2023-11-12, 01:28
Medlem
Kotte456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFoe
Går det att få reda på hur många avvikelser som finns registrerade på en om man ringer till "Enheten Ersättningsprövning"? Jag vill gärna veta vad de har om mig där. Om det går att ta reda på, det är frågan om. Det var ju ett helvete att få ta del av daganteckningar från AIS. De uppgifter som deras straffpolis har håller de hemligt för sig själva som jag förstått det utifrån en del andra inlägg här, så att det får man inte tillgång till genom att ringa vanliga kundtjänsten.

Jag misstänker också att det kan ligga en gammal varning i bakgrunden, eller en gammal avvikelse som sagt, som skulle ha lett till en varning redan för något år sedan. Men den gången har jag fått bifall på min "komplettering". Jag har nu hittat det gamla "kommunicering om varning" brevet. Det är daterat 2020-06-03.

Det är samma typ av brev som jag fick nu senast. Jag skrev visserligen "kommunicering inför varning" innan. Rubriken är "kommunicering om varning", men det är ju en kommunicering inför varning. Så ingen varning i sig. Men det kan bli en varning om man inte svarar på brevet med en godtagbar förklaring på varför man avvikit från program. Just den gången så har jag fått ett beslut från Arbetsförmedlingen där de skrev har godkänt avvikelsen som godtagbar.
Ingen aning. Jag har varit i liknande situation, men orkade tyvärr inte att kämpa. Kändes hopplöst. Då hade jag haft en lång match mot Försäkringskassan innan.
Citera
2023-11-12, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kotte456
Ingen aning. Jag har varit i liknande situation, men orkade tyvärr inte att kämpa. Kändes hopplöst. Då hade jag haft en lång match mot Försäkringskassan innan.

Jag börjar känna också att det är hopplöst. Det tar för mycket krafter och tid. De är riktiga energitjuvar. På varje sak jag säger så har de tre andra saker att invända. Det är mitt ord mot deras. De ska alltid ha sista ordet och alltid ha "rätt", även om de har fel.

Mycket hänger på handläggaren tyvärr. Det är inte sällan som de går efter sina personliga omdömen, om vad de anser är rimligt eller vad deras chef har lämnat för "riktlinjer", och inte vad lagen säger i frågan. Jag vet av egen erfarenhet med socialkontoret när jag sökte bidrag i alla år, att det är så det brukar ligga till. De rättar sig inte efter vad som står i socialtjänstlagen och vad Socialtjänsten skriver på sin egen webbplats att man har rätt till ersättning för, utan de har sina "riktlinjer". De gör allt för att bli av med dig, så att du inte ska vara en ekonomisk börda för kommunen. De ser hellre att du blir en börda för staten istället och tar ut aktivitetsstöd eller annat. Och staten i sin tur vill bli av med dig, och att du ska bli "självförsörjande"... och betala skatt! Förstås.
Senast redigerad av JohnFoe 2023-11-12 kl. 11:16.
Citera
2023-11-12, 12:23
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odlingsbarfritid
Ja, helt felknullat system.

Citat:
Ursprungligen postat av Kotte456

Citat:
Jag börjar känna också att det är hopplöst. Det tar för mycket krafter och tid. De är riktiga energitjuvar. På varje sak jag säger så har de tre andra saker att invända. Det är mitt ord mot deras. De ska alltid ha sista ordet och alltid ha "rätt", även om de har fel.

Mycket hänger på handläggaren tyvärr. Det är inte sällan som de går efter sina personliga omdömen, om vad de anser är rimligt eller vad deras chef har lämnat för "riktlinjer", och inte vad lagen säger i frågan. Jag vet av egen erfarenhet med socialkontoret när jag sökte bidrag i alla år, att det är så det brukar ligga till. De rättar sig inte efter vad som står i socialtjänstlagen och vad Socialtjänsten skriver på sin egen webbplats att man har rätt till ersättning för, utan de har sina "riktlinjer". De gör allt för att bli av med dig, så att du inte ska vara en ekonomisk börda för kommunen. De ser hellre att du blir en börda för staten istället och tar ut aktivitetsstöd eller annat. Och staten i sin tur vill bli av med dig, och att du ska bli "självförsörjande"... och betala skatt! Förstås.
Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen är fan skitjobbiga att ha att göra med. Man kan göra allt rätt men sen räcker det med att någon idiot på AF gör fel, så åker den arbetssökande på en varning eller till och med en avstängning som gör att personen i fråga förlorar sin ersättning. Det går dock att begära ut all dokumentation från AF, för allt som händer med en inskrivne loggas, typ aktivitetsrapporter, telefonkontakter, besök, uteblivna besök mm. Vet inte vad dokumentationssystemet heter, men allt dokumenteras.

Sen händer det ju att det blir galet och då kan det ställa till det, även om felet är många år gammalt. T ex om man skrivs ut ur AF och ska söka sjukpenning så kan de anse att man brutit sin SGI (sjukpenninggrundande inkomst) om man har någon frånvaro från programmet.

