2023-11-08, 12:14
Medlem
Kommer aldrig förstå att man kan vara så korkad att man ens ställer frågan. Syftet med att vara vegetarian är att avstå från animaliska produkter, inte att äta saker som ser ut som morötter. Det är således en ickefråga som ingen mentalt fungerande människa ens bör fundera en enda sekund på.

PS. Jag är så långt ifrån vegetarian man kan komma
Citera
2023-11-08, 12:20
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Kommer aldrig förstå att man kan vara så korkad att man ens ställer frågan. Syftet med att vara vegetarian är att avstå från animaliska produkter, inte att äta saker som ser ut som morötter. Det är således en ickefråga som ingen mentalt fungerande människa ens bör fundera en enda sekund på.

PS. Jag är så långt ifrån vegetarian man kan komma
Exakt

Få köttätare skulle kunna tänka sig att äta människor. Ändå äter de pepparkaksgubbar.
Citera
2023-11-08, 12:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Fattar inte varför de har namn av kött på vegorätter. Förnekar de sig själva?

Något av det dummaste jag sett är "köttfria köttbullar" Varför kalla de för köttbullar om det inte finns kött i dem?

Kall dem för vegobullar istället.
Jag håller helt med. Man får ju "ersatz"-känsla av många av dessa produkter.

Man borde satsa mer på genuint goda vegetariska/veganska rätter. Den bästa veganska rätten jag känner till, med bra proteininnehåll är falafel. (Och inte någon skit man gör på konserververade kikärter. Dessa är nämligen kokta.)

Annars kan man titta mer på det indiska köket. 1 miljard vegetarianer som lagar mumsig mat.
Senast redigerad av Madagascar 2023-11-08 kl. 12:53.
Citera
2023-11-08, 12:24
Medlem
PartyPittochPungs avatar

Vegetarisk mat i köttlik skrud
Liksom Apollon, en förklädd Gud
Eller en tämligen sjaskigt klädd brud
Eller en, förutan salva, torr och fnasig hud

Citera
2023-11-08, 12:30
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag håller helt med. Man får ju "ersatz"-känsla av många av dessa produkter.
Visst får man det, vilket är rätt passande eftersom det är exakt vad produkterna är.

Citat:
Man borde satsa mer på genuint goda vegetariska/veganska rätten. Den bästa veganska rätten jag känner till, med bra proteininnehåll är falafel. (Och inte någon skit man gör på konserververade kikärter. Dessa är nämligen kokta.)

Annars kan man titta mer på det indiska köket. 1 miljard vegetarianer som lagar mumsig mat.
Håller helt med om att många av dessa ersättningsprodukter är skräp och att indierna verkligen kan sin sak när det gäller vegansk mat. Men å andra sidan är min smak inte allmängiltig. Uppenbarligen finns det ju folk som gillar de där halvfabrikaten.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-11-08 kl. 12:35.
Citera
2023-11-08, 12:53
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tittar man på Watchitnows historik så finns det inget som tyder på att det var en överdrift. Snarare en pubertal floskel i stil med "Om det inte var meningen att man skulle äta djur hade de inte varit gjorda av kött" som man fnissade åt i högstadiet på 80-talet. Finns fullt av lika efterblivna resonemang som försvaras till 100% i tidigare inlägg. Och se bara inlägget efteråt.

Självfallet är det så. Ser inte riktigt din poäng. En människa i nöd hade klätt sig i päls också trots att väldigt många är emot pälsindustrin. I nöd gör man det mesta.

Det säger väl något om bakgrunden till ett påstående om att "kött är bäst" osv? Vi är ju i stort sett samma biologiska varelser som för tusentals år sedan.

Jag intresserar mig inte för användarens historik i bedömning av ett enskilt anförande.
Citera
2023-11-08, 12:57
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Det säger väl något om bakgrunden till ett påstående om att "kött är bäst" osv? Vi är ju i stort sett samma biologiska varelser som för tusentals år sedan.
Alltså, jag förnekar inte att kött är jättebra mat. Invänder bara mot resonemanget. Du verkar tolka det som en lätt överdrift. Jag gör det inte.
Citat:
Jag intresserar mig inte för användarens historik i bedömning av ett enskilt anförande.
Ok
Citera
2023-11-08, 13:08
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Visst får man det, vilket är rätt passande eftersom det är exakt vad produkterna är.

