2023-11-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrmurinLange
För att förmänniskan hade ljus hy under pälsen. Hur kan mörk hy alltid ha funnits?

Skulle ju kunna vara för att vi har evolverat från (mörkhyade) apor?
Men du kanske tror på skapelseberättelser ur bibeln och förnekar vetenskapen?
Citera
2023-11-08, 20:01
Medlem
OrmurinLanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
För det var ett bra skydd mot solen när pälsen försvann i vår utveckling i Afrika.

Du känns inte seriös

Jag avslutar diskussionen med dig.

Ha det gött.

Så hyn var alltså ursprungligen ljus? För att senare bli kongolesisk. Men slutade vara det för att vi vandrade längs istäcket. Men inuiter fortsatte vara mörkhyade för dessa hade en proteinrik diet. Trots att vi var ett jägarfolk som livnärde oss på fisk och kött.
Citera
2023-11-08, 20:01
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastinloses
Tror du inte på DNA heller?

Det finns inga vetenskapliga bevis som stöder SVTs historieförvrängning.

Det går säkert att medvetet misstolka DNA för att driva politiskt agenda, men inte heller det har med verkligheten att göra.
Citera
2023-11-08, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Enligt Wikipedia täcker den första delen av serien Historien om Danmark perioden 23 000 år till 2 500 år f.Kr.:

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Historien_om_Danmark
Helt rimligt då det ligger mer söderut.

Huvudfrågan som är mest provocerande är att det första som landsteg var mörka i hyn och med blå ögon.

Tror man generellt sett kan tänka sig en diversifierad folkgrupp med olika nyanser på hudfärg och ögonfärg.

Alla grupper hade sex med alla och det blir en mix över tid.

Var inte länge sedan forskningen trodde att neandertalarna dog ut.

Idag: Dom blandades upp med homo sapiens.

När jag läst på inatt, så har dagens svenskar 2 + (1/2+1/2) stora grupper som deras DNA har blandats med det senaste 14000 år som gått sedan isen försvann.

1. Jägare från Centraleuropa (mörk hy, blå ögon) 12,5 %

2. Jägare från Norra Ryssland (ljusare hud, mörka ögon) (tidiga samer? ) 12,5 %

3. Jordbrukare från Centraleuropa/östra 25 %

4. Flyktingar/krigare från dagen Ukraina 50 % Stridsyxkulturen.

Mina siffror är bara tagna som överslag för en helhetsbild.

Ni får gärna korrigera siffrorna.

Saker och ting är inte svart eller vit.

Det är en gråskala [/quote]

Nej – i Historien om Danmark finns inga svarta afrikanska skådespelare.
Citera
2023-11-08, 20:04
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Att det var möjligt innebär inte att det är det enda alternativet. Att det var möjligt förklarar inte SVTs val att casta afrikaner - IGEN. De gjorde samma i miniserien ”De första svenskarna”. En politisk motivering måste övervägas.
Jag saknade ansikts och kroppsmålningar för att hålla onda andar borta. Särskilt på jägarna. Motalaborna hade nån kletig massa i ansiktet som inte såg nåt vidare ut. Annars gillade jag tolkningen av skallarna, att det handlade om förfäderskult. Samma sak gjorde man med hästar på järnåldern, sänkte ner dom i vattnet där det flöt i nordlig riktning, mot dödsriket och hästen var budbärare. Möjligen kommer Bäckahästen därifrån.
Citera
2023-11-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Tror du missförstår mig, jag bryr mig inte om hur de första människorna i Sverige såg ut, som jag förstått det så har vi väl alla ursprung i Afrika?

Det som retar mig som historieintresserad är att all historia används i ideologiska syften, se bara på hur museerna utnyttjas idag!

För övrigt hade jag för mig att det hette båtyxefolk men som vanligt idag så ska det hittas på ett häftigare namn 😡
Nej du har rätt i att man tidigare benämnde den här folkgruppen "båtyxor". Man gör inte det längre eftersom det förekom missförstånd gällande att de hade någon speciell typ av båtar och liknande.

