Jag loggade nu in på Mina Sidor på Arbetsförmedlingen, och kollade under
"Mina ärenden". Där gjorde jag en intressant upptäckt! Under fliken
"Varning och avstängning" har det nu kommit in ett ärende! Från att det har stått tomt där innan. Jag har varit inne och kollat tidigare, från dagen jag fick brevet och flera gånger därefter. Det var hela tiden tomt, fram till nu då. Men det ska understrykas att de har stående tekniska problem med denna delen av sidan. De har en gul ruta med följande text som hänger där.
Citat:
"Vi har ett tekniskt problem som gör att kommuniceringar om varning inte alltid visas i Mina ärenden på Mina sidor. All information du behöver för att kunna svara på kommuniceringen finns i brevet du har fått till din digitala brevlåda eller per postgång. Om du ser ditt ärende här kan du bortse från detta felmeddelande."
De har ständigt tekniska problem! Det är återkommande och ständigt närvarande tekniska problem med både det ena och det andra. Det går mig på nerverna! Det har pågått i flera års tid. Trots att de har lagt ut miljontals kronor sedan 2010 på att modernisera och digitalisera sina olika "tjänster" så är det knappt en enda som fungerar felfritt. De har haft flera olika konsultbolag som har turats om att mjölka den här kassakon! Det senaste jag läste var att de har fått böter av Konkurrensverket på uppemot 300000 kr för att de misskött sin upphandling, bl.a. för sitt försök att få tag på en specifik konsult från "byBrick". De har direktupphandlat när det inte var befogat. Det här är viktigt att poängtera! För det är i det här sammanhanget som de har "tekniska problem", och inte kan visa varningar på Mina Sidor i rättan tid.
Just nu har de problem med funktionen "Profiler". Jag la ner ett par timmar på att bryta ut registrerade erfarenheter, kompetenser, och andra saker från min gamla profil, för att skapa tre stycken separata profiler för olika typer av jobb jag söker. Jag hann bara spara och publicera den gamla profilen. Sedan försvann allting! Jag hann inte göra klart det jag avsatte tid för att göra. För att de har tekniska problem. Inte nog med att det inte gick att skapa nya profiler, men den gamla som var färdig och publicerad laddades inte in. Det visades bara en info sida, där man gjorde reklam för hur man kan använda funktionen. Ta inte mitt ord för det, ta gärna en titt på skärmbilden genom länken nedan!
https://imgur.com/vm5MtBj.png
Det är aldrig bra när man förlorar osparad data, men om det här var en engångshänelse så skulle jag kunna acceptera det. Men så här håller det på hela tiden! I skrivande stund så visas fortfarande en info sida under Profiler och mina profiler laddas inte. Det beror på att det är helg. Nämligen, jag vet sedan tidigare att det är full verkstad på webbplatsen under eftermiddagar, och de har regelbundet annonserat underhållsarbete de senaste veckorna mellan 00:00 och 07:00. Det betyder att problemen går i vågor när de gör sitt underhåll. Så de har lekt med webbplatsen i fredags, och så har de nu lämnat allting så här över helgen, i obrukbart skick, tills de kommer tillbaka på jobbet på måndag och kan fortsätta leka. Har de ingen labb- och testmiljö? Vad är det här för klåpare som ska ha miljoner i ersättning utan att använda professionella arbetsmetoder? Och varför publicera ändringar på en fredag? Det gör man bara inte i den här branschen! Så det här har Arbetsförmedlingen lagt miljontals kronor på sedan 2010? Är det här tanken man hade när man valde att lägga ner en massa kontor runt om i landet och att "digitalisera" myndigheten? Vilket skämt! Det är inte bara Arbetsförmedlingen som myndighet som stinker, allt de gör stinker! Speciellt webbplatsen! Det märker man av mer och mer, nu när det är i princip enda kontakten man har med dem, för inget annat är möjligt.
I "kommunicering om varning" brevet jag fick så skrev de att jag ska kunna följa mitt ärende om sanktion inne på Mina Sidor.
Citat:
Du har möjlighet att lämna information innan vi fattar beslut
Om du har en annan uppfattning eller en annan beskrivning av det som har hänt behöver du höra av dig till oss senast den 26 oktober 2023. Du kan använda svarsformuläret som du når antingen genom att gå in på ditt ärende via Mina sidor eller på arbetsformedlingen.se/komplettera. Du kan också använda blanketten ”Svar på kommunicering” eller ringa till oss. Om du har intyg eller andra underlag som du hänvisar till behöver du skicka med dem tillsammans med ditt svar. Ange ditt namn och personnummer samt vilket ärende det gäller.
...
Ditt ärende på Mina sidor
Du kan se och följa ditt ärende under Mina ärenden när du är inloggad på Mina sidor: arbetsformedlingen.se/minasidor. Du når även inloggningssidan genom att skanna QR-koden i det här brevet.
