2023-11-09, 00:23
  #16693
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Höll på att ramla av stolen tidigare när jag läste att GM Cruise kräver en mänsklig intervention vid mellan var 2:a och var 5:e mile! Nu hade förvisso inga siffror släppts tidigare man jag tror nog de flesta trodde resultaten var avsevärt bättre än så. Tror t.o.m Tesla i nuläget presterar bättre i många områden.

Nästan lite Nikola-varning på Cruise, med gravitationsdrivlinan utbytt mot mänskliga remote assistance förare.

Hur kunde det bli så här, LIDAR var ju bäst?

De flesta förstår inte ny teknik och det är lättare att tro på en cool graf samt "Elon bad". Skall jag vara uppriktig så hade jag för 10 år sedan inte trott på att det skulle finnas ett neutralt nätverk som lärde sig genom att härma det den såg utan specifika instruktioner från kod, och en superprecis laser som sensor för ett system som navigerar utifrån en högupplöst karta låter mycket rimligare. Min kunskapsnivå har växt otroligt mycket genom den aktiva community som växt upp runt Tesla. Men har jag någonsin trott att Cruise varit L4? Nej så retarderad har jag aldrig varit. Det är helt otroligt att GM kommit undan så länge med att hävda detta. Nu tror jag det är så enkelt att det börjar bli tydligt att Tesla är på god väg att lösa något som alla andra underskattade svårighetsgraden av, och då vill man stå på god fot med Tesla. Jag tror inte det är så attraktivt att stötta förlorarna som riskerar konkurs. USA är fortfarande ett land där pengarna sköter snacket, åtminstone i större utsträckning än sosse-Sverige.
Citera
2023-11-09, 07:44
  #16694
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Vilket är ett sjukt kommunistiskt tänk. Varför skulle antällda på ett bolag inte ta del av både bolagets fram- och motgångar?

Som jag skrev tidigare, jag är verkligen ingen fack-fanboy personligen. Men det är det system vi har i Sverige och mycket av vår arbetsmarknad är idag avhängigt av att det funkar - och givet det kan jag leva med att facket försöker se till att det efterlevs.

Och vad gäller just Tesla är väl även för mej det enda som känns märkligt och som mongoliden nämnde förut, att om de nu säger att de har bättre avtal än kollektivavtalet är det ju rimligen inget issue att bara signa det?
__________________
Senast redigerad av RoyBatty 2023-11-09 kl. 07:58.
Citera
2023-11-09, 07:47
  #16695
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
kommer att sluta med att Tesla kommer att hyra in personal
då kan dom komma förbi avtal och kicka folk när dom vill speciellt dom som strejkar idag

man ska inte bita handen som matar dig

Som skrivits tidigare, tror det blir svårt för facket kommer antagligen utöka strejken. Och vi har typ världens strängaste lag om anställningsskydd.
Citera
2023-11-09, 10:20
  #16696
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Som jag skrev tidigare, jag är verkligen ingen fack-fanboy personligen. Men det är det system vi har i Sverige och mycket av vår arbetsmarknad är idag avhängigt av att det funkar - och givet det kan jag leva med att facket försöker se till att det efterlevs.

Och vad gäller just Tesla är väl även för mej det enda som känns märkligt och som mongoliden nämnde förut, att om de nu säger att de har bättre avtal än kollektivavtalet är det ju rimligen inget issue att bara signa det?

Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Som skrivits tidigare, tror det blir svårt för facket kommer antagligen utöka strejken. Och vi har typ världens strängaste lag om anställningsskydd.

Och jag är inte nödvändigtvis emot fackförbund, men när facken i princip utövar utpressning genom att sabotera verksamheten på alla sätt de kan så tror jag inte Tesla blir mer sugna på att släppa in dem. IF Metall har ju med detta bekräftat exakt det som Elon tyckt om fackförbund hela tiden. Hoppas bara fler ser det.
Citera
2023-11-09, 15:14
  #16697
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Väldigt svårt för vissa att förstå att Tesla helt enkelt gör mer med mindre när de utvecklar ny teknik.
Jag har alltid lagt pannan i djupa veck när argumentet "Tesla lägger bara si eller så mycket på R&D", men här är ett bra exempel på vad det blir för skillnad när man har en väldigt lean and mean företagsmodell där pengarna inte läcker ut som ur en hink som används som måltavla för hagelgevärs-skytte.

