2023-11-09, 10:24
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det är fackets rätt att utlösa stridsåtgärder mot Tesla och inget felaktigt i det.

Även om vi inte har något krav på kollektivavtal så är det heller inget krav på att facket behöver acceptera ett företagsbeslut om att inte skriva under ett kollektivavtal. Rätten att strejka är ju fackets yttersta verktyg för att försöka få igenom sina krav i en arbetsmarknadskonflikt.

Hur många av strejkarna jobbar på Tesla? Hur många är medlemmar i facket som jobbar på Tesla (förutom den där tröttta sossen som hellre sitter hemma och spelar dataspel)?
Citera
2023-11-09, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Hur många av strejkarna jobbar på Tesla? Hur många är medlemmar i facket som jobbar på Tesla (förutom den där tröttta sossen som hellre sitter hemma och spelar dataspel)?

Det är nog ingen i denna tråd som vet det. Varken facket eller Tesla verkar var intresserad av att gå ut med dessa uppgifter.

Men det spelar mindre roll i sakfrågan. Facket har rätt att utlysa stridsåtgärder även om de inte har en enda medlem hos Tesla.
Citera
2023-11-09, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Det spelar givetvis roll om man har KA eller inte, du är absolut mer säker än om det inte finns.
Exempelvis så får anställda hos tesla aktieoptioner, i nuläget kanske denna förmån väger starkt mot ett KA - men om företaget går sämre så förblir det inte så.
En förmån som på intet sätt nödvändigtvis omintetgörs med ett kollektivavtal heller.
Citera
2023-11-09, 10:31
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Tror du annat? Tror du att många företag inte skulle vilja komma undan med sämre om de kunde? I så fall varför tror du det?
Det argumentationsfel som du gör här kallas "halmgubbe". Du tillskriver mig en åsikt och försöker argumentera utifrån det du tillskriver mig.

Försök fokusera nu. Koppla in ditt intellekt, ansträng dig lite.
Som jag påtalade tidigare: Om jag ber dig förtydliga ditt argument så behöver det inte betyda att jag har en ståndpunkt som är motsatt din. Försök frigöra dig från den belastningen.

Frågan jag ställde dig löd såhär:

Citat:
Med din attityd får vi snabbt ett race mot bottnen vad gället arbetsmiljö, villkor och lön. Det har liksom prövats och utslaget blev väl sådär om man uttrycker det milt, sedan organiserade folk sig.
Intressant logik.
Är din tanke alltså att eftersom något fyllde en funktion för 120 år sedan så fyller det per automatik samma funktion än idag?

Om du klarar att svara på den frågan så har jag en del följdfrågor. Försök avhålla dig från personangrepp och övriga standardiserade argumentationsfel när du svarar -- och OM du svarar (det är nämligen tydligt att du "glömt" svara på krassa sakfrågor som andra ställt dig i denna tråd).
Citera
2023-11-09, 10:31
Medlem
ormbitens avatar
I grund och botten så är ju inte kollektivavtalet "frivilligt".
Skriver man inte på så blir det till slut mer eller mindre omöjligt att driva företaget vidare.

"Skriv på! Annars gör vi ditt liv till ett helvete!"

Det tycks vara fackets mantra.

Påminner mig till viss del om dom där stollarna som ville låsa in folk som inte tog sina Covid sprutor...
"Jo det ska vara frivilligt att ta sprutorna, men om du inte tar dom så gör vi ditt liv till ett helvete"

Ja okej, det är en diskussion som inte hör hemma här! Jag vet!

Men just detta "tänk" verkar genomsyra samhället i många olika frågor.

"Gör som vi säger och tycker, annars jävlar!"
Citera
2023-11-09, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerboll
och att dra det högre upp kommer inte heller att hjälpa.
Du vet inte vad du pratar om, finns det oegenheter, avtalsbrott och säkerhetsbrister m.m. som inte åtgärdas och den lokala fackavdelningen av någon anledning inte tar tag i det kommer regionalt göra det.
Citera
2023-11-09, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader

Intressant logik.
Är din tanke alltså att eftersom något fyllde en funktion för 120 år sedan så fyller det per automatik samma funktion än idag?

Om du klarar att svara på den frågan så har jag en del följdfrågor. Försök avhålla dig från personangrepp och övriga standardiserade argumentationsfel när du svarar -- och OM du svarar (det är nämligen tydligt att du "glömt" svara på krassa sakfrågor som andra ställt dig i denna tråd).
Pft, det är du och dina gelikar som inte argumenterar i god tro så avhåll dig ifrån att anklaga dina bättre för det. Att något en gång fyllde en funktion garanterar inte nödvändigheten i framtiden, detta gör dock inte fack och arbetarrörelse irrelevanta per automatik som du verkar avse.

