Citat:
Anhängare av SE-hypotesen har använt Bengt för att utesluta Engström. Men om man läser Bengts förhör, som jag nu endast reciterar från minnet, så sitter han i en bil på väg förbi mordplatsen när det sker.
Sedan vänder han, kör tillbaka och stannar mitt emot mordplatsen. Där sitter han kvar ett tag i bilen innan han går till mordplatsen.
Jag tycker att det tyder på att han kommer fram för sent. I vart fall finns inget i hans uppgifter som utesluter att det var Engströms verk som föranledde de andra vittnenas kommentarer om yttre (oönskad) hjälp och råd vid livräddningsinsatsen.
Sedan vänder han, kör tillbaka och stannar mitt emot mordplatsen. Där sitter han kvar ett tag i bilen innan han går till mordplatsen.
Jag tycker att det tyder på att han kommer fram för sent. I vart fall finns inget i hans uppgifter som utesluter att det var Engströms verk som föranledde de andra vittnenas kommentarer om yttre (oönskad) hjälp och råd vid livräddningsinsatsen.
Det jag minns från Bent Palms förhör är snarlikt det du refererar till. Det känns lite oklart rent tidsmässigt. Dock ligger ju Olof på rygg tämligen länge, först med Glantz mun mot mun, sedan med Anna Hage försök att rädda honom. Med tanke på det tumult som råder innan ambulansen anländer och åker iväg, så tycker iaf jag att det finns plats för Palms eventuella "ryck i benen"? Men för all del, det kan vara Skandiamannen också.
Jag har inte lyckats spåra sägningen, men är det inte Karin Johansson eller Anna Hage som nämner en "vaktmästare från Skandia"? Vem syftar de på? Leif Ljungqvist var väl klädd på ett vis som indikerar målare/snickare/vaktmästare? Ska man tro på Skandiamannen gällande hans egen klädsel den aktuella kvällen, så såg han väl knappast ut som en vaktmästare (snarare propert och snofsigt klädd)? Min bild av Skandiamannen är att han inte skulle utge sig för att vara vaktmästare, snarare att han skulle överdriva sin yrkesroll på platsen. Det är min tanke.