• 1
  • 2
2023-11-07, 08:00
Medlem
utforskarens avatar
Såg på SVT att Kronofogden kan ta bilen av en (utmätning) även om den egentligen tillhör någon annan:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...-bilen--j7rbag

Skulle man (i teori & praktik) kunna hyra en bil som Kronofogden sedan norpar, och på så sätt göra sig skuldfri?
Citera
2023-11-07, 08:17
Medlem
sinistrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Såg på SVT att Kronofogden kan ta bilen av en (utmätning) även om den egentligen tillhör någon annan:

Skulle man (i teori & praktik) kunna hyra en bil som Kronofogden sedan norpar, och på så sätt göra sig skuldfri?

Nej
Citera
2023-11-07, 08:20
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Nej, för det är väldigt enkelt att bevisa att du inte äger hyrbilen.
Citera
2023-11-07, 08:29
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nej, för det är väldigt enkelt att bevisa att du inte äger hyrbilen.

Jag citerar kronoinspektör Dennis Blomfeldt:

”Har du nycklarna har du bilen”.
”Du kan ju skriva bilen på vem du vill egentligen”.

Det borde väl vara lika enkelt att bevisa ifall en annan privatperson äger bilen?
Citera
2023-11-07, 08:34
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Det borde väl vara lika enkelt att bevisa ifall en annan privatperson äger bilen?

Javisst, om du har alla papper i ordning och hyresavtal som visar att gäldenären faktiskt bara lånat bilden för en viss tid.
Citera
2023-11-07, 08:36
Medlem
Citat:

Men allvarligt..Varför skulle dom ta en hyrbil i beslag? Det fattar du väl själv att det inte funkar.. Sen lär du ju knappast få hyra en bil om du är kolsvart på pappret..
Citera
2023-11-07, 08:43
Medlem
Citat:

Som andra svarat här nej: Ett hyrbilsföretag kan enkelt bevisa att de äger fordonet och enbart hyrt ut det tillfälligt till dig.

I inslaget från SVT var det tydligt att myndigheterna hade en skälig misstanke om att den kriminelle som använde fordonet var den faktiska ägaren och personen som stod som ägare enbart var en målvakt.

Reglerna har ändrats så man har en något svagare sits som privatägare av kapitalvaror som t.ex ett fordon.
Så som privatperson måste manvara väldigt försiktig om man långvarit/Frekvent lånar ut sitt fordon till kriminella eller skuldsatta.

Personligen tycker jag det är bra, med tanke på hur de kriminella beter sig idag.
Citera
2023-11-07, 08:54
Medlem
utforskarens avatar
Allright!
Citera
2023-11-07, 08:56
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tror du på fullt allvar att uthyrningsföretaget inte förmår bevisa att det äger bilen i syfte att regelmässigt hyra ut den till olika personer? I så fall har ni kognitiv svikt som ett påtagligt inslag i familjens genpool.
Citera
2023-11-07, 09:12
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Tror du på fullt allvar att uthyrningsföretaget inte förmår bevisa att det äger bilen i syfte att regelmässigt hyra ut den till olika personer? I så fall har ni kognitiv svikt som ett påtagligt inslag i familjens genpool.

Nej, mina tankar gick såhär:

OK, så om jag råkar låna ut min bil till någon som (utan min vetskap) har skulder, så kan jag bli av med bilen, och det finns inget jag kan göra åt saken? Man är en liten människa som blir rövknullad av staten som vanligt, alltså. (Det finns också ett inslag om en kille som har blivit av med sin bil på SVT). Jaha, kul jul…

Jag förutsätter att vi alla inte är lika inför lagen, och att hyrföretag särbehandlas i dessa fall. Men om så inte vore fallet, rent juridiskt, så hade lagen bakom detta kunnat slå bakut, och det hade i någon mån glatt mig.

Nu har jag själv min ekonomi i god ordning och känner, vad jag vet, inga skuldsatta personer. Jag lånar heller aldrig ut min bil till någon, så det är ingen stor sak för egen del.
Citera
2023-11-07, 09:18
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Jag förutsätter att vi alla inte är lika inför lagen, och att hyrföretag särbehandlas i dessa fall.
Att ha fullgod dokumentation innebär inte att man blir särbehandlad på annat än objektiv grund i förhållande till någon som inte har det.
Citera
2023-11-07, 09:20
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Att ha fullgod dokumentation innebär inte att man blir särbehandlad på annat än objektiv grund i förhållande till någon som inte har det.

Bra, då bör jag i alla fall klara mig med min fullgoda dokumentation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in