Citat:
Jag har tyckt, och tycker väl fortfarande, att det från den fria världens sida är en vettig strategi att förse Ukraina med vapen och intel, men i övrigt inte blanda sig i kriget. Men frågan är om det inte börjar räcka nu, om det inte är dags att sätta ner foten ordentligt.
Ett FN-mandat går ju inte att få till eftersom Ryssland har plats i säkerhetsrådet (annars hade det rimligen varit fixat för längesen), och i Nato är ju Ukraina inte medlem, men jag kan tycka att det kan vara dags för EU/UK/USA att helt enkelt ge Putin 30 dagar att dra tillbaka alla trupper från ukrainskt territorium, med löfte om att annars från och med dag 31 göra slarvsylta av varenda ryss som befinner sig på fel sida gränsen.
Vad är det värsta som kan hända? Kina lär ju inte backa upp Putin i det här, och knappast nån annan betydande aktör heller. Kärnvapenskrammel, visst, men t.o.m ryssen fattar ju att det inte är en lösning att trycka på den knappen.
Ett FN-mandat går ju inte att få till eftersom Ryssland har plats i säkerhetsrådet (annars hade det rimligen varit fixat för längesen), och i Nato är ju Ukraina inte medlem, men jag kan tycka att det kan vara dags för EU/UK/USA att helt enkelt ge Putin 30 dagar att dra tillbaka alla trupper från ukrainskt territorium, med löfte om att annars från och med dag 31 göra slarvsylta av varenda ryss som befinner sig på fel sida gränsen.
Vad är det värsta som kan hända? Kina lär ju inte backa upp Putin i det här, och knappast nån annan betydande aktör heller. Kärnvapenskrammel, visst, men t.o.m ryssen fattar ju att det inte är en lösning att trycka på den knappen.
Det som kanske skulle kunna hända är att en utländsk koalition stödjer i bakre tjänst och på inbjudan och bemannar en säkerhetszon mot Vitryssland och de norra delarna. Då tar man inte en direkt konfrontation med rysk trupp och skulle en sådan konfrontation ske så är det för att ryssland åter igen går på offensiv från det hållet. Fördelarna man får ut av detta är att styrkor som Ukraina behövt binda upp över hela landet då blir tillgängliga där de behövs mest.
Men där är vi inte ännu. Strategin är war of attrition och det ger tyvärr ingen omedelbar seger men det ger ett Ryssland som har noll kvar att ge efter en förlust.