2023-11-07, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Och du tycker att min vänliga frågeställning måste bemötas på ditt otrevliga sätt?
Jag har jobbat mycket i USA, men inte hos Tesla. Därav min fråga, inte mitt påstående. Idiot!

Ursäkta mitt tonläge men jag är sjukt trött på sossar, särskilt svenska sådana som aldrig någonsin i deras liv ifrågasätt SVT och Aftonbladet, det blir tröttsamt.
Citera
2023-11-07, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av disknu
Trams.

Detta agerande från Tesla handlar bara om makten, man hatar fack och inget annat.

Man vill alltså skapa en miljö som gör att varje arbetare står ensam i alla frågor, så länge det sedan är ont om folk så är man snäll och det omvända är man elakt.

Läs på lite historia, man blir inte sosse eller kommunist för att man är med i facket, däremot så har man fattat att ensam är svag.

Sluta skriv trams när du inte har sakliga argument och sen kan du själv ta och läsa på historia.

Är man med i facket står man inte ensam bara för AG skippat kollektivavtal, det där är verkligen trams då man som arbetstagare ändå har facket i ryggen.

Sen sitter du och argumenterar på en tes som du själv fabricerat ihop, eller kan du citera någon på en relevant post inom Tesla som sagt att man inte vill ha kollektivavtal p.g.a. Att man själva vill ha makten?

Om det inte passar att jobba på jobbet så drar slutar man bara och börjar jobba där man trivs.

Hade jag kommit i trångmål, eller är missnöjd, på en arbetsplats tackar jag i.a.f. för kaffet och söker mig någon annanstans, gärna en konkurrent. Känns obegripligt att facken skall slösa på sina medlemmars inbetalda pengar och försöka tvinga företag att skriva på under utpressningsliknande förhandlingsmetoder.
Den svenska modellen är att det är valfritt, ser ingen anledning till varfdör det skall urholkas.
Citera
2023-11-07, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frikkens
Norska facket vurderar tilltag för å hjälpa svenska arbetare som önskar kollektivavtal.
En åtgärd kan vara å inte tillåta båtar å lossa Teslas bilar.

https://www.nettavisen.no/okonomi/fellesforbundet-i-norge-om-tesla-streik-vi-vurderer-tiltak/s/5-95-1440083
Tesla är flera gånger större i Norge än i Sverige; vanliga människor med vanliga jobb kör Tesla, du kan vara en snickare med vanlig lön = då kör du Tesla I Norge.

Så om svenska maffia-fack klarar att involvera norska fack; då får man stora problem.

Jag säger fortfarande att det är företagspolicy globalt och har ingenting med svenska arbetsvillkor att göra.

Jag tror att svenska fack kommer slå ut Tesla från Sverige. Det är slutkonsekvensen av detta. Svenskarna blir utan Tesla och de arbetstillfällen som kommer med.
Citera
2023-11-07, 23:09
Medlem
needAlifes avatar
Alltså Tesla har snart inget val. Hela Sveriges fackföreningsrörelse är med på tåget. Inga Teslabilar lastas av i hamn, inga laddstolpar sköts om, inga reperationer görs. Det går inte att bedriva en verksamhet med de villkoren.
Citera
2023-11-07, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macccan87
Det ger Tesla möjlighet att konkurrera på andra villkor än alla andra. Kan inte förstå hur folk tror att Tesla inte skriver kollektivavtal eftersom deras avtal är bättre, som om de gör det av välvilja till sina arbetare.. Med din logik skulle hälften av all arbetskraft i USA gå hemma och dra fötterna eftersom arbetsförhållandena är värdelösa.

Kollektivavtalet är golvet, finns ingenting som hindrar Tesla från att ge mer än det när väl avtal är skrivet. Inte fan skulle jag vilja ha det som står i mitt kollektivavtal, men det är ju botten.. normala är ju att det finns lokala avtal ovanpå kollektivavtalet.

