2023-11-09, 18:04
Medlem
Kort sammanfattat:

- Facket vill sänka deras löner och förmåner
- Facket kör maffia metoden för att bryta deras armbåge

Snacka om att dem utspelat sin roll.
Citera
2023-11-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekenfirst
Kort sammanfattat:

- Facket vill sänka deras löner och förmåner
- Facket kör maffia metoden för att bryta deras armbåge

Snacka om att dem utspelat sin roll.

Det finns absolut ingenting som förbjuder företagen att erbjuda mer än kollektivavtalet säger. Däremot är kanske inte företaget så förtjust i att kollektivavtal gör att det plötsligt inte bara går att dra in bonusprogram när tiderna är dåliga.
Citera
2023-11-09, 18:24
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macccan87
Ja självklart är det billigare för Tesla att anställa 100 personer under sitt egna avtal än under kollektivavtalet, tror du dem är dumma i huvudet eller?

Fortfarande inte hört eller sett några bevis på att den
den enskilde anställde på Tesla tjänar mindre eller har det sämre. Noll bevis och bara prat.
Citera
2023-11-09, 19:50
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Så så, sluta spela dum, svara på frågan hur jag skulle invaliderat mitt egna argument innan.
Det argumentationsfel som du just gjorde kallas "Halmgubbe".
Läs inlägg #982 i denna tråd för mer detaljer om ditt klavertramp.
Försök ta till dig uppmaningen på nedersta raden där.
Citera
2023-11-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Nej jag missförstod ingenting om du syftar på länken du hade med.

Vilka lagar är det du hänvisar till?

Jag har länkat och citerat dem tidigare i tråden. Men du ska få en kort sammanfattning.

I Regeringsformen 2 kap 14$ som är en av våra grundlagar så hittar fackets rätt att vidta stridsåtgärder så som strejk eller blockad. Men den säger även att det finns andra lagar som kan begränsa strejkrätten.
https://lagen.nu/1974:152#K2P14S1

Medbestämmandelagen är den viktigaste lagen som har begräsningar när det gäller strejkrätten.
I MBL 41$ så ser att fredsplikt råder endast när ett kollektivavtal finns. Råder inte fredsplikt så har man rätt att vita stridsåtgärder.
https://lagen.nu/1976:580#P41S1

I MBL 41 d$ så regleras rätten till sympatiåtgärder. En sympatiåtgärd är endast laglig om den stödjer en lovligt stridsåtgärd. Dvs den är beroende på att kraven i MBL 41$ har uppfyllts.
https://lagen.nu/1976:580#P41dS1

Sen så finns även lagen om offentligt anställning som har en utökad fredsplikt. Men den gäller bara vissa anställa inom stat, kommun och region. Även i lagen om utstationering av arbetstagare finns en utökad fredsplikt men den är framför allt till för att skydda den fria marknaden inom EU. Men dessa två lagar påverkar inte IF Metalls konflikt med Tesla. TM Sweden AB är ingen offentlig arbetsgivare och är ett Svenskt företag.

Dessa är de lagar som har någon påverka på strejkrätten i Sverige.
Citera
2023-11-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Ja, det är lite det som är poängen här. Om Tesla inte böjer sig för henne så vill hon att de lämnar landet.

Jo, speciellt när SG hävdar att kollektivavtal minsann inte alls är frivilligt.
Det är lite svårt att undvika att få känslan att LO anser sig stå över lagen och att de värderar sig själva högre än de som de är tänkta att värna.

Det skulle vara intressant att höra vad som sägs internt på Metall och LO, när inga utomstående är inom hörhåll. Om de är såhär rigida inför kameror, hur oerhört rigida kan de då vara när de vet att ingen utomstående hör vad de säger?

Citat:
Högst oklart vad det det du skriver har att göra med det du citerade. Du kanske misstog mitt inlägg för någon annans och råkade sätta ditt svar på fel inlägg.

Det jag påtalade var att SG, på LO, vill att Tesla lämnar landet om de inte böjer sig för hennes krav.
Det jag, även, påtalade, är att det är svårt att inte få intrycket att LO anser sig själva vara viktigare än de som de säger sig värna.

Min kommentar gällde ditt påpekande om att LO anser sig stå över lagen.

LO har inte brutit mot några lagar. Allt LO och dess förbund har hittills gjort har stöd i våra lagar.
Citera
2023-11-09, 20:15
Medlem
Citat:
Det är ju skandal ett någon enda krona ens ges. Att denna typ av transfereringar görs är oerhört pinsamt för de inblandade.
Klart att fackförbundet förväntar sig att politikerna ska leverera efter att ha fått dessa oerhörda summor i mutor, ehm, jag menar "stöd".
LO ger pengar till S, i nuläget sex miljoner kronor per år
En person med lång facklig-politisk erfarenhet, och som inte vill medverka med namn, beskriver en utveckling där de förtroendevalda (som åker på kongresser) gått till vänster medan medlemmarna gått till höger.

– Det där glappet kan vara lite problematiskt att hantera. Ibland pratar LO-förbundens förtroendevalda om en värld som inte riktigt finns.
Valrörelsen är ett exempel på när LO stöttar med annat än pengar. Även om det blir tredje gången gillt som LO driver en självständig facklig valrörelse är målet att öka andelen medlemmar som röstar på Socialdemokraterna.
Att LO ger pengar till (s) är oerhört pinsamt. Att miljonerna är färre nu än de var tidigare är inte en giltig bortförklaring.

