2023-11-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Jasså, hur mörk då? Och vad menar du med ”ursvensk”?
Jag menar att ljus hud kommer ofta från Finland. Mörk hud och mörkt hår är inte ovanligt i Sverige och kanske ännu vanligare i Norge.
Citera
2023-11-08, 22:48
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Hur mörk är mörkhyad?
Enligt dig så är alla mörkhyade afrikaner.
Rolig du!
Jag menar alltså precis motsatsen.
Citera
2023-11-08, 22:51
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rossakossa
Jag menar att ljus hud kommer ofta från Finland. Mörk hud och mörkt hår är inte ovanligt i Sverige och kanske ännu vanligare i Norge.
Jaha. Och hur mörk är du då? Som en sydeuropé? Nordafrikan? Kongoles?

Eller är du bara ”mörk” till skillnad från nordiskt ljus? Dvs mörkbrunt hår, bruna ögon, blir lätt brun på sommaren?

I så fall undrar jag varför du kallar dig mörkhyad?
Citera
2023-11-08, 22:58
Medlem
CocteauTwinss avatar
Citat:
Ok på vägarna som mänskligheten spred sig på över jorden, och den ukrainska/sydryska stäppen som vårt indoeuropeiska urheimat. Men det där om kelter/slaver/germaner och gemensam religion - var fick du det ifrån?

Krigarfolket - tänkte du på stridsyxekulturen? Finns inga belägg alls för en våldsam erövring av Skandinavien. Gropkeramikerna fortlevde i typ 800 år efter stridsyxornas ankomst och trattbägarkulturen kan ha dött ut strax innan de kom. Så var har du fått detta ifrån?

Nu var det inte jag som påstod det.

Men slaviska Perun, keltiska Taranis och våran Tor har väldiga likheter. Våra dagar av blot infaller också på ungefär samma datum som liknande högtider inom slavisk och keltisk kultur. Att det skulle vara samma religion är nog felaktigt. Fast det var en gemensam kultur som har sitt ursprung från en äldre tid då alla tillhörde samma stam.
Citera
2023-11-08, 23:00
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Bra. Då har du förstått att den relevanta frågan inte handlar om hudfärgen i sig utan varför SVT väljer att framställa dem som afrikaner. Eller mulatter, om du så vill. Man kunde ju ha tagit mörka svenskar (alltså etniska svenskar som har mörk hårfärg och lätt blir bruna på sommaren) med ljusa ögon och sminkat dem lite mörkare. Eller köpt dem ett klippkort till ett solarium. Man kunde också ha tagit sydeuropéer. Men man väljer afrikaner. Det måste man ha gjort av någon anledning. Politisk, tror jag.

Delvis kommersiell, tror jag.

Nu är visserligen inte den mer analoga världen precis som Flashback och andra digitaka kyrkbackar, men jag gissar att det här drar upp tittarsiffrorna pga gratisreklam. All reklam är god reklam, som sagt.

Jag gissar att varje avsnitt kommer att reta upp folk och att det bara är att ta fram popcorn till den här tråden.
Nästa avsnitt kommer feministisk historierevisionism att fira segrar när det (antar jag) visas att kvinnor kunde ha makt och inflytande, samt reste längre än de flesta män. (De absolut mest beresta torde dock ha varit män, fast en minoritet av dem). Jag tror dock att män med råge hade mer makt, generellt sett, och att de flesta kvinnor hade det ganska jävligt - det finns ingen vits med att försköna historien om man inte har en agenda. Och jag tror inte SVT har en uttalad agenda annan än den tid vi verkar i. Andra tiders historieskrivning har förskönat krig, Gustav II Adolf, allmogen, fan och hans moster, och tonat ner sådant som inte passat in i den bilden man vill förmedla.

