2023-11-11, 10:33
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Två narcissister.
Narcissister är de mest underhållande man kan hitta i media, så inget fel med det. Utom de stackare som tvingas leva med dem.

"Det är en principsak att just jag ska få parkera mitt på torget". OK.
Citera
2023-11-11, 10:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Ingen här har påstått att han talar 100% sanning. Det säger han ju tom själv. Saker i romanen är friserade eftersom det är en roman och inte en dokumentär.

Varför försökte han och lyckades till slut få skolan stängd? För att det var en rar, charmig pittoresk liten skola där allt var gullegull?

Hur många vill erkänna att de mobbat andra elever? Vem vill erkänna att man varit en pådrivande del i ett pennalistiskt system och deltagit i misshandel och förnedring?

Det ligger i sakens natur att mobbare, plågoandar och sadister försöker dölja eller förminska allvaret i sina ogärningar. Få lärare går öppet ut och erkänner att de inte kan hålla koll på elever som beter sig som svinpälsar. Man ljuger, tystar ned, förnekar ovh/eller lägger skulden på offret.

Här skiljer sig Guillous romanperson åt från många andra. Han förnekar inte alls att han betett sig som ett as mot andra elever.

Vad har han politiska hemvist med saken att göra?

Pennalism förekommer både i kommunala och privata skolor. Det Guillou skrivit om (friserat eller inte) är varken något ovanligt eller unikt exklusivt för Stjärnsberg/Solbacka. Samma skit förekommer i form av "nollningar" inom lagidrotten.

Att han har överdrivit saker och ting och gjort Erik Ponti till något sorts fysiskt praktexemplar och psykologiskt unikum är inte särskilt konstigt. Det är en roman och en väl förpackad mix av verklighet och fiktion säljer bra.

Sen kan du ju avsky Jan Guillou hur mycket du vill. Det förändrar ingenting för oss andra som har vett (fantasi?) nog att uppskatta en historia om underdogkillen som slåss mot alla odds, lite som Rocky.
Men ditt ägg, Janne Ljugo fick inte skolan stängd, ett förändrat skolsystem och sjunkande elevunderlag stängde skolan.
Hans bok publicerades långt efter att Solbacka stängt.

Här kan du läsa om allt Janne Ljugo fantiserat ihop.

https://tankaromib.wordpress.com/category/ib-affaren-allmant/
Citera
2023-11-11, 10:53
Medlem
gubben är nog lite långsint? (eller gubbarna?)

"Har ni kommit ihop er rejält någon gång?
— Åtskilliga gånger, fler än jag minns. Mest har det handlat om principer. Den gången vi bråkade mest var när vi skrev något tv-manus ihop på tolv avsnitt. Vi blev osams så in i helvete. Det var ett av de där manusen som jag inte gillade, så jag skrev om det. Men han kom på det och blev naturligtvis skitsur. Han frågade om jag trodde att jag var Strindberg och då sa jag att jag tyckte nog att jag var Strindberg i vårt lilla sällskap i vart fall. Och då kommer jag ihåg att det var jävligt surt länge."

https://ng.se/artiklar/doeskalle-maesterligt-moeter-leif-gw-persson
Citera
2023-11-11, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittinie
En bastugrej. En mikro och ett monster i samma varma fuktiga rum ser illa ut.
GW är falukorven och den andre är väldigt liten...
GW är supersalamin, annars är det rätt.
Citera
2023-11-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
gubben är nog lite långsint? (eller gubbarna?)

"Har ni kommit ihop er rejält någon gång?
— Åtskilliga gånger, fler än jag minns. Mest har det handlat om principer. Den gången vi bråkade mest var när vi skrev något tv-manus ihop på tolv avsnitt. Vi blev osams så in i helvete. Det var ett av de där manusen som jag inte gillade, så jag skrev om det. Men han kom på det och blev naturligtvis skitsur. Han frågade om jag trodde att jag var Strindberg och då sa jag att jag tyckte nog att jag var Strindberg i vårt lilla sällskap i vart fall. Och då kommer jag ihåg att det var jävligt surt länge."

https://ng.se/artiklar/doeskalle-maesterligt-moeter-leif-gw-persson
GW har rätt, han skriver mycket bättre än JG. Fast båda två borde hållas i hampan mer av sina förlagsredaktörer, då hade bådas alster blivit bättre. Men det tycker de säkert inte.
Citera
2023-11-11, 18:49
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men ditt ägg, Janne Ljugo fick inte skolan stängd, ett förändrat skolsystem och sjunkande elevunderlag stängde skolan.
Hans bok publicerades långt efter att Solbacka stängt.

