2023-11-10, 00:33
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
SVT såväl som kvinnan normaliserar en extrem och kvinnoförtryckande religion. Sverige har under många år varit ett land där religionen minskat i samhället, där staten kopplats loss från kyrkan. Även om Sverige har ett kristet förflutet, är religion inget som ska ha skattepengar. Med SVTs rapportering och en lärare i slöja går vi åt motsatt håll, när en religion, där kvinnan har en svag ställning och där religionen ska ha en stark plats i samhället, blir ett starkt inslag i ett litet barns vardag.

Lärarinnan får ha vilka kläder hon vill i sitt hem, men när hon på skattebetalarnas bekostnad utbildar små barn, ska hon inte vara en symbol för islam.

Detta tycker jag blir tramsigt. Hon är en individ och inte ett folk. Hur ska dessa människor någonsin integreras om dom enligt dig inte får jobba. Är hon en kompetent lärare skall hon få jobba med det. Invandrare är här för att stanna. Låt dom jobba och försörja sig. Ut med allt kriminellt pack inte dom som sköter sig!
Citera
2023-11-10, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vad är neutrala kläder? Vårt allmänt socialt accepterade klädkod är ytterst religiöst och kulturellt. Det finns anledning till varför du inte kan gå naken till jobbet, inte kan bära kort-kort som man eller frack som kvinna. Inom skolan råder dessutom yttrandefrihet och således är klädval skyddat av yttrandefriheten.

Vad skolpersonalen har på sig är sedan en arbetsrättslig fråna mellan arbetstagare och arbetsgivare, inte mellan föräldrar som lärare.

Givetvis har föräldar rätt att kräva att skattefinansierade lärare utför arbetet utan kvinnoförtryckande symboler. I Sverige har stat och kyrka separeras sedan länge. Lärare ska inte vara reklampelare för religion eller politik.

Trist att vänstern tappat kompassen och skriker sig hesa för en mansdominerad religion med usel kvinnosyn istället för att hjälpa kvinnor från hedersförtryck.

Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Detta tycker jag blir tramsigt. Hon är en individ och inte ett folk. Hur ska dessa människor någonsin integreras om dom enligt dig inte får jobba. Är hon en kompetent lärare skall hon få jobba med det. Invandrare är här för att stanna. Låt dom jobba och försörja sig. Ut med allt kriminellt pack inte dom som sköter sig!

Jag har inte sett att någon förbjuder henne från att jobba. Var har "inte får jobba" påståtts menar du? Hon behöver inte slöja för att jobba som lärare i Sverige.
Citera
2023-11-10, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man måste väl inte ha ett syfte med att yttra en åsikt om skolan och de som verkar där?

Mannen behöver väl inte tro något om vad hans åsiktsyttring eventuellt leder till?

Föräldern tycker att muslimkvinnans hijab är ett kvitto på islamisering i skolan och uttrycker det på sitt sätt.

Går det här fallet till åtal och dessutom fällande dom blir jag förvånad och jäkligt rädd för vart vi är på väg.

Tyvärr så tycker jag att det verkar ha gått väldigt väldigt långt på den farliga hemska vägen redan.
Bevare oss. Tittar man på nyheterna så ser man redan tusentals aladinner skräna och vara aggresiva o våldsamma.

Så tyvärr Mellanöstern är redan här.
Citera
2023-11-10, 01:15
Medlem
Citat:
Är det något som din arbetsgivare anser är lämpligt och som då följer styrdokumenten? Tänk till lite själv.
Att du sedan särskriver är ätter värre.

Och värst är det väl när vissa försöker med härskarteknik genom att klaga på interpunktering eller vad det heter. Och klaga på olika felstavningar istället för att skriva om ämnet.

Alla förstår nog vad skribenten skrev trots sär skrivningen:
Citera
2023-11-10, 01:17
Medlem
Självklart bör läraren sparkas?
Citera
2023-11-10, 02:13
Medlem
Citat:
Vad är neutrala kläder? Vårt allmänt socialt accepterade klädkod är ytterst religiöst och kulturellt. Det finns anledning till varför du inte kan gå naken till jobbet, inte kan bära kort-kort som man eller frack som kvinna. Inom skolan råder dessutom yttrandefrihet och således är klädval skyddat av yttrandefriheten.

Vad skolpersonalen har på sig är sedan en arbetsrättslig fråna mellan arbetstagare och arbetsgivare, inte mellan föräldrar som lärare.

Visserligen har vi klädkoder baserade i viss mån på sexualmoral och könsuppdelade ( fast detta sista luckras ju upp allt mer nu) men det gäller båda könen och signalerar inte ofrihet och underkastelse under en misogyn ideologi på samma sätt som slöjan gör.

Slöjan har ytterligare en religiös och kulturellt förtryckande dimension än de exempel du nämner eftersom den bärs, på uppmaning från uttolkare av en religiös text, för att symbolisera kvinnans underlägsenhet gentemot män. Den symboliserar tanken att en kvinna ska dölja sig för män och därigenom anses vara en ärbar kvinna, underförstått ges budskapet att en kvinna som ej bär slöja är en skamlös hora.

