2023-11-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han kanske går efter sannolikhet baserat på vad som är tillåtet att använda. Vilket givetvis inte utesluter att någon firma ändå använt något lim eller annat material som är otillåtet. Byggfusk förekommer ju tyvärr i att man i något led använder annat material, eller vekare dimensioner av material än vad som är föreskrivet.

Däremot är jag mer tveksam till bekämpningsmedel (apropå fallen från tropiska länder), så långt norrut är det väl sällsynt med annan ohyra än möjligtvis sockermyror som letar sig in från den väldränerade marken runt grunden och fruktflugor? Vägglöss kanske blivit mer vanligt på senare år med våra resväskor.

Lägenheten ägs av Söderhamns största hyresvärd, Faxeholmen (www.faxeholmen.se) (idag kommunägt).
Dom 18 likadana husen byggdes någon gång på 60-talet och kvarteret hade ursprungligen drygt 200 lägenheter (idag, efter att sex av dom rivits, ca 150). Att byggfusk vid uppförande och inget liknande hänt tidigare kan nog uteslutas. (Jag har själv idag bott i sex av lägenheterna, utspritt över fyra av husen, under sammanlagt snart 40 år och mår fortfarande prima.)
Byggfusk privat, av någon hyresgäst, låter för mig knappast troligt heller. Här ringer man till hyresvärden och får det gjort gratis inom några dagar (av dom själva eller av väletablerade underleverantörer), så att en hyresgäst skulle lägga både pengar/besvär på göra något själv (alt av tredjepart) verkar inte särskilt logiskt.
Senast redigerad av redneck71 2023-11-12 kl. 19:35.
Citera
2023-11-12, 19:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redneck71
Lägenheten ägs av Söderhamns största hyresvärd, Faxeholmen (www.faxeholmen.se) (idag kommunägt).
Dom 18 likadana husen byggdes alla samtidigt någon gång på 60-talet och kvarteret hade ursprungligen drygt 200 lägenheter (idag, efter att sex av dom rivits, ca 150). Att byggfusk vid uppförande och inget liknande hänt tidigare kan nog uteslutas. (Jag har själv idag bott i sex av lägenheterna, utspritt över fyra hus, under sammanlagt snart 40 år och mår fortfarande prima.)
Byggfusk privat, av någon hyresgäst, låter för mig knappast troligt heller. Här ringer man till hyresvärden och får det gjort gratis inom några dagar (av dom själva eller av väletablerade underleverantörer), så att en hyresgäst skulle lägga både pengar/besvär på göra något själv (alt av tredjepart) verkar inte särskilt logiskt.

Nu tror jag också att det är liten risk att något sådant är orsak, MEN byggfusk sker ofta inte på grund av köparen. Den anlitar en firma för jobb som i sin tur anlitar en firma, som i sin tur anlitar en firma etc. Eller att de sker vid inköp av material man köper och avtalar om en viss kvalitet men får en annan.
Citera
2023-11-12, 19:34
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammamonroe
Det inträffade väl något fall nyligen där man bekämpat vägglöss på ett Hotel och paret i rummet bredvid dog av förgiftning. Kolmonoxiden spred sig via ventilationen.
Skedde i Egypten, två turister dog.
Egyptens myndigheter lade locket på, tog en jävla tid innan orsaken blev känd.
Citera
2023-11-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det var väl ett par som var på semester i Egypten för fem år sedan - där man nyligen kunde fastställa dödsorsaken.
Inte på något svenskt hotell.

Har hört om något fall om det var på Bahamas, Jamaica eller däromkring var turist hade dött för att man inte ventilerat ut ordentligt efter rummet sprayats. Men de länderna har ju kryp som kanske har mer motståndskraft om de lever i gynnsamma miljöer (så de starka bekämpningsmedel en kanske behövs på en del håll).
Citera
2023-11-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redneck71
Dom 18 likadana husen byggdes någon gång på 60-talet och kvarteret hade ursprungligen drygt 200 lägenheter (idag, efter att sex av dom rivits, ca 150). Att byggfusk vid uppförande och inget liknande hänt tidigare kan nog uteslutas. (Jag har själv idag bott i sex av lägenheterna, utspritt över fyra av husen, under sammanlagt snart 40 år och mår fortfarande prima.)

Intressant! Tack för inlägget. Bra med nån som bor i området !

