2023-11-10, 04:33
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJohnOlof
Vad det än var, så var det ju oväsentligt.

Antagligen inte oväsentligt för TT.
Citera
2023-11-10, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Antagligen inte oväsentligt för TT.

Kommunicerar du med spöken?
Citera
2023-11-10, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
"Hur trovärdig är denna kvinna efter hennes alla lögner till allt och alla?
Hur trovärdigt är hennes uttalande att hon är 110% säker på att hon inte var i badrummet när mordet ägde rum?"

Då varken M eller J är trovärdiga kan man inte dra några säkra slutsatser över huvud taget av deras berättelser. Båda ljuger.

Js erkännande av stryptag är väl det enda sannolikt sanna, då hon med all säkerhet inte tog på sig skuld för att skydda M. Allt annat kan ifrågasättas. Dock är lögn inget hållbart bevis för skuld hur misstänkt det än förefaller vara. Det k a n finnas andra anledningar att ljuga.

Om man tror att J släppte greppet om Ts hals efter 10 s, kan man lika gärna tro att M sov djupt, bådadera lika (o)sannolika.

Jag har inte dragit några "säkra slutsatser" överhuvudtaget. Ej heller skrivit att jag tror på ett 10 s fasthållande av JJ.

Vad jag skrivit är hur TROVÄRDIGT är det att MH helt plötsligt skulle "överge" JJ i lgh när de kom dit.
MH som var pigg som en lärka på Nöjet, tyckte sig nödgad att hjälpa JJ när hon blev utsatt för TT.
Orkade vänta på TT utanför, orkade/var nykter nog att filma rådjur under den uppfriskande promenaden till lgh.

MH som var mycket väl medveten om vad som hänt mellan JJ/TT. Skulle hon då helt plötsligt bli ointresserad/redlöst berusad och lämna sin bästa vän åt sitt öde?

JJ/MH satt i bilen dagen efter och pratade ihop sig, de förstod att frågor skulle komma ang TT.s försvinnande (MH hade redan tidig morgon fått frågan från AW, struntade i att svara... frågade JJ vad hon skulle säga).
MH fick funktionen att (med tanke på vad grannen hade fått till sig av JJ/upplevde) vara full, spydde, förde oväsen, satt/ev låg i v-rummet.
Frågorna som skulle komma kunde bara JJ svara på (de skulle inte behöva prata mot varandra).
Enkelt för MH att komma ihåg... jag mådde dåligt, spydde och hörde inget av samtalet i köket.

Längre än så kom nog inte deras fantasi då de trodde att vi blir inte mer än förhörda och hoppades in i det längsta att TT.s kropp aldrig skulle bli funnen. De båda kvinnorna skulle gå fria och fortsätta med sitt leverne som inget hade hänt.
Citera
2023-11-10, 07:57
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Maja blev och är garanterat skit rädd för att även hon skulle dömas för vad Johanna gjorde.
Inte konstigt alls att Maja har det svårt att få fram exakta svar.
Jag har sagt det förut - Maja ljuger inte för att hålla något hemligt .. En enorm skuldkänsla tynger henne ..
Då blir det ofta stakningar , svårigheter osv. . Som för ett otränat öra kan tyckas vara lögn.

Enligt P7an har hon en helt normal verbal förmåga. Men det är när hon ljuger som hennes grymtanden blir som värst. Hon har t.ex erkänt gravfridsbrottet och då kunde prata som folk.
Citera
2023-11-10, 08:10
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Dragen till dem?
Maja gillade ju gangsterappare så om hon drogs till någon så var det väl av fri vilja

Både Johanna och Maja hade påbörjat på en kriminell bana. Antagligen väldigt Spännande🙃?

Det innebär bl.a att de också har ett kriminellt tänkesätt och ett sånt är svårt att bara släppa hux flux.

Maja var en lugn och trevlig person innan hon träffade Johanna vid 16-års ålder. Det var då det började gå utför för Maja.

