2023-11-05, 12:44
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Marknaden kommer krascha med 50% år 2024, sanna mina ord, helt dött nu. Jag känner personligen ett tiotal personer som inte får sålt sina bostäder trots hyfsat lågt pris.
Då är frågan: måste de flytta?
Skälen kan vara många, taskig ekonomi, skilsmässa, inkassera vinst, uppgradering/nedgradering av boendet eller byte till hyresrätt.
Om det inte kniper ekonomiskt är det ingen ko på isen.
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Självklart går det att bygga billigare, men det är inget regler och marknad efterfrågar.

Du har fel, det finns en stor marknad för billigt boende, problemet är att byggindustrin inte ”kan” bygga billigt av flera orsaker. I storstadsområdena har inriktningen varit försäljning till en begränsad medelklass, när den nu tagit slut blir det tvärstopp.

Citat:
Ursprungligen postat av GP
Runt hälften av byggkostnaden består av byggmaterial och Sverige har toppat listan över byggkostnader inom EU under de senaste elva åren. Under samma period har kostnaderna minskat i 17 av EU:s 28 länder.

Sverige ligger 66 procentenheter över genomsnittet för EU medan Norge ligger på 53,8. När det gäller enbart kostnaden för bygge av bostäder är gapet inte lika stort, bara en dryg procentenhet högre i Sverige än i Norge.

GP 2017: Färska siffror: Sverige värst i byggklassen

Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Men dyrt har det blivit och priserna har hela tiden pressats upp av rallyt på bostadsrättsmarknaden som gjort att det varit extremt lönsamt för byggbolagen att bygga nya och allt dyrare lägenheter. Men nu har det tagit stopp. För det är trots allt en liten grupp som har råd att köpa eller hyra en lyxlägenhet.
Förhoppningsvis ser vi nu att byggindustrin i Sverige tar lärdom av vad som händer i Tyskland och börjar producera billigare lägenheter. För det är vad många vill ha. För trots att det nu finns tusentals nyproducerade bostadsrätter som är svåra att sälja är bostadsbristen fortfarande ett stort problem.

(SVT 2019)Analys: Gör som i Tyskland – annars blir det byggkris
Citera
2023-11-05, 12:48
Medlem
Vad har hänt med husmask?
Citera
2023-11-05, 12:49
Medlem
losfers avatar
Har följt bostadmarknaden i min mindre hemkommun (60000 pers) i två år nu och priserna är mestadels stabila. Inte mycket som hänt. Kanske några % ned. Volymen är också ned ca 10% enligt mäklarstatistik. Men för mig som väntar på ett köpläge så är det en besvikelse. Hade mycket högre förhoppningar på effekterna av räntehöjningarna.
Citera
2023-11-05, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Har följt bostadmarknaden i min mindre hemkommun (60000 pers) i två år nu och priserna är mestadels stabila. Inte mycket som hänt. Kanske några % ned. Volymen är också ned ca 10% enligt mäklarstatistik. Men för mig som väntar på ett köpläge så är det en besvikelse. Hade mycket högre förhoppningar på effekterna av räntehöjningarna.

Lugn, priset går ned 2024, 100%
Citera
2023-11-05, 13:47
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Så nu har tråden helt dött då alla accepterar att skiten kraschar och det kommer antagligen bli värre men ingen vet. Så nu förs en hetsig diskussion kring hyresrätter. Mer bearish är så kan det väl inte bli? Inte för det spelar mig någon roll, jag har lagt ytterligare investeringar i Sverige på hyllan iaf 5 år, så det jag tjänar mest på är givetvis uppgång så jag kan sälja av det jag äger. Men tror jag får sitta på min säck ett bra tag.

Nja, alla är inte överens är min uppfattning. Däremot är ju bostadsmarknaden inte som börsen med dagliga rörelser och större nyheter. Blir därför naturligt att diskussionerna inte ständigt kan vara relevanta och givande.

