Citat:
Ursprungligen postat av
volvo 240
Ska de ha nåt kulturbidrag och annat så får de se tilll att leva gammaldags sameliv. Dvs inga kolonisatörsverktyg som snöskotrar, helikoptrar fyrhjulingar och värmeaggreat med mera med mera.
De gnäller så ini helvete på oss svenskar som ser till att de kan hålla på med sina renar.
Jag tror vi hittar de värsta rashatarna i samegruppen. För sådör 15 år sedan eller så så sa jag varken bu eller bä om samerna. De fanns bara där likson. Men senaste 10 åren så har de verkligen börjat gnälla och försöka flytta fram sina positioner och kalla oss för massa skit.
Sedan kan ju deras status som urfolk verkligenn ifrågasättas men har inget alls emot att de finns där i norr.
Stör mig också nåt otroligt att dom ska leva modernt liv men ändå klaga på andra som gör det också.
Samer köra för fan skoter, cross, fyrhjuling och helikopter på fjället året runt nästan, men så fort man kör skoter på fjället i januari när renarna inte ens är där, då jävlar kommer polisen.
Samerna som idag har moderna mobiltelefoner, har sociala medier, och allt sånt, dom lever inte som deras förfäder gjorde och borde nästan inte ens få kalla sig samer.
Angående renarna tycker jag att samerna bör ha rätt då dom var här före det fanns vägar.
Är ungefär som om jag har kor hemma på gården, sen drar komunen en väg rakti igenom, och sen när du kör på en ko så ska du skylla på mig för att korna är ivägen.