2023-11-08, 14:02
Medlem
Personligen är jag vegetarian av den enkla anledningen att jag inte gillar kött. och är därmed inget större fan av köttliknande substitut. Majoriteten av vegetarianer och veganer är vad jag uppfattat det dock snarare emot behandlingen av djuren än smaken. Marknaden formas trots allt av kundernas efterfrågan.
Citera
2023-11-08, 14:22
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Men kan det verkligen heta köttbulle om det inte är ngt kött i ???? Så när jag äter potatis gratäng med oxfilé är det egentligen en sallad 😀
Wow, en ny invändning. Vad spännande. Har aldrig hört den förr...

Ja, uppenbarligen kan det heta så eftersom det heter så.
Citera
2023-11-08, 14:29
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Fattar inte heller varför det ska heta kött om det inte är det, men jag antar att det är bästa sättet att marknadsföra sin vegetariska/veganska produkt.
Antar att det gör köttätare mindre skeptiska ifall det har kött i namnet.
Kan också vara för att det ska vara enklare att förstå vad produkten är substitut för.
Uppenbarligen förstår du ju varför det heter som det gör
Citera
2023-11-08, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Men kan det verkligen heta köttbulle om det inte är ngt kött i ????
...

Varför inte? Det heter ju sjömansbiff, men det finns inga sjömän i den, inte!

Och så Janssons frestelse. Ingen Jansson i den heller.
Citera
2023-11-08, 14:35
Jag har ett förslag. Istället för att kalla produkten "vegetariska köttbullar" så kan man lansera den under namnet "inte köttbullar". Det skulle väl kunna få några köttautister att knipa igen i alla fall.
Citera
2023-11-08, 14:42
Medlem
Köttprodukter har också en tendens att likna annat än kött. Köttbullar, fiskpinnar, nuggets osv. Det är mer likt olika slags frukt och bär i storlek och form.
Citera
2023-11-08, 14:48
Medlem
oiiihs avatar
MMmm,vad spännande det är med kött,,dom vill gjärna vara i närheten.
Citera
2023-11-08, 14:50
Medlem
Deras kroppar skriker efter animalisk mat, ändå undviker de att äta det , vad gör man inte för sin etiska hållning?

''Köttfria köttbullar'' är en oxymoron.

Många av aktierna har även gått i botten.
Citera
2023-11-08, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Varför inte? Det heter ju sjömansbiff, men det finns inga sjömän i den, inte!

Och så Janssons frestelse. Ingen Jansson i den heller.

SjömansBIFF sen frestelse en färdig rätt helt enkelt

Mer logiskt att det skulle kallas falafel
Citera
2023-11-08, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag har ett förslag. Istället för att kalla produkten "vegetariska köttbullar" så kan man lansera den under namnet "inte köttbullar". Det skulle väl kunna få några köttautister att knipa igen i alla fall.

Vore en mer korrekt beskrivning, eller falafel vore väl mer rätt
Citera
2023-11-08, 15:09
Medlem
zombie-nations avatar
Det handlar mest om när den äldre generationen ska göra vegomat åt yngre. Min farsa och styvmor skulle laga mat till mig och min vegetariska kompis (japp, man kan äta henne som en grönsak), och de hade ingen aning om vad de skulle bjuda på istället för kött till henne. De var båda hemma inom köket, men vegetariskt visste de inte vad det var. På den tiden fanns inte mycket i affärerna. Hade det funnits det hade de ju bara kunnat ta en vegebiff till henne. Och sedan resten av maten samma. De var helt lost, jag sa att man kan köpa zucchini, panera och steka, men de såg så främmande inför det att vi fick fixa det (trots gästförbud i köket).

Det är jättebra att det finns ersättningsprodukter av den anledningen att man kan laga "samma" till hela familjen vilket har nämnts.

Sedan är jag som flexitarian mer och mer intresserad av det falska köttet. Mer och mer om man äter på något asiatiskt ställe så är det kyckling i allt. Har tröttnat. Så jag äter maten med Oumph! för den är mycket godare. Så visst kan de lura över dem som inte äter kött. Jag tycker det är snarlikt kött. Men min kompis som är en supertaster hävdar att det inte finns blodsmak i fejkat kött. Utan bara umamismaken. Hon är främst vegetarisk för smaken. Så vi upplever inte ens smaken av kött samma.
Citera
2023-11-08, 15:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy
Hur kommer det sig att vegetariska maträtter kopierar kötträtter?
Exemplen är otaliga.
Några av dem är:
  • "plant beef"
  • "vegobiff"
  • "köttfria köttbullar"
  • "crispy no chicken nuggets"
.
Dels så efterliknas originalprodukterna vid namn, dels vid utseende och möjligen smakar de liknande originalet men vilken är poängen? Att få en ny kundbas, d.v.s. köttätare?

Därtill kan läggas epitet såsom:
  • "ovo/lakto"
  • "nästan cider (/ciderliknande)"
  • "glutenfritt"
  • "nästan mjölk"
  • "Svanen-märkt"
.

Kan inte t.ex. producenter av Quorn hitta på egna ritningar eller namn, där vid sin frånvarande köttkvarn?

Åh! Bra! Jag har själv velat göra en sån tråd. Varför saknar veganer äkta vara så mycket att man måste döpa sin skitprodukt, helfabrikat, till "nästan-kött-namn"?

Exempel:
FEJKON (istället för bacon)
SHEESE (istället för Cheese dvs ost)
JEEZY (samma anledning)
VEEF (istället för beef, t ex ROAST VEEF)
FUSKPINNAR (!)
K*TTBULLAR (ist... ja ni hajar)
CHÖRIZO (-"-)
S*LAMI...
GR*LLBURGARE...
SCHN*TZEL...

VARFÖR saknar man köttet så mycket?
Att man t o m gör en hel sida om hur man gör det godaste veganska baconet?
Som alltså inte är bacon utan:
* Alspånsrökt tofu
* Tunt hyvlad morot med Liquid Smoke och soya (mmmmm låter ju som jättegod bacon)
* rispapper som man låter marinera i div medel

Alltså... Man blir ju mållös. Ät era jäkla grönsaker istället!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in