2023-11-09, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
SVT såväl som kvinnan normaliserar en extrem och kvinnoförtryckande religion. Sverige har under många år varit ett land där religionen minskat i samhället, där staten kopplats loss från kyrkan. Även om Sverige har ett kristet förflutet, är religion inget som ska ha skattepengar. Med SVTs rapportering och en lärare i slöja går vi åt motsatt håll, när en religion, där kvinnan har en svag ställning och där religionen ska ha en stark plats i samhället, blir ett starkt inslag i ett litet barns vardag.

Lärarinnan får ha vilka kläder hon vill i sitt hem, men när hon på skattebetalarnas bekostnad utbildar små barn, ska hon inte vara en symbol för islam.
Kunde inte sagt det bättre själv. Får hoppas strikt slöjförbud klubbas igenom i Sverige.
Citera
2023-11-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
..

Svensk grundlag uttrycker följande.

Religionsfriheten i Sverige är en av de grundläggande rättigheterna i svensk grundlag. Detta uttrycks redan i början av Regeringsformens kapitel om grundläggande fri- och rättigheter.
Den lagen skrevs nog för att vi dränerades på en stor del av vårt folk, man emigrerade pga kyrkans makt.

Lagen skrevs inte för att möjliggöra muslimsk ockupation.
Citera
2023-11-09, 20:59
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massooddon
Är det så svårt att lära sitt tröga barn att inte ta efter en annan persons religion p.g.a. att denne bär slöja? Bör flyttas ner till särklassen snarast i såna fall.

Haha men är man så känslig så bör man nog söka hjälp. Finns värre saker än att en person bär en sjal på skallen... Välkommen till världen. Den ser ut så.
Nej det finns inget värre än islam reklam i skolor. I skolan ska man slippa religion. Det är ju frivilligt att ha slöja så dert kan dom ha på fritiden eller välja annat jobb.
Citera
2023-11-09, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Nej det finns inget värre än islam reklam i skolor. I skolan ska man slippa religion. Det är ju frivilligt att ha slöja så dert kan dom ha på fritiden eller välja annat jobb.
Du tror alltså på riktigt att barn tänker "oh en sjal på huvudet för att se ut som en påskkärring hela dagarna... jaaaaa! Jag vill också ha!!"? ......... Nej.
Citera
2023-11-09, 21:39
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massooddon
Du tror alltså på riktigt att barn tänker "oh en sjal på huvudet för att se ut som en påskkärring hela dagarna... jaaaaa! Jag vill också ha!!"? ......... Nej.
Tror ingen unge vill springa runt i huckle varmt och obekvämt. Men religiösa kläder klädsel ska lämnas hemma. barn vet varför man har huckle. Om barnen inte vet och frågar. ska dom svara att jag har dem säga att det är för jag vill vara påskkärring och ljuga? Eller?
Citera
2023-11-09, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av confidential-user
Skolplikten är obligatorisk i Sverige. Visst man kanske kan välja privat skola o dyl men det kanske inte passar rent geografiskt mm. Att ha ideologiska atribut på sig i den situationen är tveksamt enligt mig (skilnad på matkäringarna tex). Även sjukvård och polis bör ha neutrala kläder. Hennes privata preferenser bör inte blandas in i den kontexten.

Vad är neutrala kläder? Vårt allmänt socialt accepterade klädkod är ytterst religiöst och kulturellt. Det finns anledning till varför du inte kan gå naken till jobbet, inte kan bära kort-kort som man eller frack som kvinna. Inom skolan råder dessutom yttrandefrihet och således är klädval skyddat av yttrandefriheten.

Vad skolpersonalen har på sig är sedan en arbetsrättslig fråna mellan arbetstagare och arbetsgivare, inte mellan föräldrar som lärare.
Citera
2023-11-09, 22:32
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vad är neutrala kläder? Vårt allmänt socialt accepterade klädkod är ytterst religiöst och kulturellt. Det finns anledning till varför du inte kan gå naken till jobbet, inte kan bära kort-kort som man eller frack som kvinna. Inom skolan råder dessutom yttrandefrihet och således är klädval skyddat av yttrandefriheten.

Vad skolpersonalen har på sig är sedan en arbetsrättslig fråna mellan arbetstagare och arbetsgivare, inte mellan föräldrar som lärare.

Är det ok med ku klux klan mössa?
Citera
2023-11-09, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Är det ok med ku klux klan mössa?

Är det något som din arbetsgivare anser är lämpligt och som då följer styrdokumenten? Tänk till lite själv.
Att du sedan särskriver är ätter värre.
Citera
2023-11-09, 22:57
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Är det något som din arbetsgivare anser är lämpligt och som då följer styrdokumenten? Tänk till lite själv.

Ja fy fan, det hade jag missat.
Ja det är ok med min arbetsgivare. Så länge jag inte bär den tillsammans med min t-shirt med svastika
Citera
2023-11-09, 23:24
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hon ska väl bestämma hur hon ska vara klädd. Inte hur ”man” ska vara klädd. Vad som framgår är att diskussionen handlar om hennes huvudbonad, och den enda som haft synpunkter på en annans klädsel är föräldern. Lite otur när du tänkte?

Jag vet inte om det är ofredande, men kanske. Förståelse och sympati för att hon polisanmäler. Störande jävla förälder - vad tror han ska hända? Att hon säger upp sig? Tar av sig slöjan?

Exakt så.
Nog tycker jag detta borde gå under ofredande, speciellt när han lagt upp bilden på Facebook och gjort det hela publikt.
Vilken jävla sopa till förälder. Stackars unge som får brås på den.
Citera
2023-11-09, 23:25
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Hon döjer sig inte för eleverna, dvs hon beslöjar sig inte. Hon bär hijab, dvs. vanlig sjal.
Sedan har hon all rätt att sjukskriva sig för att hon har blivit hotad och överfallen av förälder.

Det är synnerligen olämpligt att bära religiösa symboler i sitt yrkesutövande som lärare. Väldigt respektlöst mot både elever, föräldrar och kollegor. Arbetsgivare har rätt att förbjuda det enligt dom i Europadomstolen.
Citera
2023-11-10, 00:17
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Etter värre, menar du nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in