Funderar på att se Herman Lindqvist parallellt. Vore ju oerhört pinsamt, för SVT, om den gamla serien framstår som bättre än den nya.
Citera
2023-11-08, 23:02
Medlem
Citat:
Försöker igen: Indignationen beror inte på att Europas jägare/samlare var mörka i hyn, utan på att SVT väljer att framställa dem som afrikaner. Har du förstått nu?

Sägs det i serien att jägarna är från Afrika? Kan ha missat det isåfall. Är väll inte omöjligt att någon ättling till en sydeuropé/afrikan var med i samma jägargruppering. Var fenomenet med hudfärgsförakt utbrett för 10000 år sen eller uppstod det senare. Är dåligt påläst om historia kring denna epok så upplys mig gärna
Citera
2023-11-08, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Danska serien är från 2017. Producerad under 2016 rimligtvis.

Nya rön från England tex är från 2018.

Så inget märkligt att dom inte tagit med mörk hy.

Eller hur?
Ahh, så det var att rön som kom 2018 möjliggjorde ockupanter i roller i "Historien om Sverige".

Rön som gjorde att historien om Sverige öht fick göras.
Citera
2023-11-08, 23:15
Medlem
I serien har de ju skådespelare som ser ut ungefär som eritreaner. Om folk som flyttade till Norden för 10000 år sedan var så mörka, fick de inte en extrem d-vitaminbrist? Nuförtiden får ju alla barn d-vitamintillskott och mörkhyade lider ändå ofta av d-vitaminbrist.
Hur klarade sig så mörka människor på den tiden, då fanns inga vitamindroppar?
Citera
2023-11-08, 23:27
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
I serien har de ju skådespelare som ser ut ungefär som eritreaner. Om folk som flyttade till Norden för 10000 år sedan var så mörka, fick de inte en extrem d-vitaminbrist? Nuförtiden får ju alla barn d-vitamintillskott och mörkhyade lider ändå ofta av d-vitaminbrist.

Om jag minns rätt sade de i avsnittet att de bara vistades i södra Sverige under sommarhalvåret, och vandrade tillbaka till typ Tyskland under vintern.
Citera
2023-11-08, 23:42
Medlem
Citat:

Kan det ha varit så att människorna vistades mer i utomhus och att orden halvfabrikat och fetma inte hade sett dagens ljus ännu?
Citera
2023-11-08, 23:42
Medlem
Citat:
Har du funderat på hur inuiter klarar sig?
Vad tror du man åt?
Citera
2023-11-08, 23:48
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Jag gillade också avsnittet och brydde mig inte särskilt mycket om hudtonen på skådespelarna.
Det jag tyckte var kul var att bli lite smått rättfärdigad (genom beskrivningen av sjukdomar och större maktspel) i min egna åsikt att vi människor aldrig var menade att gå över från jägar-samlarsamhället till jordbrukssamhället. Det var då all skit började

Jag håller fullständigt med dig i detta! När människan blev bofast så blev det fler barn födda, mindre yta, sämre näring och skillnader växte fram mellan folk och folk. Eller rättare sagt, någon började bestämma detta och de flesta gick på den lögnen. Ja, det är ju där vi varit under lång, lång tid.

Historieprofessorn Yuval Noah Harari hävdar att jordbruksrevolutionen medförde att människorna hädanefter fick sämre livskvalité än vad de haft tidigare som jägare och samlare. Han skriver i sin bok Sapiens:

"De (jägare-samlare) tillbringade sin tid på mer stimulerande och varierande sätt och löpte mindre risk att drabbas av svält och sjukdom. Jordbruksrevolutionen ökade visserligen den totala mängden livsmedel som stod till mänsklighetens förfogande, men detta omsattes inte i bättre kost eller i mer fritid. Det omsattes istället i befolkningsexplosioner och övergödda eliter (härskare, präster och andra människor med mycket makt). Den genomsnittliga bonden arbetade hårdare än den genomsnittliga jägaren-samlaren och fick i utbyte en sämre kost."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in