2023-11-08, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Massor, ok. Men fortfarande har ingen kunnat ge ett enda exempel på VAD de fick tillbaka av kvinnorna.
Jo, du har bara valt att ignorera de inläggen. Men men!
Citera
2023-11-08, 10:34
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Även norra skandinavien?

Har ej sett det själv.

Ja. Vi har tex Kalvträskskidan (5200 år gammal) och det grävdes även fram en lika gammal bosättning öster om Umeå, vid E12 västra länken, där det fanns spår av djurhållning och jordbruk.

Även en Vikingatida boplats hittades vid röbäck.
Citera
2023-11-08, 10:37
Medlem
Citat:
Kanske inte ”fruar” precis, tror knappast de gifte sig på den tiden 😄
Men trälar kan de säkert ha varit. Och det var nog väldigt vanligt och accepterat att våldta trälar. Det kan ju förklara varför många av oss härstammar från ur-skandinavier maternellt och från stäppkrigare paternellt.
Vi är nog många som har resultatet av våldtäkt långt bak i våra släktled.
En del av stäppkrigarna verkar sedanha stannat kvar i skandinavien, även när de var färdiga med våldtäkterna och morden.

Fruar var de nog eftersom det om jag förstått det rätt så är det alldeles för lite kvinnligt DNA i kontinentala Europa för att de ska ha haft med sig kvinnor på sitt erövrade.

Sen har jag sett att du trott att kvinnor skulle ha varit en belastning bland jägare och samlare. Bland jägare och samlare i Amazonas är/var det vanligt att man anfaller grannar och dödar alla utom kvinnor i fertil ålder, dessa tar man med hem. Finns en historia om en kvinna från en stad i utkanten av Amazonas i Colombia eller Venezuela tillfångatogs av en stam som aldrig besegrades av varken spanjorer eller av de självständiga efterkommande staterna. Hon var tillfångatagen i cirka 10-15 år och var med om flera angrepp när detta hände. Så bland dessa stammar så kanske det är förenat med hög status att ha många kvinnor. Man har ju även hört liknade historier om nordamerikanska prärieindianer som också ofta rövade kvinnor, fast de tycker jag inte är lika bra att jämföra med för de har ju hästar att tillgå.
Citera
2023-11-08, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibis
Det du beskriver där, dvs. synen på kvinnan som mindre värd och närmast en handelsvara med giftermål etc. är ju något som dök upp långt senare med när vi blev bofasta och började odla mat.

Innan dess var inte personliga ägodelar som så eller ”äga mark” ens ett begrepp men när då skit skall ärvas nedåt och det är viktigt att veta vem som är far till vems barn etc, då började man se kvinnor som mer en del som skulle giftas bort etc. Inte heller var de lika bra på det tyngre jobbet som bonde.

Som bonde skulle du helt plötsligt börja mäta penis med grannbonden i form av ägodelar, mängd mark och fläskig grav sen vid döden. Sånt onödigt skit.

Vi har sedan vi blev bofasta levt i vad för vår art är artificiellt och fel.

Livet innan; små familjegrupper på 20-30 personer där alla bidrog på sina sätt (män mer jakt, kvinnor mer fiske och samla men troligtvis rätt bra blandning ändå när alla behöves) är mer vårt naturliga sätt att leva. Inte heller var man så jävla mån om vems barn var exakt vems, alla var ju stammen och därmed jämlika. Inga arv att hålla koll på, närmast allt tillhörde stammen. De får saker man fattade personligt tycke för begravdes kanske med en. Alla hade sin plats och sitt värde. Du som individ kanske inte fick ligga (fast i en värld där typ alla var i elitidrottarform…) vad spelade det för roll? Ditt värde låg aldrig där, du var en del av stammen. Inte den senaste feta iphonen? Vad fan pratar du om, du är stam. Du var älskad.

Vi jobbade mindre per dag, var i bättre form och bortsett från att en infektion elekr ett benbrott kunde vara döden skulle jag nog säga att vi garanterat mådde bättre både fysiskt som mentalt!

