2023-11-12, 08:29
Medlem
ThinkRightlys avatar
Tror att historien kommer att döma väst hårt för att ha hjälpt Ukraina för lite.
Väst hjälper Ukraina precis så mycket att ingen av sidorna vinner eller förlorar. Som för att maximera antalet dödade och förlänga kriget så mycket som möjligt.

Det finns 3 alternativ:
1. Strunta i Ukraina och låta Ryssland ta landet.
2. Hjälpa Ukraina så mycket att det blir dödläge mellan sidorna. Detta maximerar antalet skadade, dödade, förstörelsen och lidandet. Och det förlänger kriget maximalt.
3. Hjälpa Ukraina så mycket att Ukraina segrar snabbt.

Väst har valt alternativ 2. Vilket förstås är förkastligt.
Väst borde välja alternativ 3 istället.

Trist att människor är så efterblivna.
Senast redigerad av ThinkRightly 2023-11-12 kl. 08:32.
Citera
2023-11-12, 08:37
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Tror att historien kommer att döma väst hårt för att ha hjälpt Ukraina för lite.
Väst hjälper Ukraina precis så mycket att ingen av sidorna vinner eller förlorar. Som för att maximera antalet dödade och förlänga kriget så mycket som möjligt.

Det finns 3 alternativ:
2. Hjälpa Ukraina så mycket att det blir dödläge mellan sidorna. Detta maximerar antalet skadade, dödade, förstörelsen och lidandet. Och det förlänger kriget maximalt.

Man hade nog inte räknat med ryssarnas fanatiska envishet och likgiltighet inför förluster.
Ryssarna slåss ju som fanatiska japaner och skiter i hur mycket manskap eller utrustning dom måste offra.
Man visste att dom var lite egensiniga innan kriget men att dom var så här jävla hjärntvättade kunde jag inte drömma om.
Ukraina måste förmodligen snart lämna Avdiivka då man helt enkelt inte kan stå emot en fiende som köttar på och fortsätter kötta på oavsett sina förluster.
Politisk oro i Ryssland tycks vara det enda som kan avsluta detta men det finns inget som antyder på att något uppror är på ingång.
Ryssarna kommer fortsätta dö för sin uraltsar.
Senast redigerad av StigEngstrom 2023-11-12 kl. 08:44.
Citera
2023-11-12, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t.bundy
Förutsatt att ammunitionen får skickas osv. Så har det potential att bli betydligt större gamechanger än himars, exempelvis. räkna med gnäll från ni vet.

Ukraina redan forlorat, har ingen arme kvar. Vem skall flyga dessa. ukrainare kan inte det
Citera
2023-11-12, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU kommer överraskande inte att klara av att skicka en miljon granater till Ukraina inom 4 månader. Ännu en fördel Putin. Snart dags för Zelensky att böja knä och be om fred.

https://en.defence-ua.com/industries/why_europe_failed_eu_acknowledged_they_cannot_impl ement_the_plan_of_producing_1_million_artillery_sh ells_for_ukraine_by_march-8522.html

Bara för ukrainarna att kapitulera då menar du och börja "fredsförhandla" på ryska villkor"

Jo, jo. Jag tycker tvärtom.

En."kämpe" pä nätet jobbar på..
Tydligt exempel på det jag skrev om i mitt förra inlägg.
Citera
2023-11-12, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Man hade nog inte räknat med ryssarnas fanatiska envishet och likgiltighet inför förluster.
Ryssarna slåss ju som fanatiska japaner och skiter i hur mycket manskap eller utrustning dom måste offra.
Man visste att dom var lite egensiniga innan kriget men att dom var så här jävla hjärntvättade kunde jag inte drömma om.

Lustigt inlägg. Ryssarna är ena jävlar på att slåss menar du när över tusen ryssar slogs ut igår, med spärrtrupper i ryggen.
Jag tycker tvärtom!
Citera
2023-11-12, 08:47
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Lustigt inlägg. Ryssarna är ena jävlar på att slåss menar du när över tusen ryssar slogs ut igår, med spärrtrupper i ryggen.
Jag tycker tvärtom!
Ja dom är ena jävlar på att slåss.
Precis som ukrainarna.
Det är ett hårdnackat folk som slåss mot ett annat hårdnackat folk.
Skillnaden är som du säger att ryssarna har spärrtrupper i ryggen vilket säkert ger dom motivationen oavsett om dom har någon eller inte.
Vi måste sluta med det här klappa händerna tänket att Ryssland är körda när som helst för dom förlorade 2000 själar senaste dygnet från nån mongolisk by som Kreml inte ens bryr sig om.
Citera
2023-11-12, 08:53
Medlem
Citat:

Det finns 3 alternativ:

Givetvis. Men påtalar man det är man ryssvän och står inte på de godas sida. Om det otroligt lilla vi skickar hade varit superbra och sopar mattan med Ryssland så hade Urkrania vunnit för 1,5 år sedan. Naivt att tro att Ryssarna dör som flugor och deras materiel tar slut "snart".

