2023-11-08, 11:18
  #16681
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Tja, men då kommer ju dom frilansande verkstäderna ha kollektivavtal så då är facket nöjda. De har ingen vendetta mot Tesla, de vill bara att alla ska ha avtal.

Frågan blir då vad som är minst problematiskt för Tesla, att outsourca sina servicecenter eller att gå med på kollektivavtalen. Både outsourcing samt onödiga lager av byråkrati är ju något Tesla skyr som pesten och är en stor anledning till deras framgångar.

Kollektivavtalet är ju verkningslöst då Tesla redan uppfyller alla villkor, med andra ord är det endast ett lager byråkrati och krångel för att facket ska kunna garantera att även framtida krav efterföljs. Väldigt likt maffia m.a.o. Att dessutom komma med argumentet att "det är så här det funkar i Sverige" kommer bara reta upp Elon ännu mer då det t.o.m står i hans "algoritm" att dylika argument ska kläs av omedelbums.

Man bör ha i färskt minne att Tesla var totalt unikt när de lyckades bygga en fabrik i Kina som fristående amerikanskt bolag. Tror man att företag som lyckats med det ska vika sig för svensk byråkrati?
Citera
2023-11-08, 15:56
  #16682
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Kollektivavtalet är ju verkningslöst då Tesla redan uppfyller alla villkor, med andra ord är det endast ett lager byråkrati och krångel för att facket ska kunna garantera att även framtida krav efterföljs.

Jag vet inte om tesla uppfyller alla villkor mer än att de säger det. En stor grej med kollektivavtal är att garantera att saker hålls stabila och inte förändras beroende på hur bra eller dåligt ett företag går.

Under alla omständigheter, det verkar ha hänt mer fack-grejer idag. Spännande! Från SVD:

Citat:
Och allt fler svenska fack vidtar nu sympatiåtgärder.

Nu varslar även LO-förbundet Seko om sympatiåtgärder. Seko planerar att stoppa försändelser till och från Tesla för att förhindra att reservdelar och komponenter inte når fram, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Från den 20 november kommer brev, paket och leveranser på pall som görs av Postnord och Citymail att stoppas, enligt Seko.

Norska Fellesförbundets ordförande Jørn Eggum uppger samtidigt att man ser över om det är aktuellt att även norska fack vidtar sympatiåtgärder.
Citera
2023-11-08, 16:10
  #16683
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Nej, eller FSD testas ju just nu för vissa Tesla förare ellerhur?


FSD körs inte bara om motorvägar de kan köra överallt.

Till och med på grusvägar utan några som helst linjer, skyltar eller något alls.

Förövrigt så när de började visa säkerhet så hade de, Tesla med AP, Tesla utan AP men med säkerhetsfunktioner och Tesla utan allt, och som vä tat var den med AP den säkraste, nästa näst säkraste och tredje minst säker.
__________________
Senast redigerad av Klugge 2023-11-08 kl. 16:16.
Citera
2023-11-08, 16:17
  #16684
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Jag vet inte om tesla uppfyller alla villkor mer än att de säger det. En stor grej med kollektivavtal är att garantera att saker hålls stabila och inte förändras beroende på hur bra eller dåligt ett företag går.

Under alla omständigheter, det verkar ha hänt mer fack-grejer idag. Spännande! Från SVD:


Intressant hur alla andra länder bänder sig baklänges för att få tesla in i landet medan Sverige gör motsatsen.

Sossepack alltså. Vidrigt.
Citera
2023-11-08, 16:26
  #16685
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
En stor grej med kollektivavtal är att garantera att saker hålls stabila och inte förändras beroende på hur bra eller dåligt ett företag går.

Vilket är ett sjukt kommunistiskt tänk. Varför skulle antällda på ett bolag inte ta del av både bolagets fram- och motgångar? Det om något ökar ju incitamentet att göra ett bra jobb. Kan ju knappast vara motiverande att gå till jobbet och veta att din lön och förmåner sitter säkert oavsett hur du presterar?

Nu var det länge sedan jag hade ett vanligt jobb på ett stort bolag, men minns tydligt hur bolag ville instifta känslan av att de anställda gör skillnad. Men då ens ersättning inte förändrades beroende på resultat utan allt gick till chefernas bonusar, så visste man ju att det bara var skitsnack och man fortsatte jobba med minsta möjliga ansträngning...
Citera
2023-11-08, 16:51
  #16686
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Vilket är ett sjukt kommunistiskt tänk. Varför skulle antällda på ett bolag inte ta del av både bolagets fram- och motgångar? Det om något ökar ju incitamentet att göra ett bra jobb. Kan ju knappast vara motiverande att gå till jobbet och veta att din lön och förmåner sitter säkert oavsett hur du presterar?

