2023-11-07, 14:43
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Tidigare var det inte lika höga höjningar. Vilken jävla sten har du sovit under?

Det stämmer. Därför var hyreshöjningen 2023 den största på 30 år. Men, stort men, ändå ca hälften av mot vad fastighetsägarna begärde. Förstår du mönstret? Inte en chans att hyreshöjningen kommer att komma i närheten av vad de begär. Både 2023 års höjning och historian visar det. Du får läsa på lite om hyressättningssystemet.
Citera
2023-11-07, 14:47
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Experternas prognoser har under de senaste åren varit tvärt emot verkligheten😂
De s.k experterna är bara vanliga människor som gissar som alla vi andra men deras gissningar påverkas givetvis av den agenda som det företag eller politiska inriktning det företag eller institution där de arbetar har.

Så är det. Men RB:s "experter" är faktiskt ärligare "experter" än övriga De erkänner "det är bekymmersamt att folk litar på våra prognoser".
Citera
2023-11-07, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Det stämmer. Därför var hyreshöjningen 2023 den största på 30 år. Men, stort men, ändå ca hälften av mot vad fastighetsägarna begärde. Förstår du mönstret? Inte en chans att hyreshöjningen kommer att komma i närheten av vad de begär. Både 2023 års höjning och historian visar det. Du får läsa på lite om hyressättningssystemet.

Jag vet hur förhandlingarna går till. Det du inte förstår är att flera bolag egentligen vill ha höjningar mellan 10-20% för att täcka sina ökade kostnader men kommer nu att gå till förhandlingsbordet med 6-8% då 10-20% inte är möjligt. Har svårt att se att det skulle bli mindre än 6% i nominellt snitt. Det är en sak och villa och vad som är möjligt. Oavsett om Hyresgästföreningen tycker 6-8% är högt får de nog finna sig i det.
Citera
2023-11-07, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Hur kan någon vara så korkad att den tror att investering i bostad är utan risk?

Det är hög risk när det är en bubbla.
Självklart, jag skulle aldrig köpt min första bostad de senaste 5 åren. Nu är läget lite bättre men jag tror det blir ett ännu bättre läge om ett år.
Det är fortfarande mindre risk att köpa bostad än aktier för gemene man.
Citera
2023-11-07, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Självklart finns det stor efterfrågan på billigare bostäder, att hävda motsatsen är totalt tondövt. Det har från stora grupper länge efterfrågats både billigare att köpa och billigare att hyra. Att människor betalat fantasipriser vid bostadsköp har ett tydligt kausalt samband med priset på pengar dvs låga räntor. Att människor betalat fantasipriser vid hyra beror på att de är desperata, de måste ha någonstans att bo. Det saknas incitament för billigt byggande, bostäderna blir bara mindre och mindre men det märks inte på priserna. Tvärtom så byggs det medvetet dyrt och trenden är att standardhöja hyreslägenheter vid renovering så hyrorna kan höjas med 75-150% trots att standardhöjningarna i stort sett inte efterfrågas av en enda hyresgäst. Enligt undersökningar föredrar hyresgäster fräscha lågstandardboenden utan parkett/tarkett, diskmaskin, integrerade vitvaror, tvättpelare, kakel, klinker, induktion/varmluft osv framför höga hyror.
Självklart finns där efterfrågan, en marknad består även av säljare. Uppenbarligen vill de inte bygga billigt, annars hade de gjort det. De vill maximera sin vinst.
Citera
2023-11-07, 15:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Menar du att folk tar bolån foch ser sina bostäder som investeringar?

Vad hände med att köpa för att bo?

Det är nog både och. Men jag tror att de allra flesta som köper bostäder gör det för att bo i dessa, vilket är ganska unikt för den svenska bostadsmarknaden, eftersom bostadsrätten är så dominerande.
Citera
2023-11-07, 16:25
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Jag vet hur förhandlingarna går till. Det du inte förstår är att flera bolag egentligen vill ha höjningar mellan 10-20% för att täcka sina ökade kostnader men kommer nu att gå till förhandlingsbordet med 6-8% då 10-20% inte är möjligt. Har svårt att se att det skulle bli mindre än 6% i nominellt snitt. Det är en sak och villa och vad som är möjligt. Oavsett om Hyresgästföreningen tycker 6-8% är högt får de nog finna sig i det.

Skulle i så fall vara första gången någonsin ifall de skulle få vad de begär i förhandlingen. Nåja, vi får väl återkomma till våra respektive prognoser senare när resultat finns.
Citera
2023-11-07, 17:03
Medlem
"Fördelat efter upplåtelseform fanns det 1 989 632 lägenheter i hyresrätt, 1 240 030 lägenheter i bostadsrätt och 1 928 228 lägenheter i äganderätt."

