2023-11-09, 15:05
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Det finns många projekt som helt uppenbart inte är misslyckade men som har betydligt mindre market cap än BTC.

Man skulle kunna argumentera för att Monero inte är ett misslyckat projekt. Den har hittat sin lilla nisch. Men dess market cap kommer aldrig kunna mäta sig mot BTC då nischen den riktat sig mot är för liten.

Håller med om att Ethereum teoretiskt skulle kunna utmana Bitcoin. Iaf om det kommer någon "killer application" (utöver Stablecoins) någon gång. Men Ethereum har funnits i 10 år, men ännu har det inte kommit mycket mer än Crypto Kittens och liknande trams.
Den dagen det kommer något riktigt användbart ovanpå Ethereum så kan vad som helst hända, men vi väntar fortfarande och vi vet inte ens om det någonsin kommer komma något riktigt användbart.

Stablecoins går lika bra (bättre?) att göra på andra kedjor.
Senast redigerad av Leaston 2023-11-09 kl. 15:08.
Citera
2023-11-09, 15:41
Medlem
nullums avatar
Det kanns lonlost att ha fonder just nu nar Bitcoin konstant presterar battre och troligtvis bara kommer vinna och vinna. Det kanns lite som "nu eller aldrig". Jag har svart att se att Bitcoin skulle krascha inom de narmsta aren, och da krascha till att faktiskt bli vart noll och ingenting.

Jag har legat konstant pa -10% pa mina fonder och jag tror knappt pa dem. Bitcoin tror jag stenhart pa.

Hur ska man resonera egentligen...
Citera
2023-11-09, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nullum
Det kanns lonlost att ha fonder just nu nar Bitcoin konstant presterar battre och troligtvis bara kommer vinna och vinna. Det kanns lite som "nu eller aldrig". Jag har svart att se att Bitcoin skulle krascha inom de narmsta aren, och da krascha till att faktiskt bli vart noll och ingenting.

Jag har legat konstant pa -10% pa mina fonder och jag tror knappt pa dem. Bitcoin tror jag stenhart pa.

Hur ska man resonera egentligen...

Att ha fonder ter sig verkligen meningslöst, det håller jag med om. Personligen kör jag över 90 procent av allt jag äger i bitcoin (i cold storage). Är lite garderad i form av ägt hem och en smula ädelmetaller och en i sammanhanget pytteliten buffert på fiatsparkonto och i kontanter.

Fonder ska man väl mest ha om man vill göra banken glad?
Citera
2023-11-09, 15:57
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Att ha fonder ter sig verkligen meningslöst, det håller jag med om. Personligen kör jag över 90 procent av allt jag äger i bitcoin (i cold storage). Är lite garderad i form av ägt hem och en smula ädelmetaller och en i sammanhanget pyttliten buffert på fiatsparkonto och i kontanter.

Fonder ska man väl mest ha om man vill göra banken glad?

Ja, att ha ca 10% av ens agodelar i ett rantekonto eller som du gor med att aga ditt hem + metaller ar klokt.

Jag tror faktiskt att jag kor pa det och chansar lite mer. Mina fonder har varit skit enda sedan jag borjade med dem och jag tror inte de nagonsin kommer utprestera Bitcoin. Det kanns som ett forlegat system just nu.
Senast redigerad av nullum 2023-11-09 kl. 15:59.
Citera
2023-11-09, 15:59
Avslutad
Hej!

Guld kan jag ha till armband eller en ring.

Eller varför inte plätera mina högtalarkablarkontakter? Ljudet blir kanonbra.

Men vad ska jag med mina bitcoin till egentligen?
Citera
2023-11-09, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nullum
Ja, att ha ca 10% av ens agodelar i ett rantekonto eller som du gor med att aga ditt hem + metaller ar klokt.

Jag tror faktiskt att jag kor pa det och chansar lite mer. Mina fonder har varit skit enda sedan jag borjade med dem och jag tror inte de nagonsin kommer utprestera Bitcoin. Det kanns som ett forlegat system just nu.

