2023-11-07, 20:20
Medlem
Tratten52s avatar
Kollektivavtal är fantastiskt bra för en anställd och håller skitföretagen och blodsugarna borta.
Citera
2023-11-07, 20:22
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Förstår mig inte på folk som tycker Tesla gör rätt i denna situation - tycker ni att kollektivavtal är dåligt?
Hur kan någon tycka det är rimligt? vill ni inte ha en säker anställning?

Typiskt unga människor, när de blir uppsagda utan förvarning när de blir äldre och inte hittar annat arbete så kommer det låta annorlunda

Det handlar inte om huruvida kollektivavtal är bra eller dåligt eller huruvida man vill ha en säker anställning eller inte. Kollektivavtal är frivilligt då det inte är ett lagkrav, men facket använder sig av maffialiknande metoder för att driva igenom det. Dessutom är det så att om en anställd inte är nöjd med sina villkor kan faktiskt denne säga upp sig och söka sig ett annat arbete istället för att likt ett barn sätta sig ner och vägra arbeta, utan att riskera att bli uppsagd för arbetsvägran.
Citera
2023-11-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Stämmer inte riktigt för när några Volvosnubbar var i US för att fixa något så vaktade det amerikanska facket dem som hökar så de absolut inte skulle göra mer än tänkt dvs inte sno jänkarnas jobb.

Nu senast strejkade det amerikanska bilarbetarförbundet.

Får känslan av att de fular sig lite mer utomlands.

Du kanske ska titta på Sveriges nuvarande rikaste man, titta på konflikten han har haft i NY med facket där, man ska inte säga Svenska företag är bättre.
Citera
2023-11-07, 20:28
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Förstår mig inte på folk som tycker Tesla gör rätt i denna situation - tycker ni att kollektivavtal är dåligt?
Hur kan någon tycka det är rimligt? vill ni inte ha en säker anställning?

Typiskt unga människor, när de blir uppsagda utan förvarning när de blir äldre och inte hittar annat arbete så kommer det låta annorlunda

Facket kan inte göra någonting när arbetsgivaren önskar säga upp någon. Efter senaste förhandlingen har det dessutom blivit betydligt lättare att säga upp oönskad personal.
Citera
2023-11-07, 20:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Du kanske ska titta på Sveriges nuvarande rikaste man, titta på konflikten han har haft i NY med facket där, man ska inte säga Svenska företag är bättre.
Upplys oss.
Citera
2023-11-07, 20:37
Medlem
TurboOMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Ingen som tvingar dig att vara fackligt ansluten. Har arbetsplatsen kollektivavtal så omfattas du av skyddet oavsett.

Skulle nog säga att den största anledningen till att folk är med i facket idag är för inkomstgarantin
Tills det är dags för varsel då facket ser till att de som får sparken är de som inte är med i facket.
De utpressar inte bara företagarna. De utpressar även arbetarna och vill tvinga dem till att betala sina avgifter för att få behålla sitt jobb. Trots att man är bättre på sitt jobb än en facklig kollega så får man gå, för facket har makten över förhandlingen.
Citera
2023-11-07, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det är bara att se på Klarna. Så länge det går bra så behövs inte facket. Men när de i våras började säga upp folk på ett rätt så uppmärksammat sätt så var det många som gick med i facket.

Tesla kanske har bra förmåner men vad händer med dessa och anställningen om det börjar gå dåligt för dem eller om man lyckas reta upp en chef av misstag.

Exakt, det är så jag känner det.
Citera
2023-11-07, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
Tills det är dags för varsel då facket ser till att de som får sparken är de som inte är med i facket.
De utpressar inte bara företagarna. De utpressar även arbetarna och vill tvinga dem till att betala sina avgifter för att få behålla sitt jobb. Trots att man är bättre på sitt jobb än en facklig kollega så får man gå, för facket har makten över förhandlingen.

Det är inte facket som driver företaget. Företaget bestämmer vem som får gå eller ej. Finns begränsningar hur många man kan undanta från reglerna men det hjälper inte om företaget har bestämt sig. Kan bli billigare att sparka en fackansluten och betala skadestånd än att ha kvar skiten.
Citera
2023-11-07, 20:57
Medlem
kaktjuvens avatar
Brydde mig inte alls om denna fråga först men inser ju nu hur sjukt facken beter sig här.
Som jag förstått det av de som jobbar på tesla de gånger jag lämnat in min bil och snackat med dem så trivs alla jag hittills surrat med. Alla är trevliga, tillmötesgående och glada av sig. Samma folk har man stött på i 5 års tid också. Så inget större personalutbyte där inte.
Dock har jag inte funnit nån artikel ännu ifrån MSM där anställda intervjuas. Endast representanter för facken men inga anställda.
Nån som har och kan länka?
För de jag snackat med trivs som sagt och verkar ha sjyssta förmåner ändå.
Citera
2023-11-07, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Brydde mig inte alls om denna fråga först men inser ju nu hur sjukt facken beter sig här.
Som jag förstått det av de som jobbar på tesla de gånger jag lämnat in min bil och snackat med dem så trivs alla jag hittills surrat med. Alla är trevliga, tillmötesgående och glada av sig. Samma folk har man stött på i 5 års tid också. Så inget större personalutbyte där inte.
Dock har jag inte funnit nån artikel ännu ifrån MSM där anställda intervjuas. Endast representanter för facken men inga anställda.
Nån som har och kan länka?
För de jag snackat med trivs som sagt och verkar ha sjyssta förmåner ändå.

Problemet är väl att Tesla överlag är svåra att ställa upp på en intervju.

Peter Esse som driver en av de större youtube kanalerna i Sverige om elbilar har ju alltid sagt att det är omöjligt att få Tesla komma med ett utlandet oavsett om det är något positivt eller negativt.

De anställda på Tesla är säkert tillsagda att inte ställa upp på någon intervju utan låta allt sånt gå via deras press avdelning. Deras pressavdelning fungerar som så att när någon ställer en fråga till Tesla så säger får man svaret att de ska återkomma och sen hör man inte av dem.

Så media har ju bara facket att intervjua i denna fråga. Tesla har helt enkelt gett dem allt media utrymme.

Edit:
Här beskriver Peter Esse hur Teslas pressavdelning fungerar
https://youtu.be/avITSfVqSds?si=e0A08W48zg1OyVZP&t=240
Senast redigerad av zapohd 2023-11-07 kl. 21:09.
Citera
2023-11-07, 21:08
Medlem
kaktjuvens avatar
Finns alltid anonyma uppgiftslämnare också.
Bara märkligt att hela debatten blir ensidig i detta fall.
Citera
2023-11-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Finns alltid anonyma uppgiftslämnare också.
Bara märkligt att hela debatten blir ensidig i detta fall.

Media är duktig på att gräva upp andra saker men här saknas intresse av att prata med anställda på Tesla. Man borde i alla fall kunna hitta någon före detta anställd. Fackets åsikt blir väldigt snedvriden när det inte finns någon motpart. Facket kan hitta på vad som helst och stå oemotsagd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in