Citat:
Ursprungligen postat av
utforskaren
Nej, mina tankar gick såhär:
OK, så om jag råkar låna ut min bil till någon som (utan min vetskap) har skulder, så kan jag bli av med bilen, och det finns inget jag kan göra åt saken? Man är en liten människa som blir rövknullad av staten som vanligt, alltså. (Det finns också ett inslag om en kille som har blivit av med sin bil på SVT). Jaha, kul jul…
Jag förutsätter att vi alla inte är lika inför lagen, och att hyrföretag särbehandlas i dessa fall. Men om så inte vore fallet, rent juridiskt, så hade lagen bakom detta kunnat slå bakut, och det hade i någon mån glatt mig.
Nu har jag själv min ekonomi i god ordning och känner, vad jag vet, inga skuldsatta personer. Jag lånar heller aldrig ut min bil till någon, så det är ingen stor sak för egen del.
Nu finns det ju nyanser i detta.
Ett hyrbilsföretag - inga problem att bevisa att bilen bara var utlånad tillfälligt.
Låna ut till en bekant som man kanske känner ytligt - kanske lite svårare än fallet ovan men fortfarande ganska lätt.
I fallet som SVT tar upp - du lånar ut bilen till en nära anhörig som du dessutom bor hos eller precis i närheten - då börjar det bli lite problem. Om du inte kan bevisa kvitton att det är du som löpande tankar bilen osv så finns risken att KFM antar att bilens verkliga brukare/ägare är personen som framför bilen.