Får ni lägenheterna renoverade allihop samtidigt, eller individuellt ? Händer det att fläktsystemet lägger av ibland ? Har ni gott om giftsvamp (tex vit flugsvamp) ute i skogen där ?
Citera
2023-11-12, 20:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Har hört om något fall om det var på Bahamas, Jamaica eller däromkring var turist hade dött för att man inte ventilerat ut ordentligt efter rummet sprayats. Men de länderna har ju kryp som kanske har mer motståndskraft om de lever i gynnsamma miljöer (så de starka bekämpningsmedel en kanske behövs på en del håll).
Ja. del det - dels är nog reglerna kring hur man får använda sådana medel mycket hårdare i Sverige än på många platser utomlands.
Citera
2023-11-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja. del det - dels är nog reglerna kring hur man får använda sådana medel mycket hårdare i Sverige än på många platser utomlands.

Fast det fallet vill jag också minnas var märkligt i att det tog väldans tid innan man kom på vad den dött av vilket förstås ledde till mycket spekulation och att man (anhöriga och internetdeckare) inte riktigt ville tro på det sedan. Kanske begripligt, för man skulle ju förvänta sig att det kollas bland det första om man på hotellet där de hittats vet att det sprayats, men kanske är det så att en del av dessa medel släpps till försäljning utan att man har klart för sig hur de kan orsaka skada?
Citera
2023-11-12, 20:46
Medlem
Citat:
Nu tror jag också att det är liten risk att något sådant är orsak, MEN byggfusk sker ofta inte på grund av köparen. Den anlitar en firma för jobb som i sin tur anlitar en firma, som i sin tur anlitar en firma etc. Eller att de sker vid inköp av material man köper och avtalar om en viss kvalitet men får en annan.
Att det händer argumenterar jag inte emot. Att just detta handlar om något sådant tvivlar jag dock på.
Faxeholmen har ca 3000 lägenheter som ett väldigt begränsat antal större underleverantörer själva gör jobbet i (i egna kläder med egna loggor) och har dessutom gjort sedan längre tid. Att inget tidigare hänt i Faxeholmens lägenheter verkar osannolikt. Att det dessutom inte handlar om mindre lokala firmor, utan företag som finns över hela Sverige, gör det därmed inte heller begränsat till Söderhamn. Så det handlar om större företag, som köper större mängder åt gången, och jobbar åt många över stora områden... men ändå är detta fortfarande ett mysterium, för både sjukvård och polis.

Detta var ungefär det jag menade med min "analys" (utefter min erfarenhet av både dessa bostäder och Faxeholmen som hyresvärd). Att det HÄNDER säger jag inget emot. Jag tror bara inte att DETTA handlar om något dyligt.
Citera
2023-11-12, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarinBruse

Får ni lägenheterna renoverade allihop samtidigt, eller individuellt ? Händer det att fläktsystemet lägger av ibland ? Har ni gott om giftsvamp (tex vit flugsvamp) ute i skogen där ?

* Skog och svamp runt området kan jag inte säga mycket om. Jag är ingen svampexpert och dessutom är inte den närmaste skogen av det särskilt "vistasvänliga" slaget. Mycket höjdskillnader med mycket sten.
* Lägenheterna renoveras (i regel) individuellt eller några åt gången och vid ett tillfälle då dom saknar hyresgäster, så det är oftast lite "då och då och här och där".
* Att fläktsystemet lagt av har jag själv aldrig varit med om. (Men jag bor bara i ett av tolv hus åt gången så jag kan inte tala för hela området.)
Senast redigerad av redneck71 2023-11-12 kl. 21:20.
Citera
2023-11-12, 21:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Fast det fallet vill jag också minnas var märkligt i att det tog väldans tid innan man kom på vad den dött av vilket förstås ledde till mycket spekulation och att man (anhöriga och internetdeckare) inte riktigt ville tro på det sedan. Kanske begripligt, för man skulle ju förvänta sig att det kollas bland det första om man på hotellet där de hittats vet att det sprayats, men kanske är det så att en del av dessa medel släpps till försäljning utan att man har klart för sig hur de kan orsaka skada?
I Egypten är nog säkerhetstänket nära noll - precis som i många andra sydliga länder. Titta bara på hur el dragningarna kan se ut
Citera
2023-11-12, 21:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Dominikanska republiken kanske?
Citera
2023-11-12, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarinBruse

Detta är området Norrberget:
https://www.google.com/maps/@61.3147033,17.0474176,332m/data=!3m1!1e3?entry=ttu
... dom fyra gårdarna runt den lilla skogsplätten, med tolv tvåplanshus som står tre och tre. (Jag bor på samma gård som honom.) På skogsplättens norra sida fanns ursprungligen två likadana gårdar till, som nu rivits. (På Google Maps-kartan finns vägarna kvar, men idag är det bara gräs, träd och en bollplan. Syns om man zoomar in lite.)
Senast redigerad av redneck71 2023-11-12 kl. 22:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in