2023-11-07, 10:00
Medlem
Om så var fallet skulle ju varenda person med skuld hyra en bil och få delar av skulden "betald" så självklart funkar det inte så.
Citera
2023-11-07, 10:25
Medlem
Känns som att denna tråd kanske börjat i fel ände.

Det som framgår av artikeln, och i sig inte är särskilt anmärkningsvärt, är att Kronofogden kan utmäta fordon som är i besittning av skuldsatta individer. Det är det första steget och där tycks vi alla vara överens. Detta torde även, i undantagsfall, kunna avse hyrbilar.

Det som TS tycks vilja diskutera är ju närmast steg 2, dvs. om Kronofogdens beslag skulle stå sig i prövning. För nog händer det att Kronofogden gör felaktiga utmätningar.

Här uppstår ev. en skillnad mellan en privat utlånad bil och en uthyrd. Av den enkla anledningen att hyrbilsbolaget lättare kan visa att bilen endast är uthyrd, medan en privatperson sannolikt saknar avtal för detta varför man kan misstänka målvakt.

Som jag förstår den händelse för föranlett TS grubblerier är väl inte saken helt klar, och bilens ägare har möjlighet att angripa Kronofogdens beslut.
Citera
2023-11-07, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Nej, mina tankar gick såhär:

OK, så om jag råkar låna ut min bil till någon som (utan min vetskap) har skulder, så kan jag bli av med bilen, och det finns inget jag kan göra åt saken? Man är en liten människa som blir rövknullad av staten som vanligt, alltså. (Det finns också ett inslag om en kille som har blivit av med sin bil på SVT). Jaha, kul jul…

Jag förutsätter att vi alla inte är lika inför lagen, och att hyrföretag särbehandlas i dessa fall. Men om så inte vore fallet, rent juridiskt, så hade lagen bakom detta kunnat slå bakut, och det hade i någon mån glatt mig.

Nu har jag själv min ekonomi i god ordning och känner, vad jag vet, inga skuldsatta personer. Jag lånar heller aldrig ut min bil till någon, så det är ingen stor sak för egen del.

Nu finns det ju nyanser i detta.

Ett hyrbilsföretag - inga problem att bevisa att bilen bara var utlånad tillfälligt.

Låna ut till en bekant som man kanske känner ytligt - kanske lite svårare än fallet ovan men fortfarande ganska lätt.

I fallet som SVT tar upp - du lånar ut bilen till en nära anhörig som du dessutom bor hos eller precis i närheten - då börjar det bli lite problem. Om du inte kan bevisa kvitton att det är du som löpande tankar bilen osv så finns risken att KFM antar att bilens verkliga brukare/ägare är personen som framför bilen.
Citera
2023-11-07, 14:44
Medlem
utforskarens avatar
Ja okej, jag fattar. Tack för svar!

Det känns i alla fall som att det finns gråzoner och möjlighet till misstag, kryphål och obskyra affärsupplägg här.
Citera
2023-11-07, 20:11
Medlem
Citat:
Nej, mina tankar gick såhär:

OK, så om jag råkar låna ut min bil till någon som (utan min vetskap) har skulder, så kan jag bli av med bilen, och det finns inget jag kan göra åt saken? Man är en liten människa som blir rövknullad av staten som vanligt, alltså. (Det finns också ett inslag om en kille som har blivit av med sin bil på SVT). Jaha, kul jul…

Jag förutsätter att vi alla inte är lika inför lagen, och att hyrföretag särbehandlas i dessa fall. Men om så inte vore fallet, rent juridiskt, så hade lagen bakom detta kunnat slå bakut, och det hade i någon mån glatt mig.

Nu har jag själv min ekonomi i god ordning och känner, vad jag vet, inga skuldsatta personer. Jag lånar heller aldrig ut min bil till någon, så det är ingen stor sak för egen del.