Citat:
Ursprungligen postat av losfer

Håller med, även jag är besviken. Köparna är helt enkelt beredda att acceptera betydligt högre boendekostnader än förr. Sen är frågan om det är för att de tror att det är tillfälligt eller om de faktiskt kalkylerar med överskådlig tid framöver.
Citera
2023-11-05, 13:48
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Lugn, priset går ned 2024, 100%

Vad är den avgörande faktorn som kommer att ske 2024 som inte har skett hittills menar du?
Citera
2023-11-05, 13:50
Medlem
Antedeluvians avatar
The botten is nådd.

Nu när kronkursen sett sin bottennotering och inflationen bitit sig fast förvisso, men på en mycket lägre nivå än vad många prognosticerat, med fortsatt stark arbetsmarknad, så ser jag inte hur bostäder kunna falla lägre.

In nu innan de facken får igenom de uppdammade löneförhöjningar à 15-20%, då får ni se på stigande priset!
Citera
2023-11-05, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Vad är den avgörande faktorn som kommer att ske 2024 som inte har skett hittills menar du?

Ytterligare räntehöjningar.
Citera
2023-11-05, 14:00
Medlem
Citat:
Ytterligare räntehöjningar.

Marknaden prisar in en höjning till som mest.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/43792

Efter alla dessa höjningar måste väll risken för 1 höjning till påverkade marknaden ytterst marginellt.
Citera
2023-11-05, 14:08
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Självklart går det att bygga billigare, men det är inget regler och marknad efterfrågar.

Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Du har fel, det finns en stor marknad för billigt boende, problemet är att byggindustrin inte ”kan” bygga billigt av flera orsaker. I storstadsområdena har inriktningen varit försäljning till en begränsad medelklass, när den nu tagit slut blir det tvärstopp.

GP 2017: Färska siffror: Sverige värst i byggklassen

(SVT 2019)Analys: Gör som i Tyskland – annars blir det byggkris

Självklart finns det stor efterfrågan på billigare bostäder, att hävda motsatsen är totalt tondövt. Det har från stora grupper länge efterfrågats både billigare att köpa och billigare att hyra. Att människor betalat fantasipriser vid bostadsköp har ett tydligt kausalt samband med priset på pengar dvs låga räntor. Att människor betalat fantasipriser vid hyra beror på att de är desperata, de måste ha någonstans att bo. Det saknas incitament för billigt byggande, bostäderna blir bara mindre och mindre men det märks inte på priserna. Tvärtom så byggs det medvetet dyrt och trenden är att standardhöja hyreslägenheter vid renovering så hyrorna kan höjas med 75-150% trots att standardhöjningarna i stort sett inte efterfrågas av en enda hyresgäst. Enligt undersökningar föredrar hyresgäster fräscha lågstandardboenden utan parkett/tarkett, diskmaskin, integrerade vitvaror, tvättpelare, kakel, klinker, induktion/varmluft osv framför höga hyror.
Citera
2023-11-05, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Marknaden prisar in en höjning till som mest.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/43792

Efter alla dessa höjningar måste väll risken för 1 höjning till påverkade marknaden ytterst marginellt.

Jag skrev aldrig i singular.
Citera
2023-11-05, 15:00
Medlem
Citat:
Så nu har tråden helt dött då alla accepterar att skiten kraschar och det kommer antagligen bli värre men ingen vet. Så nu förs en hetsig diskussion kring hyresrätter. Mer bearish är så kan det väl inte bli? Inte för det spelar mig någon roll, jag har lagt ytterligare investeringar i Sverige på hyllan iaf 5 år, så det jag tjänar mest på är givetvis uppgång så jag kan sälja av det jag äger. Men tror jag får sitta på min säck ett bra tag.

Jag tror vi ha nått "peak Sweden" redan, och har lite härlligt hyperinflation att se fram emot. Sveriges USP har alltid varit att det är tryggt, men när nu det skjuts och sprängs lite hejvilt så har den berömda Sverigebilden fått en törn, milt sagt.

Jag tror, som jag påpekat tidigare, att vi kommer att se priser över 300,000 per kvm för ite bättre lägen, men reellt har priserna redan toppat, och endast på mycket lång sikt (30-50 år) kan jag se en ändring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in