Nu var det länge sedan jag hade ett vanligt jobb på ett stort bolag, men minns tydligt hur bolag ville instifta känslan av att de anställda gör skillnad. Men då ens ersättning inte förändrades beroende på resultat utan allt gick till chefernas bonusar, så visste man ju att det bara var skitsnack och man fortsatte jobba med minsta möjliga ansträngning...
Det finns inget som hindrar ett företag med kollektivavtal att betala bonusar om det går bra och inte göra det om det går dåligt.
Citera
2023-11-08, 18:01
  #16687
Medlem
Harry_s avatar
kommer att sluta med att Tesla kommer att hyra in personal
då kan dom komma förbi avtal och kicka folk när dom vill speciellt dom som strejkar idag

man ska inte bita handen som matar dig
Citera
2023-11-08, 18:47
  #16688
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Den här strejksituationen är ju helt bisarr och öppnar verkligen ens ögon för hur illa det är ställt med sosse-Sverige. Knappt några Tesla-anställda verkar bry sig om att strejka eller att gå med i facket öht. För att hitta en strejkande arbetare att intervjua var SVT tvungen att ta en som var aktiv i socialdemokraterna

Samtidigt utövas påtryckningar hos andra bolag på att Tesla ska skriva under kollektivavtalen de anställda skiter i. Riktiga maffia/mobbningsmetoder m.a.o. Senast ska Taxi Stockholm börja bojkotta inköp av Teslabilar (är det en nickning till Löfvens "vägrar sätta mig i en Tesla-taxi" utspel mån tro).

Kollektivavtal kan vara kanon för vissa, men att kräva det av andra är lite samma genre av idioti som när veganer tycker det är självklart att säga upp bekantskapen med alla som inte också är veganer.

Dock finns ett par sätt för Tesla att lösa situationen utan att behöva fly landet. De kan t.ex lägga ner sina egna service-centers och istället skriva väldigt tydliga uppdragsavtal med "frilansande" verkstäder som råkar ha samma lokaler och personal som tidigare verkstadsanställda på Tesla...

Där kan vi snacka sekt-beteende. Det enda argumentet verkar ju vara "om Tesla har så bra villkor, varför skriver de inte bara på då?" eller "passar inte den svenska modellen så kan de dra!".

Jag har inte alls svårt att förstå hur hela nationer kan köras ner i fördärvet med den intellektuella kapaciteten.

Hade det inte varit för kompetenta entreprenörer hade sossarna lyckats skapa brödköer på bara några veckor. Ja världen kommer alltid ha sossar som inte begriper ekonomi, men deras inflytande över ekonomin skall då också hållas till ett minimum, annars är det next stop... Argentina.
Citera
2023-11-08, 19:08
  #16689
Medlem
Facket och socialdemokraterna är så himla förlegat. Något som tillhör 80 talet. Dom har stannat kvar då medans vi andra har släppt sargen och gått vidare. Kollektivavtal är frivilligt my ass. Ska fan köpa några aktier till imorgon bara för ja kan.
Citera
2023-11-08, 20:13
  #16690
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Varför Cruise inte kommer kunna skala upp till en vinstdrivande verksamhet, varför de absolut inte är Level 4 och hur de aldrig kommer mäta sig med Teslas FSD teknik och troligtvis dö en långsam död.

https://youtu.be/g3Uw_ASTUdI?si=Qmlqx9eSn_u3yUWh
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2023-11-08 kl. 20:20.
Citera
2023-11-08, 20:13
  #16691
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Facket och socialdemokraterna är så himla förlegat. Något som tillhör 80 talet. Dom har stannat kvar då medans vi andra har släppt sargen och gått vidare. Kollektivavtal är frivilligt my ass. Ska fan köpa några aktier till imorgon bara för ja kan.

Damn right!
Citera
2023-11-08, 23:35
  #16692
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Varför Cruise inte kommer kunna skala upp till en vinstdrivande verksamhet, varför de absolut inte är Level 4 och hur de aldrig kommer mäta sig med Teslas FSD teknik och troligtvis dö en långsam död.

https://youtu.be/g3Uw_ASTUdI?si=Qmlqx9eSn_u3yUWh

Höll på att ramla av stolen tidigare när jag läste att GM Cruise kräver en mänsklig intervention vid mellan var 2:a och var 5:e mile! Nu hade förvisso inga siffror släppts tidigare man jag tror nog de flesta trodde resultaten var avsevärt bättre än så. Tror t.o.m Tesla i nuläget presterar bättre i många områden.

Nästan lite Nikola-varning på Cruise, med gravitationsdrivlinan utbytt mot mänskliga remote assistance förare.

Hur kunde det bli så här, LIDAR var ju bäst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in