2023-11-07, 20:23
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej vad spelar pengars värde för roll, det har du helt rätt i
Att du kommer fortsätta bo på gatan.
Citera
2023-11-07, 20:53
Medlem
Sedan när vi jämför hyror och avgifter, får vi också tänka på att avgifter faktiskt kan sänkas (även om det är mindre vanligt, dock förekommande). Om räntan sjunker och BBR-lånen blir billigare, hyresrätter som BRF innehar avyttras, ev. lokaler som hyrs ut etc.
Medan hyror är irreversibla, dvs dom sänks aldrig.

Nominellt då.
Citera
2023-11-07, 21:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det har fungerat för mig och min bror. Vi är båda mer eller mindre ekonomiskt oberoende och den stora anledningen till det är för oss båda är vårat boende och hur vi båda nyttjat möjligheten att belåna våra hus.
Idag är vi båda skuldfria och har bra med pengar på banken.
Vi tittar inte på sånt strunt som nominellt värde. Alla tillgångar tappar ju lika mycket om kronan blir svag. Pengar på börsen är risk och kräver tid och engagemang och kunskap men det an ändå gå åt helvete. Att placera i andta valutor kräver en kunskap jag inte har. Mycket bättre att satsa på att bo bra och tjäna pengar på att bo, man måste ju bo.
Fast om du och din bror uppfunnit tidsmaskinen så kan jag hålla med dig, åk till 70 talet och köp LM Ericsson.
Eller just ja? Tiderna med minusränta är över, eller har din fastighet ökat realt i värde de senaste 18 mån? Inte?
Fastigheter kostar pengar idag om du bor i dem, så som det har varit under stora delar av historiens gång.
Citera
2023-11-07, 21:13
Medlem
Citat:
Fast om du och din bror uppfunnit tidsmaskinen så kan jag hålla med dig, åk till 70 talet och köp LM Ericsson.
Eller just ja? Tiderna med minusränta är över, eller har din fastighet ökat realt i värde de senaste 18 mån? Inte?
Fastigheter kostar pengar idag om du bor i dem, så som det har varit under stora delar av historiens gång.
Man ska väl se det på lång sikt. Det säger iallafall alla som köper aktier.
Det finns fler sätt att tjäna pengar på ett hus. Bygga ett attefallshus t.ex. 500.000 investering kan man få igen på en 5-6 år på rätt läge. Värdet på fastigheten ökar garanterat lika mycket som investeringen så det är väldigt låg risk.
Man kan även belåna och köpa aktier eller om man behöver pengar för att start eller köpa ett företag. Så vad du än säger så är ett lågbelånat hus en fantastisk tillgång.
Citera
2023-11-07, 21:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Köpa en hyresfastighet och hyra ut lägenheterna t.ex.
Kan du inte göra det med allt vad du har skrapat ihop, vi står inför en fet smäll på den kommersiella sidan om inte räntorna sänks rejält nästa år.
Att köpa hyresfastigheter till dagens värderingar är nog bland det mer korkade man kan tänka sig i dagsläget.
Citera
2023-11-07, 21:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det finns fler sätt att tjäna pengar på ett hus. Bygga ett attefallshus t.ex. 500.000 investering kan man få igen på en 5-6 år på rätt läge. Värdet på fastigheten ökar garanterat lika mycket som investeringen så det är väldigt låg risk.
Man kan även belåna och köpa aktier eller om man behöver pengar för att start eller köpa ett företag. Så vad du än säger så är ett lågbelånat hus en fantastisk tillgång.
Kan man? Är du säker på att någon kommer att vilja hyra ditt Attefallshus om 3 år till en hyra som du behöver ha in?
Köper du aktier i stora välskötta bolag så lär du få igen kursras över tid och direktavkastning. Fastighetsmarknaden är beroende av billiga lån och stigande reallöner om det skall ens bli stopp på sjunkande realvärden.
Citera
2023-11-07, 21:30
Medlem
Citat:
Köpa en hyresfastighet och hyra ut lägenheterna t.ex.

Då lånar man väl med hyresfastigheten som säkerhet? Dessutom är det knappast ett exempel på något som en vanlig svenne kan tänkas att göra.
Citera
2023-11-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Då lånar man väl med hyresfastigheten som säkerhet? Dessutom är det knappast ett exempel på något som en vanlig svenne kan tänkas att göra.

Vet inte om ni pratar om olika saker, men nej man kan inte låna till en kontantinsats för att köpa en kommersiell fastighet. Bankerna kräver typ 50% cash för att bevilja lån till kommersiell fastighet (såklart beroende på bolagsform).

Det skribenten troligtvis menade var att hen lånade upp på sin befintliga primärfastighet för att ha råd att pynta cashen för en kommersiell fastighet.
Citera
2023-11-07, 22:11
Medlem
https://www.friatider.se/varannan-vuxen-far-nu-ekonomisk-hjalp-av-foralder

Fria tider brukar ha lite svårt för matte men det är ändå graverande.
Citera
2023-11-07, 23:01
Medlem
Citat:

Det är normalt att kunna hyra ut sitt Attefallshus för 10.000kr/mån då menar du? Men visst ett lågbelånat hus, tex ett hus i gåva eller arv är såklart jättebra att få.
Citera
2023-11-07, 23:22
Medlem
Citat:
Kan du inte göra det med allt vad du har skrapat ihop, vi står inför en fet smäll på den kommersiella sidan om inte räntorna sänks rejält nästa år.
Att köpa hyresfastigheter till dagens värderingar är nog bland det mer korkade man kan tänka sig i dagsläget.
Ja, jag har inte talat om att köpa idag men när rätt tillfälle ges så finns min egen lilla bank att plocka pengar ifrån till låg ränta. Under tiden bor jag billigt och bra. Det är så man tjänar pengar.
Citera
2023-11-07, 23:25
Medlem
Citat:
Kan man? Är du säker på att någon kommer att vilja hyra ditt Attefallshus om 3 år till en hyra som du behöver ha in?
Köper du aktier i stora välskötta bolag så lär du få igen kursras över tid och direktavkastning. Fastighetsmarknaden är beroende av billiga lån och stigande reallöner om det skall ens bli stopp på sjunkande realvärden.
Det finns alltid ett behov att hyra och om det skulle knipa kan man köra lite airbnb och dra in mer än vanlig hyra men med en arbetsinsats kopplat till det. Du är negativt inställd märker jag. Det är ingen bra egenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in