2023-11-09, 20:34
Medlem
Hej
Började ett nytt jobb för några månader sen och jag har varit tvungen att vabba en del då jag är ensamstående med 3 barn varannan vecka.. Så det kan liksom bli lite sjukdomar. Och jag har ingen som kan hjälpa mig men tycker ändå att ett barn behöver sin förälder när det är sjukt..

Hursomhelst så smsade jag chefen imorse igen som vi ska göra varje dag och sa att det blir vab idag med som varit mån-ons denna veckan redan. Fick då som svar att "situationen är ohållbar och vi fick uppfattningen att Ni som föräldrar samarbetade om det blev problem"
Jag blev jätteledsen och har mått piss hela dagen över detta.. Man blir ju alltid nojig att chefer ska bli sura över vabb eller sjukdom men har aldrig varit med om att höra sånt här faktiskt när det gäller vab....svarade honom men han svarar aldrig tillbaka ens...

Jag var tvungen att vabba 5 dagar med min ena son som är 8år för han var svinförkyld på min vecka och det går liksom inte över på 2 dagar bara... Sen nu denna veckan har min dotter på 4 år fått öroninflammation och ätit penicillin som måste tas 3 gånger om dagen. Hon åt färdigt kuren precis men fick magproblem av den och magont, samt sovit dåligt pga det med så blev hemma idag med och antagligen imorgon också.. Men imorse fick jag då det svaret..
Känns som han misstror mig eller tycker jag är dum i huvudet som vabbar.. Verkar tycka att jag ska lämpa över allt på mamman men grejen är att vi redan samarbetar så mycket vi kan men båda två har fått vabb på sina veckor så vi har vabbat ungefär likamycket.. Jag kan liksom inte bara kräva att hon tar mer vabb på mina veckor då..

Mår piss över detta nu och hoppades på att denna nya arbetsplats skulle vara skitbra men nu sjunker trivseln rejält... Vet inte vad jag ska göra typ. Vill typ inte dit nu bara för det.. Varit mycket som vart kasst faktiskt.. Blev i princip bara satt på en stol på mitt kontor o så skulle jag bara jobba o veta allt jag behövde automatiskt. Inte minsta upplärning och min föregångare hade slutat en månad tidigare redan... Jättedåligt med information och känns som de tycker jag bara ska kunna allt automatiskt... Är ett udda yrke med så har liksom ingen direkt att fråga för ingen kan det området.. Därav hade ju upplärning varit bra liksom....

Visst är det så att chefer inte får klaga på vab eller säga nåt om att det är ett problem att man vabbar?
Nån som varit med om liknande?
Citera
2023-11-09, 20:38
Medlem
Anmäl chefen till Diskrimineringsombudsmannen. Försök samla mer bevis mot personen.
Citera
2023-11-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HolySpiritus
Hej
Började ett nytt jobb för några månader sen och jag har varit tvungen att vabba en del då jag är ensamstående med 3 barn varannan vecka.. Så det kan liksom bli lite sjukdomar. Och jag har ingen som kan hjälpa mig men tycker ändå att ett barn behöver sin förälder när det är sjukt..

Hursomhelst så smsade jag chefen imorse igen som vi ska göra varje dag och sa att det blir vab idag med som varit mån-ons denna veckan redan. Fick då som svar att "situationen är ohållbar och vi fick uppfattningen att Ni som föräldrar samarbetade om det blev problem"
Jag blev jätteledsen och har mått piss hela dagen över detta.. Man blir ju alltid nojig att chefer ska bli sura över vabb eller sjukdom men har aldrig varit med om att höra sånt här faktiskt när det gäller vab....svarade honom men han svarar aldrig tillbaka ens...

Jag var tvungen att vabba 5 dagar med min ena son som är 8år för han var svinförkyld på min vecka och det går liksom inte över på 2 dagar bara... Sen nu denna veckan har min dotter på 4 år fått öroninflammation och ätit penicillin som måste tas 3 gånger om dagen. Hon åt färdigt kuren precis men fick magproblem av den och magont, samt sovit dåligt pga det med så blev hemma idag med och antagligen imorgon också.. Men imorse fick jag då det svaret..
Känns som han misstror mig eller tycker jag är dum i huvudet som vabbar.. Verkar tycka att jag ska lämpa över allt på mamman men grejen är att vi redan samarbetar så mycket vi kan men båda två har fått vabb på sina veckor så vi har vabbat ungefär likamycket.. Jag kan liksom inte bara kräva att hon tar mer vabb på mina veckor då..

Mår piss över detta nu och hoppades på att denna nya arbetsplats skulle vara skitbra men nu sjunker trivseln rejält... Vet inte vad jag ska göra typ. Vill typ inte dit nu bara för det.. Varit mycket som vart kasst faktiskt.. Blev i princip bara satt på en stol på mitt kontor o så skulle jag bara jobba o veta allt jag behövde automatiskt. Inte minsta upplärning och min föregångare hade slutat en månad tidigare redan... Jättedåligt med information och känns som de tycker jag bara ska kunna allt automatiskt... Är ett udda yrke med så har liksom ingen direkt att fråga för ingen kan det området.. Därav hade ju upplärning varit bra liksom....

Visst är det så att chefer inte får klaga på vab eller säga nåt om att det är ett problem att man vabbar?
Nån som varit med om liknande?
Med i facket?
Om inte... Gå med i facket.