Alla dessa system bygger i princip på att folk ska klanta till det och lyckas göra något galet så att de blir utskrivna ur systemen eller att de ska kunna skrivas ut lite hur som helst. Det är inga "vänliga och förlåtande" system direkt, systemen finns mest för sin egna skull och finns inte för de som är inskrivna. Det är nästan förvånande att jag skriver detta som befinner mig på yttersta högerkanten politiskt, jag anser att folk ska jobba och försörja sig, men jag anser samtidigt att om man är i behov av hjälp så ska man fan få det med. Har vi råd med massa kriminella blattar så har vi fan råd att ha ett fungerande arbetslöshetssystem och sjukpenning.
Senast redigerad av godboy 2023-11-12 kl. 12:28.
Citera
2023-11-12, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen är fan skitjobbiga att ha att göra med. Man kan göra allt rätt men sen räcker det med att någon idiot på AF gör fel, så åker den arbetssökande på en varning eller till och med en avstängning som gör att personen i fråga förlorar sin ersättning. Det går dock att begära ut all dokumentation från AF, för allt som händer med en inskrivne loggas, typ aktivitetsrapporter, telefonkontakter, besök, uteblivna besök mm. Vet inte vad dokumentationssystemet heter, men allt dokumenteras.

Sen händer det ju att det blir galet och då kan det ställa till det, även om felet är många år gammalt. T ex om man skrivs ut ur AF och ska söka sjukpenning så kan de anse att man brutit sin SGI (sjukpenninggrundande inkomst) om man har någon frånvaro från programmet.

Alla dessa system bygger i princip på att folk ska klanta till det och lyckas göra något galet så att de blir utskrivna ur systemen eller att de ska kunna skrivas ut lite hur som helst. Det är inga "vänliga och förlåtande" system direkt, systemen finns mest för sin egna skull och finns inte för de som är inskrivna. Det är nästan förvånande att jag skriver detta som befinner mig på yttersta högerkanten politiskt, jag anser att folk ska jobba och försörja sig, men jag anser samtidigt att om man är i behov av hjälp så ska man fan få det med. Har vi råd med massa kriminella blattar så har vi fan råd att ha ett fungerande arbetslöshetssystem och sjukpenning.
De ska vara skitjobbiga. Jag vill inte att mina skattepengar delas ut till höger och vänster.
Citera
2023-11-12, 12:36
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
De ska vara skitjobbiga. Jag vill inte att mina skattepengar delas ut till höger och vänster.
Jag håller med dig i sak, vilket du nog ser i min text. Dock så kan man ju börja med att rensa bort alla tramsåtgärder som AF har för sig. För leder de till jobb? Nej, Kostar de pengar, Ja.

Personligen anser jag att de arbetslösa och andra bidragstagare ska identifiera sig en eller två gånger i veckan på valfritt center i Sverige med hjälp av fingeravtryck och irisavläsning. Finns extremt mycket folk som går på allsköns bidrag som inte ens vistas i landet.

Vidare apropå skattepengar; skicka hem alla somaliefamiljer och även annat hudfärgshandikappat pack som inte lär sig svenska. Det borde finnas tydliga mål och kontroller av detta. Lär de sig inte det de ska då ska de inte vara här heller. Samma gäller att de ska vara självförsörjande efter en viss tid med svenskastöd.
Citera
2023-11-12, 14:38
Medlem
Countrycurrents avatar
Att både af och fk kräver att man ska printa ut en blankett som sedan ska skickas med snailmail till berörd överklagningsavdelning säger ju allt om deras inställning till sina "kunder".

Dom vill helt enkelt göra det så krångligt och jävligt som det bara går för brukarna, så att ingen ska orka hävda och kräva sin rätt.

Det är 2023 och digitaliseringen har pågått i några decennier nu men det har gått af och fk helt förbi.
Ytterligare bevis för det, är att det alltid är något strul med båda myndigheternas sajter sju dagar i veckan, dygnet runt.

/Intellectual property rights, only for the wealthy and already obese.
Senast redigerad av Countrycurrent 2023-11-12 kl. 14:48.
Citera
2023-11-12, 15:21
Medlem
Jag loggade nu in på Mina Sidor på Arbetsförmedlingen, och kollade under "Mina ärenden". Där gjorde jag en intressant upptäckt! Under fliken "Varning och avstängning" har det nu kommit in ett ärende! Från att det har stått tomt där innan. Jag har varit inne och kollat tidigare, från dagen jag fick brevet och flera gånger därefter. Det var hela tiden tomt, fram till nu då. Men det ska understrykas att de har stående tekniska problem med denna delen av sidan. De har en gul ruta med följande text som hänger där.

Citat:
"Vi har ett tekniskt problem som gör att kommuniceringar om varning inte alltid visas i Mina ärenden på Mina sidor. All information du behöver för att kunna svara på kommuniceringen finns i brevet du har fått till din digitala brevlåda eller per postgång. Om du ser ditt ärende här kan du bortse från detta felmeddelande."

De har ständigt tekniska problem! Det är återkommande och ständigt närvarande tekniska problem med både det ena och det andra. Det går mig på nerverna! Det har pågått i flera års tid. Trots att de har lagt ut miljontals kronor sedan 2010 på att modernisera och digitalisera sina olika "tjänster" så är det knappt en enda som fungerar felfritt. De har haft flera olika konsultbolag som har turats om att mjölka den här kassakon! Det senaste jag läste var att de har fått böter av Konkurrensverket på uppemot 300000 kr för att de misskött sin upphandling, bl.a. för sitt försök att få tag på en specifik konsult från "byBrick". De har direktupphandlat när det inte var befogat. Det här är viktigt att poängtera! För det är i det här sammanhanget som de har "tekniska problem", och inte kan visa varningar på Mina Sidor i rättan tid.

