2023-11-07, 18:52
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Konspirationsteorier=neurotiska människor, det enda vi behöver komma ihåg.

Vi härstammar ju inte ens ifrån de första människorna som kom över till Skandinavien. De dog ju ut.

Jag blir nästan ledsen (eller ja, snarare mörkrädd) när jag läser trådar på Flashback. Så många uppenbart sjuka människor som ser judekonspirationer i allt. Måste vara jobbigt att leva på det viset.
Citera
2023-11-07, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Fast nu är det ju så att hela familjegruppen tog del av all mat som samlades eller jagades. Så att ha färre jägare är väl snarare en nackdel då man får mindre till varje person, jämfört med om fler i gruppen deltog i jakt och fällde fler byten.

Källa: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0047248410000138

"Here, we studied another type of osteological marker of activity, enthesopathies, of the upper limb remains of 37 European Upper Paleolithic and Mesolithic human fossils, with the goal of testing two hypotheses: 1) that activity levels were heightened at the end of Upper Paleolithic and into the Mesolithic relative to earlier foragers of the Gravettian, and 2) that there was an absence of a marked sexual division of labor in European hunter-gatherers during this time span".

Du kan åtminstone vara ärligt i dina citat och citera det efterföljande textstycket:

Citat:
Our results are consistent with the first hypothesis; upper limb enthesopathies are significantly less frequent in the Gravettian group, but raise doubts about the second hypothesis. Four males exhibit lesions that can be confidently associated with throwing activities, while no females exhibit such lesions.
Dvs, kvinnliga skelett visar inga indikationer på att de varit jägare.

Att Svt visar att så varit fallet är alltså att betrakta som politisk propaganda.

Det finns, som din artikel säger, egentligen inga jägarsamhällen i världen där kvinnorna jagar.
Utom i SVT-dokumentärer, förstås. Vad spelar sanningen för roll när det handlar om feminism och bögar?
Citera
2023-11-07, 18:55
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ursäkta men ditt inlägg verkar helt osakligt för diskussionen, som handlar om TV-programmet "Historien om Sverige" och avsnittet som handlar om tiden för 14500 - 3700 år sedan.
SvT går i armkrok med politikerna, de nutida historierevisionisterna https://www.youtube.com/watch?v=6s3HElwkYGA

Precis som Riksantikvarieämbetet, var vikingen muslim? https://fof.se/artikel/2006/6/var-vikingen-muslim/

Reklambranschen hänger på med SAS! Här kommer Go woke get broke på sin plats. https://www.youtube.com/watch?v=wY8uajAm9N8
Förstår du åt vilket håll samtiden strävar?

När det i själv verket ser ut så här https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_svenska_uppfinnare_och_innovatörer
https://www.tekniskamuseet.se/lar-dig-mer/100-innovationer/

Vi lever i en tid då judens bästa vän har seglat upp som hatobjekt, som ska förtalas i parti och minut.

Med det sagt så har jag inga större förhoppningar om fortsättningen av serien, men jag kan ha fel, vi får se!
Citera
2023-11-07, 18:55
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Du kan åtminstone vara ärligt i dina citat och citera det efterföljande textstycket:

Att Svt visar att så varit fallet är alltså att betrakta som politisk propaganda.

Det finns, som din artikel säger, egentligen inga jägarsamhällen i världen där kvinnorna jagar.
Utom i SVT-dokumentärer, förstås. Vad spelar sanningen för roll när det handlar om feminism och bögar?

Sorry, antog att folk skulle trycka på länken. Det jag ville visa i citatet var mest den källan studien refererar till. Men absolut borde jag ha haft med hela citatet.
Citera
2023-11-07, 18:57
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Jag blir nästan ledsen (eller ja, snarare mörkrädd) när jag läser trådar på Flashback. Så många uppenbart sjuka människor som ser judekonspirationer i allt. Måste vara jobbigt att leva på det viset.

Fast du kan trösta dig med att de som sitter på flashback och konspirerar etc etc, är en minoritet utav alla i Sverige. Inte ens 1 % faktiskt.
Citera
2023-11-07, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Exakt så.
(Sen kan det ju bli lite begreppsförvirring av begreppet ”jägarsamhälle”. Man tänker ju lätt att det handlar om samhällen där folk sysslar med jakt. Och sen visar det sig att INGEN, förutom männen, sysslar med jakt?! Men, men. Det var ett sidospår)
Citera
2023-11-07, 19:00
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Exakt så.
(Sen kan det ju bli lite begreppsförvirring av begreppet ”jägarsamhälle”. Man tänker ju lätt att det handlar om samhällen där folk sysslar med jakt. Och sen visar det sig att INGEN, förutom männen, sysslar med jakt?! Men, men. Det var ett sidospår)

Fast olika studier visar ju såklart olika perspektiv. Att bestämt hävda att INGEN förutom männen jagade känns lite oärligt. Sedan var förmodligen fördelningen inte ens nära 50/50, men att BARA männen skulle ha jagat tror jag inte på alls.
Citera
2023-11-07, 19:00
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Hehe somalierna där i början förstörde såklart med att se sådär muslimska ut i ögonen. Var säkert mörkhyade folk som först satte sina fötter skåne men de såg knappast somalieinavlade ut.

Men svt tog chansen😜
Funkar som skohorn, man kunde knappast haft en riktig blåneger!
Citera
2023-11-07, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Som dessa rekonstruktioner om vi pratar 14 000+ år sedan:

(FB) SVT storsatsar: "Historien om Sverige". 15 000 år på 10 h. Premiär hösten 2023.

SVT borde ha haft med skådespelare från den iberiska halvön istället för afrikaner om syftet var att upplysa tittarna om att stenåldersfolket KAN ha haft mörkare hudton.
Fast en av skådisarna är en person som spelade amatörteater för några år sedan. Hon är överjävligt Svensk under sminket.
Citera
2023-11-07, 19:06
Medlem
Orkar inte läsa i tråden, den verkar negativ.
Jag tycker det var ett intressant första avsnitt. Jag är en historie- och geografinoob så jag lär mig massor
Citera
2023-11-07, 19:16
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisebergskanin
Jag tycker det var ett intressant första avsnitt. Jag är en historie- och geografinoob så jag lär mig massor

Håller med. Simon Berger är perfekt som programledare också.

Men som produktionen varnade om innan - sverjevänner kommer inte gilla programmet.
Citera
2023-11-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisebergskanin
Jag tyckte också att det var bra fast inget jag hörde var nytt för mig, mer än lite historia om de där kallare perioderna när en massa smältis rann ut i havet. Gillade inte programledaren tyvärr när han var i bild, som berättarröst var han helt okej.

Sen tyckte jag det lades alldeles för lite tid på att beskriva invandringen av stäppfolk till europa och hur jordbruket spred sig till Norden sakta längs floder över en väldigt lång tidsperiod.

I övrigt tyckte jag det var sevärt, och tror att de flesta med minsta lilla intresse av historia skulle tycka så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in