Samma med att skicka lite Gripen dit, väldigt värdelöst. Tar upp en massa resurser för det lilla det kan återkomma. Lägg ner den biten och se till att F-16 kommer istället. Om nu väst vill att vi skall vinna måste vi skicka 10x mot vad vi gör idag.
Citera
2023-11-12, 09:03
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Ska man tro Denis Davydov har ryssarna dessvärre gjort ett framsteg vi Avdiivka som kommer tvinga dem att lämna staden snart. Vi får se om så blir fallet. De har åtminstone torskat sanslösa mängder folk för att göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Jag tycker tvärtom!
Vi i väst behöver förstå att kriget inte går bra för Ukraina bara för att Ryssland förlorar många soldater. För det spelar ingen roll hur många de förlorar eftersom de i princip har oändligt många soldater.
Kvantitet är en kvalitet i sig.

Om man tror på en illusion att kriget går bra för Ukraina så hjälper man Ukraina mindre, eftersom man inte tror att de behöver mer hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Givetvis. Men påtalar man det är man ryssvän och står inte på de godas sida. Om det otroligt lilla vi skickar hade varit superbra och sopar mattan med Ryssland så hade Urkrania vunnit för 1,5 år sedan. Naivt att tro att Ryssarna dör som flugor och deras materiel tar slut "snart".

Samma med att skicka lite Gripen dit, väldigt värdelöst. Tar upp en massa resurser för det lilla det kan återkomma. Lägg ner den biten och se till att F-16 kommer istället. Om nu väst vill att vi skall vinna måste vi skicka 10x mot vad vi gör idag.
Det bästa hade ju varit att skicka typ 80% av våra Gripenplan till Ukraina.
Hade jag varit en diktator med all makt så hade jag lätt gjort det.
Det är inte direkt så att Kineserna skulle anfalla Sverige bara för att vi inte har så många stridsflygplan kvar.
Senast redigerad av ThinkRightly 2023-11-12 kl. 09:05.
Citera
2023-11-12, 09:10
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Vi i väst behöver förstå att kriget inte går bra för Ukraina bara för att Ryssland förlorar många soldater. För det spelar ingen roll hur många de förlorar eftersom de i princip har oändligt många soldater.
Kvantitet är en kvalitet i sig.

Om man tror på en illusion att kriget går bra för Ukraina så hjälper man Ukraina mindre, eftersom man inte tror att de behöver mer hjälp.

Det bästa hade ju varit att skicka typ 80% av våra Gripenplan till Ukraina.
Hade jag varit en diktator med all makt så hade jag lätt gjort det.
Det är inte direkt så att Kineserna skulle anfalla Sverige bara för att vi inte har så många stridsflygplan kvar.
Vad Ukraina behöver är ett flygvapen.
Att skicka ett fåtal gripen är meningslöst.
Man får tänka på allt som tillkommer.
Utbildade piloter, reservdelar, underhåll och så vidare.
Det gör mer skada än nytta att skicka dessa.
Som sagt, Ukraina behöver ett flygvapen, ett effektivt flygvapen med ett fåtal modeller som kan nyttjas och underhållas.
Senast redigerad av StigEngstrom 2023-11-12 kl. 09:14.
Citera
2023-11-12, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Ukraina redan forlorat, har ingen arme kvar. Vem skall flyga dessa. ukrainare kan inte det

Märkligt! Ryssråttorna förlorar 1000 man per dag trots att de redan vunnit enligt dig.
Citera
2023-11-12, 09:21
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Märkligt! Ryssråttorna förlorar 1000 man per dag trots att de redan vunnit enligt dig.
Sovjetiska förluster under andra världskriget var också skyhöga men dom vann.
Nu säger jag inte att Ryssland sopar mattan med Ukraina eller att dom har vunnit men vi måste släppa det här tänket hur många uralfyllon som stupar varje dag.
USA gjorde samma misstag i Vietnam, bedömde hur många nordvietnameser som dog för att bedöma att dom krossade nordvietnam.
Kreml skiter i inkallade rekryter från asiatiska minoriteter, dom kan offra dubbla mängden om dagen om det krävs, vi måste inse detta.
Citera
2023-11-12, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Sovjetiska förluster under andra världskriget var också skyhöga men dom vann.
Nu säger jag inte att Ryssland sopar mattan med Ukraina eller att dom har vunnit men vi måste släppa det här tänket hur många uralfyllon som stupar varje dag.
USA gjorde samma misstag i Vietnam, bedömde hur många nordvietnameser som dog för att bedöma att dom krossade nordvietnam.
Kreml skiter i inkallade rekryter från asiatiska minoriteter, dom kan offra dubbla mängden om dagen om det krävs, vi måste inse detta.

Ja att de ryska kräken bryr sig föga om liv vet vi redan. Men även Rysslands resurser sinar till slut. Och 1000 döda ryssråttor gör alltid världen till en bättre plats. Därutöver slås även artilleri ut i stor utsträckning varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in