Just nu har de problem med funktionen "Profiler". Jag la ner ett par timmar på att bryta ut registrerade erfarenheter, kompetenser, och andra saker från min gamla profil, för att skapa tre stycken separata profiler för olika typer av jobb jag söker. Jag hann bara spara och publicera den gamla profilen. Sedan försvann allting! Jag hann inte göra klart det jag avsatte tid för att göra. För att de har tekniska problem. Inte nog med att det inte gick att skapa nya profiler, men den gamla som var färdig och publicerad laddades inte in. Det visades bara en info sida, där man gjorde reklam för hur man kan använda funktionen. Ta inte mitt ord för det, ta gärna en titt på skärmbilden genom länken nedan!

https://imgur.com/vm5MtBj.png

Det är aldrig bra när man förlorar osparad data, men om det här var en engångshänelse så skulle jag kunna acceptera det. Men så här håller det på hela tiden! I skrivande stund så visas fortfarande en info sida under Profiler och mina profiler laddas inte. Det beror på att det är helg. Nämligen, jag vet sedan tidigare att det är full verkstad på webbplatsen under eftermiddagar, och de har regelbundet annonserat underhållsarbete de senaste veckorna mellan 00:00 och 07:00. Det betyder att problemen går i vågor när de gör sitt underhåll. Så de har lekt med webbplatsen i fredags, och så har de nu lämnat allting så här över helgen, i obrukbart skick, tills de kommer tillbaka på jobbet på måndag och kan fortsätta leka. Har de ingen labb- och testmiljö? Vad är det här för klåpare som ska ha miljoner i ersättning utan att använda professionella arbetsmetoder? Och varför publicera ändringar på en fredag? Det gör man bara inte i den här branschen! Så det här har Arbetsförmedlingen lagt miljontals kronor på sedan 2010? Är det här tanken man hade när man valde att lägga ner en massa kontor runt om i landet och att "digitalisera" myndigheten? Vilket skämt! Det är inte bara Arbetsförmedlingen som myndighet som stinker, allt de gör stinker! Speciellt webbplatsen! Det märker man av mer och mer, nu när det är i princip enda kontakten man har med dem, för inget annat är möjligt.

I "kommunicering om varning" brevet jag fick så skrev de att jag ska kunna följa mitt ärende om sanktion inne på Mina Sidor.

Citat:
Du har möjlighet att lämna information innan vi fattar beslut
Om du har en annan uppfattning eller en annan beskrivning av det som har hänt behöver du höra av dig till oss senast den 26 oktober 2023. Du kan använda svarsformuläret som du når antingen genom att gå in på ditt ärende via Mina sidor eller på arbetsformedlingen.se/komplettera. Du kan också använda blanketten ”Svar på kommunicering” eller ringa till oss. Om du har intyg eller andra underlag som du hänvisar till behöver du skicka med dem tillsammans med ditt svar. Ange ditt namn och personnummer samt vilket ärende det gäller.

...

Ditt ärende på Mina sidor
Du kan se och följa ditt ärende under Mina ärenden när du är inloggad på Mina sidor: arbetsformedlingen.se/minasidor. Du når även inloggningssidan genom att skanna QR-koden i det här brevet.

De tycks vara oinformerade om att deras webbplats inte fungerar så felfritt och enkelt som de verkar tro. I deras QR kod har de kodat in adressen de redan har nämnt i texten: "arbetsformedlingen.se/minasidor" Hur dum får man vara om man inte kan navigera till "arbetsformedlingen.se/minasidor" utan behöver en QR kod för det? Ärligt talat, vart är mänskligheten på väg? Folk klarar alltså inte ens av att skriva tre ord, en punkt och ett snedstreck för att direkt komma till en webbresurs? Det är precis som om någon tyckt bara att det vore häftigt med en QR kod så de satte dit en! Det är ett exempel på missbruk av QR kodad text.

Hur som helst! Att följa ärendet på Mina Sidor har alltså inte fungerat. Inte för att det står att de har tekniska problem – för tekniska problem har de hela tiden som sagt, och den texten under "Varning och avstängning" har stått där längre än jag haft en varning – utan för att de hade inte handlagt ärendet för att det ska registreras där, för att jag ska kunna följa det.

Det här är återigen det här med "digitalisering" av tjänster... kan ni se hur det påverkar individen och varje enskilt ärende? De förlitar sig för mycket på tekniken, och de är varken kompetenta eller kapabla, eller förberedda på att vara en helt digital myndighet. De lär sig flyga flygandes, med brallorna jämte en som de säger i England.

Jag övergår till själva ärendet nu. Det ser ut som att det registrerades den 2023-10-06, alltså dagen efter den dag då jag avvek från aktivitet, den 2023-10-05. Men det dök inte upp på Mina Sidor förrän denna vecka (idag är det 2023-11-12). Det här verkar ju gå per automatik! Beslutet från Försäkringskassan är daterat 2023-11-07. Betyder det att Försäkringskassan tog ett automatiskt beslut? Även om en tjänsteman är undertecknad och inte en robot? Det har ju gått exakt en månad mellan 6 oktober och 7 november!

