Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle81
Hej!
Guld kan jag ha till armband eller en ring.
Eller varför inte plätera mina högtalarkablarkontakter? Ljudet blir kanonbra.
Men vad ska jag med mina bitcoin till egentligen?
Om du inte ser något syfte med äga bitcoins så ska du låta bli och komma tillbaka när du finner behovet.
Många (inklusive mig själv) ser Bitcoin som livsnödvändigt, att kunna ha alla sparpengar i min egna ägo, inte på någon bank eller plattform, och kunna ta med dem vart som helst och få ut pengarna när som helst utan dumma frågor från en bank.
Guld är OK men blir problem när du ska flyga med dem, byta länder, snabbt omvandla en viss mängd till fiat för att spendera.
Bitcoin är ett bättre sparande än guld som sparande helt enkelt. De fyller samma syfte. De har begränsad mängd som hindrar dess inflation. Men Bitcoin är digitalt och mer flexibelt. Att man kan smälta ner en investeringsguldtacka och göra smycken är irrelevant.
Sen råkar Bitcoin vara den bästa investeringen i världshistorien, med nu ca 100% om året i snitt i avkastning, allt eftersom fler inser att Bitcoin som sparande och settlement mellan länder slår allting annat.
Det finns en underhållande Bitcoin vs Guld-debatt på Youtube, Michael Saylor vs Frank Giustra
https://youtu.be/coHC_9ApBdg