Intressant att de alltid hänvisar till 6 kap. 2-4 §§. Tre paragrafer! De kan inte precisera vilken, om endast en är relevant i mitt fall?
Här kan man läsa hela kapitlet:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2017819-om-ersattning-till-deltagare_sfs-2017-819/#K6
Citat:
2 § En programdeltagare ska varnas om han eller hon under programtid utan godtagbart skäl inte har
1. medverkat till att upprätta en individuell handlingsplan,
2. lämnat en aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen inom utsatt tid,
3. besökt eller tagit kontakt med Arbetsförmedlingen, eller en leverantör som utför arbetsmarknadspolitiska insatser på uppdrag av Arbetsförmedlingen, vid en överenskommen eller på annat sätt bestämd tidpunkt,
4. deltagit i insats, aktivitet eller annan arbetsmarknadspolitisk åtgärd inom programmet,
5. sökt anvisat lämpligt arbete,
6. sökt anvisad utbildning, eller
7. aktivt sökt lämpliga arbeten.
Om programdeltagaren missköter sig enligt första stycket vid upprepade tillfällen, utan att däremellan uppfylla ett arbetsvillkor enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring, ska han eller hon stängas av från rätt till ersättning. Avstängningstiden ska vara 1 ersättningsdag vid det andra tillfället, 5 ersättningsdagar vid det tredje tillfället, 10 ersättningsdagar vid det fjärde tillfället och 45 ersättningsdagar vid varje ytterligare tillfälle. Förordning (2022:814).
1. Gäller inte, och jag har en individuell handlingsplan.
2. Gäller inte, då jag har lämnat in en aktivitetsrapport antingen den 1 eller den 2 i månaden de senaste fyra åren som jag varit arbetslös.
3. Gäller nog inte. Här vet jag inte vad de menar med "besökt eller tagit kontakt". Men jag hade gått hos den leverantören i mer än 6 månader, och hade precis fått förlängt, och jag har alltid skött mina kontakter och kommit på både möten och gruppaktiviteter, och kommit rätt in genom dörren på utsatt tid, plus-minus 2 minuter kanske men inte mer än så. Jag är punktlig och sköter mig med andra ord. Jag har dessutom meddelat leverantören på aktuellt problemdag att jag skulle komma in lite senare för att jag behövde ha kontakt med kommunen angående utbildning. Är det bra nog som "besökt eller tagit kontakt"? Jag undrar vad exakt lagstiftaren ville säga... kontakt i vilket sammanhang?
4. Den här punkten kan göras gällande i mitt fall. Men då är man fan inne på atomnivå och klyver atomer! Ska de vara så jävliga?! Det är alltså bara 1 enda dag, den 5 oktober som jag har avviket! Och bara halvan av tiden! En timme av totalt två schemalagda! Jag var hos den leverantören från
2023-03-15 till 2023-09-10 och fick sedan förlängt från
2023-09-12 till 2023-10-06. Och hela den tiden... 179 + 24 dagar, har jag skött mig ypperligt! Förutom 5 oktober!
En dag! Av 203! Mindre än 1%! Och dessutom bara
hälften av den schemalagda tiden! En dag innan jag slutade hos den leverantören!
5. Gäller inte, då de aldrig har anvisat mig något lämpligt arbete. Den lokala arbetsförmedlingen jobbar inte med s.k. "matchning" längre, eller så är de bara jättedåliga på det. Jag vet inte varför, men jag förstår vad som menas med den här punkten, och den typen av aktivitet från Arbetsförmedlingen eller någon av deras kumpaner (leverantörer) har jag inte sett på åratal.
6. Gäller inte, då de aldrig har anvisat mig någon utbildning. Jo, en gång! En arbetsmarknadsutbildning via Lexicon, och den tog jag och gick klart. Men det var innan jag fick jobb och blev arbetslös igen och "kund" hos dem igen. Så det gäller inte.
7. Gäller inte. Jag har aktivt sökt och lämnat in aktivitetsrapporter om det, och de har godkänt varje gång. Men vad är "lämpliga arbeten"? Jag har sökt inom min bransch i första hand, inom IT. Men jag har även provat på att jobba lite som säljare, men fick inte fortsätta för Corona. Räknas det som lämpligt?
Första meningen i andra stycket är tydligen det som några andra har diskuterat här innan, om hur man bryter den här onda straffcirkeln. Det är genom att uppfylla ett nytt arbetsvillkor. Men för det behöver man bli anställd först och ha jobbat i minst 6 månader, och för det behöver man mer erfarenhet och mer utbildning, och för det behöver man kunna röra sig fritt och ta kontakter med arbetsgivare och utbildningsanordnare, även under programtid hos "leverantören". Men det får man inte. Så då är man fast. Det är ett jävla fängelse alltså utan galler!