Där är vi helt överens. Om facket ska syssla med "politik" dvs påverka våra politiker så ska det inte bara ske mot S utan mot det partiet som skulle ge bäst resultat för dem.

Idag hittar man alla politiska åskådningar bland fackligt anslutna och i förläggningen vore det bäst för facket att klippa banden med S.
Citera
2023-11-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det finns absolut ingenting som förbjuder företagen att erbjuda mer än kollektivavtalet säger. Däremot är kanske inte företaget så förtjust i att kollektivavtal gör att det plötsligt inte bara går att dra in bonusprogram när tiderna är dåliga.
Precis därför ska facket ge fan i arbetsgivare!
Om firman går dåligt, och man t.ex behöver varsla så bär det vara upp till arbetsgivaren att sägs upp de personer som genererar minst inkomst för företaget, dvs de som oftast ”gömmer” sig bakom kollektivavtal och skriker med facket i ryggen så fort man försöker få dom att prestera åtminstone en gnutta.
Så som facken arbetar idag så är det för dom viktigare att deras hotellresor och medlemsavgifter betalas in, än vad ett företags överlevnad betyder.
Facken hade en jätteviktigt och även bra roll för sisådär 50-120 år sedan, när 200 man stod och tillverkade spik i en fabrik någonstans. Men i dagens samhälle, med dagens ekonomi samt alla möjliga sorters olika arbeten som kräver både högre utbildning samt en hel del erfarenhet så har facket spelat ut sin roll!

I fabriken, kunde vem som helst plockad in från gatan och ersätta dig om du trotsade din arbetsgivare, då är det ju perfekt med att ha facket med sig vid en sådan händelse.
Men idag kan du inte bara plocka in vem som helst från gatan, sätta framför en datorskärm och säga ”sätt ihop ett nytt program åt oss, här har du source code och c++ så det är bara börja” utan du behöver ha någon som presterar högre än snittet för att få verksamheten att funka.
Citera
2023-11-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Precis därför ska facket ge fan i arbetsgivare!
Om firman går dåligt, och man t.ex behöver varsla så bär det vara upp till arbetsgivaren att sägs upp de personer som genererar minst inkomst för företaget, dvs de som oftast ”gömmer” sig bakom kollektivavtal och skriker med facket i ryggen så fort man försöker få dom att prestera åtminstone en gnutta.
Så som facken arbetar idag så är det för dom viktigare att deras hotellresor och medlemsavgifter betalas in, än vad ett företags överlevnad betyder.
Facken hade en jätteviktigt och även bra roll för sisådär 50-120 år sedan, när 200 man stod och tillverkade spik i en fabrik någonstans. Men i dagens samhälle, med dagens ekonomi samt alla möjliga sorters olika arbeten som kräver både högre utbildning samt en hel del erfarenhet så har facket spelat ut sin roll!

I fabriken, kunde vem som helst plockad in från gatan och ersätta dig om du trotsade din arbetsgivare, då är det ju perfekt med att ha facket med sig vid en sådan händelse.
Men idag kan du inte bara plocka in vem som helst från gatan, sätta framför en datorskärm och säga ”sätt ihop ett nytt program åt oss, här har du source code och c++ så det är bara börja” utan du behöver ha någon som presterar högre än snittet för att få verksamheten att funka.

https://vision.se/tidningenvision/arkiv/2022/juni/sa-paverkas-du-av-nya-las/
https://www.jpinfonet.se/kunskap/kunskapsbank/mbl--medbestammandelagen/
Citera
2023-11-09, 21:19
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Min kommentar gällde ditt påpekande om att LO anser sig stå över lagen.
Halmgubbar fungerar inte med mig. Det jag skrev var detta:
Citat:
Det är lite svårt att undvika att få känslan att LO anser sig stå över lagen och att de värderar sig själva högre än de som de är tänkta att värna.
vilket är något annat.
Vad LO anser om sig själva vet jag förstås inte, jag har ingen insider-info om dem. Tyvärr. Det vore, annars, oerhört intressant att höra vad de säger när de tror att ingen utomstående hör -- speciellt med tanke på hur oerhört brutalt de uttrycker sig när kamerorna rullar och de VET att det som sägs kommer att kablas ut.

Citat:
LO har inte brutit mot några lagar. Allt LO och dess förbund har hittills gjort har stöd i våra lagar.
Nej, det är förstås inte olagligt att uppmana företag att lämna landet, det är det inte heller någon som påstått, men det är inte ett betéende som bör anstå någon i deras position.
Kom, för övrigt, ihåg att tråden nyligen fick en länk som visar att LO och dess förbund i åratal pumpat in miljoner och åter miljoner in i sossarnas kassa, under de år de styrde landet och stiftade lagar. Hur många lagar som stiftats eller vinklats tack vare alla dessa miljoner vet vi inte.
Citera
2023-11-09, 21:47
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Där är vi helt överens. Om facket ska syssla med "politik" dvs påverka våra politiker så ska det inte bara ske mot S utan mot det partiet som skulle ge bäst resultat för dem.

Idag hittar man alla politiska åskådningar bland fackligt anslutna och i förläggningen vore det bäst för facket att klippa banden med S.
Nej. Intresseorganisationer ska inte ägna sig åt bestickning av den lagstiftande makten.
Inte heller ska regeringsbärande partier låta sig bestickas.
Citera
2023-11-09, 22:22
Avslutad
Facket är en maffiaverksamhet med lågutbildade och lata kommunister som lever på andras slit. Hoppas Tesla lämnar Sverige och gör dessa sk. arbetare arbetslösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in