Så här står det nu under "Varning och avstängning". Se också skärmbild!

Citat:
Arbetsförmedlingen överväger att fatta beslut som kan påverka din rätt till ersättning
Datum: 2023-10-06
Status: Du kan lämna information

https://imgur.com/DA2CqJj.png

Notera att status är "Du kan lämna information". Om jag klickar in på ärendet så står det "Beslut: Kommunicering". Som förklaring på vad det innebär så står det så här.

Citat:
"En kommunicering är information om att Arbetsförmedlingen överväger att fatta ett beslut och vilken orsak som kan ligga bakom beslutet. Inför beslutet har du möjlighet att lämna kompletterande uppgifter."

Ett beslut om att de överväger att fatta ett beslut?... vem är den dumme i rummet? Det kvittrar fan fåglar i huvudet på dem! Jävla puckon!

De är så duktiga att de till och med fifflar med datumen!

Citat:
"Enligt våra uppgifter har du inte deltagit i en insats eller aktivitet den 5 oktober 2023. I kommuniceringsbrevet står mer om hur ett beslut kan komma att påverka din rätt till ersättning. Du har möjlighet att komplettera med ytterligare uppgifter innan vi fattar ett beslut, senast den 25 oktober 2023."

https://imgur.com/g4Cgd7Z.png

De skriver i brevet "senast den 26 oktober", men här skriver de "senast den 25 oktober". Ett "off-by-one" error i programmeringen? Jag blir alltmer övertygad om att allt det här är skriptat i något programmeringsspråk! Allt från att en leverantör "anmäler avvikelse" till att Arbetsförmedlingen skickat ut "kommunicering om varning", till att Försäkringskassan fattar "beslut". Det kan omöjligen vara ett gäng levande och tänkande människor som så här hjärnlöst och slaviskt begår så systematiska fel, och med sån precision.

Det finns så många tecken som tyder på att det är automatiserat! Dessa fel med datumen är bara ett litet exempel. Här är ett tydligare exempel! Hur förklarar man att Försäkringskassan har förekommit Arbetsförmedlingen i sitt beslutsfattande?

Ska inte den enes beslut bygga på beslutet av den andre? Det är ju precis så Försäkringskassan uttrycker det i sitt beslut! "Eftersom Arbetsförmedlingen har beslutat att stänga av dig från rätten till ersättning i ett visst antal dagar ska Försäkringskassan bestämma vilka dagar avstängningen ska gälla."

Eftersom Arbetsförmedlingen har beslutat?... vad har Arbetsförmedlingen beslutat om och när? De har ju inte gjort ett skit! Eller så är de jävligt sega med att uppdatera det som visas på Mina Sidor, där "man kan följa sitt ärende"... det skulle inte förvåna mig med tanke på det jag skrev innan. Det tog de en månad att visa på Mina Sidor det som de redan hade information om den 5 oktober!

Det stinker skit över alltihopa! De har så många organisatoriska och systematiska problem att det är svårt att hålla isär dem. Men i den här röran så är det IT som spelar en betydande roll i det hela. Något som jag ser att många inte har en blekaste aning om, och minst av allt de som borde veta bättre, och som år ur och år in spenderar mångmiljonbelopp till diverse konsultbolag.
Citera
2023-11-12, 15:55
Medlem
Countrycurrents avatar
Citat:
Jag loggade nu in på Mina Sidor på Arbetsförmedlingen, och kollade under "Mina ärenden". Där gjorde jag en intressant upptäckt! Under fliken "Varning och avstängning" har det nu kommit in ett ärende! Från att det har stått tomt där innan. Jag har varit inne och kollat tidigare, från dagen jag fick brevet och flera gånger därefter. Det var hela tiden tomt, fram till nu då. Men det ska understrykas att de har stående tekniska problem med denna delen av sidan. De har en gul ruta med följande text som hänger där.

De har ständigt tekniska problem! Det är återkommande och ständigt närvarande tekniska problem med både det ena och det andra. Det går mig på nerverna! Det har pågått i flera års tid. Trots att de har lagt ut miljontals kronor sedan 2010 på att modernisera och digitalisera sina olika "tjänster" så är det knappt en enda som fungerar felfritt. De har haft flera olika konsultbolag som har turats om att mjölka den här kassakon! Det senaste jag läste var att de har fått böter av Konkurrensverket på uppemot 300000 kr för att de misskött sin upphandling, bl.a. för sitt försök att få tag på en specifik konsult från "byBrick". De har direktupphandlat när det inte var befogat. Det här är viktigt att poängtera! För det är i det här sammanhanget som de har "tekniska problem", och inte kan visa varningar på Mina Sidor i rättan tid.