De tycks vara oinformerade om att deras webbplats inte fungerar så felfritt och enkelt som de verkar tro. I deras QR kod har de kodat in adressen de redan har nämnt i texten: "arbetsformedlingen.se/minasidor" Hur dum får man vara om man inte kan navigera till "arbetsformedlingen.se/minasidor" utan behöver en QR kod för det? Ärligt talat, vart är mänskligheten på väg? Folk klarar alltså inte ens av att skriva tre ord, en punkt och ett snedstreck för att direkt komma till en webbresurs? Det är precis som om någon tyckt bara att det vore häftigt med en QR kod så de satte dit en! Det är ett exempel på missbruk av QR kodad text.
Hur som helst! Att följa ärendet på Mina Sidor har alltså inte fungerat. Inte för att det står att de har tekniska problem – för tekniska problem har de hela tiden som sagt, och den texten under "Varning och avstängning" har stått där längre än jag haft en varning – utan för att de hade inte handlagt ärendet för att det ska registreras där, för att jag ska kunna följa det.
Det här är återigen det här med "digitalisering" av tjänster... kan ni se hur det påverkar individen och varje enskilt ärende? De förlitar sig för mycket på tekniken, och de är varken kompetenta eller kapabla, eller förberedda på att vara en helt digital myndighet. De lär sig flyga flygandes, med brallorna jämte en som de säger i England.
Jag övergår till själva ärendet nu. Det ser ut som att det registrerades den 2023-10-06, alltså dagen efter den dag då jag avvek från aktivitet, den 2023-10-05. Men det dök inte upp på Mina Sidor förrän denna vecka (idag är det 2023-11-12). Det här verkar ju gå per automatik! Beslutet från Försäkringskassan är daterat 2023-11-07. Betyder det att Försäkringskassan tog ett automatiskt beslut? Även om en tjänsteman är undertecknad och inte en robot? Det har ju gått exakt en månad mellan 6 oktober och 7 november!
Så här står det nu under "Varning och avstängning". Se också skärmbild!
Citat:
Arbetsförmedlingen överväger att fatta beslut som kan påverka din rätt till ersättning
Datum: 2023-10-06
Status: Du kan lämna information
https://imgur.com/DA2CqJj.png
Notera att status är "Du kan lämna information". Om jag klickar in på ärendet så står det "Beslut: Kommunicering". Som förklaring på vad det innebär så står det så här.
Citat:
"En kommunicering är information om att Arbetsförmedlingen överväger att fatta ett beslut och vilken orsak som kan ligga bakom beslutet. Inför beslutet har du möjlighet att lämna kompletterande uppgifter."
Ett beslut om att de överväger att fatta ett beslut?... vem är den dumme i rummet? Det kvittrar fan fåglar i huvudet på dem! Jävla puckon!
De är så duktiga att de till och med fifflar med datumen!
Citat:
"Enligt våra uppgifter har du inte deltagit i en insats eller aktivitet den 5 oktober 2023. I kommuniceringsbrevet står mer om hur ett beslut kan komma att påverka din rätt till ersättning. Du har möjlighet att komplettera med ytterligare uppgifter innan vi fattar ett beslut, senast den 25 oktober 2023."
https://imgur.com/g4Cgd7Z.png
De skriver i brevet "senast den 26 oktober", men här skriver de "senast den 25 oktober". Ett "off-by-one" error i programmeringen? Jag blir alltmer övertygad om att allt det här är skriptat i något programmeringsspråk! Allt från att en leverantör "anmäler avvikelse" till att Arbetsförmedlingen skickat ut "kommunicering om varning", till att Försäkringskassan fattar "beslut". Det kan omöjligen vara ett gäng levande och tänkande människor som så här hjärnlöst och slaviskt begår så systematiska fel, och med sån precision.
Det finns så många tecken som tyder på att det är automatiserat! Dessa fel med datumen är bara ett litet exempel. Här är ett tydligare exempel! Hur förklarar man att Försäkringskassan har förekommit Arbetsförmedlingen i sitt beslutsfattande?
Ska inte den enes beslut bygga på beslutet av den andre? Det är ju precis så Försäkringskassan uttrycker det i sitt beslut!
"Eftersom Arbetsförmedlingen har beslutat att stänga av dig från rätten till ersättning i ett visst antal dagar ska Försäkringskassan bestämma vilka dagar avstängningen ska gälla."
Eftersom Arbetsförmedlingen har beslutat?... vad har Arbetsförmedlingen beslutat om och när? De har ju inte gjort ett skit! Eller så är de jävligt sega med att uppdatera det som visas på Mina Sidor, där "man kan följa sitt ärende"... det skulle inte förvåna mig med tanke på det jag skrev innan. Det tog de en månad att visa på Mina Sidor det som de redan hade information om den 5 oktober!
Det stinker skit över alltihopa! De har så många organisatoriska och systematiska problem att det är svårt att hålla isär dem. Men i den här röran så är det IT som spelar en betydande roll i det hela. Något som jag ser att många inte har en blekaste aning om, och minst av allt de som borde veta bättre, och som år ur och år in spenderar mångmiljonbelopp till diverse konsultbolag.