Det är de senare samhällsformerna som är lögnerna. Vi är menade för stamlivet.
Mycket, mycket intressant och bra inlägg. Det låter helt logiskt, men du får ha förståelse för att vi äldre växt upp med lite annan input från skolan. Inte helt lätt att tänka om.
Citera
2023-11-08, 10:39
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Könskamp är fel,ja. Men fakta?
VET du att kvinnorna var betydelsefulla för stammen, eller ÖNSKAR du att de var det?

Och om de var betydelsefulla, varför är de inte det längre? När, hur och ffa varför försvann kvinnornas förmodade betydelse?
Vid jordbrukets införande (man har sett mer förslitningsskador på kvinnliga skelett än på manliga från tidig jordbruksålder, vilket tyder på att de hade låg status och därför fick utföra de slitigaste jobben)?
Vid kristendomens införande?

Gillar ej könskampsdiskussionen.

Så här tror jag

Grekisk Romersk antik tid- Kvinnan låg status

Jägarstenålder- förmodligen alla viktiga.

Svensk bondeålder med kyrkbesök på söndagar. Prästen männen stärker sin ställning.
Kvinnans ökande inflytande börjar vid rösträttskampen runt år 1900.

Åter till stenåldern
Citera
2023-11-08, 10:41
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Ja. Vi har tex Kalvträskskidan (5200 år gammal) och det grävdes även fram en lika gammal bosättning öster om Umeå, vid E12 västra länken, där det fanns spår av djurhållning och jordbruk.

Även en Vikingatida boplats hittades vid röbäck.

Vi pratade stridsyxekulturen som kom från Ukraina och kontinenten och spreds till Norden... slog ut trattbägarkulturen.
Utbredning i Sv upp till Gävle, Södra Norge samt Trondheim och Bodötrakten..
se karta https://sv.wikipedia.org/wiki/Stridsyxekulturen
Citera
2023-11-08, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Välgjort! Men liknande produktioner om stenåldersmänniskor och vikingar har gjort så de är inget nytt. Var dock mångta år sedan ja såg något liknande på tv.

Tkr serien första avsnitt är intressant. Men hade hoppats på lite mer fakta som man ej visste innan från skoltiden.

Däremot ställer jag mig frågande till om kvinnor under stenåldern verkligen var med och jagade???? Hur vet forskarna det?
Dom tog väl hand om ”hemmet” och barnen mest.

Österudskvinnan, hur vet dom att hon gick runt å jagade tex?

Ser framemot avsnitten om Sveriges storhetstid.

Jag vet inte hur de vet det, de kan ha hittat kvinnor med tecken på att de dött i strid eller begravda med vapen, t ex. Men det är inte otänkbart. Människorna levde ju med små marginaler, jagade för överlevnad. De behövde utnyttja alla resurser de hade för överlevnad. Var man en grupp om 20 personer så kanske kvinnorna också behövdes för en framgångsrik jakt, så många som möjligt ur hela gruppen behövdes.

Vänd på det, kvinnor kan både springa, spana och kasta spjut, varför skulle de inte ha varit med? De kanske inte hade hunnit etablera stereotypa könsroller och diverse oskrivna regler och vad kvinnor kunde och inte kunde göra som i mångt och mycket är till för att begränsa kvinnor.

När man blev bofast var det annorlunda. Men det var inte så att kvinnorna inte arbetade hårt. Men i bondesamhället var kvinnors uppgifter mer i hemmet och männens mer utanför hemmet. Det fanns ju en anledning att den livsstilen tog över, den var mer framgångsrik. Man kunde bygga upp ett överskott och man kunde disponera gruppens resurser bättre.
Citera
2023-11-08, 10:46
Medlem
Citat:
Mycket, mycket intressant och bra inlägg. Det låter helt logiskt, men du får ha förståelse för att vi äldre växt upp med lite annan input från skolan. Inte helt lätt att tänka om.
Jag tror du måste börja med varför du ens vill se ned på en annan människa i sig. Dvs inte en kvinna, inte en svart, inte en brun.

Se människan, skit i samhällets påhittade skittrams omkring dig. Så mycket av vad vi har omkring oss är typ påhittat för att få oss att må skit, nära nog. Inte nödvändigtvis medvetet påhittat men leder ändå dit.