Kan någon förklara hur det kan vara så många fler ägarlägenheter än BR när det bara finns 29 st begagnade till salu i hela Sverige.
Citera
2023-11-07, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
"Fördelat efter upplåtelseform fanns det 1 989 632 lägenheter i hyresrätt, 1 240 030 lägenheter i bostadsrätt och 1 928 228 lägenheter i äganderätt."

Kan någon förklara hur det kan vara så många fler ägarlägenheter än BR när det bara finns 29 st begagnade till salu i hela Sverige.

Måste vara bostäder, inte lägenheter, där äganderätt = småhus och radhus med äganderätt.

EDIT: f.ö. intressanta data. Ens utan att bry sig om definitioner så bör detta ju rimligen slå hål på myten om bostadsbrist. Skulle man ställa dessa siffror mot åldersdemografin och antalet ej ensamstående hushåll lär de bli helt brutala.
Senast redigerad av Storpung 2023-11-07 kl. 17:15.
Citera
2023-11-07, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storpung
Måste vara bostäder, inte lägenheter, där äganderätt = småhus och radhus med äganderätt.

EDIT: f.ö. intressanta data. Ens utan att bry sig om definitioner så bör detta ju rimligen slå hål på myten om bostadsbrist. Skulle man ställa dessa siffror mot åldersdemografin och antalet ej ensamstående hushåll lär de bli helt brutala.

De kallar uppenbarligen hus för lägenheter.

Bostadsbeståndet i Sverige
Granskad:
21 juni 2023
Lyssna
Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) fanns det 5 158 699 bostadslägenheter i Sverige vid utgången av år 2022.

Fördelat efter hustyp fanns 2 125 269 lägenheter i småhus (41 procent), 2 675 269 lägenheter i flerbostadshus (52 procent), 278 546 lägenheter i specialbostäder (5 procent) samt 79 615 i övriga hus (2 procent).

Specialbostäderna var fördelade på 146 140 för äldre eller funktionshindrade, 112 444 studentbostäder samt 19 962 övriga specialbostäder.

Fördelat efter upplåtelseform fanns det 1 989 632 lägenheter i hyresrätt, 1 240 030 lägenheter i bostadsrätt och 1 928 228 lägenheter i äganderätt. Det saknas uppgifter för 809 lägenheter.

Av lägenheterna i småhus är 91 procent äganderätter (1 925 375 lägenheter). Av lägenheterna i flerbostadshus är 58 procent hyresrätter (1 555 049 lägenheter) och 42 procent bostadsrätter (1 117 045 lägenheter).

Observera att SCB:s redovisning av upplåtelseform utgår från ägarförhållandet och inte hur de boende förfogar över lägenheterna.

SCB:s upplåtelseformer
Småhus: avser friliggande en- och tvåbostadshus samt par-, rad- och kedjehus (exklusive fritidshus).
Flerbostadshus: avser bostadsbyggnader innehållande tre eller flera lägenheter inklusive loftgångshus.
Övriga hus: avser byggnader som inte är avsedda för bostadsändamål, till exempel byggnader avsedda för verksamhet eller samhällsfunktion.

https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/bostadsbestandet/
Citera
2023-11-07, 18:18
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Bra att hyresgästföreningen genomskådar fulingen bostadsbolagen försöker göra a,la ICA och höja oskäligt mycket som ska gå ut över hyresgästen.
Bostadsbolagen kommer inte att gå minus bara för att hyran höjs med hälften, bara glöm det.
Det är ju knappast hyresgästen som tillexempel tvingat större bostadsbolag att fucka upp sin ekonomi genom att köpa äldre begagnade hyreshus till överpris. Så fult.
Som att jag köper en flott bil som jag tror jag kan hyra ut till trippla ägandekostnaden i månaden. När jag bara får dubbla så ska brorsan betala mellanskillnaden och förväntar mig att det ska vara så fortsättningsvis oavsett vad jag hittar på för det är skönt med ansvars frihet.
Citera
2023-11-07, 20:16
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Om bostäder sjunker 10-20% till så är det väl ändå inte en bra investering?

Jag ser en större nedsida än uppsida idag. Varför ska man köpa in sig i en fallande marknad?

Ett exempel:
Högbelånade bostadsrättsföreningar kommer få högre avgift. Högre avgift leder till lägre pris för bostadsrätten.
En det är inte den mest lysande affären.
Men vill man välja hur man vill bo och tycker det är viktigt, och sedan med en liten avkastning på sikt så är det bra men såklart inte den bästa ekonomiska.

Vill man tjäna pengar får man investera i börsen, en bra utbildning, eller köpa/sälja någon annan form av varor, mark, tjänster. Eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in