Men båtyxor och stridsyxor är samma sak.
Citera
2023-11-08, 20:11
Medlem
Är inte förvånad över att gå in på Flashback och det största och mest miserabla med serien är deras hypotes att våra förfäder möjligtvis haft mörk hy. Det var för övrigt en tes som stärks med DNA analys.
Ärligt talat kan jag inte bry mig mindre. Gillar helheten i serien. Hur de geografiska förändringarna beskrivs och hur det har förändrat vårt landskap. Även om man känt till detta innan så slås jag ändå av den storslagna bilden dom första människorna måste fått av den enorma isväggen omgiven av ett stort kalt landskap. Det måste underlättat enormt att kunna vandra i landskapet utan att behöva sicksacka mellan sly och träd. Dessutom måste de långa vidderna varit skydd mot björn och vargattacker. Hade varit en dröm att få uppleva denna värld för en dag!
Citera
2023-11-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Grejen är att dessa idioter har en liknande teori, bara det att Tor kommer från stäppen.

Som du kan läsa verkar det som att vissa säger att vikingar var stora och starka, för att det fanns en kultur på stäppen mer än 3000 år tidigare.

Det är rent rasistiskt vansinne.
Du tror inte att vi har ett ursprung på stäppen?

Det tror jag.
Citera
2023-11-08, 20:14
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Är inte förvånad över att gå in på Flashback och det största och mest miserabla med serien är deras hypotes att våra förfäder möjligtvis haft mörk hy. Det var för övrigt en tes som stärks med DNA analys.
Ärligt talat kan jag inte bry mig mindre. Gillar helheten i serien. Hur de geografiska förändringarna beskrivs och hur det har förändrat vårt landskap. Även om man känt till detta innan så slås jag ändå av den storslagna bilden dom första människorna måste fått av den enorma isväggen omgiven av ett stort kalt landskap. Det måste underlättat enormt att kunna vandra i landskapet utan att behöva sicksacka mellan sly och träd. Dessutom måste de långa vidderna varit skydd mot björn och vargattacker. Hade varit en dröm att få uppleva denna värld för en dag!

Jag gillade också avsnittet och brydde mig inte särskilt mycket om hudtonen på skådespelarna.
Det jag tyckte var kul var att bli lite smått rättfärdigad (genom beskrivningen av sjukdomar och större maktspel) i min egna åsikt att vi människor aldrig var menade att gå över från jägar-samlarsamhället till jordbrukssamhället. Det var då all skit började
Citera
2023-11-08, 20:15
Medlem
OrmurinLanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Skulle ju kunna vara för att vi har evolverat från (mörkhyade) apor?
Men du kanske tror på skapelseberättelser ur bibeln och förnekar vetenskapen?

Falsk dikotomi.

Förnekar vetenskapen? Du menar som en kättare?

Jag säger det igen. Enligt folkvandringens historia om stridsyxekulturen: först utvandrade från Afrika för 70 000 år sedan(det finns ingenting vetenskapligt som med säkerhet vet vilken hudfärg dessa hade); senare hamnde man i mellanöstern där en splittring skedde då vissa stannade kvar och resten vandrade österut; i dagens Indien splittrades det igen; därifrån vandrade en folkstam nordväst; för 8 000 år sedan bodde dessa nordöst om Svarta havet och talade ett indoeuropeiskt språk vilket bevisar att dessa är våra stamfäder; dessa domesticerade hästen för 8 000 år sedan och tog därfter över allt land i norra halvan av Europa där dessa senare uppdelades i namnen slaver, germaner och kelter; alla hade gemensamma gudahistorier ritualer och högtider; gravhögar restes i Europa och kan bevisa dessa folks spridning över kontinenten österifrån; när de kom till Sverige dödade dem männen och tog deras kvinnor; dessa tidigare folk hade enligt SVT en hudfärg som Somalier.

Enligt dig förnekar jag vetenskapen. Är det möjligtvis du som är dum i huvudet?
Citera
2023-11-08, 20:17
Medlem
Kollar första avsnittet nu. Välgjort och även lite heta stenåldersbrudar. Intressant. Jag känner mig bekväm med att forskarna kan se att folk som kom hit för 10000 år sen hade mörk hy. Om man känner för att grina över det är man ju rent objektivt en löjlig liten bäbisgubbe. smh
Citera
2023-11-08, 20:17
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Jag gillade också avsnittet och brydde mig inte särskilt mycket om hudtonen på skådespelarna.
Det jag tyckte var kul var att bli lite smått rättfärdigad (genom beskrivningen av sjukdomar och större maktspel) i min egna åsikt att vi människor aldrig var menade att gå över från jägar-samlarsamhället till jordbrukssamhället. Det var då all skit började
Stenåldersmänniskan levde ett mycket våldsamt liv. Finns mycket frakturer på de skelett som hittats. Men visst, tycker man om att slåss så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in