Det var paragraf nummer två. Nummer tre lyder så här.
Citat:
3 § En programdeltagare ska stängas av från rätt till ersättning i 5 ersättningsdagar om han eller hon under programtid utan godtagbart skäl
1. avvisat ett erbjudet lämpligt arbete,
2. avvisat en utbildning som han eller hon har anvisats att söka och är antagen till,
3. genom sitt uppträdande uppenbarligen vållat att en anställning inte kommit till stånd, eller
4. avvisat en erbjuden insats, aktivitet eller annan arbetsmarknadspolitisk åtgärd inom programmet.
Om programdeltagaren förlänger tiden i arbetslöshet enligt första stycket vid upprepade tillfällen, utan att däremellan uppfylla ett arbetsvillkor enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring, ska han eller hon stängas av från rätt till ersättning i 10 ersättningsdagar vid det andra tillfället och i 45 ersättningsdagar vid varje ytterligare tillfälle.
1. Gäller inte. Jag har inte avvisat ett erbjudande om "lämpligt arbete".
2. Gäller inte. Jag har inte avvisat en utbildning. Tvärt om! Jag vill ha en utbildning era dumma knäppskallar! Men jag får inte lämna leverantörens lokaler för att komma i kontakt med andra myndigheter eller kommunen, eller utbildningsanordnare, för att få information och hjälp på vägen. Och jag fick ingen information om att det var så jävligt att jag måste söka tillstånd för det.
3. Gäller inte. Vilket uppträdande?...
4. Den punkten kan göras gällande, beroende på tolkning. Men jag har inte bokstavligen "avvisat en erbjuden insats". Tvärt om! Jag har följt min insats, kommit på mina möten, deltagit i korkade "gruppaktiviteter" där var och en sitter för sig själv med datorn i knät, och dessutom kommit på utsatt tid varje gång. Till 99%! Bara 1 av 203 dagar har jag uteblivit, och det bara hälften av 2 schemalagda timmar! Bara 1%... och därför ska jag sanktioneras? Så nej, jag skulle inte säga att jag "avvisat en erbjuden insats". För mig betyder det att man inte ens pallar dit på första dagen! Eller att man avviker och uteblir flera gånger i månaden. Eller att man aktivt uttalar sig att man vägrar delta.
Fjärde paragrafen...
Citat:
4 § En programdeltagare ska stängas av från rätt till ersättning i 45 ersättningsdagar om han eller hon under programtid
1. utan giltig anledning lämnat sitt arbete, eller
2. på grund av otillbörligt uppträdande skilts från sitt arbete.
Programdeltagaren ska dock stängas av i 20 ersättningsdagar om det är sannolikt att anställningen skulle ha varat högst 10 dagar.
1. Gäller inte. Jag är "öppet arbetslös" som de kallar det, så jag jobbar inte deltid eller så. Jag kan inte ha lämnat mitt arbete då.
2. Gäller inte. Har man inget arbete så kan man inte skiljas från det.
Sett till det hela så är det väl paragraf 4, punkt 4 som hänger tyngst över mig. Jag "har inte deltagit" i insats. Men den som jag pratat med på enheten har refererat till andra paragrafer och gett mig intrycket att det de i brevet skriver är helt fel kapitel. Han refererade till kapitel 10: "Ansökan om och prövning av ärenden om ersättning". Det var det här att jag inte hade sökt deras tillstånd att få vara "ledig" för att delta i deras insats och faktiskt göra det som är i insatsens anda, nämligen att söka sig till arbete eller utbildning. Det kan jag ju inte göra, varken det ena eller andra, om de ska tvinga mig att sitta i någon låda hos "leverantören".
Teori och praktik hänger ofta samman. Men det har visat sig många gånger, både inom naturvetenskapen och i myndighetsutövning, att praktiken ofta dementerar teorin. De här har fan ingen kontakt med verkligheten alls.
Usch!... vilka jävla kräk och svin alltså. Jag hoppas bli av med de snart. Jag tror mer på att jag kommer komma in på en utbildning än att få ett jobb. Men jag både söker jobb och tränar inför högskoleprovet. Det är de saker som kan leda mig framåt, och bort från det här giftet som heter Arbetsförmedlingen. Annars är jag ute mycket och promenerar. Jag har en bra vän som jag promenerar ihop med, och vi är ute och vandrar ofta i skogen. Jag brukade gymma regelbundet förut, men det har blivit så dyrt så det har jag fått sluta med tyvärr. Det är inte mycket man har råd med när man är arbetslös. Resten av tiden blir det mestadels nördgrejer som programmering. Jag har börjat laga mobiltelefoner nu också och intressera mig mer för elektronik. Det är ungefär vad jag gör på min fritid. Och så krigar jag med Arbetsförmedlingen på nu på senare tid, och skriver om det på Flashback. En kamp i taget.