Just nu har de problem med funktionen "Profiler". Jag la ner ett par timmar på att bryta ut registrerade erfarenheter, kompetenser, och andra saker från min gamla profil, för att skapa tre stycken separata profiler för olika typer av jobb jag söker. Jag hann bara spara och publicera den gamla profilen. Sedan försvann allting! Jag hann inte göra klart det jag avsatte tid för att göra. För att de har tekniska problem. Inte nog med att det inte gick att skapa nya profiler, men den gamla som var färdig och publicerad laddades inte in. Det visades bara en info sida, där man gjorde reklam för hur man kan använda funktionen. Ta inte mitt ord för det, ta gärna en titt på skärmbilden genom länken nedan!

https://imgur.com/vm5MtBj.png

Det är aldrig bra när man förlorar osparad data, men om det här var en engångshänelse så skulle jag kunna acceptera det. Men så här håller det på hela tiden! I skrivande stund så visas fortfarande en info sida under Profiler och mina profiler laddas inte. Det beror på att det är helg. Nämligen, jag vet sedan tidigare att det är full verkstad på webbplatsen under eftermiddagar, och de har regelbundet annonserat underhållsarbete de senaste veckorna mellan 00:00 och 07:00. Det betyder att problemen går i vågor när de gör sitt underhåll. Så de har lekt med webbplatsen i fredags, och så har de nu lämnat allting så här över helgen, i obrukbart skick, tills de kommer tillbaka på jobbet på måndag och kan fortsätta leka. Har de ingen labb- och testmiljö? Vad är det här för klåpare som ska ha miljoner i ersättning utan att använda professionella arbetsmetoder? Och varför publicera ändringar på en fredag? Det gör man bara inte i den här branschen! Så det här har Arbetsförmedlingen lagt miljontals kronor på sedan 2010? Är det här tanken man hade när man valde att lägga ner en massa kontor runt om i landet och att "digitalisera" myndigheten? Vilket skämt! Det är inte bara Arbetsförmedlingen som myndighet som stinker, allt de gör stinker! Speciellt webbplatsen! Det märker man av mer och mer, nu när det är i princip enda kontakten man har med dem, för inget annat är möjligt.

I "kommunicering om varning" brevet jag fick så skrev de att jag ska kunna följa mitt ärende om sanktion inne på Mina Sidor.

De tycks vara oinformerade om att deras webbplats inte fungerar så felfritt och enkelt som de verkar tro. I deras QR kod har de kodat in adressen de redan har nämnt i texten: "arbetsformedlingen.se/minasidor" Hur dum får man vara om man inte kan navigera till "arbetsformedlingen.se/minasidor" utan behöver en QR kod för det? Ärligt talat, vart är mänskligheten på väg? Folk klarar alltså inte ens av att skriva tre ord, en punkt och ett snedstreck för att direkt komma till en webbresurs? Det är precis som om någon tyckt bara att det vore häftigt med en QR kod så de satte dit en! Det är ett exempel på missbruk av QR kodad text.

Hur som helst! Att följa ärendet på Mina Sidor har alltså inte fungerat. Inte för att det står att de har tekniska problem – för tekniska problem har de hela tiden som sagt, och den texten under "Varning och avstängning" har stått där längre än jag haft en varning – utan för att de hade inte handlagt ärendet för att det ska registreras där, för att jag ska kunna följa det.

Det här är återigen det här med "digitalisering" av tjänster... kan ni se hur det påverkar individen och varje enskilt ärende? De förlitar sig för mycket på tekniken, och de är varken kompetenta eller kapabla, eller förberedda på att vara en helt digital myndighet. De lär sig flyga flygandes, med brallorna jämte en som de säger i England.

Jag övergår till själva ärendet nu. Det ser ut som att det registrerades den 2023-10-06, alltså dagen efter den dag då jag avvek från aktivitet, den 2023-10-05. Men det dök inte upp på Mina Sidor förrän denna vecka (idag är det 2023-11-12). Det här verkar ju gå per automatik! Beslutet från Försäkringskassan är daterat 2023-11-07. Betyder det att Försäkringskassan tog ett automatiskt beslut? Även om en tjänsteman är undertecknad och inte en robot? Det har ju gått exakt en månad mellan 6 oktober och 7 november!

Så här står det nu under "Varning och avstängning". Se också skärmbild!

https://imgur.com/DA2CqJj.png

Notera att status är "Du kan lämna information". Om jag klickar in på ärendet så står det "Beslut: Kommunicering". Som förklaring på vad det innebär så står det så här.

Ett beslut om att de överväger att fatta ett beslut?... vem är den dumme i rummet? Det kvittrar fan fåglar i huvudet på dem! Jävla puckon!

De är så duktiga att de till och med fifflar med datumen!

https://imgur.com/g4Cgd7Z.png

De skriver i brevet "senast den 26 oktober", men här skriver de "senast den 25 oktober". Ett "off-by-one" error i programmeringen? Jag blir alltmer övertygad om att allt det här är skriptat i något programmeringsspråk! Allt från att en leverantör "anmäler avvikelse" till att Arbetsförmedlingen skickat ut "kommunicering om varning", till att Försäkringskassan fattar "beslut". Det kan omöjligen vara ett gäng levande och tänkande människor som så här hjärnlöst och slaviskt begår så systematiska fel, och med sån precision.

Det finns så många tecken som tyder på att det är automatiserat! Dessa fel med datumen är bara ett litet exempel. Här är ett tydligare exempel! Hur förklarar man att Försäkringskassan har förekommit Arbetsförmedlingen i sitt beslutsfattande?