Maja var f.ö inte en ensam tjej innan hon träffade Johanna. Hon hade flera vänner från Komback.
Senast redigerad av Nonitotta 2023-11-10 kl. 08:29.
Citera
2023-11-10, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den osannolika Maja är inte trovärdig alls och det finns flera rödflaggade mönster om att hon mkt väl kan ha lagt sig i.
Hon delar även full insyn i Johannas hat och planer om hämnd sen tidigare.
Hennes kroniska partitagande för Johanna pekar i högsta grad i farans riktning - och det kokar ner i agg från Maja mot Tove knappt timmen innan hon är död.

Tyvärr har inte HovR fått deras extrema relation och kriminella historik presenterad som sig borde - hur samverkande och tighta de här två de facto är - men att beskrivning från en medåtalad inte står på egna ben har de givetvis rätt i.

Nåt som dock intresserar mig är vad HovR menar vore hypotetiskt möjligt - om hon nu anses som osannolik och att hon inte sovit?
Vilket väl matchar det du skriver om.
Lägger längre svar för saker sitter i ett större sammanhang när det kommer till den osannolika Maja.

"Maja Hellmans uppgifter om att hon till stor del sov under den tid som de tre var i lägenheten framstår som osannolika med hänsyn till vad som i övrigt kommit fram om att det förekom olika höga ljud och att det hela utspelade sig i en liten lägenhet."

Hennes försvars alternativa teori vs ÅK är ju byggt på att hon sov som en stock och en handgranat kunde ha briserat obemärkt - och det borde väl likaväl gå rätt ner i avloppet ihop med Maja, snarare än att ha skapat tillräckligt med tvivel vill säga.

HovR har ingen väl underbyggd förklaring på den här punkten, de specar inte vad de menar och det kokar bara ner i det tomma.

Uttalandet om att även J hade friats om hon blånekat lämnar allt att önska.
Förutom att helt ignorera medgärningsmannaskap så vittnar det likaväl om hur lös bedömningen av den osannolika Maja är som frikänd.

Korta citat om händelseförlopp och några kommentarer:
Dessa beskrivningar och slutsatser (relaterat till olika ljud, tidsaspekt granne och faser) indikerar IMO att en föregående fight skett även om nu HovR inte använder detta uttryck.

Drygt 10 minuter med ljud kan inte koka rätt ner till konvulsionsfas och död.

Jag har tidigare nämnt att Maja är mer aktiv och involverad i hur Tove ska bäras ut än hon vill ge sken av.
Den meningen om att de står och resonerar borde ha lyfts fram. Mer chockad är inte Maja och det visar på ett gemensamt samråd och inte att Johanna styrde hela förloppet.

Vidare har Maja uppgett att hon fått informationen från Johanna först vid IIharjen.

Då vore det idé att ÅK highlightar och pressar hårt där det ses avikkande information:

◾I de sista förhören lägger hon till att A*bin hämtat Tove (enligt Johanna). Detta har inte varit med tidigare i hennes story och är även tekniskt omöjligt med tanke på att Maja själv har skrivit till honom, redan vid lunchtid söndag, att Tove gått hem.

Sensmoralen är att Maja hittar på och drar ifrån om vad hon påstår Johanna sagt.

Speciellt viktigt då även HovR finner det irrationellt att Maja inte skulle veta vad som hänt förrän vid IIharjen som hon påstår:

" Det framstår också som mycket märkligt att Maja Hellman inte skulle ha frågat Johanna Jansson vad som hade hänt med Tove Tönnies när hon senare under kvällen har beskrivit att hon såg kroppen ligga inlindad i ett lakan. "

◾Eftersom både TR och HovR inte anser att Johannas tidsspegel stämmer så finns det således en annan version. Om Majas version är mer i paritet med tidsaspekt från granne - Ja, då har det garanterat varit mer ljud dess innan.

Enligt Maja så började bråket i köket och kulminerar i badrummet. Att Maja inte skulle hört detta är lika osannolikt som att hon inte hört upprepade ringsignaler från grannen.

◾En avvikelse som i högsta grad borde ha lyfts fram är då hon ändrar utsaga om vad J har sagt - då detta direkt kopplar till den potentiella fighten i badrummet.

1. Johanna startar misshandel.
2. Det uppstår en fight vilket högst troligt relaterar till de efterföljande dunsar som grannen nämner.
3. Johanna får inte ett direkt övertag och beskriver att Tove hade händerna uppe.

