2023-11-09, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ointressant?
Hela poängen, som jag trodde var tydlig, med mitt inlägg du citerar är att undersökningen faller helt platt om alla 1/3 hypotetiskt gett stöd likt det jag fått.
Frågan säger ingenting om den inte är mer specificerad än det som framgår i media. Det möjligt den är det, men det är inget som framgår.

En helt ointressant diskussion alltså, om man inte vet mer bakomliggande fakta.

Fast nu spekulerar du i att de tillfrågade inte förstod frågan och svarat fel.

1/3 behöver mamma och pappas hjälp för att klara boendekodtnaderna. Det säger en del om hur robust ekonomi vanligt folk har.
Citera
2023-11-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ointressant?
Hela poängen, som jag trodde var tydlig, med mitt inlägg du citerar är att undersökningen faller helt platt om alla 1/3 hypotetiskt gett stöd likt det jag fått.
Frågan säger ingenting om den inte är mer specificerad än det som framgår i media. Det möjligt den är det, men det är inget som framgår.

En helt ointressant diskussion alltså, om man inte vet mer bakomliggande fakta.

Det var extremt intressant då det ger stöd för att folk inte klarar att sköta sin ekonomi vilket vi som kan något i och för sig redan visste.
Citera
2023-11-09, 12:00
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja så är det.

Tog dock en titt på bilderna från den senare (billigaste) försäljningen och det såg väldigt fint ut. Men kan givetvis finnas fel som inte syns på bilderna som motiverar ett lägre pris.

Avgiften är ju också nominellt 33 % högre nu. Det spelar nog också in i prisutvecklingen.
Citera
2023-11-09, 12:11
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
https://bostad.stockholm.se/nyhetsarkiv/2023/nu-lanserar-vi-bostad-snabbt--bostader-dar-du-far-behalla-kotiden/

Det verkar som att det är problem att hyra ut viss nyproduktion i Stockholm, vi kanske äntligen går mot att det finns lediga hyreslägenheter?

Just nu ligger det 67 lägenheter ute som "Bostad snabbt" .
T.ex.:
Södertälje
2or för ca 10-13tkr/mån
3or för ca 14-16tkr/mån
https://bostad.stockholm.se/bostad/202332921/

Täby
2or för ca 16.5tkr/mån (!), 61kvm.
https://bostad.stockholm.se/bostad/202332979/

Detta kan ju inte ligga långt ifrån marknadshyran.

Jag hävdar att det per definition ligger över marknadshyra, annars skulle de ju gå att hyra ut. Samtidigt har jag aldrig sett något bolag sänka hyran. Men sånt kanske kommer framöver.

Rent generellt skulle jag säga att majoriteten av nyproduktionshyror ligger nära marknadsnivå (om det inte ligger över), med hänsyn till den väldigt korta kötiden som brukar gälla. Något man ska ha i åtanke när vissa härinne hävdar att det skulle byggas fler hyresrätter bara vi införde marknadshyror.
Citera
2023-11-09, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Historiskt sett presterar aktier mycket bättre än bostäder, ja, i höginflationsmiljö.
Hur menar du nu? Börsen har backat 24% sen 4/1-22 och vi har haft 15% inflation under den tiden. Har inte pengar på börsen då tappat både nedgången och inflationen?
Ett hus har under samma tid tappat mindre och givetvis även tappat i värde p.g. a inflationen.
Men det är en bostad vi pratar om och om du måste sälja den så är nästa bostad också billigar. Aktier är = pengar och har inte samma skydd.
Citera
2023-11-09, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Snarare så är jag kritiskt tänkande, du pratar om historik, problemet är att det som huvudsakligen drev priserna fram till år 2022 inte länge existerar dvs gratispengar. Samtidigt har inflationen gjort comeback och realvärdena gröps ur och köpkraften sjunker.
Bostadsfastigheter är en enbart kostnad igen och kommer att så förbli tills vi har stigande reallöner igen.
Så är det men samma sak verkar gälla för börsen fast lite värre.
Citera
2023-11-09, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det var extremt intressant då det ger stöd för att folk inte klarar att sköta sin ekonomi vilket vi som kan något i och för sig redan visste.

