Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Icke desto mindre är det närmare den tidigare gängse definitionen, innan
inflation blev ett mer tvetydigt och godtyckligt begrepp ungefär vid samma tid som de sista resterna av guldmyntfoten avskaffades. Se t.ex.
https://www.merriam-webster.com/dictionary/inflation
För att undvika missförstånd kan man med fördel använda termer som
konsumentprisinflation,
tillgångsinflation och
monetär inflation.
Personligen brukar jag ibland använda ordet KPI-inflation. Vet inte hur vedertaget det är.
Innan det nya, luddiga inflationsbegreppet blev allmänt antar jag att man kallade prisökningar för just prisökningar i stället.
Jag misstänker att man ändrade definitionen av inflationsbegreppet i syfte att vilseleda.
En sak som det alltför ofta bortses från är hur inflation, alltså ökning av penningmängden, kan användas - och historiskt också har använts - av statsmakter för upphandlingar, dvs statlig konsumtion. Givet att en ökning av penningmängden inte momentant orsakar prisökningar, utan att detta istället sker gradvis då de nya pengarna diffunderar ut i ekonomin, är detta ett sätt för staten att snabbt konsumera i aktuellt prisläge. Ju längre bort från källan, desto hårdare drabbas man av de senare prisökningarna.
USA använde nya pengar för att till del finansiera Vietnamkriget, och Tyskland gjorde samma sak under första världskriget. I nutid har vi den enorma ökning av penningmängden som kännetecknade flera valutor under pandemin.
Därför vore ett betalningsmedel som inte kan manipuleras av någon statsmakt en av mänsklighetens stora uppfinningar. Men det är en makt de ogärna vill frånvända sig frivilligt. Det finns ju en anledning till varför man en gång avskaffade guldmyntfoten (eller silvermyntfoten i England). Det hade i alla fall någon disciplinerade inverkan på centralbankerna.
Hoppas därför att bitcoin kan komma att få denna roll i framtiden.