Håller helt med om att många av dessa ersättningsprodukter är skräp och att indierna verkligen kan sin sak när det gäller vegansk mat. Men å andra sidan är min smak inte allmängiltig. Uppenbarligen finns det ju folk som gillar de där halvfabrikaten.
Jodå, mycket förvånande dock.

Jag köpte coops vegofärs en gång. Det var något av det vidrigaste jag försökt äta. Jag fick spykänslor.

Jag har själv gjort veganska "pannbiffar" (eller vad ska vi egentligen kalla det?) på stompade tinade frysta ärter, kikärtsmjöl, ströbröd och solrosfrön. Blev mycket bra. Jag hittade på en ny poteinrikrätt. Jag försökte inte ersätta något. Jag borde ha ett eget namn på den för att det inte ska bli ersatz-känsla. Kanske Madagascars snabba ärtfalaflar :-)
Senast redigerad av Madagascar 2023-11-08 kl. 13:19.
Citera
2023-11-08, 13:12
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jodå, mycket förvånande dock.

Jag köpte coops vegofärs en gång. Det var något av det vidrigaste jag försökt äta. Jag fick spykänslor.

Jag har själv gjort veganska "pannbiffar" (eller vad ska vi egentligen kalla det?) på stompade tinade frysta ärter, kikärtsmjöl, ströbröd. Blev mycket bra. Jag hittade på en ny poteinrikrätt. Jag försökte inte ersätta något. Jag borde ha ett eget namn på den för att det inte ska bli ersatz-känsla. Kanske Madagascars snabba ärtfalaflar :-)
Hehe

Fast jag tycker faktiskt att det är riktigt fascinerande hur den här frågan kan reta upp så många köttätare. Känns som att en sådan här tråd dyker upp minst en gång i veckan.

Och alltid samma efterblivna argument om att om man är emot köttindustrin så måste man också vara emot saker som efterliknar kött. Lika pantat som att tycka att om man är emot krig så måste man vara emot krigslekar och krigsspel.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-11-08 kl. 13:17.
Citera
2023-11-08, 13:22
Medlem
Fattar inte heller varför det ska heta kött om det inte är det, men jag antar att det är bästa sättet att marknadsföra sin vegetariska/veganska produkt.
Antar att det gör köttätare mindre skeptiska ifall det har kött i namnet.
Kan också vara för att det ska vara enklare att förstå vad produkten är substitut för.
Citera
2023-11-08, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy
Hur kommer det sig att vegetariska maträtter kopierar kötträtter?
Exemplen är otaliga.
Några av dem är:
  • "plant beef"
  • "vegobiff"
  • "köttfria köttbullar"
  • "crispy no chicken nuggets"
.
Dels så efterliknas originalprodukterna vid namn, dels vid utseende och möjligen smakar de liknande originalet men vilken är poängen? Att få en ny kundbas, d.v.s. köttätare?

Därtill kan läggas epitet såsom:
  • "ovo/lakto"
  • "nästan cider (/ciderliknande)"
  • "glutenfritt"
  • "nästan mjölk"
  • "Svanen-märkt"
.

Kan inte t.ex. producenter av Quorn hitta på egna ritningar eller namn, där vid sin frånvarande köttkvarn?
Vegetarianer äter ej kött men e sjukt sugna på det. De är de tänkta kunderna. Därför såna produkter säljer. Oumphf, marinerad jackfruit mm smakar köttlikt. Inte som oxe el hjort men det e la okej för vegetarianen som glömt hur det smakar.

Hur beskriver man en produkt som ska smaka kött om man ej liknar den med kött? Vegobiff kan vara såna gjorda av linser etc ej köttigt.
Senast redigerad av annahilda 2023-11-08 kl. 14:03.
Citera
2023-11-08, 13:58
Medlem
Citat:
Here we go again. Gnälltråd nummer en miljon av en lättkränkt köttätare om det här ämnet.

Svaret är ganska enkelt. Veganer är emot djurplågeri, men inte köttsmaken i sig. Plus att sådana namn underlättar om man ska laga mat och det finns en vegan i sällskapet.

Återigen är den stora frågan varför du låter dig uppröras av namn på saker du inte tänkt köpa.

Och det är väl inte konstigare än fettfri majonäs?

Men kan det verkligen heta köttbulle om det inte är ngt kött i ???? Så när jag äter potatis gratäng med oxfilé är det egentligen en sallad 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in