jag att de intagna spelar dataspel eller bakar med personalen..

Det kom också pedagoger till häktet, men om den intagne får välja på att spela dataspel och att göra sina läxor blir valet antagligen inte läxor.

På så sätt slösas tiden i häkte bort, tid som kunde ha varit värdefull. För i samma artikel fick jag veta att de intagna inte alltid vet vilken skola de tillhör eftersom de inte varit där på så länge.

Jag läste också att polisen får debriefing eftersom de tycker att det är jobbigt att gripa barn som är i samma ålder som sina egna, och att det inte kommer naturligt för dem att behandla barn som brottslingar på grund av deras ringa ålder.

https://www.dn.se/sverige/inifran-polisens-hemliga-hogkvarter-valdsvagen-ar-var-pandemi/

OJ! Här fanns det både okunskap och killgissningar!

För att förklara detta så är det alltså lagstadgat att en häktad personer under 18 år skall ha rätt till minst 4h isoleringsbrytande åtgärder ihop med personal. Under denna tid kan man givetvis göra aktiviteter som att baka eller spela TV-spel, men resterande tid av dygnet så är ju den minderårige inlåst/isolerad som vilken annan häktad person som helst.

I Kriminalvårdens kartläggning av häktade barn så framgår det att den vanligaste formen av isoleringsbrytande åtgärder är "Samtal eller aktivitet med personal" (dvs man spelar spel, pingis, bakar, samtalar osv) som låg på 95% dokumenterade åtgärder. Men vet du vad den näst vanligaste formen av isoleringsbrytande åtgärd för en minderårig i häktet var? Jo, "Skola/studie- och yrkesvägledning" som låg på hela 83% dokumenterade åtgärder.

Till skillnad från vad du vill insinuera så visar dessa studier att de allra flesta minderåriga i häktet faktiskt ägnar sig åt studier - Och i många av dessa fall lämnar den minderåriga häktet utan att ha hamnat efter märkbart i skolan och ofta t.o.m med fullvärdiga betyg i Svenska/Engelska/Matte, vilket är fakta som nästan ger tårar i ögonen av glädje! Att det sedan finns intagna som "hellre spelar TV-spel än pluggar" är ju ingenting man kan göra någonting åt, eftersom dessa personer är i gymnasieåldern - och att det di facto inte är skolplikt på gymnasienivå i Sverige.
Citera
2023-11-12, 14:00
Avslutad
Citat:
OJ! Här fanns det både okunskap och killgissningar!

För att förklara detta så är det alltså lagstadgat att en häktad personer under 18 år skall ha rätt till minst 4h isoleringsbrytande åtgärder ihop med personal. Under denna tid kan man givetvis göra aktiviteter som att baka eller spela TV-spel, men resterande tid av dygnet så är ju den minderårige inlåst/isolerad som vilken annan häktad person som helst.

I Kriminalvårdens kartläggning av häktade barn så framgår det att den vanligaste formen av isoleringsbrytande åtgärder är "Samtal eller aktivitet med personal" (dvs man spelar spel, pingis, bakar, samtalar osv) som låg på 95% dokumenterade åtgärder. Men vet du vad den näst vanligaste formen av isoleringsbrytande åtgärd för en minderårig i häktet var? Jo, "Skola/studie- och yrkesvägledning" som låg på hela 83% dokumenterade åtgärder.

Till skillnad från vad du vill insinuera så visar dessa studier att de allra flesta minderåriga i häktet faktiskt ägnar sig åt studier - Och i många av dessa fall lämnar den minderåriga häktet utan att ha hamnat efter märkbart i skolan och ofta t.o.m med fullvärdiga betyg i Svenska/Engelska/Matte, vilket är fakta som nästan ger tårar i ögonen av glädje! Att det sedan finns intagna som "hellre spelar TV-spel än pluggar" är ju ingenting man kan göra någonting åt, eftersom dessa personer är i gymnasieåldern - och att det di facto inte är skolplikt på gymnasienivå i Sverige.

Okej. Jag kände inte till detta. Det var bra att du orkade skriva ner det du vet.
Citera
2023-11-12, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Okej. Jag kände inte till detta. Det var bra att du orkade skriva ner det du vet.

Ingen fara :-) Men skulle gärna se en "dementi" av dig, eftersom du bidrager till felaktigheter i tråden/debatten när du skriver sånt där...

Bra att veta är också att när en minderårig häktas så sätts det ihop ett samverkande-team bestående av Kriminalvårdens ungdomshandläggare, Polisen, Åklagaren, Socialtjänsten, den minderåriges föräldrar samt skolan. Så skolan är/blir involverade fr.o.m dag 1 när en minderårig häktas.
Citera
2023-11-12, 14:13
Medlem
godboys avatar
Självklart kör kommunisttidningen nummer ett en snyftartikel för häktade babianer.
Citera
2023-11-12, 14:31
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ingen fara :-) Men skulle gärna se en "dementi" av dig, eftersom du bidrager till felaktigheter i tråden/debatten när du skriver sånt där...