Dags för dig att svara på frågan, varför har företag utan kollektivavtal och länder utan starka arbetarrörelser sämre lön, villkor, arbetsmiljö m.m. än de som har det om arbetarrörelse och organisation bland arbetarna är så dumt och onödigt? Varför har Tesla det om företag nu egentligen är snälla? Nå? Svara.
Citera
2023-11-09, 10:40
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Det stora felet facket sysslar med är att försöka tvinga Tesla att skriva kollektivavtal, trots att det inte är något krav i Sverige.

Ja. Tesla är Sveriges mest sålda bil just nu och väldigt populära. Tror det är fel företag att försöka få till ett kollektivavtal på. Driver företag på laglig grund men facket ska tvinga på dem avtal. Maffia
Citera
2023-11-09, 11:03
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Pft, det är du och dina gelikar som inte argumenterar i god tro så avhåll dig ifrån att anklaga dina bättre för det. Att något en gång fyllde en funktion garanterar inte nödvändigheten i framtiden, detta gör dock inte fack och arbetarrörelse irrelevanta per automatik som du verkar avse.
Tack!
Då har du alltså sågat ditt eget argument.
Därmed vet vi att du glatt gör helomvändningar om dina argument synas.

Citat:
Dags för dig att svara på frågan, varför har företag utan kollektivavtal och länder utan starka arbetarrörelser sämre lön, villkor, arbetsmiljö m.m. än de som har det om arbetarrörelse och organisation bland arbetarna är så dumt och onödigt? Varför har Tesla det om företag nu egentligen är snälla? Nå? Svara.
Som jag redan nämnt så har jag vare sig åsikter eller ståndpunkter i frågan, men det är intressant att notera att du gör just det logiska fel som jag tidigare beskrev.
Du kan jämföra mig med någon som råkar befinna sig i Italien för att se en fotbollsmatch mellan Manchester City och Bayern München. Denna person har inte något favoritlag utan vill bara se en bra match, se två giganter mötas. Det är där du har mig.
Du är, i detta exempel, en i ena lagets hejaklack som med religiös övertygelse talar i tungor något om att eftersom det ena laget var bättre för 120 år sedan så är det fortfarande -- per automatik -- bättre.
Det som jag gjorde var att be denne förklara logiken i sitt tankesätt, utan att det för den skull måste innebära att jag därmed per automatik håller på den andra laget.

Men nu vet du alltså. Jag ber om ursäkt om jag gjort dig besviken.
För er som har en övertygelse som är på en närmast religiös nivå brukar det ofta vara svårt att acceptera att det finns någon som är neutral.
Citera
2023-11-09, 11:10
Medlem
Citat:
Tack!
Då har du alltså sågat ditt eget argument.
Därmed vet vi att du glatt gör helomvändningar om dina argument synas.
Jaha du för gääääärna förklara hur jag har sågat mitt argument och gjort en helomvändning, nej allvarligt talat, förklara din mentala gymnastik. Jag säger inte att något (odefinerat vilket) nödvändigtvis är relevant i århundraden, men jag säger inte att det inte är irrelevant heller.

Citat:
Som jag redan nämnt så har jag vare sig åsikter eller ståndpunkter i frågan
Mycket uppenbart att du har det.

Citat:
men det är intressant att notera att du gör just det logiska fel som jag tidigare beskrev.
Du kan jämföra mig med någon som råkar befinna sig i Italien för att se en fotbollsmatch mellan Manchester City och Bayern München. Denna person har inte något favoritlag utan vill bara se en bra match, se två giganter mötas. Det är där du har mig.
Du är, i detta exempel, en i ena lagets hejaklack som med religiös övertygelse talar i tungor något om att eftersom det ena laget var bättre för 120 år sedan så är det fortfarande -- per automatik -- bättre.
Det som jag gjorde var att be denne förklara logiken i sitt tankesätt, utan att det för den skull måste innebära att jag därmed per automatik håller på den andra laget.

Men nu vet du alltså. Jag ber om ursäkt om jag gjort dig besviken.
För er som har en övertygelse som är på en närmast religiös nivå brukar det ofta vara svårt att acceptera att det finns någon som är neutral.
Pyttsan, varför skulle arbetarengagemang vara irrelevant idag? Skulle inte de sämre villkoren på t.ex. Tesla, visa på att det mycket väl kan vara det? Förklara dig.
Det här köret med "facken behövs inte längre" är naivt och dumt.
Citera
2023-11-09, 11:13
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det är fackets rätt att utlösa stridsåtgärder mot Tesla och inget felaktigt i det.
Det är det faktiskt. Avtal är inte giltiga om endera parten har tvingats in i dem.

Grundläggande princip i avtalslagen.

Att vi i Sverige av någon anledning hittills tillåtit detta är uppåt väggarna och borde förstås förändras.
Citera
2023-11-09, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det är det faktiskt. Avtal är inte giltiga om endera parten har tvingats in i dem.

Grundläggande princip i avtalslagen.

Att vi i Sverige av någon anledning hittills tillåtit detta är uppåt väggarna och borde förstås förändras.
Ingen som tvingar någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in