Runt om i världen fattar människor liknande beslut som du gör, vilket suger ut kapital ur alla andra tillgångsslag och in i bitcoin, som ibland brukar liknas vid ett finansiellt svart hål.

Det är svindlande att tänka på hur värdefull en bitcoin kommer att bli till slut, om denna process kan fortgå utan att något katastrofalt och oförutsett inträffar med bitcoinsystemet.
Citera
2023-11-09, 16:10
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Hej!

De som äger guld på Avanza/Nordnet eller valfri platform där ute i världen, använder dom det till ett armband eller en ring? Eller använder dom det till något annat, och vad skulle du säga att det är isf? Kan man äga Bitcoin av samma anledning?
Citera
2023-11-09, 16:30
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ethereum kan mycket väl norpa förstaplatsen från BTC vid nästa bullrun. Att aldrig satsa på framtiden och nya lösningar betyder slutet på all utveckling.
Bull runnen har ju redan pågått i ett halvår minst. BTC är upp över +100%, och ETH har bara fortsatt ner ner ner mätt mot BTC. Trot satt de för 1 år sedan bytte till PoS och blev "ultrasound money".

ETH kommer säkert gå bra när en "alt season" inträffar.

Att satsa på framtiden är såklart bäst, men inget säger att ETH är framtiden. Jag tror ju inte det.
Citera
2023-11-09, 16:33
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Hej!

Om du inte ser något syfte med äga bitcoins så ska du låta bli och komma tillbaka när du finner behovet.

Många (inklusive mig själv) ser Bitcoin som livsnödvändigt, att kunna ha alla sparpengar i min egna ägo, inte på någon bank eller plattform, och kunna ta med dem vart som helst och få ut pengarna när som helst utan dumma frågor från en bank.

Guld är OK men blir problem när du ska flyga med dem, byta länder, snabbt omvandla en viss mängd till fiat för att spendera.

Bitcoin är ett bättre sparande än guld som sparande helt enkelt. De fyller samma syfte. De har begränsad mängd som hindrar dess inflation. Men Bitcoin är digitalt och mer flexibelt. Att man kan smälta ner en investeringsguldtacka och göra smycken är irrelevant.

Sen råkar Bitcoin vara den bästa investeringen i världshistorien, med nu ca 100% om året i snitt i avkastning, allt eftersom fler inser att Bitcoin som sparande och settlement mellan länder slår allting annat.

Det finns en underhållande Bitcoin vs Guld-debatt på Youtube, Michael Saylor vs Frank Giustra https://youtu.be/coHC_9ApBdg
Senast redigerad av SvenskHODLer 2023-11-09 kl. 16:39.
Citera
2023-11-09, 19:34
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Runt om i världen fattar människor liknande beslut som du gör, vilket suger ut kapital ur alla andra tillgångsslag och in i bitcoin, som ibland brukar liknas vid ett finansiellt svart hål.

Det är svindlande att tänka på hur värdefull en bitcoin kommer att bli till slut, om denna process kan fortgå utan att något katastrofalt och oförutsett inträffar med bitcoinsystemet.

Ja, det börjar bli alltmer vanligt. Det tar emot lite att sälja mina resterande fonder, då jag nyligen sålde hälften och investerade i Bitcoin. Fonder känns fortfarande mer säkert, men jag undrar om man bara inbillar sig. Bitcoin verkar vara en överlägsen investering just nu, och jag borde bara sälja av fonderna och lägga runt 10% på ett sparkonto och därefter satsa på Bitcoin. Det är det enda som känns logiskt nu för tiden.
Citera
2023-11-09, 19:45
Avslutad
Citat:
Hej!

Sälj dem till BlackRock då, det verkar ju vara det du vill. Så ses vi här sen runt år 2030 och utvärderar våra olika strategier = guld el BTC.

Ska bli intressant att se om du är nöjd med din plätering då.
Citera
2023-11-09, 19:46
Avslutad
själv sitter man på avnaza certifikat. Man vågar inte ta steget till digital plånbok. Om vi får ett ras inatt nu, så kan stora värden vara bortblåsta när börsen öppnar imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in