Ja ni föräldrar samarbetar genom att du ansvarar för barnen varannan vecka och den andra föräldern den andra varannanveckan

Tillägg: spara all kommunikation om sånt här och liknande med chef, HR etc.
Senast redigerad av AndyMcCoy 2023-11-09 kl. 20:40. Anledning: Tillägg
Citera
2023-11-09, 20:39
Avslutad
Inte varit med om något liknande, men låter som en väldigt dålig chef....
Citera
2023-11-09, 20:39
Medlem
KingHisss avatar
Det är vanligt. Speciellt när man är man. Det är piss.
Citera
2023-11-09, 20:45
Medlem
VackraYazmines avatar
Du har all rätt att vabba. Oerhört dålig chef som skriver sådana saker till dig. Och att han dessutom tar det på mejl/sms är väldigt oproffsigt. Har han nåt att säga borde han boka ett fysiskt möte när du är tillbaka igen sen. Du har rätten på din sida.

Tycker du ska byta jobb. Varför slösa tid på ett ställe där de inte respekterar dig och arbetsrättsliga regler?
Citera
2023-11-09, 20:48
Medlem
Att ha småbarn är som att ha jobbmässigt handikapp ett par år. Det blir lättare efter de blir 5 - 6 år. Men har blivit mycket bråk med mina chefer angående saker relaterat till VAB och hämtning och lämning på dagis.
Sagt upp mig från ett ställe då deras inställning var rena arbetsläger ala Sibirien.
Hitta nå annat om de blir för jobbigt somliga chefer har tamefan hål i huvudet när det gäller vad det innebär att ha småbarn.
Citera
2023-11-09, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Med i facket?
Om inte... Gå med i facket.

Ja ni föräldrar samarbetar genom att du ansvarar för barnen varannan vecka och den andra föräldern den andra varannanveckan

Tillägg: spara all kommunikation om sånt här och liknande med chef, HR etc.

Ja men precis.. Ja svarade det med att vi samarbetar men att man naturligtvis har ansvar för sin vecka. Och jag är med i facket. Så har funderat på att lyfta det med det ombudet på jobbet faktiskt.. Aldrig varit med om att man fått skit för vabb faktiskt.. Känns inte alls bra..
Ja jag ska spara smset o efterföljande om det blir mer..
Citera
2023-11-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Det är vanligt. Speciellt när man är man. Det är piss.

Eller hur.. Mannen ska jobba o frugan vara hemma 🙄🙄 fallerar lite när det inte finns en fruga dock.. Inte rätt oavsett alltså men..
Citera
2023-11-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VackraYazmine
Du har all rätt att vabba. Oerhört dålig chef som skriver sådana saker till dig. Och att han dessutom tar det på mejl/sms är väldigt oproffsigt. Har han nåt att säga borde han boka ett fysiskt möte när du är tillbaka igen sen. Du har rätten på din sida.

Tycker du ska byta jobb. Varför slösa tid på ett ställe där de inte respekterar dig och arbetsrättsliga regler?

Ja jag är besviken faktiskt.. Visst det är några dagars vabb men ändå inget megaextremt tycker jag.. Har ändå haft tur i oturen då vissa sjukdomar kommit på mammans veckor, för hade de kommit på mina istället så hade jag behövt ta dubbelt så mycket vab mot nu...

Stör mig också på att han inte ens svarar på efterföljande sms från mig, där jag försvarar mig.. Inte ett pip..

Trivdes först på jobbet trots noll upplärning och hjälp men trivs sämre o sämre nu o detta var lite av ett dråpslag nu... Känns som de bara vill att jag ska vara exsktsom min föregångare och ha alla hennes kunskaper direkt, samt aldrig vabba då hon var typ 55+..
Citera
2023-11-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drink40s
Att ha småbarn är som att ha jobbmässigt handikapp ett par år. Det blir lättare efter de blir 5 - 6 år. Men har blivit mycket bråk med mina chefer angående saker relaterat till VAB och hämtning och lämning på dagis.
Sagt upp mig från ett ställe då deras inställning var rena arbetsläger ala Sibirien.
Hitta nå annat om de blir för jobbigt somliga chefer har tamefan hål i huvudet när det gäller vad det innebär att ha småbarn.

Verkligen.. Helt sjukt är det.. Känns som det mest antingen är barnlösa eller gamlingar som inte haft småbarn själva på 30-40år som gnäller o klagar... plus att om de är män så tog förmodligen deras fruar all vab på den tiden... Så de kunde jobba 150%...Blir så irriterad.. Det är verkligen skitsvårt att få ihop det ensam med 3 barn och jobba heltid med pendling dessutom.. Så stressad jämt och försöker göra mitt bästa men sen får man sån här skit kastad i ansiktet... Förlorar massa pengar på att vabba så inte fan gör jag det för att det är kul... Och de som tror att man slappar o har det gött när man vabbar och har flera barn har definitivt totalt hål i huvudet... Då vet man inte vad man pratar om..
Citera
2023-11-09, 21:04
Bannlyst
Som löneslav måste du alltid vara med i facket, att inte vara det är som att inte försäkra bilen för att man inte tänkt krocka..

Sen är ni morsor och vabbare ett problem, universum kretsar inte runt dig och det faktum att du är ensamstående, på sikt kommer du antagligen behöva hitta ett nytt jobb…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in