2023-11-09, 19:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Sälj dem till BlackRock då, det verkar ju vara det du vill. Så ses vi här sen runt år 2030 och utvärderar våra olika strategier = guld el BTC.

Ska bli intressant att se om du är nöjd med din plätering då.

Jag skulle nog föreslå 50 /50. en del guld och en del bitcoin. Bra med guld om telefonen/datorn dött = världskrig och liknande
Citera
2023-11-09, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nullum
Ja, det börjar bli alltmer vanligt. Det tar emot lite att sälja mina resterande fonder, då jag nyligen sålde hälften och investerade i Bitcoin. Fonder känns fortfarande mer säkert, men jag undrar om man bara inbillar sig. Bitcoin verkar vara en överlägsen investering just nu, och jag borde bara sälja av fonderna och lägga runt 10% på ett sparkonto och därefter satsa på Bitcoin. Det är det enda som känns logiskt nu för tiden.

Det låter vettigt. Du kan överväga om du ska gå in med allt på en gång eller dela upp i flera köp, dvs ett slags DCA.

Ska du ha ett seriöst kapital i bitcoin bör du för övrigt använda cold storage (dvs. en hårdvaruplånbok eller en pappersplånbok), om du nu inte redan gör det.
Citera
2023-11-09, 19:54
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det låter vettigt. Du kan överväga om du ska gå in med allt på en gång eller dela upp i flera köp, dvs ett slags DCA.

Ska du ha ett seriöst kapital i bitcoin bör du för övrigt använda cold storage (dvs. en hårdvaruplånbok eller en pappersplånbok), om du nu inte redan gör det.

Jag undrar om jag kommer kunna sova gott dock!

Jadå, jag kör med en Trezor.
Citera
2023-11-09, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nullum
Jag undrar om jag kommer kunna sova gott dock!

Jadå, jag kör med en Trezor.

Då kan du sova gott.

Men visst, det är påfrestande när priset kraschar om man har ett stort kapital i bitcoin. Ju mer insatt man är i vad bitcoin är och hur den fungerar, tekniskt och ekonomiskt, desto lättare är det att rida ut stormarna utan att göra något dumt (såsom att sälja för att man blir rädd).
Citera
2023-11-09, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
själv sitter man på avnaza certifikat. Man vågar inte ta steget till digital plånbok. Om vi får ett ras inatt nu, så kan stora värden vara bortblåsta när börsen öppnar imorgon.

Jag har agerat på detta vis.

Jag har fört över 50% av mina tillgångar till Coinbase (90% BTC / 10% ETH).

Resten har jag placerat i MSTR-aktier på Avanza. Jag tänker att alla banker kommer att tillåta direkta köp av BTC på Coinbase inom en snar framtid, och tills dess sitter jag på mina MSTR på Avanza.

Men jag omvärderar ständigt så vem vet ..

Citat:
Jag skulle nog föreslå 50 /50. en del guld och en del bitcoin. Bra med guld om telefonen/datorn dött = världskrig och liknande

Bättre med BTC som man faktiskt har tillgång till världen över. Guld är lättkonfiskerat och går inte att resa med. Kan man ens köpa t ex fastigheter med fysiskt guld om man flyr utomlands?
Senast redigerad av SithMaster 2023-11-09 kl. 20:11.
Citera
2023-11-09, 20:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:
själv sitter man på avnaza certifikat. Man vågar inte ta steget till digital plånbok. Om vi får ett ras inatt nu, så kan stora värden vara bortblåsta när börsen öppnar imorgon.
Likväl, om du får en pump så kan stora värden vara mycket större.

Är det något du tycker talar för ena eller andra scenariot, eller kanske inget scenario? Det låter som du är nervös, och då har du säkert investerat mer än vad du klarar av att hantera. Då agerar man orationellt.
Citera
2023-11-09, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Likväl, om du får en pump så kan stora värden vara mycket större.

Är det något du tycker talar för ena eller andra scenariot, eller kanske inget scenario? Det låter som du är nervös, och då har du säkert investerat mer än vad du klarar av att hantera. Då agerar man orationellt.

Ligger på ca 75 % bitcoin, 25 % aktier
Citera
2023-11-09, 20:14
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank
Ovanligt stort inflöde av USDT/C till Exchanges idag.