Några av mina absolut bästa och närmaste vänner är kvinnor, men själva det faktumet att de är kvinnor är ingen del i det utan det handlar om de människor de är. Sluta se dem som endast ”kvinnor” eller sexuell lust, tuttar och bröst eller vad nu samhället vill premiera för att få dig frustrerad så du handlar mer skit, och se personerna.

Sen får man såklart se det andra också men när DU väljer det och på en grund av mänsklighet. Det finns så fantastiskt mycket underbart utbyte man kan ha med andra människor som INTE har med biologiskt kön att göra, där har du vad män fick ut då och får ut nu av kvinnor.

Men man måste förbi allt påhittat skit först.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RamsundAktaRingen
Makten berätta historier har Svt. Inte bara serien Historien om Sverige utan politikermaktens röst år från år vilket skett genom opartiska Svt, Sr.
9 miljarder per år får de av skatten f ö..

Jag fastnade för just det du skrev "..skeptisk till främlingar. Något man faktiskt kan märka av än idag . . . . . . "
Saken är den att det är djupt mänskligt och ligger som överlevnadsstrategi hos alla i hela världen att vara skeptisk, försiktig, prövande mot nya saker som ex vid husköp, investeringar, till nya människor. Det som endera kan visa sig skada oss eller ge vinst beroende på valet eller bortväljandet.
Svt, Sr har perverterat naturligt främlingsavvaktande (eller -skeptisk,
-utforskande eller liknande benämning)
till att vara -fientlig. *Främlingsfientlig.

Om vi räknade ut hur många gånger detta *ord kablats ut förstår vi syftet=ifrågasätt inte narrativet kring migrationen (den svenska migrationspolitiken alltså) och om du gör det ska du skämmas, märkas
-fientlig.
Jag går inte in på de afrikanska statisterna i början av serien men konstaterar att (S)vt är duktiga sprida berättelser som passar politiska makten. Den som skriver historien ska dock låta bli blanda in makten och politiska mål. Inte heller färga dagliga nyheter politiskt.

Jag som skrev det inlägget han svarade på vill påpeka att jag menade absolut inget som har med nutida politik att göra. Det jag menade är att det är ju inte lätt att bygga upp en civilisation om man är 100% aggressiv och anfaller alla andra grupper man stöter på. Grupper som inte utgjorde hot måste det ju ha varit bättre att samarbeta med än att slå ihjäl. Och de som var alldeles för aggressiva har ju försvunnit ut genpoolen för det var en mera lyckad strategi att samarbete och byta ideer än att konstant mörda varandra.

Under jägarstenålder gick det inte att komma från främmande land och leva på bidrag eller säga åt någon att betala skatt så att bidrag till främmande stammar kan betalas.
Citera
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Vi pratade stridsyxekulturen som kom från Ukraina och kontinenten och spreds till Norden... slog ut trattbägarkulturen.
Utbredning i Sv upp till Gävle, Södra Norge samt Trondheim och Bodötrakten..
se karta https://sv.wikipedia.org/wiki/Stridsyxekulturen
Du har rätt, jag läste för snabbt. Trodde det var om andra än samer.
Citera
2023-11-08, 10:49
Medlem
Citat:
Åter till stenåldern
Så jävlar detta!

Tänk ett nomadliv där vi med modern teknik insprinklat lever ett sorts nomadliv i balans med naturen.

Minska ner mängden människor i världen till säg en procent av vad vi har idag och vi kan alla leva i överflöd. Hade varit najs tror jag.
Citera
2023-11-08, 10:53
Medlem
Vad jag saknade i programmet var en beskrivning hur man tog sig till Skandinavien över huvudtaget. Om man kommer från Afrika så måste man ta sig över ett par berg innan man når Tyskland och Centraleuropa.

Framför allt ska man ta sig över stora vattenområden från Danmark till Sverige. Det är ingenting man vandrar över 10k år sedan. Har dock ej kollat hur landförflyttningar har skett efter detta. Det var nog inte så lätt att erövra nya marker när överlevnaden var den primära uppgiften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in