Här kan du läsa om allt Janne Ljugo fantiserat ihop.

https://tankaromib.wordpress.com/category/ib-affaren-allmant/
Artikeln i länken handlar inte om Jan Guillou så varför lägger du upp den här?
Citera
2023-11-11, 18:51
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orellanin
GW har rätt, han skriver mycket bättre än JG. Fast båda två borde hållas i hampan mer av sina förlagsredaktörer, då hade bådas alster blivit bättre. Men det tycker de säkert inte.
Jag gillar GWs rövarromaner skarpt men han upprepar sig. Ett ständigt tjatande om "mannen som kan se runt hörn".
Citera
2023-11-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orellanin

Vara förlagsredaktör åt dom är nog en resa. GW är helt klart den med större konstnärlig verkshöjd. Guillou är helt klart den med flest Hamilton-böcker bakom sig.

Jag har i mitt arbete pratat med Guillou under ett tillfälle. Vill inte outa vad jag jobbar med men det rörde saker som Guillou själv skrivit.

I all sin självsäkerhet ingav han ett nästan rodnande intryck. Han syntes ha något i grunden mycket osäkert över sig.

Själv höll jag på att skita på mig. Ja, jag har löjligt lätt för att bli star struck. Det lugnade mig en anings att föreställa mig honom som ett jättestor röd ballong, som vid minsta stick skulle spricka. Ja, jag tror det, han är som jättelik röd ballong, som GW råkade sticka utan att kanske ens veta hur.
Citera
2023-11-11, 19:11
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Jag gillar GWs rövarromaner skarpt men han upprepar sig. Ett ständigt tjatande om "mannen som kan se runt hörn".
Detta upprepas där det passar. Knappast så att alla går runt och säger det på var och varannan sida.
Citera
2023-11-11, 19:14
Medlem
Citat:
Ja, precis, och andra uttryck som upprepas.
Citat:
Ursprungligen postat av Ersatz
Vara förlagsredaktör åt dom är nog en resa. GW är helt klart den med större konstnärlig verkshöjd. Guillou är helt klart den med flest Hamilton-böcker bakom sig.

Jag har i mitt arbete pratat med Guillou under ett tillfälle. Vill inte outa vad jag jobbar med men det rörde saker som Guillou själv skrivit.

I all sin självsäkerhet ingav han ett nästan rodnande intryck. Han syntes ha något i grunden mycket osäkert över sig.

Själv höll jag på att skita på mig. Ja, jag har löjligt lätt för att bli star struck. Det lugnade mig en anings att föreställa mig honom som ett jättestor röd ballong, som vid minsta stick skulle spricka. Ja, jag tror det, han är som jättelik röd ballong, som GW råkade sticka utan att kanske ens veta hur.
Inte alls osannolikt!
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Detta upprepas där det passar. Knappast så att alla går runt och säger det på var och varannan sida.
Tillräckligt många upprepningar för att det stör en del av oss. Men på det hela taget är Leif GW en riktigt bra författare. Många guldkorn.
Citera
2023-11-11, 19:34
Medlem
Tänk och starta en podd där man under några avsnitt bjuder in dessa herrar att tala ut och försöker återförenas. Fatta hur många lyssnare man skulle få. Skulle bli till att tälja guld. Min bäste ovän hade programmet kunnat heta. I bakgrunden hör man en brasa knastra och åskan mullra.
Citera
2023-11-11, 20:34
Medlem
Två gubbar som tycker att de är bäst i världen. Båda vill ha rampljuset, antar jag, och blir sura när den andra tar plats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in