2023-11-07, 20:54
Medlem
Den 7 november 1980 skulle en elvaårig pojke gå till skolan, han kom varken dit eller hem igen.

43 år sedan idag. Tragiskt.

LA minns garanterat vad han gjorde den här dagen för lika många år sedan. Det gör man nog när man har dödat ett barn.

Det finns inget, inget, utrymme för någon annan gärningsman. "Polisiärt uppklarat".
Citera
2023-11-08, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
Den 7 november 1980 skulle en elvaårig pojke gå till skolan, han kom varken dit eller hem igen.

43 år sedan idag. Tragiskt.

LA minns garanterat vad han gjorde den här dagen för lika många år sedan. Det gör man nog när man har dödat ett barn.

Det finns inget, inget, utrymme för någon annan gärningsman. "Polisiärt uppklarat".
Oerhört tragiskt!
Ett av de fall som verkligen berört mig mest.Då var jag bara sex år men senare är det verkligen nåt som berört mycket. Jag har dessutom stött på Johans mamma några ggr i mitt liv, och då tänkt på fallet, och den enorma sorg och tomhet hon måste ha burit sedan dagen Johan försvann !Och ovissheten om vad som hände hennes son.Att inte ens få ta farväl , eller ha en grav att gå till!

Det är tveklöst ett polisiärt uppklarat fall, där den skyldiga dessvärre klarade sig undan.
Citera
2023-11-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightcami
Kan inte gubbjäveln bara skicka ett anonymt brev med var kroppen ligger åtminstone så Johan kan få en grav? Är ju ändå bara vara skelettdelar kvar så ingen dödsorsak kan fastställas etc. Fega jävla as.

Den tänkta gärningsbeskrivningen går ut på att LA dumpade kroppen som biologiskt avfall på sjukhuset där han jobbade. Inga kroppsdelar att frambringa i så fall.
Citera
2023-11-08, 13:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Den tänkta gärningsbeskrivningen går ut på att LA dumpade kroppen som biologiskt avfall på sjukhuset där han jobbade. Inga kroppsdelar att frambringa i så fall.
I så fall kan han väl säga det så att man ändå får klarhet i vad som hände. Även om man skulle kunna fastställa dödsorsak så kan ju ingen åtalas eller dömas idag för ett brott begånget 1980 då det var preskriberat långt innan preskribtionstiden på mord togs bort.
Citera
2023-11-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
I så fall kan han väl säga det så att man ändå får klarhet i vad som hände. Även om man skulle kunna fastställa dödsorsak så kan ju ingen åtalas eller dömas idag för ett brott begånget 1980 då det var preskriberat långt innan preskribtionstiden på mord togs bort.

Är väl tyvärr så att folk tar med sig sånt här i graven. Den här typen av dödsbäddsbekännelser är mig veterligen inte särskilt vanliga. Många ouppklarade mord som skulle vara lösta då om än inte i rättslig mening.
Citera
2023-11-10, 17:56
Medlem
En fundering efter att ha lyssnat på Läckbergs podd. När Johan inte dyker upp i skolan på morgonen och inte heller är sjukanmäld, borde inte fröken ha ringt till Johan mamma då? Eller gör man inte så? Vad är kutym? Har själv inga barn i skolan så jag vet inte. Men det låter inte särskilt ansvarsfullt av vare sig enskild lärare eller skolan att inte kontakta föräldrar när ett barn som är 11 år bara inte dyker upp. Framförallt om barnet ALDRIG tidigare skolkat, vilket Anna-Claras säger att Johan aldrig tidigare gjort. Hade Johan varit 15 år och en frekvent skolkare hade jag förstått fröken.
I podden säger skolfröken till Fläskberg att hon trodde att Johan var sjuk. Men sedan pratas det inte mer om den saken. Om fröken ringt AC direkt vid 8-snåret på morgonen och undrat var Johan höll hus hade saken kanske utvecklats annorlunda.

