• 2
  • 3
2023-11-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Och du kan inte tänka dig ett enda annat socialt sammanhang där kollegor, vänner, släktingar etc kan ha sett bilen än dessa två?

Absolut, många. Det var mest dessa som jag inte tyckte var så självklara.

Men ja, vem som tankar, servar mm. Vilket sorts liv de lever, hur den som "lånat" bilet löser sitt transportbehov annars mm. Ytterst blir det ju en helhetsbedömning huruvida det förefaller troligt att "lånaren" är huvudsaklig brukare eller inte.
Citera
2023-11-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Om så var fallet skulle ju varenda person med skuld hyra en bil och få delar av skulden "betald" så självklart funkar det inte så.

Om det fungerar, så blir det nog en ny skuld när hyrbilsfirman eller dess försäkringsbolag kräver ersättning.

Den försäkring som ingår i bilhyran täcker väl inte att kronofogden tar bilen som skuldutmätning?
Citera
2023-11-11, 20:29
Medlem
Sedan finns det kanske möjlighet att sälja hyrbilen kontant och anmäla den som stulen, och tjäna på det.

Men det är väl på samma nivå som att stjäla en bil (eller med moderna stöldskydd ofta kapar de en bil, stjäl nyckeln från föraren) och sälja den.

Dvs tjäna på brott.
Citera
2023-11-12, 20:45
Medlem
Pippikoftans avatar
Du får nog ta och kolla upp vad skuldsanering innebär.
Citera
2023-11-13, 19:04
Medlem
Man får ta SVTs reportage med en nypa salt.

OM du kommer körande i en hyrbil och blir stoppad under pågående utmätning så JA, polisen kan tekniskt sett beslagta fordonet.

Det bör inte vara någon större skillnad mot om du besitter ett fordon som står skrivet på exempelvis en annan privat person.

DÄREMOT skulle firman som i grund och botten äger fordonet troligtvis överklaga beslutet och begära att få bilen i retur då man kan bevisa att man äger bilen genom ägaravtal, hyresavtal och kvitton på köpet.

EN privatperson bör alltså ha SAMMA möjlighet att begära sin beslagtagna bil i retur FÖRUTSATT att man kan bevisa att man faktiskt äger bilen.

Nu tror jag det ligger flera hundar begravna här som alltid när diverse skumma typer är inblandade i historien så låt mig säga att jag är skeptisk till hela affären kring den här bilen som KF beslagtog.

Sedan kan man ju även gissa sig till att en någorlunda seriös firma inte skulle hyra ut en bil utan sedvanlig kreditprövning varpå en person med pågående utmätning inte skulle klara en sådan och därmed inte få någon som helst möjlighet till att hyra en bil. En privatperson däremot kan ju åka på en nitlott.

Skuldsanering är heller inte samma sak som pågående utmätning då KF under skuldsanering inte utmäter någon egendom.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in