Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Han kanske går efter sannolikhet baserat på vad som är tillåtet att använda. Vilket givetvis inte utesluter att någon firma ändå använt något lim eller annat material som är otillåtet. Byggfusk förekommer ju tyvärr i att man i något led använder annat material, eller vekare dimensioner av material än vad som är föreskrivet.
Däremot är jag mer tveksam till bekämpningsmedel (apropå fallen från tropiska länder), så långt norrut är det väl sällsynt med annan ohyra än möjligtvis sockermyror som letar sig in från den väldränerade marken runt grunden och fruktflugor? Vägglöss kanske blivit mer vanligt på senare år med våra resväskor.
Lägenheten ägs av Söderhamns största hyresvärd, Faxeholmen (
www.faxeholmen.se) (idag kommunägt).
Dom 18 likadana husen byggdes någon gång på 60-talet och kvarteret hade ursprungligen drygt 200 lägenheter (idag, efter att sex av dom rivits, ca 150). Att byggfusk vid uppförande och inget liknande hänt tidigare kan nog uteslutas. (Jag har själv idag bott i sex av lägenheterna, utspritt över fyra av husen, under sammanlagt snart 40 år och mår fortfarande prima.)
Byggfusk privat, av någon hyresgäst, låter för mig knappast troligt heller. Här ringer man till hyresvärden och får det gjort gratis inom några dagar (av dom själva eller av väletablerade underleverantörer), så att en hyresgäst skulle lägga både pengar/besvär på göra något själv (alt av tredjepart) verkar inte särskilt logiskt.