Citat:
Ursprungligen postat av
Countrycurrent
Jag gick på introduktion till arbete på Iris Hader i Solna, där har någon inkompetent nolla rapporterat till AF att jag varit frånvarande en dag, vilket jag inte varit.
AF beslutade att ge mig en varning, hade ingen varning sedan tidigare. AF rapporterar till FK som beslutar att bestraffa mig med att dra bort tre (3) dagsersättningar!
Dom gör verkligen sitt yttersta för att driva folk till självmord.
Jag är väl medveten om att det finns gott om inkompetenta tjänstemän, men att det även finns dom som saknar existensberättigande, det är skrämmande.
Ja du... jag vet inte vad jag ska säga. Ord börjar sakna betydelse, för allt känns så tilltagande meningslöst och hopplöst. Det spelar ingen roll vad jag säger, för det kommer inte ändra situationen för någon av oss. De som behöver lyssna och höra gör inte det.
Jag har inte självmordstankar, men jag uttryckte mig innan någonstans att de här jävlarna driver mig till vansinne. För trots att jag har varit arbetslös till och från sedan 20 år tillbaka egentligen – sedan jag gick ut gymnasiet och skrev in mig för första gången som arbetslös – så har jag inte behövt stöta mig med dem, inte i den utsträckning som jag gör nu. De har inte brytt sig om mig, och jag har inte brytt mig om dem. De har lämnat mig i fred. Speciellt på senare år, efter reformen, så har de i princip inte existerat överhuvudtaget. Jag kan inte precisera exakt vilken reform, för det har enligt min räkning varit mer än en under min tid som arbetslös, men jag tänker på det här när alla kontoren las ner eller låstes så att man endast kunde komma in om man hade bokat möte, och när man slutade ha "min handläggare" som begrepp, och när allt skulle digitaliseras, och inte minst, när deras myndighetsuppdrag skulle privatiseras. Enda tecknet på att de finns kvar som myndighet har varit de gånger man fått ett oväntat "uppföljningssamtal" och de gånger de skrivit in en i någon "insats" och man började träffa andra människor i liknande situation, som på olika sätt har hamnat vid sidan av samhället.
Jag har ju alltid varit så naiv och dum, att jag trott det bästa om det mesta, om både folk och om saker och ting runt omkring. Tills jag började vakna alltmer och se verkligheten för vad den är. Jag ser nu att människor är så falska och oärliga, och jag ser att många bryr sig bara om sig själva. Alla är inte så! Men många jag mött och möter är såna. Det är tur att vi alla inte är likadana brukar jag trösta mig själv med, för jag vill inte vara som de. För mig tar det emot att vända och byta sida! Jag klarar inte av det. Men om jag skulle göra det så är jag helt övertygad om att det skulle gå så jävla mycket bättre för mig på alla sätt, och jag skulle också "lyckas". Men om det ger lycka i livet låter jag vara osagt. Jag är inte perfekt eller något helgon ska jag säga. Men jag är inte uppfostrad på det här sättet eller uppvuxen med vår tids värderingar, där man förväntas och uppmuntras göra karriär innan man fyllt 25 år, och att kliva över lik för att själv nå toppen, och bilda familj innan 30 år fyllda. Jag har till stor del varit beskyddad från människor som bara söker sätt att utnyttja en, sticka kniven i ryggen och vrida om. Men med åren har jag också fått erfara svek, utnyttjande, m.m.
Falska människor och falska vänner finns det gott om. Det har jag lärt mig nu. Men att staten, genom sina myndigheter och tjänstemän (tjänstekvinnor?), och med eller utan lagboken som stöd beter sig som svin och söker sätt att sänka och sanktionera folk, istället för att verkligen hjälpa, stötta och lyfta upp en... det har jag inte haft så mycket erfarenhet av tidigare. Även om jag har levt på socialbidrag ett antal år och sett hur kommunens "riktlinjer" väger mer än socialtjänstlagen, och att deras chef ställer sig framför och på offensiven, och beskyddar sina anställda i frågor de har fel om. För de vet att de flesta i den här gruppen inte har råd med att betala hyran med sparade pengar för en månad medans förvaltningsrätten utreder en överklagan, och många kan inte ens svenska, så de kan inte sina rättigheter. Inte för att det hjälper mycket att kunna svenska ska jag säga! Jag är själv utlandsfödd, och jag kan svenska, som synes. Men inte fan hjälper det mig att jag kan läsa, tolka, förstå och citera lagboken, när någon kompetent byråkrat har bestämt sig för annat.
