2023-11-10, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Är någon förvånad att SVT släpper detta och öppnar med att svenskar är negers

Jag är lite förvånad över att SVT inte också påstår att de är muslimer och LGBT-personer.
Citera
2023-11-10, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Det är väl fördel att vara ljus i alla sorters klimat. Okej naken och isolerad då kanske det är marginellt bättre att vara mörk i djupaste afrika annars finns det väl ingen nackdel att vara ljus? Varje gång ljusa har varit där man inte kan vara i direkt solljus 14h om.dagen utan att bränna sönder sig har de väl manipulerat miljön så det inte spelar roll.
Nja i starkt solljus är det nog en nackdel att vara ljus. Pigmentet skyddar mot UV-strålning som anses vara cancerframkallande.
Citera
2023-11-10, 12:41
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vad menar du när du säger det?

Helt klart fanns det folk i Norge ungefär lika tidigt som i Sverige.

Österödskvinnan tillhör förmodligen Fosna-Hensbackakulturen, som också fanns i Norge.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fosna-Hensbackakulturen

När kusten blev isfri spred de sig ganska snabbt norrut.

Men när började Norrmännen se sig som ett separat folk? Under vikatingden kallades alla skandinaver "norrmän". Jag tycker mig ha läst att Norrmännen såg sig som ett folk ganska sent. Jag får återkomma om jag hittar det.
Citera
2023-11-10, 12:41
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Det blev bara värre; "Albert Zink, the co-author of the study and head of the Eurac Research Institute for Mummy Studies, said this is the darkest skin tone recorded in contemporary European individuals."

Man känner alltså inte till nån från någon folkstam i Europa som var mörkare än Ötzi.
Contemporary European individuals = NUTIDA europeiska individer.

Så du borde ha skrivit "Man känner alltså inte till nån från någon folkstam i Europa som ÄR mörkare än VAD Ötzi VAR."

Men fortfarande ett intressant resultat. Ötzis stam, utpekad som ättlingar till de tidigaste bönderna, behöll alltså en mörkare hy än dagens européer trots deras D-vitaminfattiga kost.

Notera att det inte hjälper att Ötzi själv käkade kött och grönsaker. Alla hans förfäder måste också i stor utsträckning ha gjort det. Åtminstone om D-vitaminfattig kost skall kunna förklara blekningen.
Senast redigerad av Vågskålen 2023-11-10 kl. 12:48.
Citera
2023-11-10, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Är någon förvånad att SVT släpper detta och öppnar med att svenskar är negers
De påstår inte att Svenskar är negrer.
Citera
2023-11-10, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvarelse
Inte nödvändigtvis: flertalet naturfolk dvs människopopulationer som lever som jägare-samlare lever på detta vis och har naturligt några år mellan barnen trots avsaknad av hormonella preventivmedel. De som inte lever såhär, dvs den traditionella tredje världen ofta i urbana miljöer (kåkstäder m.m) ammar mycket lite eller inte alls. Här har multinationella företag kampanjat för modersmjölksersättning på många olika fula vis exv genom att ge bort några gratis burkar som leder till att den ammande modern använder pulvret (och vatten - ibland rent ibland inte) och medan hon ger sitt barn denna kemiskt framställda betydligt sämre variant än av gudomliga bröstmjölken så sinar hon för en mamma som slutar amma producerar mindre mjölk... (och ja det går självklart att öva upp men är man en stressad oerfaren mamma med en hungrig bebis vid sin barm ger man upp och köper mer pulver). Så har man skapat en konsument av en kvinna som redan hade något gratis till sitt barn (och bättre). En mamma som också blir fertil mycket snabbt när mjölken sinar. Så hon behöver snart köpa fler burkar pulvermjölk åt sitt barn. Vem vinner och vem förlorar? Här finns ett extremt vinstintresse och man ser samma tendenser i Västvärlden men här talar man mer om hur viktigt det är att pappan eller annan man matar ett barn med pulverblandningen i flaska så att mamman kan få göra karriär istället. Amning och bröstmjölk är ju förlegat, åtminstone tjänar inte företagen på mammorna som ammar sitt barn... inte ens preventivmedel behöver dom om dom ammar på signal. Vilken ekonomisk förlustaffär för så många företagsledare och aktieägare.
Man ska komma ihåg att många barn dog i späd ålder. Främst av infektioner.
Citera
2023-11-10, 12:46
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Men när började Norrmännen se sig som ett separat folk? Under vikatingden kallades alla skandinaver "norrmän". Jag tycker mig ha läst att Norrmännen såg sig som ett folk ganska sent. Jag får återkomma om jag hittar det.
Norge blev en statsbildning innan Sverige blev det. Sen vikingatid/tidig medeltid. Sedan tappade de initiativet och blev framför allt dominerade av danskarna men vi gjorde ju också vårt bästa, särskilt iom unionen fram till 1905. Under 1800-talet växte den norska nationalismen starkt och de tog som bekant själva beslutet att inte längre vara i union med Sverige.
Citera
2023-11-10, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jag är lite förvånad över att SVT inte också påstår att de är muslimer och LGBT-personer.
Det fanns förhelvete inga muslimer för 10000 år sedan.

(Det är en av anledningarna till att jag längtar till den tiden, även om risken är stor att jag inte hade blivit så gammal.)
Citera
2023-11-10, 12:47
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Kan det vara ett problem att någon TROR att svt påstår att svenskar är negrer? Finns många i den här tråden, inklusive jag själv som är en helt vanlig vuxen person, som har denna missuppfattning.

Man måste se alla TV-program i en kontext. Vi pratar om tider med woke och Refugees welcome. Denna serie kanske hade fungerat fint för 10 år sedan.
Citera
2023-11-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Kan det vara ett problem att någon TROR att svt påstår att svenskar är negrer? Finns många i den här tråden, inklusive jag själv som är en helt vanlig vuxen person, som har denna missuppfattning.

Man måste se alla TV-program i en kontext. Vi pratar om tider med woke och Refugees welcome. Denna serie kanske hade fungerat fint för 10 år sedan.
Ja men du har ju inte sett serien.
Citera
2023-11-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Contemporary European individuals = NUTIDA europeiska individer.

Så du borde ha skrivit "Man känner alltså inte till nån från någon folkstam i Europa som ÄR mörkare än VAD Ötzi VAR."

Men fortfarande ett intressant resultat. Ötzis stam, utpekad som ättlingar till de tidigaste bönderna, behöll alltså en mörkare hy än dagens européer trots deras D-vitaminfattiga kost.

Notera att det inte hjälper att Ötzi själv käkade kött och grönsaker. Alla hans förfäder måste också i stor utsträckning ha gjort det. Åtminstone om D-vitaminfattig kost skall kunna förklara blekningen.

Nope, contemporary betyder samtida. Levde under samma tid som Ötzi.
Citera
2023-11-10, 12:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Svt nyheter på webben är likadan. Bild och text behöver inte ha något med varandra att göra. Man måste läsa hela texten för att förstå det. Jag har dragit förhastade slutsatser massor av gånger bara genom att läsa brödtexten och titta på bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in