Japp, oerhört många WS-muppar tror att det finns ett likhetstecken mellan R&D-pengar och tillväxt, och har lätt för att ignorera den enorma skillnaden mellan effektiv R&D och ineffektiv. Detta klippet kommer till minnes och stämmer mycket väl överens med hur investerare tänker https://youtu.be/BzAdXyPYKQo?si=Aw-0xR9vi92a79Q9
Citera
2023-11-09, 16:23
  #16698
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Japp, oerhört många WS-muppar tror att det finns ett likhetstecken mellan R&D-pengar och tillväxt, och har lätt för att ignorera den enorma skillnaden mellan effektiv R&D och ineffektiv. Detta klippet kommer till minnes och stämmer mycket väl överens med hur investerare tänker https://youtu.be/BzAdXyPYKQo?si=Aw-0xR9vi92a79Q9

Att Tesla har snålat in på R&D för att maximera kortsiktig marginalhöjning och vinst är väl ganska tydligt när varenda produkt de lovat är år försenade? Är man cynisk skulle man kunna tänka att de berodde på att det kortsiktigt förde Tesla över alla barriärer som gjorde att Elon kunde vesta optioner för typ 100 miljarder dollar
Citera
2023-11-09, 16:33
  #16699
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Att Tesla har snålat in på R&D för att maximera kortsiktig marginalhöjning och vinst är väl ganska tydligt när varenda produkt de lovat är år försenade? Är man cynisk skulle man kunna tänka att de berodde på att det kortsiktigt förde Tesla över alla barriärer som gjorde att Elon kunde vesta optioner för typ 100 miljarder dollar

Då ska man vara både extremt cynisk samt sakna insikt i hur Tesla och Elon jobbar. Teslas R&D spending har alltid varit synnerligen låg jämfört med resultaten de inbringar. Att ösa mer pengar på ett problem innebär inte alltid att lösningen kommer snabbare...
Citera
2023-11-09, 17:03
  #16700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
FSD körs inte bara om motorvägar de kan köra överallt.

Till och med på grusvägar utan några som helst linjer, skyltar eller något alls.

Förövrigt så när de började visa säkerhet så hade de, Tesla med AP, Tesla utan AP men med säkerhetsfunktioner och Tesla utan allt, och som vä tat var den med AP den säkraste, nästa näst säkraste och tredje minst säker.

Du har rätt, dom har lämnat en ny rapport I april i år som jag missat!

tyvärr är det lite sama problem med den.

Tesla säger:
* 0.18 Airbag deployments per million miles with Autopilot engaged (almost entirely on freeways)
* 0.31 Airbag deployments per million non-highway miles with FSD prototype engaged
* 0.68 Airbag deployments per million general miles in those few Teslas which disable the active safety systems such as collision warning and avoidance.
* 1.53 Police reported crashes per million miles for all cars, both with and without airbags deployment, as reported by NHTSA.

Den sista 1.53 är ju ganska ointressant, eftersom antalet "airbag deployments" och antalet "police reports" är väldigt olika (läs https://www.sae.org/standardsdev/tsb/cooperative/airbag.htm för mer info om det)

men den grymt viktiga siffran här är ju 0.31 med FSD och 0.68 utan. Detta verkar ju betyda att FSD är ungefär dubbelt så bra som en människa.

Där måste man ju ta i åtanke att FSD inte alltid är tillgänglig i vissa väder eller att vi inte vet hur många crashar som har undvikits av att föraren tagit över kontrollen osv, osv. Så dubbelt så bra är kanske lite glädje siffror enligt mig. Men det visar ju framförallt att det blir bättre och bättre, vilket är ett stort plus för Tesla
Citera
2023-11-09, 18:54
  #16701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Den sista 1.53 är ju ganska ointressant, eftersom antalet "airbag deployments" och antalet "police reports" är väldigt olika (läs https://www.sae.org/standardsdev/tsb/cooperative/airbag.htm för mer info om det)

men den grymt viktiga siffran här är ju 0.31 med FSD och 0.68 utan. Detta verkar ju betyda att FSD är ungefär dubbelt så bra som en människa.