Jag inser att det inte är bra att bara sitta av livet som arbetslös, som om det vore ett fängelse utan galler. Något bör man göra för att lösa sin situation, för att bli självförsörjande och bli kvitt Arbetsförnedringen, Försäkringskassan och Socialkontoret en gång för alla. För att kunna utvecklas som människa, bygga upp en kompetens, och leva ett normalt liv. Så jag kan tycka att det är bra att man får en spark där bak av myndigheten ibland, som en liten påminnelse, och kanske gör som jag... att man blir intalad att söka en utbildning. I Sverige är det så lätt att man somnar in annars och släpper taget när man är arbetslös. Jag har upplevt skillnaden mellan jobb och arbetslöshet mer än en gång. Man vet knappt vilken dag i veckan det är, för varje dag är likadan när man är arbetslös, och man har ingen anledning att gå upp ur sängen på morgonen. Men då är det fan helt sinnessjukt att man blir bestraffad för att man tar den där sparken i baken på allvar, och kanske gör som jag, att man börjar ta kliv utanför "KROM" lådan och börjar söka information och råd om utbildning efter ett inspirerande samtal med en studievägledare hos leverantören... som en del av en insats som Arbetsförmedlingen har tilldelat... bara för att möta en jävla vägg av byråkrati! Både av kommunen och av Arbetsförnedringen. Jag hade inte sökt lov från Arbetsförmedlingen... vilket jag inte hade en aning om att man behövde göra för att fullfölja programmet och insatsen, något som jag inte har fått information om från leverantören, trots att leverantören ska informera deltagare om denna regel enligt de "riktlinjer" för avvikelserapportering som de har skrivit under på med Arbetsförmedlingen.
Helt ärligt, det passar mig bättre när de inte "hjälper mig". För de gör mer skada än nytta! För min plånbok, för min produktivitet, och för min psykiska hälsa.
Iris Hader känner jag till genom min bror, som också är arbetslös. Jag tror han också gick "introduktion till arbete". Det liknade väldigt mycket STOM och KROM i upplägg. Med skillnaden att man mot slutet av "introduktion till arbete" skulle "hitta en praktikplats", vilket skulle visa sig vara praktiskt taget omöjligt.
Det är inte så att han inte sökte. Han sökte på ett antal olika lokala företag, varav två jag har tipsat honom om och intalat honom att ta kontakt med. Det var två butiker. En sålde lampor och elprylar. Han hade handlat där flera gånger och hade bra kontakt med säljarna. Hon som jobbade som chef där kände honom och hade inget emot att ta emot honom, men det behövde gå genom någon grek som var ägaren. Honom gick det inte att få kontakt med, trots många försök. Till och med handledaren från Iris försökte, och skickade mejl, men fick ingen respons. Min bror var ju tvungen att lämna kontaktuppgifter på varje potentiellt företag han kunde eller ville göra praktik på. Jag fick intrycket att det var ett sätt att kontrollera honom, att han har sökt.
Den andra butiken sålde kläder. Där jobbade vår gamla kompis, en svensk kille i vår egen ålder som var chef för det gym som vi tränade på och som vi hade många skratt och lärorika samtal med, innan han blev chef för den klädbutiken. Vi lärde känna varandra väl, och han ville ta emot min bror på en praktik, men företaget hade precis slutat ta emot praktikanter. Det är nog företagsledningen som har bestämt. För som han förklarade så hade de haft flera praktikanter innan som var där bara för att kunna stämpla att de varit där, och de kunde inte produktsortimentet och lämnade dåliga råd till kunderna. De hade ett blandat sortiment, det var inte enbart kläder, så det var viktigt att man var inläst på sortimentet. Vår gamla kompis kunde inte gå emot ledningen, och det kan jag förstå. Men jag var med den gången, och det kändes så förödmjukande att tigga om praktikplats och inte få den, och att bli i princip dumförklarad för att inte kunna sortimentet genom att jämställas med nötterna som var där innan.
Så det blev ingen praktik. Men de på Iris kunde inte själva ta fram en praktik, och de på Arbetsförnedringen pressade honom att ta en praktik. Var fan då!? Varför kunde de själva inte trolla fram en praktikplats? Det är inte så att praktikplatser hänger i en gran som man bara kan plocka från. Praktikplatser är minst lika svåra att hitta som riktiga jobb, för de leder ofta till anställning. Nu behövde det inte leda till anställning, det räckte med att det bara hette praktik för att Arbetsförnedringen skulle bli nöjda. Men det gick inte, trots alla försök. Och min bror blev nästan utan ersättning för att han "vägrade ta praktik". Räddningen blev en ny handläggare, ett byte av insats, och att acceptera deras plan om att gå lite kurser på Komvux som ska leda till grundläggande behörighet. Det var i princip en anvisning till utbildning, även om det inte hette så ordagrant.