Detta har säkert avhandlats i tråden tidigare men den är för lång för att söka i.
Senast redigerad av Neverllejf 2023-11-10 kl. 17:59.
Citera
2023-11-14, 11:42
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverllejf
En fundering efter att ha lyssnat på Läckbergs podd. När Johan inte dyker upp i skolan på morgonen och inte heller är sjukanmäld, borde inte fröken ha ringt till Johan mamma då? Eller gör man inte så? Vad är kutym? Har själv inga barn i skolan så jag vet inte. Men det låter inte särskilt ansvarsfullt av vare sig enskild lärare eller skolan att inte kontakta föräldrar när ett barn som är 11 år bara inte dyker upp. Framförallt om barnet ALDRIG tidigare skolkat, vilket Anna-Claras säger att Johan aldrig tidigare gjort. Hade Johan varit 15 år och en frekvent skolkare hade jag förstått fröken.
I podden säger skolfröken till Fläskberg att hon trodde att Johan var sjuk. Men sedan pratas det inte mer om den saken. Om fröken ringt AC direkt vid 8-snåret på morgonen och undrat var Johan höll hus hade saken kanske utvecklats annorlunda.

Detta har säkert avhandlats i tråden tidigare men den är för lång för att söka i.
Ja, jättekonstigt att inte fröken ringde mamman om inte Johan var sjukanmäld?
Eller hade någon gjort det? Allt är luddigt!
Citera
2023-11-14, 18:16
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja, jättekonstigt att inte fröken ringde mamman om inte Johan var sjukanmäld?
Eller hade någon gjort det? Allt är luddigt!

Tycker ni fokuserar på fel sak. Fokusera på mördaren, inte huruvida de frångick sina eventuella rutiner vid frånvaro.
Citera
2023-11-14, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Tycker ni fokuserar på fel sak. Fokusera på mördaren, inte huruvida de frångick sina eventuella rutiner vid frånvaro.

Förstår att det är mödraren det ska fokuseras på. Men denna detaljen med att skolan ej kontaktade föräldrarna har gnagt mig så jag behövde få klarhet i det. Det hade kanske kunnat rädda Johans liv.
Citera
2023-11-14, 21:07
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverllejf
Förstår att det är mödraren det ska fokuseras på. Men denna detaljen med att skolan ej kontaktade föräldrarna har gnagt mig så jag behövde få klarhet i det. Det hade kanske kunnat rädda Johans liv.

Förstår, men det kommer vi aldrig få klarhet i. Det var inte skolans eventuella miss som orsakade hans död.
Citera
2023-11-15, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Förstår, men det kommer vi aldrig få klarhet i. Det var inte skolans eventuella miss som orsakade hans död.

Nej, skolan mördade honom givetvis inte. Dock går det inte att säga att skolans försenade agerande inte påverkade fallets - eller kanske rent utav Johans - öde, för om Johans mor hade fått vetskap direkt så är det ju faktiskt möjligt att myndigheter också hade påbörjat sökandet tidigare, om inte annat så åtminstone innan Johans kropp hade hunnit undanskaffats.
Som Neverllejf uttryckte det så hade saken kunnat utvecklas annorlunda.
Citera
2023-11-16, 06:05
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Nej, skolan mördade honom givetvis inte. Dock går det inte att säga att skolans försenade agerande inte påverkade fallets - eller kanske rent utav Johans - öde, för om Johans mor hade fått vetskap direkt så är det ju faktiskt möjligt att myndigheter också hade påbörjat sökandet tidigare, om inte annat så åtminstone innan Johans kropp hade hunnit undanskaffats.
Som Neverllejf uttryckte det så hade saken kunnat utvecklas annorlunda.

Även om skolan ringt AC och berättat så vet vi ju inte hur hon reagerat? Skulle hon ringt polisen genast? Och även om hon gjort det tror jag inte att dom satt in insatsstyrkan för att en unge inte dök upp på morronen? Var skulle dom börja leta? Misstankarna mot LA kom senare på e.m. när Johans kompis kom och berättade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in