2023-11-08, 22:52
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nej det känns inte så realistiskt. Men sen är jag inte toxikolog. Och, ja, andemeningen i mitt inlägg var ju att vi i själva verket inte säkert kan veta vilken sak de ätit av eller från eller ur alla fyra. Och det är ju inte ens så att de vet själva.

Och på samma gång så bör de alla fyra ändå ha fått i sig substantiellt just av något som gjort dem mkt svårt sjuka. Vilket inte blir värst mkt enklare att tänka sig med ngn annan enskild matvara heller ju. Eller gjort tre av dem svårt sjuka. Pappan kan ju teoretiskt ha drabbats av ngt annat än övriga tre. Som det ser ut.

Det är ju då antingen själva lägenheten (eller bilen) eller nån felaktigt fabricerad matvara.

Mortel som stod kvar?

Hur som helst så kommer ju sannolikt sanningen fram. Och minimum tre har exponerats.
Så sant att vi inte kan veta om pappan minns allt de åt eller drack eller undanhåller något?
Jag börjar tro på något i lägenheten eller något som av misstag eller vilje hamnat i något de alla åt eller drack. Har svårt att tro det var något i bilen åtminstone.
Citera
2023-11-09, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadoiLatvia
Var kommer uppgiften från at tidigare boende höll på med droger?
Ursprungligen postat av Fellforu
Jag har inte hunnit läsa ikapp tråden så vet inte om detta har nämnts tidigare, men enligt en bekant med familjen som jag känner så följer här vad som hänt, samt vad teorin för det här:
- Familjen flyttade till lägenheten det inträffade i för bara några veckor sen.
- I lägenheten bodde innan personer som sålde och brukade droger.
- Familjen beställde mat med utkörning via Foodora.
- På vägen till lägenheten så ska Foodora-budet ha stoppats, alt. tagit beslutet att stanna till hos någon som ska ha velat de som innan bodde i lägenheten innan illa.
- Där ska maten ha förgiftats då man har missat att det nu bor en ny familj i lägenheten.
- Maten levereras till familjen som då drabbas av förgiftning.

Detta är vad jag har fått höra av någon relativt närstående till familjen, jag lägger själv ingen värdering i sanningshalten, men kändes intressant nog att dela.
Citera
2023-11-09, 11:38
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grottomtetotte
Ursprungligen postat av Fellforu
Jag har inte hunnit läsa ikapp tråden så vet inte om detta har nämnts tidigare, men enligt en bekant med familjen som jag känner så följer här vad som hänt, samt vad teorin för det här:
- Familjen flyttade till lägenheten det inträffade i för bara några veckor sen.
- I lägenheten bodde innan personer som sålde och brukade droger.
- Familjen beställde mat med utkörning via Foodora.
- På vägen till lägenheten så ska Foodora-budet ha stoppats, alt. tagit beslutet att stanna till hos någon som ska ha velat de som innan bodde i lägenheten innan illa.
- Där ska maten ha förgiftats då man har missat att det nu bor en ny familj i lägenheten.
- Maten levereras till familjen som då drabbas av förgiftning.

Detta är vad jag har fått höra av någon relativt närstående till familjen, jag lägger själv ingen värdering i sanningshalten, men kändes intressant nog att dela.
Men barnen åt ju ingen pizza.
Var det giftigt utan att ätas?
Citera
2023-11-09, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nu nämner de att bombskyddet varit på plats samtidigt. Nu blir man ordentligt nyfiken på vilken toxisk substans som även har koppling med explosivitet kan vara aktuell?

Att Nationella Bombskyddet var där betyder inte (nödvändigtvis) att explosivitet misstänks. Samma grupp sysslar med kemiska och biologiska ämnen.

Hade dom räknat med att kunna klara en jäkla smäll hade dom varit klädda för det:
https://polistidningen.se/wp-content/uploads/2020/11/bomb1.jpg

När dom gick in här var dom klädda för "det där lilla man inte ser":
https://xnytt.se/wp-content/uploads/2023/10/231018_soderhamn_NB_LSM_5624.jpg
Citera
2023-11-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men barnen åt ju ingen pizza.
Var det giftigt utan att ätas?
Det var någon som undrade om de som bodde där tidigare och postade citat från felforu .
Citera
2023-11-09, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccxx
De hade ätit på en pizzeria, men det är ju inte säkert att de blev förgiftade där iof. Men det är vad jag hört.
Extremt tragiskt!
💔😭

🙄
Citera
2023-11-09, 19:05
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Mjältbrand borde kunna uteslutas, då det är bakterier. Bakterier borde sjukhuset labb upptäcka vid första provtagningen vid ankomst till sjukhuset.

Ja utan att veta, men med kännedom om det osannolika generella brist på sannolikhet säger jag bara Ockhams rakkniv. Tragiskt hur som...
Citera
2023-11-09, 19:28
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Synd om det lilla barnet som inte fick chansen att leva sitt liv Men i himlen har du det bättre än oss här nere.

Många teorier här. Om det är så att det varit knarkare i lägenheten innan så kan det förklara ett och annat kanske. Någon hade tankar kring ugnen och den lät inte helt omöjlig.

Men jag lurar på om de som luskar i det, skall leta efter något som växer i somalien/Eritrea . En känsla bara. Familjen kanske inte ansåg att de hade några fiender. Ibland är ju inte kärleken delad mellan två människor. Så kanske det är med hat med.
Citera
2023-11-09, 19:39
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grottomtetotte
Det var någon som undrade om de som bodde där tidigare och postade citat från felforu .
Jo men om foodora kom med pizzan, så verkar ju ändå inte pojken ätit pizza, men han blev sjuk också.
Det jag menar med att det kanske fanns gift/gas eller annat som fanns i kartongen?
Citera
2023-11-09, 21:07
Medlem
57Emmas avatar
Åklagare Sammens är efter samtalen med Rättsmedicinalverket och Giftinformationscentralen så är han övertygad om att de kommer kunna presentera dödsorsaken.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hela-familjen-mystiskt-sjuk-i-soderhamn-aklagarens-genombrott-/
Citera
2023-11-09, 21:11
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Åklagare Sammens är efter samtalen med Rättsmedicinalverket och Giftinformationscentralen så är han övertygad om att de kommer kunna presentera dödsorsaken.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hela-familjen-mystiskt-sjuk-i-soderhamn-aklagarens-genombrott-/
Utan att egentligen ha något på fötterna.

Jag utgår från att man måste kunna hitta åtminstone dödsorsaken och förhoppningsvis hur den har orsakats. Det låter som att det måste gå att fastställa. De slutsatserna drar jag när vi för de här diskussionerna om det hela, säger han.
Citera
2023-11-09, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

Frun är fortfarande inte talbar. Antingen är det nå skumt eller så har de fått i sig nåt riktigt hemskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in