Bra att veta är också att när en minderårig häktas så sätts det ihop ett samverkande-team bestående av Kriminalvårdens ungdomshandläggare, Polisen, Åklagaren, Socialtjänsten, den minderåriges föräldrar samt skolan. Så skolan är/blir involverade fr.o.m dag 1 när en minderårig häktas.

Dementi? Sluta larva dig. Du ser ju vad han/hon skrev i sitt andra inlägg.

Om du tycker att den användaren ska producera en ”dementi” så vill jag ha en offentlig ursäkt från dig angående att du har ett löjligt sätt att skriva och blandar gemener med versaler i dina inlägg, som en äkta rättshaverist.
Citera
2023-11-12, 14:32
Avslutad
Citat:

Det var inte min avsikt att bidra till felaktigheter i debatten och gymnasiestudier är som du säger inte obligatoriska.

I häktet där man inte är dömd kan man inte göra åtgärder, men jag vill ju att unga ska kunna dömas till studier och få lära sig hantverk.

Jag känner ytterst få som är kriminella och är de kriminella är det på nivån att de köpt droger och sex. Det ursäktar kanske inte men förklarar min okunskap.

Vad tycker du om att unga kan dömas till studier?
Citera
2023-11-12, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Dementi? Sluta larva dig. Du ser ju vad han/hon skrev i sitt andra inlägg.

Om du tycker att den användaren ska producera en ”dementi” så vill jag ha en offentlig ursäkt från dig angående att du har ett löjligt sätt att skriva och blandar gemener med versaler i dina inlägg, som en äkta rättshaverist.

Haha dementi var nog fel ord att använda. Syftade främst på att skribenten fått medhåll efter sitt ursprungsinlägg, och att hen då hade kunnat bemöta detta i de inläggen.

Men du, jag diskuterar gärna ämnet med dig istället för att diskutera "dementier" och "versaler". Så vi kan väl ta det vidare härifrån :-)
Citera
2023-11-12, 14:53
Medlem
Citat:
Du argumenterar mot dig själv. Syftet med häktning är att inte kunna försvåra utredningen. För att det ska fungera måste möjligheten att kommunicera med andra försvåras så mycket som möjligt. Då är isolering det enda alternativet som finns. Dom har alltid möjlighet att få besök av sin advokat så helt ensamma är dom inte.
Ser inget behov av speciella häkten för unga kriminella eftersom dessa är isolerade och kan inte lära känna andra kriminella i häktet.
LVU/SIS är inte ett alternativ eftersom det inte finns dom möjligheterna till isolering. Som sagt dessa ungdomar är oftast inte förstagångs förbrytare dom vet vad häktet innebär. Kan köpa dina argument om det handlar om ungar under 15 år men inte över 15 år.

Nej, det gör jag absolut inte! Man kan minska isoleringen på många olika/andra sätt: Mer personal/tillgång till personal, anpassade bostadsrum/celler, och övriga utrymmen, fler möjligheter till aktiviteter och isoleringsbrytande åtgärder. Man kan också låta den minderårige träffa andra intagna, men under kontrollerade former eller träffa andra intagna som man inte har någon som helst koppling till och som därför generellt inte kan påverka ens utredning. Just detta är också argument för "särskilda ungdomshäkten". Men det är också den specialutbildade personalen jag vill åt, som har kompetensen/kunskapen att bedriva kriminalvård för barn och ungdomar!

"Dom har alltid möjlighet att få besök av sin advokat så helt ensamma är dom inte" - Jamen tjena!? Du menar advokaten som är ständigt upptagen med andra förhandlingar, förhör, inläsning etc. Lägg också till att du har en inlåsning mellan 18:00-07:00, så förstår du nog själv att det varken finns tid eller möjlighet "att alltid ha möjlighet att få besök av advokaten".

Jo, faktum är ju att LVU/SIS är ett alternativ. För även om det blivit vanligare att man häktar barn, så finns det fortfarande fall av allvarlig brottslighet där vederbörande skickas till SIS (antingen direkt eller efter att ha suttit häktad en tid). Det finns ju också SIS-boenden som är mer och mindre säkerhetsklassade....Och för att återgå till det jag sa förut: I de fallen LVU/SIS inte är ett alternativ, då kan man häkta dom - Men då på ett specialanpassat häkte. Detta är ju isåfall en win-win för alla, så jag förstår inte riktigt varför vi skulle vara oeniga här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in