2023-11-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerboll
Hot ska man aldrig ge efter för så länge man följer lagen. Ingen ska bli tvingad att göra något man inte vill men det förstår ni inte.
Vad har det med att man får ta upp saker med fackets regionala avdelning om man upplever att den lokala inte gör vad den ska, att göra?
Vad häller tecknandet av kollektivavtal som ditt gnäll förmodligen avser, ingen tvingar någon.
Citera
2023-11-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Vad har det med att man får ta upp saker med fackets regionala avdelning om man upplever att den lokala inte gör vad den ska, att göra?
Vad häller tecknandet av kollektivavtal som ditt gnäll förmodligen avser, ingen tvingar någon.

Om ni inte tvingar någon varför beter er ni då som ni gör genom blockaden osv?
Citera
2023-11-09, 12:58
Medlem
Citat:
Den svenska modellen har inte monopol. Det finns andra sätt också men du vill ha diktatur ser jag. Bara för att majoriteten anser att det ska vara den svenska modellen som ska gälla så behöver det inte innebära att det är den som är mest rätt. Snacka om att du har tunnelseende. Tror du verkligen att Sverige går under om parasitfacket inte lyckas teckna avtal med Tesla?

Det är väl knappast diktatur när majoriteten vill ha kvar den Svenska modellen. Det är väl det yttersta demokratiska beslutet när majoriteten får bestämma.

Men du har alla rätt att arbeta för en annan ordning på arbetsmarknaden om du vill. Men du lär arbeta i väldigt brant uppförsbacke och det lär ta lång tid.

Sverige kommer inte att gå under oavsett om Tesla skriver på ett kollektivavtal eller inte. Men även om Tesla skulle lämna Sverige så lär vi klara oss utan problem. Detta är ingen ödesfråga för Sverige oavsett resultatet.

Däremot så kan Tesla få det väldigt jobbigt i Europa om de inte går med på kollektivavtal här. Den amerikanska affärsmodellen passar inte i alla delar av världen.
Citera
2023-11-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det är väl knappast diktatur när majoriteten vill ha kvar den Svenska modellen. Det är väl det yttersta demokratiska beslutet när majoriteten får bestämma.

Men du har alla rätt att arbeta för en annan ordning på arbetsmarknaden om du vill. Men du lär arbeta i väldigt brant uppförsbacke och det lär ta lång tid.

Sverige kommer inte att gå under oavsett om Tesla skriver på ett kollektivavtal eller inte. Men även om Tesla skulle lämna Sverige så lär vi klara oss utan problem. Detta är ingen ödesfråga för Sverige oavsett resultatet.

Däremot så kan Tesla få det väldigt jobbigt i Europa om de inte går med på kollektivavtal här. Den amerikanska affärsmodellen passar inte i alla delar av världen.

Det blir diktatur när man anser att bara en modell gäller och vägrar acceptera att det finns andra modeller.
Citera
2023-11-09, 13:19
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Dåligt försök att undvika frågan. Svara nu då.
Argumentation verkar inte vara din spetskompetens.. .

Du vill att jag ska svara på varför jag inte har en åsikt? Tja, försök se det som att jag intresserad av matchen men inte dess resultat.

Låtsas att du kommer till en stad du aldrig varit i tidigare. Där påbörjas just en fotbollsmatch. Du sätter dig ner och kollar på grabbarna som lirar. Du bryr dig inte om vem som vinner, du tycker bara om att se på när grabbar lirar boll.
Hur kan det vara så obegripligt svårt för dig att acceptera att neutralitet existerar?
Citera
2023-11-09, 13:35
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Funkar inte med strejkbrytare. Paket till verkstäderna stoppas och då kan de inte fortsätta arbeta.
https://da.se/2023/11/brev-och-paket-stoppas-till-tesla-seko-ansluter-till-blockaden/

Det är bra att köpa USA-tillverkat (och inte Kina). Men sedan Musk fått näsa för putin har jag inga känslor för Tesla.

Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Gäller bara Citymail och Postnord. Finns mängder med andra företag som kan användas.
Ok. Men det blir krångligare iaf. Tycker denna följetång är ganska skoj faktiskt.
Citera
2023-11-09, 13:38
Medlem
Citat:
Det blir diktatur när man anser att bara en modell gäller och vägrar acceptera att det finns andra modeller.

Har jag någonsin påstått att det inte finns några andra modeller?

Men konflikten mot Tesla utspelar sig i Sverige och då är det den Svenska modellen som gäller oavsett vad du tycker.

Sen är det inget som talar för att den kommer att ändras. Senast i september så hade regeringen ett möte med arbetsmarknadens parter om den Svenska modellen.
Regeringen försvarar den svenska modellen tillsammans med arbetsmarknadens parter
https://www.regeringen.se/debattartiklar/2023/10/regeringen-forsvarar-den-svenska-modellen-tillsammans-med-arbetsmarknadens-parter/

Så vad är det som får dig tro att det överhuvudtaget finns en chans att detta kommer förändras?
Citera
2023-11-09, 13:58
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Så vad är det som får dig tro att det överhuvudtaget finns en chans att detta kommer förändras?
Nya dogmer kan komma snabbare än man anar. Att något funnits länge är inte anledning att tro att det är evigt.

Ett bra exempel är Berlinmuren:
Erich Honecker stod på den och sade "[...] Sie wird in 50 und auch 100 Jahren noch bestehen [...]"
Västmedia översatte detta till "this wall will stand forever", vilket kan sägas vara en god approximation.
En vecka senare föll den. Hela världen tappade hakan, trodde att det inte var sant.

Ett annat exempel är SD:
För femtontalet år trodde många att de aldrig någonsin skulle komma in i riksdagen. Ni snackas det om det inte går att utesluta att det är Åkesson som blir nästa statsminister.

Ja, jag är gammal, oerhört gammal, jag har sett dogmer komma och gå. Många av er ungdomar tror att allt är evigt.
Citera
2023-11-09, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Ja, agree to disagree antar jag - bara att se på situationen i USA och hur de anställda behandlas utav dessa storföretag, det är dit vi är på väg om stora Amerikanska företag likt Tesla tillåts gör som dem vill.
Kommer inte komma någonvart med en fortsatt konversation, men önskar dig all lycka.
Vi har en helt annan företagskultur här.
Citera
2023-11-09, 14:31
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Nya dogmer kan komma snabbare än man anar. Att något funnits länge är inte anledning att tro att det är evigt.

Erich Honecker stod på den och sade "[...] Sie wird in 50 und auch 100 Jahren noch bestehen [...]"
Västmedia översatte detta till "this wall will stand forever", vilket kan sägas vara en god approximation.
En vecka senare föll den. Hela världen tappade hakan, trodde att det inte var sant.

Ett annat exempel är SD:
För femtontalet år trodde många att de aldrig någonsin skulle komma in i riksdagen. Ni snackas det om det inte går att utesluta att det är Åkesson som blir nästa statsminister.

Ja, jag är gammal, oerhört gammal, jag har sett dogmer komma och gå. Många av er ungdomar tror att allt är evigt.

Frågan blir väl dessutom ifall Sverige som nation kan driva verksamhet som kan konkurrera med andra länder med ett stelbent arbetsgivare/arbetstagare förhållande.

KA är ok, men borde vara frivillgt, inte maffiastyrt.
Citera
2023-11-09, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader

Ett annat exempel är SD:

Tro mig jag har varit med ett tag jag också. Jag var till och med i Berlin när muren föll det är verkligen en dag att minnas.

Men det ska mycket till innan den Svenska modellen förändras. Till att börja med så behöver i princip alla partier i Sveriges riksdag byta inställning om detta. Det inkluderar SD som har med den Svenska modellen i sitt partiprogram.
Citera
2023-11-09, 14:37
Medlem
Citat:
Det är fackets rätt att utlösa stridsåtgärder mot Tesla och inget felaktigt i det.

Även om vi inte har något krav på kollektivavtal så är det heller inget krav på att facket behöver acceptera ett företagsbeslut om att inte skriva under ett kollektivavtal. Rätten att strejka är ju fackets yttersta verktyg för att försöka få igenom sina krav i en arbetsmarknadskonflikt.
Du måste skilja på vad som är rätt och fel juridiskt.
Enligt LAG är företag inte skyldiga att ingå kollektivavtal.
Med andra ord är facket inne och "petar" och försöker påverka ett företag att ingå ett avtal som de enligt svenk lag inte är skyldiga att göra.

Det hade varit skillnad om det vore inskrivet i svensk lag att alla företag är skyldiga att ingå kollektivavtal, men nu är det ju inte på det viset.

Att på detta sätt med blockader mm är rent olagligt om man ser det rent juridiskt. Det kan också få allvarliga följder för företaget. (men det ser väl ni som något positivt antar jag...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in