Ska inte den enes beslut bygga på beslutet av den andre? Det är ju precis så Försäkringskassan uttrycker det i sitt beslut! "Eftersom Arbetsförmedlingen har beslutat att stänga av dig från rätten till ersättning i ett visst antal dagar ska Försäkringskassan bestämma vilka dagar avstängningen ska gälla."

Eftersom Arbetsförmedlingen har beslutat?... vad har Arbetsförmedlingen beslutat om och när? De har ju inte gjort ett skit! Eller så är de jävligt sega med att uppdatera det som visas på Mina Sidor, där "man kan följa sitt ärende"... det skulle inte förvåna mig med tanke på det jag skrev innan. Det tog de en månad att visa på Mina Sidor det som de redan hade information om den 5 oktober!

Det stinker skit över alltihopa! De har så många organisatoriska och systematiska problem att det är svårt att hålla isär dem. Men i den här röran så är det IT som spelar en betydande roll i det hela. Något som jag ser att många inte har en blekaste aning om, och minst av allt de som borde veta bättre, och som år ur och år in spenderar mångmiljonbelopp till diverse konsultbolag.

Avföring kan, som alla vet, bara rinna uppifrån och nedåt. Det vore ju mer än förträffligt om man kunde söka jobb, som man faktiskt är tvingad att göra. Som vanligt är ingen ansvarig förutom brukaren själv.
Så här säger Platsbanken just i detta nu:
https://imgur.com/a/D9eaF4k
https://imgur.com/a/m7wWMPo

Angående aktivitetsrapporteringen överträffar dom sig själva än en gång.
Jag skickade i min rapport den 1 nov. som synes här...
https://imgur.com/a/DI4Ze6B

...och så här står det på aktivitetsrapporteringens första sida...
https://imgur.com/a/dgqiFEQ

Jag vet inte hur det är med er, men jag har i alla fall fått nog av mentalsjuk inkompetens.
Senast redigerad av Countrycurrent 2023-11-12 kl. 16:03.
Citera
2023-11-12, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Countrycurrent
Att både af och fk kräver att man ska printa ut en blankett som sedan ska skickas med snailmail till berörd överklagningsavdelning säger ju allt om deras inställning till sina "kunder".

Dom vill helt enkelt göra det så krångligt och jävligt som det bara går för brukarna, så att ingen ska orka hävda och kräva sin rätt.

Det är 2023 och digitaliseringen har pågått i några decennier nu men det har gått af och fk helt förbi.
Ytterligare bevis för det, är att det alltid är något strul med båda myndigheternas sajter sju dagar i veckan, dygnet runt.

/Intellectual property rights, only for the wealthy and already obese.
Läs gärna mina kommentarer om digitaliseringen i mitt förra inlägg. Jag har haft samma tankar kring det här med digitaliseringen. Jag kom fram till slutsatsen att digitaliseringen är till en nackdel för brukarna, inte en fördel.

Prova ta ut daganteckningar någon gång så får du se. Jag bråkade med dem i en vecka för att få tillgång till daganteckningar. De "lokala kontoren" där man förr kunde skriva ut daganteckningar på plats håller låsta dörrar, bekvämt nog. Jag krävde att de skulle skicka via e-post till mig, alternativt via digital post, för att de har förvägrat min begäran om insyn i ärende, och förhalat utlämning av allmänna handlingar.

Det tog ett par omgångar innan jag fick som jag ville. De skickade via digital post, alltså statens Mina Meddelanden funktionstjänst för digital brevlåda. Något jag aldrig fått tidigare! Men e-post vägrade de skicka med, även om det har redan hänt så sent som i januari i år att de har skickat via e-post.

Så i vanlig ordning så beror det mycket på hur medgörlig handläggare man hamnar hos. Och bara att "hamna" hos en handläggare är en konst i sig! Det är helt onåbara. Jag fick vänta i över en timme i telefon, med bara 8 stycken före mig, och på chatten blir man utslängd i samma stund som man kommer in i rummet.

Och "Statens Servicecenter" eller Satans Servicecenter som jag numera kallar dem! Vilket skämt! Ett av deras verksamhetsområden heter "Medborgarservice". Men där får man fan inte service! Jag hade ingen aning. Jag var där första gången för två veckor sedan. Naivt nog så trodde jag att jag kunde få mina daganteckningar i handen där, för att de skyltar med "Arbetsförmedling" vid dörren. Men de saknar helt systemkoppling mot AIS där daganteckningar förvaras! De saknar behörighet och rätt systemstöd! Så jag gick tomhänt därifrån. Det enda de mäktar med är att visa var på datorn man hittar "Internet" ikonen. Ungefär den "service" är allt man kan få där. Jag fick för mig att det var Statens Servicecenter som skulle ersätta de nerlagda lokala kontoren, eller de kontor som håller låsta dörrar och tar bara emot bokade besök.

Jag blev faktiskt erbjuden att komma till ett bokat möte på det lokala kontoret, bara för att någon skulle lämna ut ett stycke papper i näven.

