Citat:
Det kommer säkert som en överraskning för dig att filer sparades i klartext i DOS och gick utmärkt att läsa för läskunniga utan speciell träning.
Jag misstänker att sådant kan kännas komplicerat för dig, men för en utredande polis fanns inga problem att tolka listan 1986.
Vilken tid SE än stämplade ut gör det inte honom till mördare. Det verkar du ha svårt att ta till dig.
Jag misstänker att sådant kan kännas komplicerat för dig, men för en utredande polis fanns inga problem att tolka listan 1986.
Vilken tid SE än stämplade ut gör det inte honom till mördare. Det verkar du ha svårt att ta till dig.
DOS är ett operativsystem. Ett sådant gör inget självmant utan det måste köras ett program för att något ska ske. Det är inte omöjligt att löneprogrammet 1986 var skrivet i Cobol, men inte säkert. Hur ett sådant sparade ner informationen på disk från en utstämpling vet inte jag. Det borde vara så att informationen var dold för personer som hade tillgång till datorn och endast gick att få upp via löneprogrammet och då troligast endast av en Admin. Att det fanns en fil som hette något i stil med stig_engstrom_utstampling.txt för allmän beskådan och som kunde printas ut kan vi bortse helt ifrån. På mitt jobb kommer jag som det är nu bara åt mina egna arbetstider, inte andras. Däremot kan en Admin se alla uppgifter vilket naturligtvis är rätt ur ett integritets perspektiv.
Den som jobbade med detta på Skandia visste hur detta fungerade helt klart. Den som stämde av utstämplingstiden med datalistan var den enda som visste hur den förhöll sig till Fröken Ur. En enda sak att hålla reda på eller hur? HUR DATALISTAN FÖRHÖLL SIG TILL FRÖKEN UR. Om polisen frågade RB vid förhöret hur datalistan hängde ihop med Fröken Ur och han hade listan med sig för avstämning, tror du att han hade klarat av att komma ihåg rätt?
Om det var en baggis att kolla av utstämplingen varför sa inte RB åt väktarna som jobbade den 1 mars att kolla av när SE stämplade ut, istället för att han själv bemödade sig om att åka in för att kolla?
Vi förstår att att utstämpling 23.19 inte gör SE till en mördare. Det är du som inte förstår att vi förstår det.