Några exempel de senaste timmarna.
251,355,860 #USDT (251,453,889 USD) transferred from unknown wallet to #Binance
520,253,676 #USDT (520,663,700 USD) transferred from unknown wallet to #Binance
59,842,311 #USDT (59,863,156 USD) transferred from unknown wallet to #Binance
87,500,000 #USDC (87,497,618 USD) transferred from unknown wallet to #Coinbase
58,803,586 #USDT (58,846,129 USD) transferred from unknown wallet to #Binance
104,310,329 #USDT (104,385,383 USD) transferred from unknown wallet to #Binance
57,897,982 #USDT (157,913,311 USD) transferred from unknown wallet to #Binance
osv osv...

https://twitter.com/whale_alert/with_replies

Över en miljard dollar på totalen. Någon förbereder sig på att köpa?

Whale Alert @whale_alert
💵 💵 💵 💵 💵 💵 💵 💵 💵 💵 1,000,000,000 #USDT (1,000,222,500 USD) minted at Tether Treasury

Någon skall julhandla.
Kul att se sådana här tweets igen. Det var länge sedan.
Citera
2023-11-09, 20:33
Medlem
zlikyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Jag har agerat på detta vis.

Jag har fört över 50% av mina tillgångar till Coinbase (90% BTC / 10% ETH).

Resten har jag placerat i MSTR-aktier på Avanza. Jag tänker att alla banker kommer att tillåta direkta köp av BTC på Coinbase inom en snar framtid, och tills dess sitter jag på mina MSTR på Avanza.

Men jag omvärderar ständigt så vem vet ..

Bättre med BTC som man faktiskt har tillgång till världen över. Guld är lättkonfiskerat och går inte att resa med. Kan man ens köpa t ex fastigheter med fysiskt guld om man flyr utomlands?

Hade du några problem när du förde över till Coinbase? Lite sugen på att göra något liknande, då jag enbart har certifikat i dagsläget.
Citera
2023-11-09, 21:03
Medlem
Chili-cheese19krs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Om du inte ser något syfte med äga bitcoins så ska du låta bli och komma tillbaka när du finner behovet.

Många (inklusive mig själv) ser Bitcoin som livsnödvändigt, att kunna ha alla sparpengar i min egna ägo, inte på någon bank eller plattform, och kunna ta med dem vart som helst och få ut pengarna när som helst utan dumma frågor från en bank.

Guld är OK men blir problem när du ska flyga med dem, byta länder, snabbt omvandla en viss mängd till fiat för att spendera.

Bitcoin är ett bättre sparande än guld som sparande helt enkelt. De fyller samma syfte. De har begränsad mängd som hindrar dess inflation. Men Bitcoin är digitalt och mer flexibelt. Att man kan smälta ner en investeringsguldtacka och göra smycken är irrelevant.

Sen råkar Bitcoin vara den bästa investeringen i världshistorien, med nu ca 100% om året i snitt i avkastning, allt eftersom fler inser att Bitcoin som sparande och settlement mellan länder slår allting annat.

Det finns en underhållande Bitcoin vs Guld-debatt på Youtube, Michael Saylor vs Frank Giustra https://youtu.be/coHC_9ApBdg

Är verkligen BTC flexiblare? Tänker på om man vill lämna Sverige och vill köpa en fastighet utomlands, BTC är här för att stanna och skrivande stund på 36300$.
Senast redigerad av Chili-cheese19kr 2023-11-09 kl. 21:18.
Citera
2023-11-09, 21:08
Medlem
Chili-cheese19krs avatar
Citat:

Inte helt fel resonerat speciellt om skiten träffar fläkten.

Guld sägs ju alltid varit en räddare vid riktiga kristider.

Vi får inte glömma att Bitcoin upplevde en betydande nedgång i värde i samband med Coronapandemin i mars 2020. Under denna tid sjönk priset från cirka 9 000 USD till närmare 4 000 USD.. någon med relevant input?
Citera
2023-11-09, 21:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zlikyr
Hade du några problem när du förde över till Coinbase? Lite sugen på att göra något liknande, då jag enbart har certifikat i dagsläget.

Går inte att köpa BTC direkt från Avanza utan fick föra över till en annan bank först. Det tar två dagar och det är alldeles för lång tid i dagens läge. Därför håller jag MSTR-aktier på Avanza och väntar på ändrade framtida villkor.

MSTR går dessutom bättre än BTC, så jag är nöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in