Jag minns tiden då kontoret skrev ut daganteckningar på löpande band, och kön slingrade sig lång av alla bidragssökande socialfall – däribland jag själv – som har fått instruktionen från sin handläggare på socialkontoret att "skriva ut daganteckningar" och lämna in med ansökan om socialbidrag. Och det bara för att tanterna på socialkontoren inte visste vad AFLI är och hur de själva genom en systemkoppling kunde hämta ut dessa från AIS. Istället använde de bidragssökare som fotsoldater, som skulle storma Arbetsförmedlingen och kräva ut daganteckningar. Det blev så ohållbart att Arbetsförmedlingen började slå tillbaka, med att lämna ut informationsblad till oss allihopa. Jag tog en titt på det och fattade direkt vad det var – AFLI: Arbetsförmedlingen Lämnar Information. En systemkoppling eller API som gör att de kan få rätt information utan att leka jävel med mig. Men det visste ju inte tanterna på socialkontoret.

Men nu... nu står det där "lokala kontoret" öde, tomt och låst. Det finns en annan ingång där de som har bokade besök kan komma in, men bara om man har bokat besök som sagt. För att hämta ut daganteckningar... tja... det är i alla fall bättre än att behöva köpa tågbiljett för att ta sig till huvudkontoret i Stockholm, för att där få ut både daganteckningar och andra handlingar av intresse, det som man har rätt till enligt de lagar som ska gälla i hela riket egentligen.

Att det är så här jävligt svårt att få tag i handlingar är annars inte unikt för Arbetsförmedlingen, men just de är värst verkar det som. Många andra myndigheter, så som Länsstyrelsen, erbjuder offentlig tillgång till de lokala länsstyrelernas diarium.

https://diarium.lansstyrelsen.se/

Många andra myndigheter, och kommuner, och regioner har liknande system för tillgång till diarium. Det lär nog aldrig hända med Arbetsförmedlingen, att de offentliggör sitt diarium. De är väl knappast en av myndigheterna som har i lagen rätt att handhålla hemliga diarium. Polismyndigheten är något annat. Men nej, vi ska inte ha tillgång till våra ärenden och handlingar hos Arbetsförmeldingen, inte inom kommande 100 år, om ens då.
Senast redigerad av JohnFoe 2023-11-12 kl. 16:27.
Citera
2023-11-12, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Countrycurrent
Avföring kan, som alla vet, bara rinna uppifrån och nedåt. Det vore ju mer än förträffligt om man kunde söka jobb, som man faktiskt är tvingad att göra. Som vanligt är ingen ansvarig förutom brukaren själv.
Så här säger Platsbanken just i detta nu:
https://imgur.com/a/D9eaF4k
https://imgur.com/a/m7wWMPo

Angående aktivitetsrapporteringen överträffar dom sig själva än en gång.
Jag skickade i min rapport den 1 nov. som synes här...
https://imgur.com/a/DI4Ze6B

...och så här står det på aktivitetsrapporteringens första sida...
https://imgur.com/a/dgqiFEQ

Jag vet inte hur det är med er, men jag har i alla fall fått nog av mentalsjuk inkompetens.

Ja, visst är det knäppt? Jag brukar också rapportera den 1 i månaden, eller 2 som senast. Du har redan aktivitetsrapporterat, och så ska de trots det visa en påminnelse? Det heter ju "Mina Sidor" av en anledning. Det ska visa personlig information, det som är relevant för dig personligen, och har du personligen redan gjort det du ska göra denna månad så finns det ingen anledning att visa en påminnelse om det.

Men man ska inte ha för stora förväntningar på deras programmeringstalanger. Men det som retar mig ännu mer är alla "rekommenderade" aktiviteter som kommer upp när man går in på att aktivitetsrapportera för föregående månad. Det går inte att skaka av sig dessa förbannade aktiviteter.

Och har du sett hur de missbrukar en kalender och fuskar med "att göra" objekt för att tala om hur länge man ska vara inne i en insats? Jag visar med en bild.

https://imgur.com/emEQBGC.png

Hos mig står det att jag ska "Genomför Rusta och matcha" och att jag ska "Genomför senast 9 mars 2024". Senast?! De får det att låta som en uppgift som jag kan göra klart redan innan det datumet, men så är inte fallet. Förr kunde det här dyka upp under aktivitetsrapportering. Då gav jag fan i att låta det hänga kvar, utan markerade det som klart, tillsammans med andra "aktiviteter" så som sökta jobb, och skickade in. Så blev jag av med dem. Men nu har de nog upptäckt det här felet, så att aktiviteter relaterade till en insats dyker inte upp längre under aktivitetsrapportering.

Men att använda en "att göra" i en kalender för att kommunicera ut vilka tider man ska vara på en insats... vadå, vet de inte annars när man blir klar? Det här verkar ju fungera mer som en påminnelse för deras handläggare, än för mig som arbetssökande. Jag är ju ofrivilligt i en insats, jag har inte själv valt den. Och kan jag "göra klart" den tidigare så vill jag gärna göra det. Det var som sagt just det som gick att göra förr. Men det var en bugg och inte en "feature".

Själva "programmen" så som JOB kan de visa som ärenden, i ett separat avsnitt. Men "insatser" i programmen, visar de som "att göra" objekt i något som ska föreställa en kalender, men kommer inte ens i närheten av en kalender. Det är mycket möjligt att det fungerar som påminnelse för deras handläggare! Mer än det gör för mig som deltagare i insatsen. Jag vet ju att jag är med i insatsen. Jag behöver inte bli påmind om det.
Senast redigerad av JohnFoe 2023-11-12 kl. 16:25.
Citera
2023-11-14, 10:49
Medlem
Countrycurrents avatar
Jag gick på introduktion till arbete på Iris Hader i Solna, där har någon inkompetent nolla rapporterat till AF att jag varit frånvarande en dag, vilket jag inte varit.

