2023-11-10, 11:21
Medlem
Sladdarens avatar
Ja man kan möra biffstrimlor på olika sätt men bryn dom först ifall du avser att möra dom i efterhand
Detta med en rå eller rosa kärna inuti tunna biffstrimlor som ska brännas på med svetslåga snabbt och drastiskt är bara trams tycker jag personligen att praktisera

https://www.youtube.com/shorts/YM23u9ecQfM

soja kan du skippa
Citera
2023-11-10, 11:25
Möra och stek på så det blir yta, kalla det för Carbone.
Citera
2023-11-10, 11:32
Medlem
Sladdarens avatar
Biff carbonara alltså.. hmm

Då bör du marinera köttet så det får smak för i en vanlig carbonara är det rikligt med smak i fläsket och fläskfettet eller så håller du dig bara till att salta köttet

Det du bör titta på är ju hur man gör spagetti carbonara och sen byter du bara ut fläsket emot biff
Trixa inte till det med att lägga i ärter, majs som innehåller vatten å sånt utan det får man isf tillföra när du rört ihop ostsmeten med pastan, pastavatten och köttet

Sen kan du toppa med ärtor och majs om man nu tycker det är nödvändigt eller ät det helst vid sidan om tallriken eller i en skål
Citera
2023-11-10, 11:36
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott

Funkar ens bottenredning till carbonara?
Jag har ingen aning.

Det är nog en Biff Stroganoff du menar egentligen och inte Biff Carbonara..
Citera
2023-11-10, 11:37
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Biff carbonara alltså.. hmm

Då bör du marinera köttet så det får smak för i en vanlig carbonara är det rikligt med smak i fläsket och fläskfettet eller så håller du dig bara till att salta köttet

Det du bör titta på är ju hur man gör spagetti carbonara och sen byter du bara ut fläsket emot biff
Trixa inte till det med att lägga i ärter, majs som innehåller vatten å sånt utan det får man isf tillföra när du rört ihop ostsmeten med pastan, pastavatten och köttet

Sen kan du toppa med ärtor och majs om man nu tycker det är nödvändigt eller ät det helst vid sidan om tallriken eller i en skål
Jo, marinad kan nog vara i sin ordning.

Men blir det rabalder om man har matolja kvar på köttet efter stekningen och tillsätter i en veloutesås (vill gärna pröva just det ) så att det skär sig?

Jag vet att jag är helt ute och cyklar när jag säger att jag vill hälla veloute över pasta och kalla det carbonara, men trilskas barnen får jag hänvisa till att det var någon (samma som inte gillar Stroganoff) som var uppe mitt i natten och åt upp alla ägg, så det är bara veloute jag har ingedienserna till i kladdväg.

Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Det är nog en Biff Stroganoff du menar egentligen och inte Biff Carbonara..
Fast Stroganoff är det traditionellt i vårt hushåll ketchup, senap och gemeljer i. Men jag förstår hur du menar.
Tänkte för omväxlingen krydda med primärt oregano och möjligen något avkok på köttet, och kanske kanske lite buljong.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-11-10 kl. 11:40.
Citera
2023-11-10, 11:45
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Men blir det rabalder om man har matolja kvar på köttet efter stekningen och tillsätter i en veloutesås (vill gärna pröva just det ) så att det skär sig?

Jag vet att jag är helt ute och cyklar när jag säger att jag vill hälla veloute över pasta och kalla det carbonara, men trilskas barnen får jag hänvisa till att det var någon (samma som inte gillar Stroganoff) som var uppe mitt i natten och åt upp alla ägg, så det är bara veloute jag har ingedienserna till i kladdväg.

Fast Stroganoff är det traditionellt i vårt hushåll ketchup, senap och gemeljer i. Men jag förstår hur du menar.
Tänkte för omväxlingen krydda med primärt oregano och möjligen något avkok på köttet, och kanske kanske lite buljong.

Nä det blir inga problem med lite olja kvar på köttet när du blandar i det i din Veloute sås...
Krydda som du vill.. Ska du bryna köttet och sen koka det mört så gör det innan separat i hönsbuljongen av denna speciella sås :

https://www.tasteline.com/recept/veloutesas/

Sen tar du ur köttet och fortsätter med såsreceptet men avkoket isf

Du behöver nog mer en 1 dl hönsbuljong, sen lägger du i köttet efter du brynt det och sen på med locket och kokar det mört, lyft ur köttet och fortsätt med såsreceptet, lägg tillbaka köttet
Senast redigerad av Sladdaren 2023-11-10 kl. 11:48.
Citera
2023-11-10, 11:57
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Ja alla trick är bra ang att lära barnen äta allt möjligt ;-) men vilket recept på veloutesås avser du att göra ? Bechamel sås eller`...

2 msk smör
2 msk vetemjöl
5 dl ljus buljong
ev äggulor och grädde
salt
peppar

https://www.koket.se/kalvveloute

https://www.earthfoodandfire.com/veloute-sauce/
Senast redigerad av Sladdaren 2023-11-10 kl. 12:03.
Citera
2023-11-10, 12:21
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Styvdotter äter inte stroganoff.

Har ingen bacon, och en hundring på kontot.
Beror kanske på att hon tror att stroganoff är lika med korvstroganoff?
Citera
2023-11-10, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Vet inte vad du frågar om riktigt. Carbonarasås görs enbart av pecorino, svartpeppar, äggula och pastavatten. Vad är det du vill göra?
Sen typ 1948 ja... Och inte ens det är helt ristat i sten.
Innan dess gjordes carbonara av lite det man hade och tyckte passa. Både bacon och grädde har historiskt varit fullt ok i carbonara.
Enligt en artikel jag läste den senaste veckan.
Citera
2023-11-10, 12:47
Medlem
Bryn sen lägg in i ugnen. Jag använder lergryta men annars folie över formen så inte vätskan försvinner.

Smaksätt mycket milt. Salt och svartpeppar bara. Det ska ju smaka carbonara.

Om du ska ha majs får du nog salta extra då den är söt. Samt glöm inte att salta pastavattnet. Vanligtvis gör man ju inte det då bacon och sidfläsk är väldigt salt i sig själv. Om du bränner av svartpepparn lite i en torr panna får det en trevlig smak.

Sen blanda osten du har, äggula och lite pastavattnen. Eftersom du har barn och allt inte sker som ett resturangschema så skulle jag tillsätta grädde för krämigheten. Det är onödigt om alla är redo att äta precis när det är klart. Men svårt att tajma det och då kan det bli lite stabbigt utan grädde.
Citera
2023-11-10, 13:33
Medlem
TonaldRumps avatar
Gör en biffstroganoff.

Simpelt:
Creme fraiche
Mjölk / grädde
Lök
Tomatpuré
Salt
Peppar
Socker
Klick senap
En halv tomatburk
Oxfond
Ketchup

Ba mixa något av det där. Behövs verkligen inte alla de grejerna. Kör på det du har hemma.
Citera
2023-11-10, 13:53
Bannlyst
Banka köttet hellre än att koka det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här