Att Tove skulle ha tagit ett ordinärt strypgrepp är inte trovärdigt - men;
att hon däremot varit uppe med armarna i ansikts- eller halsområdet är mycket troligt om hon gjorde motstånd en kort stund.
Innan J lyckas koppla strypgreppet.

Med tanke på Toves skador är det inte ens intressant om J påstår att greppet var 10 sek och hon försöker enbart minimera likt många andra innan henne.
Det sticker inte ens ut när livstid ska helst bli dråp.

Det finns mindre skador på Johanna som Lazarevic nämnde kan härröra till just detta - och ihop med vad Maja nämnt i förhör:

"Utseende och lokalisation av möjliga överhudsavskrapningar i ansiktet och vid det högra nyckelbenet är förenliga med att de orsakats av annan person genom grepp med hand och/eller skrapning med naglar.

Vidare är utseende och lokalisation förenliga med att de orsakats antigen då målsägande tagit tag i Janssons hals med händerna (så som Jansson uppgett i förhör) eller när målsägande försökt streta emot Jansson (så som den andra misstänkta uppgett i förhör)."

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Att Tove stretade emot matchar de ljud som grannen påtalar, det matchar Johannas beskrivning om ett motstånd från Tove.

Det matchar även det som Maja påstod men som så lämpligt råkade tappa minnet och sen förnekade.

Sen inträder då det kritiska i om Maja hjälpte Johanna med dessa olägenheter (likt som på Nöjet...).

Detta berör det kritiska skedet och hade det varit mycket intressant om Maja konfronteras med denna justering hon gjort och idå nte bara som lögn utan även om hon varit delaktig.

Lyfte Rullman fram och betonade detta?
Inte ang att konfrontera Maja såvitt jag minns.

2022-12-21
M: Eh, hon sa väl att Tove försökte liksom att streta emot i början men ja.
F: För det är ju så här Maja vi, vi fiskar ju varenda liten detalj som du kan ge oss kring detta.
M: Ja.
F: Det är ju därför som jag ställer de här frågorna. Eh, så hon sa någonting om att Tove
stretade emot i början?
M: Mmm.
F: Ja. Framgick det hur blev sen?
M: Ja alltså att, eh, ja men hon lyckades, ja hon lyckades inte liksom streta emot."

Högst troligt har Maja kommit på att det är riskabel information som kan tangerar hennes inblandning - hon tar tillbaka uppgiften och har ånyo tappat minnet.

Det matchar nämligen Johannas beskrivning om hennes inblandning i en pågående fight - dvs innan Johanna klarar att applicera det direkt dödande strypgreppet och att Majas assist gör det möjligt.

Enbart att hon ändrar sin utsaga är suspekt.

2023-01-25
" F: Eh, fanns det någon mer beskrivning av vad som sen hände?
M: Att hon, att Johanna ströp henne.
F: Hur det gick till?
M: Nej.
BF: Framgick det av Johannas berättelse om Tove gjorde något motstånd?
M: Inte vad jag uppfattade.

BF: Har det varit något prat överhuvudtaget om att Tove har gjort motstånd på något sätt?
M: I vilken?
BF: Ja när som. När du pratar med Johanna efteråt.
M: Inte vad jag kommer ihåg vad hon har sagt."

Håller man sig inte till sanningen från början är det inte lätt att komma ihåg sina egna "sagor".

Trovärdigheten sjunker till noll.
Citera
2023-11-10, 08:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Både Johanna och Maja hade påbörjat på en kriminell bana. Antagligen väldigt Spännande🙃?

Det innebär bl.a att de också har ett kriminellt tänkesätt och ett sånt är svårt att bara släppa hux flux.

Maja var en lugn och trevlig person innan hon träffade Johanna vid 16-års ålder. Det var då det började gå utför för Maja.

Maja var f.ö inte en ensam tjej innan hon träffade Johanna. Hon hade flera vänner från Komback.
Var hon lugn?
Citera
2023-11-10, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJohnOlof
Det är inte olagligt att ljuga.

Oj sedan när då? Har man ändrat i lagboken?

Den som under laga ed lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen gör sig skyldig till mened enligt 15 kap. 1 § BrB.