AF beslutade att ge mig en varning, hade ingen varning sedan tidigare. AF rapporterar till FK som beslutar att bestraffa mig med att dra bort tre (3) dagsersättningar!

Dom gör verkligen sitt yttersta för att driva folk till självmord.

Jag är väl medveten om att det finns gott om inkompetenta tjänstemän, men att det även finns dom som saknar existensberättigande, det är skrämmande.
Citera
2023-11-14, 15:18
Medlem
Citat:

Så det här har Arbetsförmedlingen lagt miljontals kronor på sedan 2010? Är det här tanken man hade när man valde att lägga ner en massa kontor runt om i landet och att "digitalisera" myndigheten? Vilket skämt! Det är inte bara Arbetsförmedlingen som myndighet som stinker, allt de gör stinker! Speciellt webbplatsen! Det märker man av mer och mer, nu när det är i princip enda kontakten man har med dem, för inget annat är möjligt.

Fy fan jag fattar att du är arg, 1 timmes giltig frånvaro av 2 och de har gett dig sanktion. Så ska det bara inte vara. Det får mig att verkligen återigen att tro att det inte är samma regler för alla. Talade med en som jobbat åt ett coachföretag som sa att han kunde komma överens med en person om att du gör X och Y tills nästa gång vi hörs, väl där hade personen bara skitit i att göra det. Inga sanktioner på det, börjar de dela ut sådana har de väl inga kunder kvar att leva på. Coachsystemet tjänar de privata företagen bra på. De gör det jobb AF skulle göra. Det står intressanta kommentarer i denna reddit tråd https://www.reddit.com/r/sweden/comments/15qppob/intern_granskning_miljoner_l%C3%A4cker_n%C3%A4r/
Som det är nu kostar AF massor, förvaltningen kostade 2018 typ 10 miljarder enligt svenskt näringsliv som inte direkt verkar vara imponerad av deras arbete, de genomför årligen en enkät bland sina medlemmar och 2018 tyckte 31 % att det fungerade att rekrytera hos Af. Kommunerna är skitmissnöjda för de tycker att de får göra jobb som AF ska göra https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kommunerna-sagar-arbetsformedlingen-hjalper-inte-arbetslosa-att-fa-jobb och de vill ha ökad tillgänglighet då de bommat igen en massa kontor och istället öppnat servicekontor ihop med andra myndigheter men GD säger att då kommer det att kosta mer.

Och deras jävla datasystem som är helt dysfunktionellt. Nu har man ingen egen förmedlare heller utan AF skriver glatt https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/sa-hittar-du-jobbet/tips-inspiration-och-nyheter/artiklar/2020-09-22-sa-nar-du-din-arbetsformedlare "Stänga eller inte stänga? Beskeden har varit många om arbetsförmedlingskontor ska bli kvar på olika orter eller inte. Vi får också många synpunkter på att det är svårt att komma i kontakt med sin arbetsförmedlare. Att det blir rörigt för dig som är arbetssökande är inte så konstigt. Arbetsförmedlingen genomgår en stor förändring.

Alla hjälps åt
För att underlätta för dig finns det några saker som kan vara bra att veta. Din kontakt med Arbetsförmedlingen sker nu oftast via webb, telefon och chatt. Idag hjälps alla arbetsförmedlare åt att prata med dem som kontaktar oss. Alla arbetsförmedlare är din arbetsförmedlare. Du slipper fundera på om din arbetsförmedlare är upptagen eller sjuk.

Det öppnar också för att du kan ha samtalet där du är via mobilen eller surfplattan. Alla arbetssökande kommer att kunna få hjälp på vår webbplats eller av en arbetsförmedlare via chatt eller telefon. Eller på ett besökskontor om vi tillsammans bedömer att det finns behov för ett sådant möte."

De vänder detta med att en person är ansvarig att handlägga det till att det skulle vara en fördel för den arbetssökande. Telefonköer? Svårt att rodda i systemet och finna rätt svar tas ingen som helst hänsyn till. Jag har ofta undrat hur "nysvenskar" fixar detta med att hålla ordning på rätt instanser, intyg, krav och kunna skriva när jag själv vet att det är ett jäkla bök att hållas med att försöka lotsa sig till rätt info, person om det vill sig illa. Görs allt detta åt dem? Hur personkrävande är inte det isf? Kanske därför det är tjuvtockt av invandrare på statens servicentral som blir betjänade på sina hemspråk, var den enda nordbon där vid mitt sista besök. Två personer tog emot mig och gav mig en nummerlapp, sedan gjorde de nada i den kvart jag väntade. Bakom dem stod ett huckle vid ett bord och gjorde heller ingenting. Ja du är klok JohnFoe som börjar titta på andra vägar och plugga inför högskoleprovet. Jag har inget emot att det ställs krav på den arbetslösa eller sjukskrivne, att man är aktiv och deltar och vill själv men då får de också ge oss bättre system än det som är nu som inte fungerar särdeles bra. Det är en kostsam koloss på lerfötter som det är nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in