Kan du eller ngn annan nämna några arbetsplatser där de lokala avtalen är mkt bättre än de centrala
Citera
2023-11-07, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tycker det är bra att man nu går ut och kritiserar Stefan Löfven uttalande om Tesla strejken.

Stefan Löfven är tidigare ordförande för If metall, han fördömer att Tesla inte har kollektivavtal, samtidigt som man framhåller att hans nuvarande uppdragsgivare inte har kollektivavtal, där Rud Pedersen går ut med att vi tecknar inga kollektivavtal överhuvudtaget.

Man ska se detta som rent hyckleri, både mot den svenska modellen samt mot kollektivavtalet, där Löfven som tidigare if metall ordförande vägrar svara på frågan varför han jobbar åt ett företag som själva vägrar kollektivavtal. Samtidigt som han går ut med kritik mot Tesla för just avsaknad av kollektivavtal.

Tänkte hjälpa stefan Löfven att få kollektiv avtal på sin arbetsplats vilken är adressen o firmans namn så vi kan sätta den i blockad
Citera
2023-11-07, 23:23
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Alltså Tesla har snart inget val. Hela Sveriges fackföreningsrörelse är med på tåget. Inga Teslabilar lastas av i hamn, inga laddstolpar sköts om, inga reperationer görs. Det går inte att bedriva en verksamhet med de villkoren.

Det görs fortfarande service på de flesta verkstäderna.
Underhåll av laddare kan andra än fackligt anslutna elektriker göra.
Bilarna kommer in på annat sätt, var så säker.
Tror Tesla lämnar Sverige om det blir för mycket problem.
Citera
2023-11-07, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Nu pratar du utan att veta fakta. Kolla upp vad som ingår för en Tesla arbetare i USA, de har pension (401k), sjukförsäkringar, semester och mycket annat.

Hur mycket semester anställningsskydd och sjukersättning har de amerikanska arbetarna? Hur mycket föräldraledighet har de?
Citera
2023-11-08, 00:43
Medlem
auruns avatar
Inte läst tråden men förstår Tesla. Och då är dom arbetsgivaren. Jag hade aldrig tagit anställning i Sverige för ett företag med kollektivavtal. Hade heller aldrig som företagare anslutit mig.
LAS räcker och blir över. Kollektivavtal är i vägen om man har ett kvalificerat yrke.
Citera
2023-11-08, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Upplys oss.

Du vet vem det är eller vilket företag det handlar om, nu i somras var hans företag i strejk i Spanien.
Lite här o var i världen det blir lite bråk. Musk är kanske lite bättre ändå.
Citera
2023-11-08, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Vad ska media göra när Tesla inte vill kommentera. De anställda har säkert blivit tillsagda att inte prata med media. Vilket är normalt vid ett sånt här läge.
Ekot har sökt Tesla för kommentar utan framgång
https://carup.se/tesla-vagrar-kollektivavtal-i-sverige-hotas-av-strejk/
TT har sökt Tesla för kommentar utan framgång
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/strejken-splittrar-teslas-anstallda-stor-press
Inga svar från Teslas kommunikationschef.
https://da.se/2023/10/teslas-harda-hot-mot-dem-som-strejkar/
Vi Bilägare har sökt Teslas kommunikationsavdelning för en kommentar utan resultat.
https://www.vibilagare.se/nyheter/facket-tesla-ar-tydliga-med-oss-blir-inget-avtal
Lag&Avtal har sökt Tesla Motors för en kommentar.
https://www.lag-avtal.se/nyheter/tesla-strejk-hotar-efter-medlingsforsok/4203176

Media får väl fråga före detta anställda som jag skrev tidigare. Vad har hindrat media från att göra det? Bristande engagemang är förklaringen.
Citera
2023-11-08, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Hur mycket semester anställningsskydd och sjukersättning har de amerikanska arbetarna? Hur mycket föräldraledighet har de?
Det där är ju i huvudsak reglerat i lag och har mycket lite med kollektivavtal att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in