• 1
  • 2
2023-11-10, 08:57
Medlem
Kottkompotts avatar
Har ett gäng biffbitar hemma som jag tycker är supergoda att steka med endast salt, dock väldigt sega, och då jag inte är så kulinariskt bevandrad av mig törs jag inte riskera middagen för familjen på att jag ska lyckas steka dem precis rätt.

Men jag tror de gillar carbonara, så jag funderar på att strimla i den där.

Tänker att om jag finstrimlar och kokar biffbitarna riktigt länge för att försöka möra dem, och därefter kokar av vattnet ordentligt och använder som del i bottenredning, är det någon idé tro?
Eller funkar bottenredning till carbonara?

Har riktigt tärt med pengar, men har några köttbuljongtärningar kvar. Minns inte om frun är avig mot buljong.
Eller är det kanske bättre med en tesked fond eller så?

Vad kan man ha till?
Enda grönsaken jag vet att alla barn äter är majs, så min fantasi tryter lite.

Funkar ens bottenredning till carbonara?
Jag har ingen aning.
Citera
2023-11-10, 09:25
Medlem
auruns avatar
Vet inte vad du frågar om riktigt. Carbonarasås görs enbart av pecorino, svartpeppar, äggula och pastavatten. Vad är det du vill göra?
Citera
2023-11-10, 09:30
Medlem
kanske biff stroganoff är bättre...
strimla banka köttet mört, sedan strimla det och stek
Citera
2023-11-10, 09:32
Vill du möra köttet kan du bryna det och sen ångkoka, så tappar det inte saftighet. "Carbonara" är ju bara stuvningen av äggula och ost som blandas ner i slutet, finns ingen tid för segt nötkött att möras under själva tillagningen, eftersom man normalt använder redan rökt fläsk som bara ska värmas upp.
Citera
2023-11-10, 09:34
Medlem
Du kan strimla biffen och sen blanda med bikarbonat. Låta det dra i 30 min och sen skölja av. Så gör de på kinarestauranger för att få det mört.
Sen tillaga hur du vill. Gärna låta ligga i marinad i kylen någon timme.
Citera
2023-11-10, 09:54
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Vet inte vad du frågar om riktigt. Carbonarasås görs enbart av pecorino, svartpeppar, äggula och pastavatten. Vad är det du vill göra?
Typ... pasta med veloutesås och strimlad biff?
Blir ju nästan carbonara.

Kanske lite "if my grandmother had wheels she would have been a bike" över det hela.
Citera
2023-11-10, 09:56
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Typ... pasta med veloutesås och strimlad biff?
Blir ju nästan carbonara.

Kanske lite "if my grandmother had wheels she would have been a bike" över det hela.
Ja, nästan carbonara blir det ingenstans i alla fall.
Citera
2023-11-10, 10:20
Medlem
Sotarmackas avatar
Är det inte bättre laga biff stroganoff? Bikarbonat som nån nämnde var ett bra tips!
Citera
2023-11-10, 10:25
Medlem
Carbonara går bra göra på annat än griskind också. Bacon, sidfläsk, fläskkotlett, fläskkare, picnicbog, olika typer av nötkött, etc.

Nyckeln är att skära strimlorna riktigt tunna och helst skära emot fibrerna. Då blir det mört och fint, även högrev och fransyska blir mört om det är tunt nog.
Citera
2023-11-10, 10:27
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarmacka
Är det inte bättre laga biff stroganoff? Bikarbonat som nån nämnde var ett bra tips!
Styvdotter äter inte stroganoff.
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
Carbonara går bra göra på annat än griskind också. Bacon, sidfläsk, fläskkotlett, fläskkare, picnicbog, olika typer av nötkött, etc.

Nyckeln är att skära strimlorna riktigt tunna och helst skära emot fibrerna. Då blir det mört och fint, även högrev och fransyska blir mört om det är tunt nog.
Har ingen bacon, och en hundring på kontot.
Citera
2023-11-10, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Styvdotter äter inte stroganoff.

Har ingen bacon, och en hundring på kontot.

Inte sagt att du använda bacon. Använd din biff du redan har och förbräsera det i panna innan tills mörhet är bra.
Senast redigerad av Lagunitas1 2023-11-10 kl. 10:35.
Citera
2023-11-10, 10:42
Medlem
Glostrups avatar
Kanske menar stroganoff?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto