Citat:
Ursprungligen postat av
slutaleta
Facklover, kan du svar på frågorna?
-erbjuder Tesla lägre lön?
-vilka förmåner är sämre?
-är det sämre arbetstider?
-bryter mot lagar och regelverk?
-behandlar de personalen illa?
Jag håller med om att facket har spelat ut sin roll och att det enda dem fokuserar på är att alla ska ha kollektivavtal och att dem skiter fullständigt fan i enskilda arbetares avtal, och att befintliga förmåner ofta är bättre än det som står i kollektivavtalen.
Och att facket gör detta mot just Tesla för att tjäna politiska poäng.
Var förvisso på en arbetsgivare innan som saknade kollektivavtal, som vägrade, men där ville de fackligt anslutna arbetarna inte ta striden mot företaget för att få kollektivavtal och därför drevs inte frågan heller. Så uppenbarligen bryr sig facket ibland om vad arbetstagarna tycker, detta var förvisso ett TCO fack och inte ett LO fack vilket säkert var den största avgörande faktorn där.
MEN då vi inte har någon lag som skyddar mot tex minimilöner och massa annat så måste dessa stridsåtgärder tas till.
Ja tesla betalar säkert högre löner än vad ett evetuellt minmikrav skulle ligga på, men det spelar ingen roll då dem fortfarande har möjlighet att anställa folk till slavlöner helt lagligt.
Skulle också tro att Tesla inte erbjuder en föräldrarlön till föräldrarlediga vilket ofta finns med i kollektivavtal, men visst erkänner att det bara är en gissning.
OCH när Tesla hotar sin personal om indragna förmåner, lön & uppsägningar, enbart pga att man går ut i strejk så har man begått ett lagbrott, då man inte får lov enligt lagen att missgynna någon som engagerar sig fackligt eller strejkar för den delen.
Detta är den största faktorn till att jag stödjer fackets strejk trots att jag kör tesla själv och är fackhatare.
Visst finns inte så mycket bevis på att detta skett, men inte ens Tesla har gått ut och förnekat att dem sagt så, dem sa vel tom "att det var en olycklig formulering" eller något i den stilen, vilket låter som att dem faktiskt sagt det och menat det men är ledsna över att det läckt ut.
Att Tesla dessutom tycker deras utdelnig av aktier till anställda är en förmån över huvud taget vilket är det som Tesla trycker mest på som "jämnförbar förmån" tycker jag är en smula bissart.
Detta är jue helt kopplat till hur Tesla går som företag och är sådeless inte en förmån utan en bonus.
Jag håller också med om att ett bättre alternativ hade varit att dessa saker funnits i lagen istället, men eftersom dem inte gör det måste dessa stridsåtgärder tas till fram tills att en lag finns på plats.
Men det lär tyvärr inte hända de närmste åren heller så länge så många röstar på S som det fortfarande är (och V + MP).