Därigenom ger slöjan dubbla budskap-
underlägsenhet och underdånighet för den som bär den och att man genom att bära den visat att man anser att de kvinnor som inte bär den är skamlösa skökor.

Aldrig att jag någonsin skulle ha accepterat att en av mina barns lärare bar ett plagg som visade att hon tyckte att kvinnor är underlägsna män och skall vara dem underdåniga . Lika litet som jag skulle acceptera en lärare med nazistarmbindel! Båda ideologierna är för mig vämjeliga!

Jag ser med beundran på kvinnorna i Iran som vågar vägra slöja och tyvärr får betala dyrt för sin önskan att leva i frihet utan förtryckande misogynt religiöst tvång. En person som uttrycker sympati med ett sådant vämjelig synsätt skall ej få arbeta som lärare och föra över sin misogyna ideologi på barn! Skola och all offentligt finansierad verksamhet skall vara helt fri från alla religiösa symboler, kläder och andra uttryck!
Citera
2023-11-10, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Du fabricerar alltså. Inte ens lärarinnan säger något om hot. Varför vänstern vill normalisera världens mest extrema och kvinnoförtryckande religion är för mig oklart.

Det som föräldern gjorde är kvinnoförtryckande. Uppenbart att du endast vill maskera din rasism med en låtsas empati för muslimska kvinnor
Citera
2023-11-10, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Från Hallandsposten......

För övrigt så kan jag ju bara undra hur man öht kan anställa en religiös person om det nu ska vara en vanlig skola?
Men, även så kallade svenskar, kan var religiösa--- men förstår din poäng.
Citera
2023-11-10, 07:49
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Hon döjer sig inte för eleverna, dvs hon beslöjar sig inte. Hon bär hijab, dvs. vanlig sjal.
Sedan har hon all rätt att sjukskriva sig för att hon har blivit hotad och överfallen av förälder.

?

Det låter allvarligt. Har du någon länk till den attacken och hoten?
Citera
2023-11-10, 08:02
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Islam är en kvinnohatande religion och en kvinna väljer knappast att ha på sig en slöja med egen vilja. Bara något trams muslimer i Sverige påstår då de väldigt gärna förnekar islams kvinnohat.

Varför påstår du det? På vilket sätt är Islam kvinnohatande?
De beslöjade kvinnor jag har pratat har valt det själva. Vissa av de kvinnorna är svenskar som har konverterat till Islam.
Citera
2023-11-10, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Det som föräldern gjorde är kvinnoförtryckande. Uppenbart att du endast vill maskera din rasism med en låtsas empati för muslimska kvinnor
Och där kom den;
att det skulle vara rasism att ta avstånd från slöjan.

Hudfärg har använts/används som trojansk häst för att föra in slöjan i Sverige.

Föraktet för en svensk kvinna som bär slöja är ännu större än föraktet för den icke-svenska kvinnan som gör detsamma.
Citera
2023-11-10, 08:43
Medlem
DeValeras avatar
Varför är denna tråd placerad i Brottsforumet? Detta är ju inte ett uppenbart brott utan det handlar om en lärare som gjort en polisanmälan över något som förmodligen bara var ett skämt eller som oroade sig över sitt barns utbildning. Tråden passar bättre i Invandringsforumet eller i arbetslivsforumet, åtminstone tills en åklagare tar sig an fallet.

Självklart ska alla personer bemötas med respekt, oavsett om de bär hijabs, turbaner eller dumstrutar.

Hennes hijab säger ju inget hur hon är som person och lärare. Istället för att skriva av sig på nätet borde pappan ha väntat med och sett hur hon var som lärare. De är som vanliga personer, några är bra andra är mindre bra. Han kanske inte har mött en hijab-bärande person tidigare och kan känna rädsla och obehag av detta. Islam är ju inte enbart en religion utan även en politisk ideologi och i stort sett samtliga muslimska länder diskrimineras eller förföljs religiösa och sexuella minoriteter. Pappan kanske känner oro för sådant.

Man kan fråga sig varför inte skolans rektor och läraren bjöd in pappan och om det fanns några till som delade pappans oro till ett möte och frågade dem vad det handlade om. Satt på kaffebryggaren och köpt in lite fikabröd och haft ett samtal med dem. Detta hade nog löst problemet bäst, inga onödiga polisanmälningar och läraren hade fått ett utmärkt tillfälle att skapa en förtroendefull relation till de oroliga föräldrarna och pappan hade säker ångrat sin kommentar och bett om ursäkt. Så hade det nog hanterats om det varit 40-50 år sedan.

Betänk den diskriminering som Justitieutskottets Ordförande Jomshof utsattes för under sin tid som lärare. Där kan vi tala om rena trakasserier. Jomshof hade inte till skillnad från den här läraren ett hemland att åka till och verka som lärare där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in