Där måste man ju ta i åtanke att FSD inte alltid är tillgänglig i vissa väder eller att vi inte vet hur många crashar som har undvikits av att föraren tagit över kontrollen osv, osv. Så dubbelt så bra är kanske lite glädje siffror enligt mig. Men det visar ju framförallt att det blir bättre och bättre, vilket är ett stort plus för Tesla

Ja, det är synd att NHTSA(?) eller polisen inte för sådan statistik.

Angående FSD så är den sista delen det enda viktiga att titta på. Att det bara blir bättre och bättre.
Citera
2023-11-09, 19:04
  #16702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Du har rätt, dom har lämnat en ny rapport I april i år som jag missat!

tyvärr är det lite sama problem med den.

Tesla säger:
* 0.18 Airbag deployments per million miles with Autopilot engaged (almost entirely on freeways)
* 0.31 Airbag deployments per million non-highway miles with FSD prototype engaged
* 0.68 Airbag deployments per million general miles in those few Teslas which disable the active safety systems such as collision warning and avoidance.
* 1.53 Police reported crashes per million miles for all cars, both with and without airbags deployment, as reported by NHTSA.

Den sista 1.53 är ju ganska ointressant, eftersom antalet "airbag deployments" och antalet "police reports" är väldigt olika (läs https://www.sae.org/standardsdev/tsb/cooperative/airbag.htm för mer info om det)

men den grymt viktiga siffran här är ju 0.31 med FSD och 0.68 utan. Detta verkar ju betyda att FSD är ungefär dubbelt så bra som en människa.

Där måste man ju ta i åtanke att FSD inte alltid är tillgänglig i vissa väder eller att vi inte vet hur många crashar som har undvikits av att föraren tagit över kontrollen osv, osv. Så dubbelt så bra är kanske lite glädje siffror enligt mig. Men det visar ju framförallt att det blir bättre och bättre, vilket är ett stort plus för Tesla
FSD idag är människa + bil, så att dra slutsatsen ”Detta verkar ju betyda att FSD är ungefär dubbelt så bra som en människa.” blir något felaktigt. Det krävs ju både att bilen gör fel och att människan som övervakar brister för att en olycka ska ske.

Jämförelsetalen med övriga bilar innefattar också gamla bilar helt utan förarhjälpmedel typ AEB (automatic emergency brake) som troligtvis bara de sänker olycksrisken markant.
Citera
2023-11-09, 21:43
  #16703
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
FSD idag är människa + bil, så att dra slutsatsen ”Detta verkar ju betyda att FSD är ungefär dubbelt så bra som en människa.” blir något felaktigt. Det krävs ju både att bilen gör fel och att människan som övervakar brister för att en olycka ska ske.

Jämförelsetalen med övriga bilar innefattar också gamla bilar helt utan förarhjälpmedel typ AEB (automatic emergency brake) som troligtvis bara de sänker olycksrisken markant.

Precis, de va ju det jag skrev.

Tesla lär ju ha data på specifika vägar, so dom borde kunna visa ännu bättre jämförelser, lite oroväckande att dom inte gör det. Men förstår ändå att viss data vill man kanske inte visa att man har. Svårt att veta
Citera
2023-11-10, 07:47
  #16704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Precis, de va ju det jag skrev.

Tesla lär ju ha data på specifika vägar, so dom borde kunna visa ännu bättre jämförelser, lite oroväckande att dom inte gör det. Men förstår ändå att viss data vill man kanske inte visa att man har. Svårt att veta
Teslamenigheten kjører Tesla og kjøper aksjer i Tesla. Derfor stiger aksjen. Fundamentalt er det en stylet boble.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in