2023-11-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Svt nyheter på webben är likadan. Bild och text behöver inte ha något med varandra att göra. Man måste läsa hela texten för att förstå det. Jag har dragit förhastade slutsatser massor av gånger bara genom att läsa brödtexten och titta på bilden.
Ja. Vanföreställningar är ett skit.
Citera
2023-11-10, 12:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja. Vanföreställningar är ett skit.
Jag tror att exempelvis barn har lättare att ta in information genom ögat än genom tal.
Citera
2023-11-10, 13:03
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Norge blev en statsbildning innan Sverige blev det. Sen vikingatid/tidig medeltid. Sedan tappade de initiativet och blev framför allt dominerade av danskarna men vi gjorde ju också vårt bästa, särskilt iom unionen fram till 1905. Under 1800-talet växte den norska nationalismen starkt och de tog som bekant själva beslutet att inte längre vara i union med Sverige.
Ändå rätt kul formulerat. Det var SVERIGE som tog beslutet att Norge inte behövde vara i union med oss. Utan strid, Norge var ingenting att ha, en bunt gnälliga torskfiskare i ett land som bara består av berg och knappt är odlingsbart.

Vad jag förstår så har Norge aldrig varit ett eget land innan 1905, så "Norge blev en statsbildning innan Sverige blev det" är troligen total lögn. De var en del av Danmark så som Grönland fortfarande är. Däremot är Danmark äldre än Sverige. Men det beror på en enda sten med runor i Danmark som nämner landet vid namn och kungen vid namn som bevismaterial. Hade svenskarna gjort samma sten hade vi kanske varit först. Danmark har världens äldsta kungahus och världens äldsta flagga.
Citera
2023-11-10, 13:04
Medlem
Citat:
Det fanns förhelvete inga muslimer för 10000 år sedan.

(Det är en av anledningarna till att jag längtar till den tiden, även om risken är stor att jag inte hade blivit så gammal.)

Är det något hinder för att hävda att de fanns i SVT:s universum.
Citera
2023-11-10, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Det blev bara värre; "Albert Zink, the co-author of the study and head of the Eurac Research Institute for Mummy Studies, said this is the darkest skin tone recorded in contemporary European individuals."

Man känner alltså inte till nån från någon folkstam i Europa som var mörkare än Ötzi.
Och han hade en mörk hudtyp.

Mörkare än dagens italienare men ljusare än nån från mörkaste Afrika.

Den färg som Ötzis kvarlevor har är välliknande vad hudtonen var när han levde.

Tidigare rekonstruktioner har getts tonen på huden var den hittats. Man har inte haft något annat att gå på.

Nu finns nya fakta som ändrar den bilden.

Ett mindfuck som heter duga.

https://imgur.com/a/IMMFu4l
Citera
2023-11-10, 13:09
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Nja i starkt solljus är det nog en nackdel att vara ljus. Pigmentet skyddar mot UV-strålning som anses vara cancerframkallande.

Absolut om man inte kan manipulera miljön, dvs isolerad, naken och i en miljö utan något annat än exempelvis sand. Ljus hy är inget som är ett isolerat genetiskt uttryck utan kommer säkert med ett gediget genetiskt baggage, psykologiskt som fysiskt. Låt oss göra ett tankeexperiment, du kommer teleporteras till en helt slumpmässig plats på jorden utan människor, vad väljer du att vara för karaktär? En slumpmässig modern europe eller en slumpmässig modern afrikan?
Citera
2023-11-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Men när började Norrmännen se sig som ett separat folk? Under vikatingden kallades alla skandinaver "norrmän". Jag tycker mig ha läst att Norrmännen såg sig som ett folk ganska sent. Jag får återkomma om jag hittar det.
Slaget vid Svolder anses viktigt i Norges tidiga historia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Svolder
Citera
2023-11-10, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag tror att exempelvis barn har lättare att ta in information genom ögat än genom tal.
Precis, en bild säger mer än tusen ord...
Citera
2023-11-10, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Absolut om man inte kan manipulera miljön, dvs isolerad, naken och i en miljö utan något annat än exempelvis sand. Ljus hy är inget som är ett isolerat genetiskt uttryck utan kommer säkert med ett gediget genetiskt baggage, psykologiskt som fysiskt. Låt oss göra ett tankeexperiment, du kommer teleporteras till en helt slumpmässig plats på jorden utan människor, vad väljer du att vara för karaktär? En slumpmässig modern europe eller en slumpmässig modern afrikan?
Man måste ha i åtanke att av förhistorians människor levde bara de starkaste till vuxen ålder; en av styrkorna hos stäppens folk, var mutationen som gav den ljusa hyn.
Citera
2023-11-10, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Och han hade en mörk hudtyp.

Mörkare än dagens italienare men ljusare än nån från mörkaste Afrika.

Den färg som Ötzis kvarlevor har är välliknande vad hudtonen var när han levde.

Tidigare rekonstruktioner har getts tonen på huden var den hittats. Man har inte haft något annat att gå på.

Nu finns nya fakta som ändrar den bilden.

Ett mindfuck som heter duga.

https://imgur.com/a/IMMFu4l

Inte säkert, när man "tvättar" kontaminerat DNA så tar man bort allt som har samma egenskaper, så om han haft egna anlag för en ljusare hudton så tas det bort för ha en så klar bild som möjligt av det som var han. Så det är möjligt att han var vit som ett lakan.
Citera
2023-11-10, 13:23
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Ändå rätt kul formulerat. Det var SVERIGE som tog beslutet att Norge inte behövde vara i union med oss. Utan strid, Norge var ingenting att ha, en bunt gnälliga torskfiskare i ett land som bara består av berg och knappt är odlingsbart.

Vad jag förstår så har Norge aldrig varit ett eget land innan 1905, så "Norge blev en statsbildning innan Sverige blev det" är troligen total lögn. De var en del av Danmark så som Grönland fortfarande är. Däremot är Danmark äldre än Sverige. Men det beror på en enda sten med runor i Danmark som nämner landet vid namn och kungen vid namn som bevismaterial. Hade svenskarna gjort samma sten hade vi kanske varit först. Danmark har världens äldsta kungahus och världens äldsta flagga.
Varför tar du inte bara och googlar "norges historia".

Nu lämnar jag detta då det inte är "topic".
Citera
2023-11-10, 13:33
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jag är lite förvånad över att SVT inte också påstår att de är muslimer och LGBT-personer.
Det lutar lite åt det hållet när textilarkeologen Annika Larsson, på Uppsala Universitet, på sedvanligt feministiskt manér vill göra upp med den mossiga bilden om vikingen!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/vikingar-bar-arabiska-tecken

HBTQI-verksamheten kommer givetvis påtalas och höjas till skyarna i kommande avsnitt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in