Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Vad är neutrala kläder? Vårt allmänt socialt accepterade klädkod är ytterst religiöst och kulturellt. Det finns anledning till varför du inte kan gå naken till jobbet, inte kan bära kort-kort som man eller frack som kvinna. Inom skolan råder dessutom yttrandefrihet och således är klädval skyddat av yttrandefriheten.
Vad skolpersonalen har på sig är sedan en arbetsrättslig fråna mellan arbetstagare och arbetsgivare, inte mellan föräldrar som lärare.
Visserligen har vi klädkoder baserade i viss mån på sexualmoral och könsuppdelade ( fast detta sista luckras ju upp allt mer nu) men det gäller båda könen och signalerar inte ofrihet och underkastelse under en misogyn ideologi på samma sätt som slöjan gör.
Slöjan har ytterligare en religiös och kulturellt förtryckande dimension än de exempel du nämner eftersom den bärs, på uppmaning från uttolkare av en religiös text, för att symbolisera kvinnans underlägsenhet gentemot män. Den symboliserar tanken att en kvinna ska dölja sig för män och därigenom anses vara en ärbar kvinna, underförstått ges budskapet att en kvinna som ej bär slöja är en skamlös hora.
Därigenom ger slöjan dubbla budskap-
underlägsenhet och underdånighet för den som bär den och att man genom att bära den visat att man anser att de kvinnor som inte bär den är skamlösa skökor.
Aldrig att jag någonsin skulle ha accepterat att en av mina barns lärare bar ett plagg som visade att hon tyckte att kvinnor är underlägsna män och skall vara dem underdåniga . Lika litet som jag skulle acceptera en lärare med nazistarmbindel! Båda ideologierna är för mig vämjeliga!
Jag ser med beundran på kvinnorna i Iran som vågar vägra slöja och tyvärr får betala dyrt för sin önskan att leva i frihet utan förtryckande misogynt religiöst tvång. En person som uttrycker sympati med ett sådant vämjelig synsätt skall ej få arbeta som lärare och föra över sin misogyna ideologi på barn! Skola och all offentligt finansierad verksamhet skall vara helt fri från alla religiösa symboler, kläder och andra uttryck!