För vissa mer allvarliga brott finns det även en särskild bestämmelse som innebär att det är straffbart att inte anmäla eller annars avslöja ett brott som begåts eller precis är på väg att begås. Det gäller bland annat mord, dråp, grov misshandel, människohandel och våldtäkt.

Majas underlåtenhet att ringa 112 visar bara på Majas medverkan till mordet på Tove.
Citera
2023-11-10, 10:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tove är offret och hennes anhöriga är offer
Det går inte att vända på
Naturligtvis är Tove och familj offer - det är inte dom jag talat om.
Personligen valt vänder jag mig till Maja , eftersom hon behöver hjälp.
(Inte alls så att jag vill glömma bort Tove med familj - de ska också ha hjälp med sorgen som är total)
De senaste timmarna har jag även fått andra alternativa möjligheter som är svåra - Maja (känner jag inte personligen).
Visste inte att det är så djupt infekterat i hennes privata val med alkohol plus annat.
Tänkte mig mer som en normal tonåring som festar någon gång i månaden , fast jag har kanske ruskigt fel med min bedömning av Maja's personlighet.
Tänkte mig även att Maja faktiskt blev indragen mot sin vilja - fast det verkar ju inte stämma heller.
Hur som helst så vet jag att en tvångsintagning med professionell psykiatrisk hjälp - är ett mycket bra alternativ.
Citera
2023-11-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ja jag förstår hur du menar - naturligtvis ska Maja inte lämnas ensam - absolut inte.
Det du nu har skrivit är extremt viktig förutsättning för ett liv i stillhet , omsorg och på sikt ett fint liv.
Maja ska aldrig vara utan vänner - vårdbiträden är enormt snälla och omhändertagande.
Det blir bra för Maja , hon kommer att må bättre med professionell hjälp inom Psykiatrin helt klart.
Det är ju också samhället som hjälper Maja.
Absolut inget ont menat.

Ang .. det med kriminella som drog I Maja .. jag såg ju detta , och då ca 2 år sedan var Maja inte påverkad av alkohol eller allvarligt påtänd .. fast nåväl kl var strax efter 14 ..

Ja , samhället måste stå upp för Maja . .

Tack , för din information
Mvh
Massonite

Måste säga att dina inlägg är väldigt märkliga.

Du skriver att du känner inte Maja men vet att kriminella drog i Maja, kommer ihåg att hon för två år sedan "strax efter kl 14 inte var eller allvarligt påtänd".

Har du något på fötter för ditt påstående ang kriminella gäng som hade något med MH att göra?
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-11-10 kl. 11:30.
Citera
2023-11-10, 11:52
Medlem
Citat:
Naturligtvis är Tove och familj offer - det är inte dom jag talat om.
Personligen valt vänder jag mig till Maja , eftersom hon behöver hjälp.
(Inte alls så att jag vill glömma bort Tove med familj - de ska också ha hjälp med sorgen som är total)
De senaste timmarna har jag även fått andra alternativa möjligheter som är svåra - Maja (känner jag inte personligen).
Visste inte att det är så djupt infekterat i hennes privata val med alkohol plus annat.
Tänkte mig mer som en normal tonåring som festar någon gång i månaden , fast jag har kanske ruskigt fel med min bedömning av Maja's personlighet.
Tänkte mig även att Maja faktiskt blev indragen mot sin vilja - fast det verkar ju inte stämma heller.
Hur som helst så vet jag att en tvångsintagning med professionell psykiatrisk hjälp - är ett mycket bra alternativ.

Menar du att du under din tid i tråden (och dina 140 inlägg med början 20/10-2022) missat att MH varit ute och svirat med JJ var och varannan helg?

Du skriver:
"De senaste timmarna har jag även fått andra alternativa möjligheter som är svåra".

Vad syftar du på med ovanstående?
Citera
2023-11-10, 12:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Måste säga att dina inlägg är väldigt märkliga.

Du skriver att du känner inte Maja men vet att kriminella drog i Maja, kommer ihåg att hon för två år sedan "strax efter kl 14 inte var eller allvarligt påtänd".

Har du något på fötter för ditt påstående ang kriminella gäng som hade något med MH att göra?
När man ser att Maja var livrädd och sökte sig bort från dessa som var stränga i sitt sätt mot Maja, i Borås.
Ja , jag tror att det var allvarligt - det är min uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in