Varför ger det stöd till det?
Citera
2023-11-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jag hävdar att det per definition ligger över marknadshyra, annars skulle de ju gå att hyra ut. Samtidigt har jag aldrig sett något bolag sänka hyran. Men sånt kanske kommer framöver.

Rent generellt skulle jag säga att majoriteten av nyproduktionshyror ligger nära marknadsnivå (om det inte ligger över), med hänsyn till den väldigt korta kötiden som brukar gälla. Något man ska ha i åtanke när vissa härinne hävdar att det skulle byggas fler hyresrätter bara vi införde marknadshyror.

Alla de här lägenheterna verkar faktiskt ha folk som söker, så så enkelt är det inte riktigt.

Sen tror jag att om alla lägenheter skulle ha fri hyresättning skulle det inte gå att ta 16 500 för en tvåa i Täby.
Citera
2023-11-09, 15:52
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Samtidigt har intresset för nybyggnation stendött och det byggs knappt längre. Det kommer sätta press på befintligt bestånd.

Den effekten har ju en fördröjning på ett antal år. Nybyggen är en liten andel av beståndet. Till det kan läggas att om byggena stannar på riktigt så ökar det ju arbetslösheten dramatiskt, vilket antagligen ger en mer omedelbar effekt på ekonomin än att det inte byggs. Men! Det finns ett ännu större problem. Köpkraften. Igen. Priserna kan bara dra iväg så mycket som köparna har råd att betala. Efterfrågan påverkar bara priserna till den nivån där köparna kan efterfråga. Jag ser inte hur köpkraften ska kunna hålla priserna på den nivån de är idag. Och när en stor del av köpkraften dessutom har kommit från stigande priser i sig, vinster från tidigare boendeaffärer har investerats med hävstång, så kommer det med tiden ett ytterligare tryck nedåt på priserna.
Citera
2023-11-09, 15:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Den effekten har ju en fördröjning på ett antal år. Nybyggen är en liten andel av beståndet. Till det kan läggas att om byggena stannar på riktigt så ökar det ju arbetslösheten dramatiskt, vilket antagligen ger en mer omedelbar effekt på ekonomin än att det inte byggs. Men! Det finns ett ännu större problem. Köpkraften. Igen. Priserna kan bara dra iväg så mycket som köparna har råd att betala. Efterfrågan påverkar bara priserna till den nivån där köparna kan efterfråga. Jag ser inte hur köpkraften ska kunna hålla priserna på den nivån de är idag. Och när en stor del av köpkraften dessutom har kommit från stigande priser i sig, vinster från tidigare boendeaffärer har investerats med hävstång, så kommer det med tiden ett ytterligare tryck nedåt på priserna.

Beror ju helt på hur mycket folk belånade sig tidigare. Om alla maxbelånade sig stämmer det du säger.

När folk inte längre signar upp sig på nybyggen som är klara om ett par år börjar de sannolikt kolla på befintligt bestånd direkt, inte om x år
Citera
2023-11-09, 16:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Så är det men samma sak verkar gälla för börsen fast lite värre.
Börsen kan stå inför ett kraftigt ras, inget som inte hänt förr, desto viktigare att äga kvalitetsbolag. Det motsäger dock inte problemen med att tro att bostadsfastigheter kommer att ge en realvärdesäkring under nuvarande förhållanden.
Citera
2023-11-09, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Börsen kan stå inför ett kraftigt ras, inget som inte hänt förr, desto viktigare att äga kvalitetsbolag. Det motsäger dock inte problemen med att tro att bostadsfastigheter kommer att ge en realvärdesäkring under nuvarande förhållanden.
Men min poäng är ju att det är så många här som skriver att bostäder tappat så mycket och är dyrt o.s.v. Jag ger mig den på att de flesta av dem har pengar på börsen. Och nu när jag upplyst om att det faktiskt varit ännu sämre på börsen än att äga bostad så börjar man skriva "historisk" m.m är börsen bättre. Ja, men inte senaste 20 åren iallafall och det är väl det de flesta av oss bryr sig om och om framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in