Hyrbilsbolagen äger sällan bilarna heller, dom leasar.
Leasingavtalen i sig brukar räcka för att det ska vara visat att leasinggivaren äger bilen
Citera
2023-11-08, 08:37
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Det borde väl vara lika enkelt att bevisa ifall en annan privatperson äger bilen?
Man tycker ju att det borde vara ganska enkelt. Exempelvis genom att visa upp utgifterna man haft för att tanka bilen. Eller kalla in vittnen, det måste ju finnas hur många som helst på mannens arbete, barnens dagis etc som kan intyga att han använt bilen närmast dagligen.
Citera
2023-11-08, 11:00
Medlem
Citat:
Jag citerar kronoinspektör Dennis Blomfeldt:

”Har du nycklarna har du bilen”.
”Du kan ju skriva bilen på vem du vill egentligen”.

Det borde väl vara lika enkelt att bevisa ifall en annan privatperson äger bilen?

Tror du det var det enda kronoinspektören sa? Journalister drar den mest kärnfulla meningen ur ett samanhang och citerat den löst.
Citera
2023-11-08, 11:03
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Hyrbilsbolagen äger sällan bilarna heller, dom leasar.
Leasingavtalen i sig brukar räcka för att det ska vara visat att leasinggivaren äger bilen
Det tänkte jag också på. I TS fall skulle leasing fungera?
Citera
2023-11-08, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Man tycker ju att det borde vara ganska enkelt. Exempelvis genom att visa upp utgifterna man haft för att tanka bilen. Eller kalla in vittnen, det måste ju finnas hur många som helst på mannens arbete, barnens dagis etc som kan intyga att han använt bilen närmast dagligen.

Personalen på barnens dagen har ingen anlening att gå ut på parkerinhen och kolla vad för bil föräldrarna kör. Samma med kollegor, jag vet inte vilka av mina kollegor som kör bil till jobbet och vad för bilar de inså fall kör. (Avser här fallet att utlpnaren också har tillgång till någon annan bil än den utlånade)
Citera
2023-11-08, 11:16
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Personalen på barnens dagen har ingen anlening att gå ut på parkerinhen och kolla vad för bil föräldrarna kör. Samma med kollegor, jag vet inte vilka av mina kollegor som kör bil till jobbet och vad för bilar de inså fall kör. (Avser här fallet att utlpnaren också har tillgång till någon annan bil än den utlånade)
Att du inte har någon koll betyder inte att folk i gemen inte har det. Jag kan räkna upp iaf ett tiotal av de bilar som mina kollegor använder, allt från Audi A3 till Volvo C30 till Suzuki Swift till VW Passat till Hyundai Atos till BMW 5-serie etc. Och du tror inte samma sak gäller på ett dagis? Att man inte tänker på form och färg på de bilar som föräldrarna anländer i?
Citera
2023-11-08, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Att du inte har någon koll betyder inte att folk i gemen inte har det. Jag kan räkna upp iaf ett tiotal av de bilar som mina kollegor använder, allt från Audi A3 till Volvo C30 till Suzuki Swift till VW Passat till Hyundai Atos till BMW 5-serie etc. Och du tror inte samma sak gäller på ett dagis? Att man inte tänker på form och färg på de bilar som föräldrarna anländer i?

Att jag inte har koll.på jobbet beror ju på att vi har flextid så vi anländer och lämnar inte samtidigt och kontorsfönstren är inte mot parkeringen.

På dagis kan det vara så att parkeringen och dagisets fönster och gård inte vetter mot varandra. Så var det när jag gick på dagis.
Citera
2023-11-08, 11:38
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Att jag inte har koll.på jobbet beror ju på att vi har flextid så vi anländer och lämnar inte samtidigt och kontorsfönstren är inte mot parkeringen.

På dagis kan det vara så att parkeringen och dagisets fönster och gård inte vetter mot varandra. Så var det när jag gick på dagis.
Och du kan inte tänka dig ett enda annat socialt sammanhang där kollegor, vänner, släktingar etc kan ha sett bilen än dessa två?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in